Jump to content


Photo

Signaalverzwakker nodig? Komt dat nog voor?


  • Please log in to reply
36 replies to this topic

#1 Black Tiger

  • Senior Member
  • 317 posts

+6
Neutral

Posted 31 December 2019 - 17:51

Vroeger toen een ontvanger wel eens 99 of 100% signaal gaf kon dat leiden tot beeldverlies. Een signaalverzwakker wilde dat euvel dan wel eens oplossen.

Komt dat in het digitale tijdperk nog voor?

 

De reden dat ik dit vraag is het volgende.

Een familielid had ik een Xsarius Pure HD ontvanger aangeraden aangezien ik daar al enkele mensen mee geholpen heb en die werken perfect.

Inmiddels is de Xsarius Pure 4K uit dus heeft hij die genomen.

 

Zijn schotel is voorzien van een twin-duo LNB voor Astra 1 en 3.

 

Als hij beeld heeft op Astra 1 (veel al 87 a 92% afhankelijk van de zender) gaat alles goed.

Schakelt hij dan naar FTA duitsers (ongeacht of dat SD of HD is) op Astra 1 is het 0 beeld maar ook 0% signaal.

Als je enigma herstart werkt dat wel gewoon en heeft hij 100% signaal.

Op dit moment is het ook zo dat als hij na even weer een CD zender op Astra 3 op zet, deze ofwel 0% geeft, ofwel 93% en dan SID not found in pat. Terug naar 19.2 geeft dan nog altijd prima beeld. Soms gaat heen en weer schakelen wel goed, maar op de meeste 19,2 zenders heeft ie 100% signaal (deze heeft geen kwaliteits signaal meter).

 

Je zou denken aan een defect. De ontvanger ook bij mij thuis geprobeerd op een gewone duo-lnb voor Astra 1 en 3 en dit gaf hetzelfde euvel, terwijl mijn VU+zero als een haas schakelt tussen al die zenders.

Opvallend detail, mijn signaal komt boven ook niet hoger dan 86% of zoiets op 19.2 maar de Xsarius gaf daar op de meeste zenders ook 100% signaal (als ie werkte).

 

Dus toch maar naar de winkel ermee. Deze hebben zenderlijst opnieuw er in gezet. Er staat overigens een Openpli 7.2 op. In de winkel een half uur getest met schakelen aldus mijn familielid, geen probleem gezien.

Ontvanger terug naar huis, half uurtje gewerkt met schakelen, daarna begon het probleem opnieuw.

 

Zijn vorige ontvanger (een Octagon) had geen problemen. Voor de zekerheid bij hem thuis ook nog eens getest met een Amika HD ontvanger. Deze kon ook erg snel schakelen zonder genoemde problemen.

De Amika gaf op 19.2 een signaalbalk van 90% en een qualilty balk van minder (ik dacht 78 of 86) maar in elk geval kwam daar niets in de buurt van de 100%.

 

Ik blijf het vreemd vinden dat zo'n nieuwe ontvanger dergelijke problemen geeft vanaf het begin en op meerdere plekken (bij hem en mij thuis) maar in de winkel niet.

Dit doet mij vermoeden (ben er niet bij geweest) dat in de winkel minder signaal is en misschien dat het probleem is, terugslag?

 

De vraag is kan dit en moet hij dan toch een signaalverzwakker gaan nemen en zoja welke is dan het meest geschikt?

Of is het toch vaag dat hij het in de winkel goed doet en bij ons niet en is het beter deze ontvanger (slechts 2 weken oud) in te ruilen voor bijv. een vu+zero met bijbetaling.

 

Winkel wil namelijk niet gewoon ontvanger omruilen dan willen ze hem gaan opsturen voor controle omdat ie het in de winkel goed doet. Terwijl ik vind dat ze binnen een maand gewoon dat ding moeten omruilen als ie dergelijke fratsen vertoond.

 

Wat is het beste om te doen in dit geval?

 


Greetings, Black Tiger

Re: Signaalverzwakker nodig? Komt dat nog voor? #2 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,301 posts

+1,718
Excellent

Posted 31 December 2019 - 18:43

Op de schotel niet, op de kabel kan het nog wel eens voorkomen dat er overstuurd wordt, zeker als er ook nog eens een versterker gebruikt wordt. Ik heb hier zat zenders die met 100% binnen komen.

 

Je moet je overigens niet blind staren op die cijfers, zeker niet als je ze gebruikt ter vergelijking. Het is allemaal natte vinger werkt, ik heb nog geen box gezien die naukeurige cijfers geeft.

 

Ik zou eerder denken aan een DiseqC timing issue, of een probleem met een slechte/lange kabel, waardoor een DiseqC commando slecht doorkomt (icm met een tuner die een zwakker signaal op de kabel zet).


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Signaalverzwakker nodig? Komt dat nog voor? #3 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,123 posts

+685
Excellent

Posted 31 December 2019 - 19:28

Vroeger lang geleden met een dbox in de dr overflow tijd had je wel eens een slob filter nodig omdat de lage freuquenties deden oversturen en dan kreeg je de lage frequenties niet meer goed door.

Edited by littlesat, 31 December 2019 - 19:28.

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Signaalverzwakker nodig? Komt dat nog voor? #4 Black Tiger

  • Senior Member
  • 317 posts

+6
Neutral

Posted 31 December 2019 - 19:34

Ik staar me niet echt blind op cijfers maar gebruik ze eerder als mede-argumentatie. Als teveel sterkte op satelliet niet meer mag voorkomen (wat ik ook dacht) dan is er iets anders aan de hand.

Ik zou eerder denken aan een DiseqC timing issue, of een probleem met een slechte/lange kabel, waardoor een DiseqC commando slecht doorkomt (icm met een tuner die een zwakker signaal op de kabel zet).

De kabel is niet echt lang, misschien meter of 3. Als het aan de kabel zou liggen, waarom doen twee andere ontvangers het dan wel gewoon goed op dezelfde installatie zou ik denken en ook snel?
En diezelfde ontvanger dus zoals geschreven ook bij mij thuis problemen, lijkt me niet dat je op 2 verschillende locaties hetzelfde euvel hebt met een kabel. Hier draait ook alles als een tiet, met VU+duo, Zero, Dreambox dus moet iets anders zijn.

 

Overigens leuk nu nog reacties te zien, had ik niet verwacht vanavond. Alvast voor jullie hele fijne jaarwisseling en een gezond 2020 gewenst!


Greetings, Black Tiger

Re: Signaalverzwakker nodig? Komt dat nog voor? #5 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,301 posts

+1,718
Excellent

Posted 31 December 2019 - 19:45

3 meter, tussen ontvanger en schotel?

 

Wat is zeg is dat aangezien je het hebt bij schakelen, het kan zijn dat de spanningsniveau's van de tuner wat marginaal zijn. Welke niveau het dan nog net wel of niet niet doet, hangt dan af van de weerstand op de kabel en de gevoeligheid van de gebruikte diseqc switch. En dat is in elke setup anders.

 

Als je het dan bijvoorbeeld test met een setup waarin een extern gevoedde switch zit (zoals een EMP of zo), dan doet dat spanningsniveau niet ter zake, en werkt het gewoon. Idem zal er een verschil zitten tussen een monoblock (met interne switch) vs een extene switch (waarbij je additioneel verlies kunt hebben door kabels en connectors).

 

Een andere oorzaak kan ik zo direct niet verzinnen.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Signaalverzwakker nodig? Komt dat nog voor? #6 Black Tiger

  • Senior Member
  • 317 posts

+6
Neutral

Posted 31 December 2019 - 21:06

Ja oke 3-5 meter max. meer dan 5 meter is het echt niet, inderdaad rechtstreeks tussen ontvanger en schotel.

 

Beide opstellingen waarin getest was zijn hetzelfde. Schotel met kabel 4-5 meter, enige verschil is dat de ene een twin-duo lnb (astra 1/3 met 2 lnb uitgangen) is en de ander een single duo-lnb (zo'n lnb voor astra 1/3 met 1 uitgang) als ik de benamingen goed heb, geen externe switches of wat dan ook, kabels rechtstreeks op de lnb vanaf de ontvangers.

 

Vandaar dat ik het vaagheid vindt en het mij eerder lijkt dat het een ontvanger issue is.


Greetings, Black Tiger

Re: Signaalverzwakker nodig? Komt dat nog voor? #7 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,301 posts

+1,718
Excellent

Posted 31 December 2019 - 21:08

Dat laatste lijkt me duidelijk, de vraag is wat dan, als mijn suggestie het niet is?


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Signaalverzwakker nodig? Komt dat nog voor? #8 Black Tiger

  • Senior Member
  • 317 posts

+6
Neutral

Posted 31 December 2019 - 21:37

Het zou best jouw suggestie kunnen zijn dat het aan het spanningsniveau van de tuner ligt.

Wat het anders zou kunnen zijn weet ik ook niet, ben geen techneut, vandaar dat ik hier ook om advies kom vragen.

Misschien waren er nog meer mensen met een Xsarius Pure 4K, interessant om te weten of die soortgelijke ervaringen hebben. Met een gewone Pure HD ben ik nog geen fratsen tegen gekomen. Daarom dat de gedachte omhoog kwam om hem met bijbetaling terug te geven en een VU Zero 4k te nemen of zo.

Maar de andere bezitters zullen wel oudejaarsavond vieren dus misschien dat daar later nog wat van komt.

 

Toch maar weer terug naar de winkel dan donderdag.


Greetings, Black Tiger

Re: Signaalverzwakker nodig? Komt dat nog voor? #9 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,301 posts

+1,718
Excellent

Posted 31 December 2019 - 21:38

Wij maken niet eens software voor een Pure 4K, dus geen idee...


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Signaalverzwakker nodig? Komt dat nog voor? #10 Black Tiger

  • Senior Member
  • 317 posts

+6
Neutral

Posted 31 December 2019 - 22:05

Excuseer, mijn fout, het gaat in dit geval om een Pure HD SE.


Greetings, Black Tiger

Re: Signaalverzwakker nodig? Komt dat nog voor? #11 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,597 posts

+458
Excellent

Posted 31 December 2019 - 22:31

Mijn gevoel zegt dat het een diseqc probleem moet zijn, een spanning probleem lijkt me niet echt aan de orde, anders had je er wel meer last van, ook op 23,5 want daar zitten de kanalen verdeeld over horizontaal en vertikaal (13/18V) ...

Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: Signaalverzwakker nodig? Komt dat nog voor? #12 Black Tiger

  • Senior Member
  • 317 posts

+6
Neutral

Posted 31 December 2019 - 22:59

Een diseqc probleem in de ontvanger dan toch. Diseqc probleem op de schotel kan niet want dan zou hij bij mij wel goed werken.


Greetings, Black Tiger

Re: Signaalverzwakker nodig? Komt dat nog voor? #13 fenzo

  • Senior Member
  • 225 posts

+6
Neutral

Posted 1 January 2020 - 13:05

wellicht een overbodige vraag, maa staat in die ontvanger Diseqc of toneburst a/b aan, toneburst werkt niet op alle lnb's



Re: Signaalverzwakker nodig? Komt dat nog voor? #14 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 1 January 2020 - 15:00

wellicht een overbodige vraag, maa staat in die ontvanger Diseqc of toneburst a/b aan, toneburst werkt niet op alle lnb's

Met een duo lnb moet je altijd diseqc gebruiken, en geen minidiseqc (=toneburst) dat gebruikten ze vroeger bij die Philipsjes en Thomson gedrochten


73's

PE1AQZ


Re: Signaalverzwakker nodig? Komt dat nog voor? #15 Black Tiger

  • Senior Member
  • 317 posts

+6
Neutral

Posted 1 January 2020 - 15:40

@fenzo: Toneburst staat uit.

 

@Sagitarius: Toneburst heb ik volgens mij nog nooit aan gehad, vroeger ook geen Philips of Thomson gehad, dus dat scheelt weer. ;)

 

De winkel had trouwens zelf alle instellingen gedaan wat dit betreft. Het enige wat ik zelf nog eens om gezet heb om te proberen is de instelling om diseqc signaal te geven bij alle schakelingen en niet alleen bij satelliet wijziging, maar dat maakte ook geen verschil.


Greetings, Black Tiger

Re: Signaalverzwakker nodig? Komt dat nog voor? #16 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 1 January 2020 - 16:51

BT,je kunt hem nog eens op uitgebreide diseqc zetten dan heb je meer opties, zoals snelle diseqc herhaling enz..., ik heb hier boven op de slaapkamer een Mutant h2h staan die soms niet goed schakelde tussen Astra19 en 23 en 28. Nu wel nadat ik hem op uitgebreide diseqc heb gezet schakelt hij als een trein. :)

PS was jij vroeger niet (of nog steeds?) beheerder van een ander sat forum.


Edited by Sagitarius, 1 January 2020 - 16:52.

73's

PE1AQZ


Re: Signaalverzwakker nodig? Komt dat nog voor? #17 Black Tiger

  • Senior Member
  • 317 posts

+6
Neutral

Posted 1 January 2020 - 17:04

Goede tip. Zal eens even kijken en die instelling proberen, men wete maar nooit inderdaad. Proberen kost niks. :)

 

Ja klopt, ik ben nog steeds beheerder van Satellite Fun. Na het verdwijnen van de Satnerds is dat nu het oudste forum van Nederland. Niet dat het iets zeggen wil want er gebeurt ook vrijwel niets meer op. Maar krijg het nog niet over m'n hart om het te sluiten. ;)


Greetings, Black Tiger

Re: Signaalverzwakker nodig? Komt dat nog voor? #18 dutchandrew

  • Senior Member
  • 191 posts

+3
Neutral

Posted 1 January 2020 - 21:10

Heb je de diseqc tester plugin ook geprobeerd?



Re: Signaalverzwakker nodig? Komt dat nog voor? #19 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 1 January 2020 - 21:29

@Sagitarius: inmiddels even geprobeerd met die diseqc herhaling en ook diseqc 1.0 en 1.1 geprobeerd maar 't mag allemaal niet baten. Dus morgen of overmorgen ff terug naar de winkel.

Je moet bij geavanceerd dan alleen voor diseqc 1.0 kiezen, diseqc 1.1 is alleen nodig voor uncommitted switchen en als je meer als 4 lnb's gebruikt.


Edited by Sagitarius, 1 January 2020 - 21:30.

73's

PE1AQZ


Re: Signaalverzwakker nodig? Komt dat nog voor? #20 Black Tiger

  • Senior Member
  • 317 posts

+6
Neutral

Posted 1 January 2020 - 23:14

Ja heb ik beiden geprobeerd just to be sure, dus ook alleen 1.0 maar helaas.

Toch bedankt voor de tip!

 

 

Heb je de diseqc tester plugin ook geprobeerd?

Nee die plugin was me nog niet bekend. Maar zou niet nodig moeten zijn met een nieuwe ontvanger, misschien morgen nog snel even testen voordat we naar de winkel gaan.


Greetings, Black Tiger


1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users