Jump to content


Photo

UP/DOWNLINK jaargang 10, nummer 5, 9 april 2020

nieuws

  • Please log in to reply
32 replies to this topic

#1 hro

  • Senior Member
  • 2,548 posts

+756
Excellent

Posted 9 April 2020 - 12:51

UP/DOWNLINK, jaargang 10, nummer 5, 9 april 2020

pagina:    inhoud
2    (Kanalen)nieuws en wijzigingen
2    Algemeen omroepnieuws
5    Astra 1, 19,2 oost
7    Astra 3, 23,5 oost
7    Astra 2, 28,2 oost
7    Hotbird, 13,0 oost
7    Eutelsat 9B, 9 oost
8    Kabel, IPTV, DAB+, DVB-T2, FM, AM, VOD, 5G, streams, apps (enzovoort)
10    Reacties en vragen van lezers
11    Wetenswaardigheden
14    Coronavirus en de media
18    Hardwarenieuws
18    Softwarenieuws
18    E-Channelizer 20.0.0.312
20    iNetRadio.nl
21    Joynescan
22    OSCam na flashen instellen
24    Twitch TV
25    Stel je eens voor… deze keer niemand…
25    De Transponder
26    Uitsmijter
26    Kom van dat dak af…

 

Attached Files


Mutant HD51 via Wave T55 (5 lnb's: 9/13/19/23/28 oost) + Edision Mio 4K via Triax 1,2 meter met usals disecq.


Re: UP/DOWNLINK jaargang 10, nummer 5, 9 april 2020 #2 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,528 posts

+1,736
Excellent

Posted 9 April 2020 - 13:11

Dank voor het leesvoer weer.

 

In tijden van isolatie niet onder 't kussen, maar kan hij gelijk geconsumeerd worden... ;)


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: UP/DOWNLINK jaargang 10, nummer 5, 9 april 2020 #3 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,528 posts

+1,736
Excellent

Posted 9 April 2020 - 13:21

 

Zijn vervolgvraag aan maker Hans: kan voortaan altijd een FEC-waarde in plaats van Auto
worden gehanteerd? Antwoord: nee, deze FEC komt voort uit het bestand satellite.xml. Dat
haalt menig gebruiker binnen via een software update van het image. Dus of je leert er mee
leven, of je koopt een moderne ontvanger...
Herkent iemand dit probleem en heeft een andere oplossing? Mail ons

 

Deze discussie is hier volgens mij al een aantal keren gevoerd, met het waarom ook.

 

De FEC komt niet uit de satellites.xml, de FEC is het resultaat van het scan proces. En hij komt op AUTO te staan als je een tuner hebt die dat kan (want die hoeft niet naar een juiste FEC te zoeken).

 

Als je dus een lijst wilt maken die op alle boxen werkt, moet je dus scannen op een box ZONDER zo'n tuner.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: UP/DOWNLINK jaargang 10, nummer 5, 9 april 2020 #4 hro

  • Senior Member
  • 2,548 posts

+756
Excellent

Posted 9 April 2020 - 14:01

@WanWizard, dank. Feit is dat ik mijn kanalenlijst bewerk in een Mutant HD51.

De ene keer staat de FEC in een transponder op Auto en een andere keer op de exacte waarde.

 

Ik pas dat enkel aan als ik lees (KingOfSat bijvoorbeeld) dat de FEC gewijzigd is.


Mutant HD51 via Wave T55 (5 lnb's: 9/13/19/23/28 oost) + Edision Mio 4K via Triax 1,2 meter met usals disecq.


Re: UP/DOWNLINK jaargang 10, nummer 5, 9 april 2020 #5 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,528 posts

+1,736
Excellent

Posted 9 April 2020 - 14:04

Zou handig zijn als je daarvoor e.o.a. oude bak had, dat zou je dit soort vragen besparen.

 

Ik zou alleen niet (uit mijn hoofd) weten welke oude bak daarvoor in aanmerking zou kunnen komen. Dat zouden we moeten testen...


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: UP/DOWNLINK jaargang 10, nummer 5, 9 april 2020 #6 hro

  • Senior Member
  • 2,548 posts

+756
Excellent

Posted 9 April 2020 - 14:18

ik houd het liever bij mijn moderne bak... kan de nieuwste OpenPLi ook op draaien.

 

als ik een transponder tegenkom met een juiste FEC dan ga ik die niet aanpassen naar Auto.

vaak staat er echter al Auto, afkomstig uit satellite.xml die meekomt met OpenPLi.

 

Het blijft lastig met twee satellite.xml-bestanden: een die via de sofware update van OpenPLi meekomt en actueel wordt gehouden, en de andere die in mijn kanalenlijst zit en bij oversturen ook in de ontvanger komt (/etc/tuxbox). Volgens mij is deze laatste dan bepalend.

 

de oplossing zou zijn dat ik alle transponder naloop en waar Auto sta deze handmatig op de juiste waarde zet.

Maar als ik dan de software update van OpenPLi draai dan heb ik die satellite.xml in mijn ontvanger, en daar staat menig transponder op Auto.

 

ergo: als OpenPLi zorgt voor een satellite.xml met enkel de juiste FEC's bij iedere transponder, dan lost het probleem zich voor iedere ontvanger op.

 

wie begint er aan..?

beter allemaal op tijd een oude ontvanger verwisselen voor een moderne die met alles overweg kan! ;-)


Mutant HD51 via Wave T55 (5 lnb's: 9/13/19/23/28 oost) + Edision Mio 4K via Triax 1,2 meter met usals disecq.


Re: UP/DOWNLINK jaargang 10, nummer 5, 9 april 2020 #7 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,528 posts

+1,736
Excellent

Posted 9 April 2020 - 14:30

Hoe kom je er bij dat wij een satellite.xml leveren waar de FEC op auto staat?

 

Dat zou suggereren dat die in geen enkele box zonder auto-FEC tuner (zoals een moderne VU+ FBC tuner) zou werken, en dat is absoluut niet het geval. Check maar, de inner-fec heeft overal een waarde: https://github.com/O.../satellites.xml


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: UP/DOWNLINK jaargang 10, nummer 5, 9 april 2020 #8 hro

  • Senior Member
  • 2,548 posts

+756
Excellent

Posted 9 April 2020 - 14:53

dan weet/snap ik het ook niet waarom er transponder voorkomen met Auto... ik betrek nergens een apart bestand satellite.xml.


Mutant HD51 via Wave T55 (5 lnb's: 9/13/19/23/28 oost) + Edision Mio 4K via Triax 1,2 meter met usals disecq.


Re: UP/DOWNLINK jaargang 10, nummer 5, 9 april 2020 #9 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,528 posts

+1,736
Excellent

Posted 9 April 2020 - 14:56

De satellite.xml wordt alleen maar gebruikt als je bij het scannen "netwerk" op "Nee" zet.

 

Als dat op "Ja" staat (en dat is dacht ik de default) wordt er gewoon een NIT table scan met detectie gedaan, en daarbij lukt detectie van de FEC direct (want automatisch is de default).


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: UP/DOWNLINK jaargang 10, nummer 5, 9 april 2020 #10 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,629 posts

+459
Excellent

Posted 9 April 2020 - 15:34

De satellites.xml komt niet mee in de settingslijsten die je via de feeds download en installeert, ik heb die tot de laatste settings-list altijd verwijderd, de laatste lijsten kreeg ik aangeleverd zonder de satellites.xml ;) 


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: UP/DOWNLINK jaargang 10, nummer 5, 9 april 2020 #11 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,528 posts

+1,736
Excellent

Posted 9 April 2020 - 15:47

Het staat ook fout in de lamedb, dus het resultaat van de scan.

 

De satellites.xml doet daar helemaal niet aan mee, dat is uitsluitend een scan hulp (scant sneller dan een volledige NIT scan), en input voor GUI selecties en dropdowns en zo.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: UP/DOWNLINK jaargang 10, nummer 5, 9 april 2020 #12 hro

  • Senior Member
  • 2,548 posts

+756
Excellent

Posted 11 April 2020 - 12:09

het zal allemaal best waar zijn wat je schrijft WanWizard, jij ben op dit gebied veel knapper dan ik...

 

Zojuist een software update OpenPLi gedaan, versie 6 april (2020/04/06) kwam keurig binnen.

 

Dan zie ik bij het binnenhalen van de kanalenlijsten met sateditor DeamSet dat ALLE satellietposities weer binnen zijn gekomen, van oost naar west. Dan weet ik want vervolgens verwijder ik alles buiten de 9/13/23/28 oost voor de kanalenlijst.

 

Maar wat zie ik dan bij bijvoorbeeld 28 oost staan bij FEC: het gros staat op Auto.

Dus uit de satellite.xml die net vers via de software update is meegekomen.

 

Eerder beweerde je dat bij alle transponders een echte waarde staat in plaats van Auto. Rara... ik volg het niet meer.

 

Het is voor mij ondoenlijk alle transponder na te lopen. Waar ik toevallig Auto zien staan wil ik het handmatig nog wel aanpassen.

 

Bijkage: afbeelding van eerste transponders Astra 28 oost, net binnen na software update.

 

Attached Files


Mutant HD51 via Wave T55 (5 lnb's: 9/13/19/23/28 oost) + Edision Mio 4K via Triax 1,2 meter met usals disecq.


Re: UP/DOWNLINK jaargang 10, nummer 5, 9 april 2020 #13 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,528 posts

+1,736
Excellent

Posted 11 April 2020 - 12:23

Jij zit in Dreamset te kijken. Dat heeft nul comma nul te maken met Enigma.

 

Als je daar vervolgens satelliet posities verwijderd, dan creeer je een gestripte satellites.xml. Dat heeft geen zin (want die gaat niet mee in de settings), en is ook nog eens lastig als een gebruiker van de lijst posities heeft buiten jou lijst (want met jou satellites.xml gaat zijn tuner config kapot).

 

En de FEC staat op auto omdat ze op je box op auto staan, en dat staan ze omdat jij ze zo hebt gescant op je box, met een auto-detect tuner.

 

Dus voor de duidelijkheid:

  • De satellites.xml bevat een lijst van alle satelliet posities, met hun transponders en diens parameters, zoals ze op lyngsat zijn gedefinieerd.
  • Enigma gebruikt deze lijst voor het definieren van de tuners ( de selectie van positie ), voor de sat finder ( selectie van positie en transponder ), en voor de scan ( indien "netwerk" op "nee" is gezet ).
  • Alles wat je scant, ongeacht op welke methode, komt terecht in de lamedb.
  • Enigma gebruikt de lamedb voor tuning, en hierin moeten de parameters dus juist staan, als je geen auto-detect tuner hebt.

Kanaal editors doen precies hetzelfde: de sat lijst die je ziet komt uit de satellites.xml, alle andere data komt uit de lamedb. En die komt uit jou box, als resultaat van jou scan.

 

Iets duidelijker?


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: UP/DOWNLINK jaargang 10, nummer 5, 9 april 2020 #14 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,528 posts

+1,736
Excellent

Posted 11 April 2020 - 12:27

Ter vergelijking, mijn scan box is een SAB Triple HD, en diens tuners zijn niet auto-detect.

 

Als ik die lijst binnenhaal met DreamboxEdit, dan zie ik geen enkele "auto", zelfs niet als ik een netwerk scan doe, en de satellites.xml negeer.

Attached Files


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: UP/DOWNLINK jaargang 10, nummer 5, 9 april 2020 #15 hro

  • Senior Member
  • 2,548 posts

+756
Excellent

Posted 11 April 2020 - 12:42

of je nu DBE of Dreamset gebruikt zal bij het zichtbaar maken van satellite.xml niets uitmaken.

 

Ik houd het bij Dreamset, met het maken van kanelenlijsten via DBE in het verleden nare ervaringen gehad. Boeketten krijgen bijvoorbeeld een nummer in plaats van naam. Lastig terugzoeken als bouwer.

 

je schrijft "Jij zit in Dreamset te kijken. Dat heeft nul comma nul te maken met Enigma."

O ja..? Kanalen en boeketten komen toch in /etc/enigma2 te staan?

satellite.xm in /etc/tuxbox. Maar het is toch een Enigma/Linux systeem.

 

je schrijft: "En de FEC staat op auto omdat ze op je box op auto staan, en dat staan ze omdat jij ze zo hebt gescant op je box, met een auto-detect tuner."

Reactie: sommige transponders staan op Auto, maar nogmaals: niet door mij op Auto gezet. Ze zijn zo ooit via een satellite.xml bestand gekomen.

 

Maar los daarvan: WAT kan ik NU nog doen om alle transponders gelijk te krijgen zoals in het net binnengehaalde satellite.xml bestand (waar kennelijk nergens Auto staat, al beweert de sateditor wel)?

Moet ik alle vijf posites (9, 13, 19, 23, 28) nog eens scannen? Ik wil het graag iedereen naar de zin maken tot op zekere hoogte wat mogelijk is.


Mutant HD51 via Wave T55 (5 lnb's: 9/13/19/23/28 oost) + Edision Mio 4K via Triax 1,2 meter met usals disecq.


Re: UP/DOWNLINK jaargang 10, nummer 5, 9 april 2020 #16 hro

  • Senior Member
  • 2,548 posts

+756
Excellent

Posted 11 April 2020 - 12:49

Nog eens met DBE de lijst binnengehaald...

 

vervelende is dat daar per transponders alle zenders staan en dan pas de volgende transponder.

 

hier een afbeelding: 10818 V op Auto, 10832 H op 3/4.

 

Echt, niets zelf gemuteerd, zelfs niet de zender bekeken, deze afbeelding is gemaakt van de vers van OpenPLi software update gehaalde xml.

 

Attached Files


Edited by hro, 11 April 2020 - 12:50.

Mutant HD51 via Wave T55 (5 lnb's: 9/13/19/23/28 oost) + Edision Mio 4K via Triax 1,2 meter met usals disecq.


Re: UP/DOWNLINK jaargang 10, nummer 5, 9 april 2020 #17 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,528 posts

+1,736
Excellent

Posted 11 April 2020 - 12:52

Nogmaals, de satellites,xml DOET HELEMAAL NIKS met tuning en transponder definitie. Je blijft de foute assumptie maken dat die voor tuning relevant is.

 

Het enige waar die voor gebruikt wordt, is voor selecties in de GUI, en voor een scan zonder netwerk (die is namelijk sneller wat dan hoeft hij geen NIT scan en parameter detectie meer te deen).

 

Alles wat je ziet in Dreamset (of welke editor dan ook) komt uit de lamedb, en heeft NIKS met de satellites.xml te maken. En wat er in de lamedb staat, staat daar in als gevolg van jou scan.

 

Reactie: sommige transponders staan op Auto, maar nogmaals: niet door mij op Auto gezet. Ze zijn zo ooit via een satellite.xml bestand gekomen.

 

Nee. Ze staan daat zo in omdat je box die bij de scan op auto gezet heeft, en dat is omdat jou box een auto-detect tuner heeft.

 

Moet ik alle vijf posites (9, 13, 19, 23, 28) nog eens scannen? Ik wil het graag iedereen naar de zin maken tot op zekere hoogte wat mogelijk is.

 

Ik zou als eerste proberen:

  • zorgen dat je lijsten met dreamset veilig gesteld zijn op je PC
  • bouquetten en lamedb van de box verwijderen, en box herstarten
  • een volledige scan doen met netwerk op "nee"
  • de lamedb uit /etc/enigma2 kopieren naar je lijst op de PC
  • de lijst openen in dreamset, en kijken of de auto's nu weg zijn

Als dat niet werkt, dan negeert de tuner zelfs de satellites.xml defaults, en is je enige optie een box met een niet-auto tuner...


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: UP/DOWNLINK jaargang 10, nummer 5, 9 april 2020 #18 hro

  • Senior Member
  • 2,548 posts

+756
Excellent

Posted 11 April 2020 - 13:43

Dank. Het is toch een rustige paaszaterdag dus even voor gaan zitten.

 

Je stappen gevolgd.

1. kanalenlijst die mijn hoofdlijst (moederlijst) is veilig gesteld en nogmaals binnenhaald in een Temp-map.

2. in deze Temp alle boeketten behalve streams verwijderd.

3. idem lamedb verwijderd

4. overgestuurt naar Mutant, deze start Engima2 automatisch, box komt binnen met eerste boeket: Stream (want niet verwijderd)

5. Mutant de vijf satposities laten scannen (9, 13, 19, 23, 28). Er werden 5.325 zenders gevonden.

6. binnengehaald met Dreamset, alle transponder hebben nu inderdaad een eigen waarde in plaats van Auto.

7. lamedb ontbrak trouwens in Temp (waar de testlijst weer binnengehaald was).

8. de lamedb stond wel in /etc/enigma2 via DCC, deze gekopieerd naar pc

9. lamedb uit moederlijst verwijderd en vervangen door lamedb uit testbestand

10. moederlijst, inclusief dus nieuwe lamedb overgestuurd naar Mutant, herstart Enigma2.

11. resutlaat: goed.

 

Dus de moederlijst heeft nu op alle transponders een echte FEC-waarde.

Ik beloof plechtig deze nooit op Auto te zetten... wel de FEC-waarde aan te passen indien dit nodig is. Denk aan: zondag/maandag komt software update, woensdag nieuwe FEC door provider, vrijdag komen nieuwe kanalenlijsten uit. Die moeten dan wel beeld geven. Want veel gebruikers downloaden nog met satellite.xml (van het forum of onze site) en niet via de software update.

 

Rest nog iets met satellite.xml. Je schrijft dat OpenPLi dit bestand van Lyngsat haalt. Dat weer ik want er is een mismatch met KingOfSat.

Voor het maken van mijn rotatinglijst mix ik de moederlijst (9 t/m 28) met de boeketten die je van KingOfSat kunt halen.

Bij satelliet Eutelsat 21B geeft Lyngsat als positie 21,5 oost en KingOfSat 21,6 oost. Handmatig pas ik in mijn rotatinglijst dit aan naar 21,6 anders blijft de positie lichtgrijs wegens mismatch.

 

Kan OpenPLi niet voortaan de satellite.xml van KingOfSat nemen..? Scheelt mij weer...


Mutant HD51 via Wave T55 (5 lnb's: 9/13/19/23/28 oost) + Edision Mio 4K via Triax 1,2 meter met usals disecq.


Re: UP/DOWNLINK jaargang 10, nummer 5, 9 april 2020 #19 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,528 posts

+1,736
Excellent

Posted 11 April 2020 - 19:05

Je moet ook nog plechtig beloven om nooit meer een netwerk scan te doen, want dan staat ze gelijk weer op Auto.

 

En Nee, KingOfSat moet zijn zaakjes op orde hebben: https://www.eutelsat...at-21-east.html, die sat hangt toch echt op 21.5. Het is niet de eerste keer dat die er een zooitje van maakt, denk aan de 4.8E / 5.0E discussie...


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: UP/DOWNLINK jaargang 10, nummer 5, 9 april 2020 #20 hro

  • Senior Member
  • 2,548 posts

+756
Excellent

Posted 12 April 2020 - 09:24

doe nooit een netwerkscan, enkel een transponderscan (met optie eerst zenders verwijderen: schoon terug).


Mutant HD51 via Wave T55 (5 lnb's: 9/13/19/23/28 oost) + Edision Mio 4K via Triax 1,2 meter met usals disecq.




Also tagged with one or more of these keywords: nieuws

1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users