←  The Lounge

Forums

»

What does PDC mean?

's foto Lutz 31 mei 2020

I noticed recently that some German FTA programs like SR HD use PDC. What does that mean?

 

 

Citeren

's foto littlesat 31 mei 2020

That’s a system that arranges a recoding is alerted properly when a transmission time changed.
Citeren

's foto WanWizard 31 mei 2020

Programme Delivery Control.

 

Invented in the video recorder era, as an evolution of VPS (Video Programming Standard), and now an ETSI standard in the digital age. Freeview+ in the UK also uses it.

Citeren

's foto Lutz 31 mei 2020

Zou het kunnen dat het al uit de jaren 90 komt. Ik had destijds een VHS recorder, die pakte de uitzendgegevens uit teletekst op?

 

Wanwizard was mij voor...

 

Bedankt voor de snelle antwoord!


Veranderd door Lutz, 31 mei 2020 - 16:21
Citeren

's foto WanWizard 31 mei 2020

Dat is waarschijnlijk nog VPS geweest.

 

Dat doet mijn videorecorder ook (die heb ik nog steeds, die van mij heeft een speciale audio modus waarbij de hele bandbreedte gebruikt wordt, beter dan de digitale sampling meuk ;)).

Citeren

's foto Erik Slagter 31 mei 2020

Da's wat anders: VPT, maar kon je wel goed combineren met PDC (of VPS). Teletext zendt dan concealed een code mee voor elke programma (initieel is dat de oorspronkelijke starttijd, maar blijft dan gelijk). Die code is gelijk aan wat PDC meestuurt, dus zo kon je heel makkelijk en nauwkeurig je programma's instellen.

 

PDC heeft precies één jaar goed gewerkt, daarna is men begonnen er een groot deel van het reclameblok bij op te nemen en na een tijdje is het afgeschaft. Het was duidelijk dat het niet de belangen van reclame-inkomsten bediende dus moest het maar weg.

 

Overigens zijn VPS en PDC analoge standaarden (VBI). Ze worden tegenwoordig via metadata geëmuleerd, maar is niet echt hetzelfde.

Citeren

's foto WanWizard 31 mei 2020

De ETSI standaard heet nog steeds PDC: https://www.etsi.org...231v010301p.pdf

Citeren

's foto Frenske 31 mei 2020

Guys, please continue in English for all other interested users. 

Citeren

's foto littlesat 31 mei 2020

PDC is ook een dart bond...
Citeren

's foto Erik Slagter 1 jun 2020

PDC is ook een dart bond...

PDC is also a dart union.

 

I just translated it 1:1, I don't understand it too ;)

Citeren

's foto littlesat 1 jun 2020

Thanks!...

Citeren