Jump to content


Photo

Wie kan mij simpel vertellen hoe unicable werkt?


  • Please log in to reply
99 replies to this topic

#1 Youto

  • Senior Member
  • 521 posts

+11
Neutral

Posted 3 January 2020 - 09:10

Beste techneuten, slimmerikken, knappe koppen en een ieder ander die meer weet dan ik. (en ik weet zeker, dat zijn er heel veel).

Een ruime week geleden heb ik een nieuwe vu+duo 4k gekocht met een fbc tuner er in. Zoals ik hier regelmatig heb vermeld werk ik nu met uitsluitend mutant boxen. Nu heb ik dit inmiddels een paar jaar in gebruik dus ik mag wel zeggen dat ik hier aardig mee overweg kan.

Maar nu dus mede door een beetje verkooppraatjes van de verkoper heb ik nu dus de vu+duo4k. Mooi apparaat, niks mis mee maar moet echt wennen aan de bediening en werking hiervan. Maar nu dus een week verder lukt mij dit ook steeds beter.

Er zat vti op maar na twee dagen aankl**ien heb ik zo snel mogelijk pli er op gezet. Ben hier heel blij mee en kan er weer mee werken.

Tot zover mijn intro en nu naar mijn vraag. Omdat ik normale lnb's heb is die fbc tuner gedegradeerd tot twintuner. Niks mis mee maar met opnemen lukt het niet zo goed.

Mij is verteld en ook met google uitleg denk ik hoe eea. werkt want dit zijn de zenders die onder de standaard npo en de commerciële meerdere programma's die ik wil opnemen esoms wel 4,5,6 en soms nog meer die ik tegelijk tijd wilt opnemen.

Die verkoper vertelde dat met unicable uitvoering alle programma's simultaan kan opnemen. Zonder deze unicable lnb's is het opnemen beperkt tot de transponder die op dat moment gebruikt wordt.

Als ik wat ik nu ga uitleggen niet klopt moet iemand dit maar zeggen. Ik denk dat unicable lnb's maar 1 satelliet ontvangen. Ik heb nu astra 1,2 en 3, en hotbird die op twee triax schotels van 80 cm zitten. Ik heb dus twee schotels hangen die ik zeg maar de ene voor de unicable en de andere voor de normale lnb's zou kunnen gebruiken.

Voor mij is wat opnames betreft alleen de satelliet belangrijk die de ned. zenders uitzenden. Dat is 23,5 toch? Of niet, zijn er ook gangbare Nederlandse zenders op andere transponders dan de 23,5?Mijn plan is dan ook om de unicable lnb en de 23,5 lnb te vervangen. Als dat andere in niet vaak opnamewaardig genoeg om er unicable van te maken.

Ik weet dat dit best veel werk met zich meebrengt maar volgens mij is dit wel te doen.

Ik heb unicable lnb's gezien met drie aansluitingen, 2 keer unicable aansluitingen en ook een normale. Die twee uni lnb's kunnen dan op de twin aansluiting van de fbc tuner van de vu+ en de normale kan op de normale box.

De andere 2 astra satellieten hoeven niet met unicable want die mutant boxen ondersteunen dit toch niet. Het zal zeker nog wel een gevecht worden om deze op de juiste manier in gebruik te krijgen maar is een leuke uitdaging voor mij. Dat wordt fase twee.

Ik hoor graag of mijn gedachtengang de juiste is. PS. De Nederlandse zenders zitten toch op astra 23,5?

Laatste vraag, zijn er ook duo lnb's die ook unicable ondersteunen? Dus dat ik twee satellieten met die unicable kan gebruiken.

Met mijn simpele logica moet ik een unicable lnb aanschaffen, die met de twee unicable aansluitingen en één gewone aansluiting lijkt mij perfect. Ik dacht 59 of 79 euro. Weet niet zeker meer. De twee unicable kabels kunnen naar binnen naar de twee aansluitingen op de fbc tuner. De derde kabel gaat dan naar boven naar de mutant box.
Op mijn andere schotel kan ik dan de hotbird en de andere twee astra satellieten gebruiken om naar de mutant te gaan. Ik hoef niet specifiek maar één kabel naar binnen. Meerdere kabels naar binnen is ook niet erg.. Ohja, in slot twee van de vu+ zit een ziggo tuner. Die doet wel alle 8 de mogelijkheden gebruiken.

Al met al is het een heel lang verhaal en ik hoop dat mijn gedachtegang klopt, zoniet hoop ik dit graag van de vakmannen te horen. Bedankt voor de aandacht en ik hoop op positieve en/of simpel uitgelegd antwoorden. Mvg, Youto.

Re: Wie kan mij simpel vertellen hoe unicable werkt? #2 Youto

  • Senior Member
  • 521 posts

+11
Neutral

Posted 3 January 2020 - 09:17

Kleine aanvulling nog. Kan ik wel de coax-kabels gebruiken die er nu liggen of heeft unicable andere speciale kavels nodig?

 

Nog een kleine aanvulling. Ik kan pas vanavond laat reageren



Re: Wie kan mij simpel vertellen hoe unicable werkt? #3 Frenske

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 27,380 posts

+393
Excellent

Posted 3 January 2020 - 09:36

Sowieso kan je met een ontvanger met FBC tuners al meer als met de traditionele twintuner.

Je kunt, uitgaande van een maximum van 2 satellieten, een prachtige unicable installatie aanschaffen voor amper € 200.- uitgaande dat jouw schotel fysiek daarvoor geschikt is. Een Triax met multiblok bijvoorbeeld. Daarmee kan je simultaan vrijwel alle NL zenders simultaan opnemen + nog een X aantal duitsers. De beperking wordt deels bepaald door de CD kaarten en de hardware van de ontvanger. Onlangs heb ik, puur ter test, simultaan 13 of 14 opnames op alle 8 beschikbare tuners gemaakt.

 

Als jij unicable wenst op meer dan 2 satellieten dan ga maar sparen want dát is aanmerkelijk duurder. 
Indien jij nu fatsoenlijke coax hebt liggen verandert daar weinig aan. Er komt nog slechts één kabel van de unicable switch die je doorlust naar iedere volgende ontvanger. Bij gebruik van één ontvanger (Duo 4K) gebeurt dat intern. 
Unicable is prachtig maar bij gebruik van één CD kaart vragen om problemen als jij 4+ kanalen gaat opnemen. 
Ik heb onlangs mijn configuratie hier gepost. Die zal ik eens opzoeken. Die is identiek aan deze op Youtube. https://youtu.be/sTdDpMlqvUs


Mijn schotel is een T90 met 10 LNB's. Daarnaast voor de fun nog een draaibaar systeem met een Triax TD 78.

Dreamboxen heb ik niet meer echt actief. Verder heb ik ook nog een een VU+ duo2 met 500Gb harddisk + een VU+ Uno, Zero, Solo 4K, Ultimo 4K, Zero 4K, Uno 4Kse. + ook nog een Xtrend ET7x00. Daarnaast heb ik ook nog diverse andere modellen w.o. een Formuler F4, ET8500, ET7500, Mut@nt 2400HD, Xsarius Fusion HD se en verder nog wel het e.e.a. waarmee op verzoek vanalles wordt getest. Iemand moet het tenslotte doen. ;) :)
Los van de eerder genoemde modellen heb ik nog wel een rits aan testsamples als Mut@nt 2400HD, HD60, GB UE4K, GB Trio4K, Maxitec Multibox combo en Twin, Octagon sf8008, sf8008 mini en last but nog least enkele modellen van het Grieks Duitse Edision.

Voor centrale opslag van media gebruik ik een Qnap 219P 
met tweemaal 2 Tb harddisks + een Synology DS414 met 12 Tb Totale opslag.

-------------------------------------------------------------------------------------------
Many answers to your question can be found in our wiki: Just one click away from this "solutioncentre".

Als ik alles al wist hoefde ik ook niets te vragen. If I had all the knowledge I had no questions at all.


Re: Wie kan mij simpel vertellen hoe unicable werkt? #4 jeanclaude

  • Senior Member
  • 866 posts

+28
Good

Posted 3 January 2020 - 10:37

weet niet veel van unicable, behalve dat het duur is en niet gemakkelijk te configureren, maar eenmaal correct afgesteld is het veel krachtiger dan de klassieke opstelling.

maar voor wat je vraagt volstaat een klassieke opstelling ook hoor. Elke FBC tuner ontvangt een "kwadrant", je beschikt dus op elk moment over 2 kwadranten van een satelliet (en dat kunnen 2 verschillende satellieten zijn). Er zijn dan nog 6 tuners doorgelust, je kan dus op elk moment alle zenders ontvangen van 8 transponders over 2 kwadranten, en dat volstaat meestal wel. En heeft een VU+ Duo geen 2 FBC tuners erin ? Dan kunt ge die cijfers verdubbelen : je hebt op elk moment 16 tuners ter beschikking die 16 transponders op 4 willekeurige kwadranten kunnen ontvangen.

let wel dat elke FBC tuner 2 ingangen heeft die elk een eigen coax kabel vragen. Met 2 FBC tuners heb je dus 4 coaxen nodig.

maar zoals Frenske ook al zei : je zit inderdaad ook met de SID beperking op de CD-kaart - bij méér dan 4 decoderingen gaat de kaart in de strafmode en wordt alles zwart ....... komt daarbij dat bepaalde zenders 2 SID's opvragen.


DreamBox 7000S+8000HD (eindelijk), openPLi, CCcam, 85 cm schotel, draaibare opstelling en VEEL te weinig slaap.

Re: Wie kan mij simpel vertellen hoe unicable werkt? #5 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,598 posts

+458
Excellent

Posted 3 January 2020 - 13:28

Met één FBC tuner is de meest simpele oplossing, een kabel naar elke (unicable) LNB, dan stel je de ene tuner in voor 19.2 en de andere tuner voor 23.5, Enigma zoekt verder wel uit wat hoe die moet schakelen.

Met 1 kabel lukt het ook wel maar dan moet je de LNB's 'achter elkaar' zetten en moeten de LNB's 'geadresseerd' worden.


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: Wie kan mij simpel vertellen hoe unicable werkt? #6 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,309 posts

+1,719
Excellent

Posted 3 January 2020 - 13:35

Helaas heeft de TS nu 4 posities, en niet 2.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Wie kan mij simpel vertellen hoe unicable werkt? #7 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,598 posts

+458
Excellent

Posted 3 January 2020 - 17:56

Daar had ik de haast even overheen gelezen maar dan kan het nog met 4 unicable lnb’s en twee fbc tuners.
De andere oplossing in de vorm van Jultec switches, is inderdaad prijzig.

Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: Wie kan mij simpel vertellen hoe unicable werkt? #8 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,309 posts

+1,719
Excellent

Posted 3 January 2020 - 18:00

Of twee simpele switches, 2 gewone Quattro LNBs per switch, elke switch aan een input van de FBC?

 

Hoewel ik denk dat de Unicable LNB's door de shop laten programmeren een stuk goedkoper is, en ze dan per twee in serie te zetten?


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Wie kan mij simpel vertellen hoe unicable werkt? #9 Youto

  • Senior Member
  • 521 posts

+11
Neutral

Posted 4 January 2020 - 01:21

Beste reageerders, allereerst bedankt voor het meedenken. De eerste antwoorden zijn voor mij nog aardig te volgen maar hoe verder de antwoorden des te moeilijker het al weer voor mij wordt. Maar ik denk ook dat de latere antwoorden mijn vraag voorbij schieten. Ik probeer het nog eens heel kort te formuleren.

Ik heb twee triax schotels 80cm hangen. De ene zit zo'n canal digitaal lnb voor astra 1,2 en 3 met 4 coaxkabels. Op de andere zit een duo lnb waar 19 en 23 op staat met 2 coaxkabels maar ik gebruik maar 1 lnb gericht op hotbird. Er komen nu dus 6 kabels naar binnen die via uncommitted switch (diseqc 1.1) van de grote vriend AliExpress uit China naar twee hd2400 ontvangers gaan. Dit alles werkt goed. Ik heb daar een tijdje terug nog een topic over gestart over de uitleg daarvan.

Dit allemaal is ter informatie, nu komt wat ik wil doen. Pffff, ik zei net nog dat ik het kort zal houden.

Het is allemaal heel leuk, al die zenders van vier satellieten maar de tv programma's die ik wil kunnen opnemen zijn aleen de normale Nederlandse zenders. De rest is leuk om te kunnen kijken.

Dus ik wil een unicable lnb kopen die ik alleen maar wil gebruiken om via die fbc tuner de 8 tuners daarvan te kunnen gebruiken. Dus alleen om tegelijkertijd meerdere Nederlandse zenders te kunnen opnemen.

Ik lees ook ergens de vraag wat er in het andere slot zit. Daar zit een fbc-c tuner in voor de kabelzenders.

De laatste paar antwoorden zijn waarschijnlijk bedoeld voor meerdere unicable lnb's te kunnen aansluiten. Ikzelf heb natuurlijk ook diverse bedragen voorbij zien komen en dit is nu allemaal veel te prijzig.

Nu gaat het mij om één unicable lnb om de normale Nederlandse zenders te ontvangen en op te nemen.

Klopt het dat ik maar één kabel hoef te gebruiken? Wat doe ik dan met de andere aansluiting die op de fbc tuner zit. Moet ik die dan vrij houden vanwege de unicable of kan ik die alsnog gebruiken en daar een normale lnb op aansluiten?

Ik zal waarschijnlijk van één schotel de lnb moeten opofferen om die unicable lnb er op te kunnen zetten. Dat weet ik. Dat vertelde ik in mijn inleidende verhaal al. Dat wordt dan mijn volgende project. Het blijft hobbyen natuurlijk.

Sorry dat het weer zo'n langdradig verhaal is geworden maar ik lees in veel topics de reacties dar men niet duidelijk uitlegt wat men heeft en wat men wil. Ik hoop dat ik met mijn riante uitleg duidelijk genoeg ben geweest. Mvg.

Re: Wie kan mij simpel vertellen hoe unicable werkt? #10 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,309 posts

+1,719
Excellent

Posted 4 January 2020 - 01:44

Deze snap ik niet:

"Op de andere zit een duo lnb waar 19 en 23 op staat met 2 coaxkabels maar ik gebruik maar 1 lnb gericht op hotbird."

 

Je bedoelt wellicht 13 en 19?

 

Verder zeg je dat je hiermee 6 kabels naar binnen hebt? Komen die allemaal op de plaats binnen waar die Duo 4K komt te staan?

 

Unicable en DiseqC switches gaan niet samen, dus ik zou:

  • de Duo LNB opofferen, en vervangen door twee losse LNB, een gewone voor 13E, en een unicable voor 23,5E (of desnoods alleen de Unicable LNB als je die andere niet nodig hebt)
  • De Unicable LNB direct, zonder switches, aansluiten op een FBC input

Wat je dan met de andere input doet hangt volledig af van wat je met de 4 kabels van je triple quad wilt doen.

 

Je zou bijvoorbeeld die tweede input aan kunnen sluiten op je uncomitted switch, met daar achter een input van de Triple-Quad, en de 13E LNB. En dan houd je nog 3 kabels met 19.2E/23,5E/28,2E over.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Wie kan mij simpel vertellen hoe unicable werkt? #11 Youto

  • Senior Member
  • 521 posts

+11
Neutral

Posted 4 January 2020 - 02:58

#wanwizard, zoals je het nu hebt uitgelegd is precies hoe ik het bedoel en hoe ik het eea. moet realiseren en ik snap het ook allemaal nog. Bedankt hiervoor. Ik ga hier morgen meteen mee aan de slag. Is het moeilijk om de tuner configuratie in te stellen of spreekt het voor zich?

Het klinkt misschien gek maar die tweede schotel met de duo lnb kocht ik in een kringloopwinkel voor 3,50 euro. En het werkt ook nog allemaal.

Op deze duo lnb staan de cijfers 19,2 en 23,5. Astra 1 en 3 toch?

Echter, ik gebruik deze niet voor astra maar heb de lnb die in de beugel zit op hotbird gericht. De tweede lnb hangt er gewoon ongebruikt bij.

Van de zes kabels gaan er drie naar boven en drie naar beneden. Ik heb hiervoor twee van die 1.1 diseqc-switches in gebruik. Niet gekoppeld maar één voor boven en één voor beneden.

Kan die losse ongebruikte lnb op deze schotel en zoals de schotel nu uitgericht staat nog op een andere sat gericht worden? Bijvoorbeeld door deze lnb omhoog of omlaag te bewegen of om de schotel ietsje schuin te zetten ofzo. Ik heb dit bij de tuner configuratie wel geprobeerd maar is mij niet gelukt.

Ik ben wel veel geholpen met jou laatste antwoord. Vooral ook dat ik nu weet dat ik de tweede aansluiting gewoon ergens anders voor kan gebruiken terwijl de eerste aansluiting als unicable lnb wordt gebruikt. Nogmaals, ik ben zeer blij met de uitleg en ga hier zeker mee aan de slag. Bedankt hiervoor. Mvg.

Re: Wie kan mij simpel vertellen hoe unicable werkt? #12 Youto

  • Senior Member
  • 521 posts

+11
Neutral

Posted 4 January 2020 - 07:49

Nadat ik op internet heb zitten rondkijken zit ik met nog één vraag, ik ben unicable maar ook unicable2 tegen gekomen. Volgens mij las ik dat unicable2 de verbeterde versie is van de eerste unicable.

Maar wat ik wil vragen aan de deskundigen hier; welke unicable lnb kan ik het beste kopen? Ik hoef maar één satelliet te ontvangen, astra 23,5. Is het beter om unicable2 te kopen of is unicable1 ook voldoende.

Op marktplaats staan heel veel advertenties met alle soorten lnb's zodat ik eigenlijk niet goed weet welke ik nou moet aanschaffen.

Volgens mij staat er ergens in de forumregels dat reclame maken niet mag dus weet ik niet of er merknamen aanbevolen mogen worden maar omdat ik geen flauw idee heb welke lnb goed is voor waar ik het voor nodig heb dus mensen die ervaringen met unicable lnb's zijn welkom.

Ik heb prijzen gezien vanaf ongeveer 40 euro tot iets van rond de 100 euro voor zo'n unicable2 lnb. Aanbevelingen in deze prijsklasse zijn voor mij nog op te brengen dus ik hoef niet de allergoedkoopste bij wijze van spreken. Ik hoor het graag want zelf vind ik het moeilijk kiezen. Mvg.

Re: Wie kan mij simpel vertellen hoe unicable werkt? #13 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,123 posts

+685
Excellent

Posted 4 January 2020 - 08:34

Unicable2 wordt ook wel jess genoemd en je hebt ook nog twee verschillende en nummers voor de normen. Jess kan wel twee keer of meer zo duur zijn maar je kunt oa wel meer sat posities aan enz...

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Wie kan mij simpel vertellen hoe unicable werkt? #14 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,598 posts

+458
Excellent

Posted 4 January 2020 - 09:31

Een Unicable LNB kan natuurlijk maar 1 positie aan, daar veranderd unicable 2 niets aan, wat wel anders kan zijn is het aantal (gelijktijdige) 'deelnemers' wat de LNB ondersteund.

Kijk oa. naar het aantal 'kanalen' wat de LNB ondersteund, dat bepaald hoeveel kanalen je via verschillende transponders via die LNB kunt kijken.

 

Een DUR-LINE UK 124 Unicable 2 / JESS LNB (stop maar in google ;) ) is denk ik voor jou wel van toepassing.

 

Wat betreft het aansluiten van de tuners, ik gebruik op de Ultimo4k een unicable op ingang 1 en heb een motor aan ingang 2 zitten, alles wat ik niet met mijn unicable setup kan krijgen, haal ik via de draaibare schotel binnen.

De unicable setup ontvangt 23.5, 19.2, 28.2 en 13 East.


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: Wie kan mij simpel vertellen hoe unicable werkt? #15 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 4 January 2020 - 09:45

Een welgemeend advies aan Youto, begin hier niet aan als leek, veel te duur en niet te programmeren voor iemand zonder enige kennis van zaken als ik tenminste je postings zo eens lees, wat jij wil kun je ook gewoon met bv een triple quad lnb doen en evt een extra lnb erbij voor de Hotbird zoals ondergetekende heeft gedaan, ik heb nooit te kort aan opname mogelijkheden.

Voor de meer exotische posities heb ik altijd nog mijn draaibare DeltaStar Gregorean 90cm schotel tot mijn beschikking.


73's

PE1AQZ


Re: Wie kan mij simpel vertellen hoe unicable werkt? #16 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,782 posts

+186
Excellent

Posted 4 January 2020 - 10:03

Ja, 19,2 is Astra 1, 23,5 is Astra 3 en 28,2 is Astra 2 en nog even voor de volledigheid een duo (19,2 en 23,5) of triple lnb (19,2/23,5/28,2) wil niks anders zeggen, dat de koppen zo aan elkaar zijn gezet, dat als je er 1 afstelt op de satteliet die op de lnb kop staat de anderen ook goed zijn afgestelt, let ook altijd even op de skew vd kop.

Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: Wie kan mij simpel vertellen hoe unicable werkt? #17 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,598 posts

+458
Excellent

Posted 4 January 2020 - 11:43

Een welgemeend advies aan Youto, begin hier niet aan als leek, veel te duur en niet te programmeren voor iemand zonder enige kennis van zaken als ik tenminste je postings zo eens lees, wat jij wil kun je ook gewoon met bv een triple quad lnb doen en evt een extra lnb erbij voor de Hotbird zoals ondergetekende heeft gedaan, ik heb nooit te kort aan opname mogelijkheden.

Voor de meer exotische posities heb ik altijd nog mijn draaibare DeltaStar Gregorean 90cm schotel tot mijn beschikking.

Even los van het correcte advies, denk ik dat het correct afstellen van een Deltastar moeilijker is dan het opstellen van een Unicable installatie met 3 LNB's voor 3 posities ;)

 

Unicable vergt een iets andere manier van denken en dat geldt ook voor de instellingen in de menu's om de LNB's correct aan de praat te krijgen, voor een leek is dat bijna niet te doen.

Ik heb laatst een unicable installatie voor 4 gebruikers (tuners) gemaakt met twee posities over 1 kabel, de LNB's waren voorgeprogrammeerd besteld, dat scheelt nogal wat werk, het is dan een kwestie van de LNB's in "serie" achter elkaar te zetten middels een T-Stuk, ziet er vreemd uit maar werkt uit de kunst.

1 t/m 3 is astra2, 4 t/m7 is astra 1 geworden. (net andersom dan je zou verwachten maar 23.5 is voor mij leading)


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: Wie kan mij simpel vertellen hoe unicable werkt? #18 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 4 January 2020 - 11:46

Ja, 19,2 is Astra 1, 23,5 is Astra 3 en 28,2 is Astra 2 en nog even voor de volledigheid een duo (19,2 en 23,5) of triple lnb (19,2/23,5/28,2) wil niks anders zeggen, dat de koppen zo aan elkaar zijn gezet, dat als je er 1 afstelt op de satteliet die op de lnb kop staat de anderen ook goed zijn afgestelt, let ook altijd even op de skew vd kop.

Mis dat is niet zo bij een triple lnb, die kun je alleen maar optimaal op de Astra23 afregelen omdat de lnb klem om de 23 gr. hals zit, dus in het centrum van het brandpunt van de schotel komt te staan.

Astra 19 en 28 ''loensen'' dan mee in het brandpunt. ;) Bij een dual lnb heb je de keus uit Astra 19 als je die het meeste bekijkt, maar de voorkeur voor CDS zenders gaat meestal uit om de klem om de 23gr. hals te zetten dan is die satelliet optimaal afgesteld omdat die wat zwakker is dan de Astra 19 die keihard is. :)


Edited by Sagitarius, 4 January 2020 - 11:46.

73's

PE1AQZ


Re: Wie kan mij simpel vertellen hoe unicable werkt? #19 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,782 posts

+186
Excellent

Posted 4 January 2020 - 16:52

...dat klopt helemaal, de klem zit bij een triple LNB om de hals vd de 23,5.


Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: Wie kan mij simpel vertellen hoe unicable werkt? #20 Frans B

  • Senior Member
  • 109 posts

0
Neutral

Posted 4 January 2020 - 17:21

Ik heb ook zoiets. Heb nu 4 twin LNB's op 4 posities met 2 diseqc's. Nu wil ik de astra3 LNB vervangen door een unicable LNB. Ik heb een vu-duo2 die dat ondersteund, de andere is een vu-duo. Kan ik de LNB voor de astra3 gewoon vervangen en de decoder instellen dat de LNB een unicable is , zodat ik dan idd 1 kanaal kan opnemen en onafhankelijk een ander kanaal (zelfde satelliet natuurlijk) kijken? Een extra kabel aanleggen is onmogelijk helaas.




1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users