Jump to content


Photo

Dolby.


  • Please log in to reply
17 replies to this topic

#1 Beasty Boy

  • Senior Member
  • 149 posts

+2
Neutral

Posted 11 June 2020 - 20:11

Hallo allemaal,

Ik ben benieuwd hoe het met de huidige audio streams/kanalen zit.
Ik zie soms mpg maar meestal AC3, in het verleden waren er zenders waar ook Dolby bij stond of DTS.
Nu ik sinds kort in het bezit ben van een Dolby Atmos soundbar met HDMI-ARC valt het mij op dat mijn tv het audio niet omzet naar Dolby maar in stereo weergeeft.
Ligt dit aan de uitzendingen of heb ik mijn ontvanger (VU+Uno4kse) niet goed ingesteld?

Edited by Beasty Boy, 11 June 2020 - 20:12.

Als je iets niet weet, schroom niet om het te vragen

Re: Dolby. #2 adjedream

  • Senior Member
  • 254 posts

0
Neutral

Posted 14 June 2020 - 18:43

Staat je multi channel downmix wel goed ingesteld, denk dat die op groen moet staan en dat het geluid digitaal dan wel goed binnen komt en weergegeven wordt.


Edited by adjedream, 14 June 2020 - 18:43.

DM7020 - DM7025 - VU+Duo - VU+Ultimo - VU+Duo2 - VU+Ultimo4K: Samsung LED UE40B8000 - Samsung LED UE46C6500 - Samsung UE55F9000 - Samsung UE55MU8000 - Samsung HW-K950 - Samsung QLED 9 65 inch en nu ook een LG OLED65CX6LA....OLED....nog mooier beeld !


Re: Dolby. #3 dolphs

  • Senior Member
  • 983 posts

+8
Neutral

Posted 14 June 2020 - 19:28

dus dan zou er juist gedownmixed moeten worden, uhm volgens mij is dat nou net niet de bedoeling en zou het uit moeten staan?

" downmix (plural downmixes) => The mixing of a number of distinct audio channels to produce a lower number of channels. "

 

@Beasty boy hoe zien de instellingen eruit, heb even twee voorbeeldjes toegevoegd hoe het zou kunnen staan, beetje afhankelijk van de box als het een uno 4k is dan eerste vb

Attached Files

  • Attached File  vb1.jpg   46.95KB   9 downloads
  • Attached File  vb2.jpg   44.44KB   9 downloads

Edited by dolphs, 14 June 2020 - 19:29.


Re: Dolby. #4 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,559 posts

+1,737
Excellent

Posted 14 June 2020 - 19:34

PCM = Stereo, AC3 downmix aan = PCM.

 

Verder moet de HDMI input in staat zijn multi-kanaal audio te ontvangen (en de HDMI-ARC moet het uit kunnen sturen), zo niet moet je met SP-DIF aan de gang.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Dolby. #5 Beasty Boy

  • Senior Member
  • 149 posts

+2
Neutral

Posted 15 June 2020 - 14:00

Dank jullie wel allemaal.
Opgelost
Als je iets niet weet, schroom niet om het te vragen

Re: Dolby. #6 dolphs

  • Senior Member
  • 983 posts

+8
Neutral

Posted 15 June 2020 - 14:04

Opgelost

 

en dat was? 



Re: Dolby. #7 Beasty Boy

  • Senior Member
  • 149 posts

+2
Neutral

Posted 19 June 2020 - 07:54

@dolphs

Zoals je had beschreven is de oplossing.
Nu is op de TV Dolby ingeschakeld.
Voor Dolby HD moet er idd een glasvezel kabel van de ontvanger direct op de soundbar.
Maar de soundbar wil dan niet schakelen naar een andere input (ik denk door de HDMI-ARC) en daarvoor haal ik de HDMI stekker uit de TV.
Niet erg handig maar over het algemeen komt het Dolby HD niet zo vaak voor, althans, nog niet gezien bij de reguliere uitzendingen.
Sommige Blue-ray ISO's hebben dat, welke ik dan afspeelt via de VU+. Deze hebben vaak meerdere audio kanalen welke je kunt veranderen (van Dolby HD naar AC3) door de gele knop te gebruiken.
Als je iets niet weet, schroom niet om het te vragen

Re: Dolby. #8 dolphs

  • Senior Member
  • 983 posts

+8
Neutral

Posted 19 June 2020 - 19:32

OK dank voor de uitleg, altijd handig dit te weten - blijft een "spectakel" inderdaad dat HDMI-ARC - resumé het werkt nooit 100% zoals je wilt - maar met workaround (accepteren) kom je een eind



Re: Dolby. #9 Beasty Boy

  • Senior Member
  • 149 posts

+2
Neutral

Posted 20 June 2020 - 12:26

Nou was ik even door mijn verzameling films aan het struinen en kom tot de conclusie dat er veel meer soorten Dolby audio sporen zijn.
Zo zie ik AC3, Dolby pro, digitaal, surround, HD, DTS-HD, TrueHD...
Al met al worden de AC3 sporen via de HDMI afgespeeld en de rest over Sp-dif
Als je iets niet weet, schroom niet om het te vragen

Re: Dolby. #10 adjedream

  • Senior Member
  • 254 posts

0
Neutral

Posted 28 June 2020 - 21:40

Staat je multi channel downmix wel goed ingesteld, denk dat die op groen moet staan en dat het geluid digitaal dan wel goed binnen komt en weergegeven wordt.

Excuses...hij moet op rood staan inderdaad.


DM7020 - DM7025 - VU+Duo - VU+Ultimo - VU+Duo2 - VU+Ultimo4K: Samsung LED UE40B8000 - Samsung LED UE46C6500 - Samsung UE55F9000 - Samsung UE55MU8000 - Samsung HW-K950 - Samsung QLED 9 65 inch en nu ook een LG OLED65CX6LA....OLED....nog mooier beeld !


Re: Dolby. #11 Youto

  • Senior Member
  • 521 posts

+11
Neutral

Posted 30 June 2020 - 08:51

Wat ik dan wel weer heel jammer vind is dat er een vertraging is als het geluid via s-pdif gaat. Ik weet dat deze vertraging is op te vangen met de audio sync setup maar iedere zender heeft een andere vertraging en ik heb volgens mij wel eens ergens gelezen dat deze vertraging per zender is vast te zetten maar daar gaat dan weer zoveel tijd in zitten dus bij mij staat de ac downmix aan (groen), maar wel gaat het geluid via s-pdif naar mijn versterker. Op het venster van mijn versterker kan ik zien wat voor geluid er is, bij ac downmix uit (rood) staat er dolby digital en bij ac downmix aan (groen) staat er dolby PLII. (romijnse cijfer 2, kan niet vinden op toetsenbord)



Re: Dolby. #12 Beasty Boy

  • Senior Member
  • 149 posts

+2
Neutral

Posted 30 June 2020 - 22:04

@Youto
Vertraging was mij ook opgevallen, en wat je zegt bij elke zender verschillende. Ik heb de mogelijkheid om de vertraging ook op de soundbar te kunnen verstellen (om het makkelijker te maken ��).
Ik was ook aan het kijken wat daar de beste oplossing voor is en ga het zelfde proberen zoals jij het het hebt in de hoop dat de soundbar ook die verschillende streams herkent
Als je iets niet weet, schroom niet om het te vragen

Re: Dolby. #13 Youto

  • Senior Member
  • 521 posts

+11
Neutral

Posted 30 June 2020 - 23:12

@beasty boy, men zegt dat als de downmix uit is(rood), dat dan het geluid het mooiste klinkt. Ik ben niet een geluidstechnicus die het verschil in ieder toontje, piepje, kraakje of weet ik veel wat nog meer kan horen maar ikzelf hoor niet echt een tussen dolby digital en dolby PL2. Mijn geluid gaat niet via de tv speakers maar via een versterker met dolby surround 5.1 van harman kardon. Deze is al wat ouder (2006), maar wel met de voor die tijd geldende functies en met een heel uitgebreide instelling mogelijkheden waarvan zeker meer dan de helft nooit gebruikt wordt.

Maar zoals ik al zei de versterker is al iets ouder maar werkt nog perfect en ik hoor geen verschil tussen ac downmix aan of uit.

Re: Dolby. #14 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,559 posts

+1,737
Excellent

Posted 30 June 2020 - 23:41

Naar welke zender luister je dan?

 

Want AC3 kan zowel 2.0 als 5.1 zijn, en downmix converteert beide naar PCM stereo. En in het geval van 5.1 audio verlies je dan wel degelijk informatie. Ten opzichte van 2.0 natuurlijk veel minder.

 

Aannemende dat je de versterker met HMDI, SPDIF of COAX hebt aangesluiten, moet je op je versterker toch echt de switch zien van 2.0 naar 5.1, en dat ook horen.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Dolby. #15 Youto

  • Senior Member
  • 521 posts

+11
Neutral

Posted 1 July 2020 - 15:10

@wanwizard, natuurlijk zal er verschil zijn in de verschillende geluidsstreams. Ik gebruik een spdif kabel om het signaal van de tv naar de versterker te sturen, en ook heb ik als tweede optie ook een spdif kabel rechtstreeks vanaf de box naar de versterker. Ik vertelde hier eerder al dat mijn versterker al wat ouder is en heeft daarom helaas geen hdmi-arc aansluiting. Dan zou dit hele verhaal hierboven niet nodig zijn.

 

Ik vertelde dat ik op de box de ac downmix aan(groen) heb staan,  en zoals je waarschijnlijk wel zal weten zijn er zenders die met verschillende  geluids signalen werken zoals dolby digital en dolby pl2. Wanneer ik de ac downmix aan(groen) heb staan wordt er voor zover ik kan zien op het venster van de versterker bij alle zender hetzelfde geluid afgespeeld, namelijk dolby pl2. Wel kan ik via verschillende knoppen op de ab van de versterker dat dolby pl2 aanvullen met movie, game of hall geluidseffecten maar daar maak ik bijna nooit gebruik van.

 

Maar om terug te komen op jou vraag, als ik ac downmix uit(rood) zet dan zie ik bij vooral de nederlandse zenders dolby digital op het venster verschijnen. Ook is het zo dat dit digital geluid niet via de box harder of zachter gezet kan worden, pl2 wel. Andere zenders, zoals de vele natuur en documentaire zenders geven geen digital door maar de pl2.  Nou zal er echt wel kwaliteitsverschil zitten in het digital en pl2 geluid maar ik hoor dit niet zo erg dat ik naar digital nijg. En zoals ik al zei gebruik ik spdif kabels en daar zit vertraging in ten opzichte van digital en om daar vanaf te zijn heb ik ac downmix aan(groen) staan want ik, en ik kan niet voor anderen spreken, merk weinig verschil in deze twee geluidssoorten. Alweer een langdradig verhaal, ik hoop dat ik het duidelijk genoeg heb uitgelegd.

 

Ik heb niet in jou comment gelezen of ik zonder problemen mijn vu+ duo4k naar 7.3 kan opwaarderen. mvg.



Re: Dolby. #16 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,559 posts

+1,737
Excellent

Posted 1 July 2020 - 16:31

Wat je bedoelt met Dolby pl2 is een label of term op je versterker, daar kan ik niks mee. Datzelfde is zo voor alle andere toeters en bellen van je versterker.

 

Die van mij is van 2000, dus leeftijd zegt niet zoveel. Ik heb ook een SPDIF aansluiting in gebruik.

 

Als je downmix aan hebt staan, dan wordt AC3 door de box geconverteerd naar PCM MPEG stereo audio, hetzelfde wat bij zenders zit die niet in AC3 uitzenden. Dat je daar bij de meeste zenders weinig van hoort kan wel kloppen, want de meeste zijn AC3 2.0, en dat is ook gewoon stereo. Dat verschil zit hoofdzakelijk in verlies bij omzetting, en de kwaliteit van versterker en speakers om dat verschil hoorbaar te maken. En een stel goede oren natuurlijk. ;)

 

Je hebt echter ook zenders met AC3 5.1, bijvoorbeeld bepaalde film zenders, blueray's, of gedownloade media, en daar merk je het verschil zeker wel, want je raakt alle surround informatie kwijt bij de omzetting naar stereo.

 

Als je audio via een versterker laat lopen (en je TV als monitor gebruikt), met je het gewoon goed instellen.

  • geen gebruik maken van de volume toetsen van de box, maar die op 80% of zo zetten, en die van de versterker gebruiken.
  • eventuele vertraging ten opzichte van het beeld kun je in het audio setup menu compenseren.

Maar ja, als je geen 5.1 media hebt, en het verschil niet hoort, dan is het allemaal verder academisch, en zou ik het verder gewoon zo laten.

 

7.3 release is nog niet uit, maar eens die uit is zal een software update deze gewoon binnen halen.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Dolby. #17 Youto

  • Senior Member
  • 521 posts

+11
Neutral

Posted 3 July 2020 - 03:12

@wanwizard, dolby pl2 is volgens mij dolby pro logic 2. De 2 is in Romeinse cijfers. ( II ). Mijn versterker is van 2006, en wel degelijk met 5.1 surround. Je hebt wel gelijk dat wanneer ik een dvd of iets van goede kwaliteit via internet afspeel er zeer zeker een veel mooier geluid uitkomt dan de gemiddelde andere bronnen.
Maar ik sprak mij daar vooral uit over het gemiddelde geluid van wat er via de tv kanalen wordt uitgezonden.

Als ik normaal tv zit te kijken dan merk ik niet veel of beter gezegd geen verschil in het geluid van de diverse zenders. En daarmee bedoel ik reguliere tv programma's, wanneer er ergens muziek of concerten worden uitgezonden dan wel maar gewone programma's, series of documentaires is het geluidverschil te verwaarlozen. Vandaar mijn opmerking ergens dat ik bij het normale tv gebruik ik de ac downmix gebruik om het verschil in vertraging kwijt te zijn.

Maar nogmaals, bij muziek, of nieuwere films enzo is er wel goed verschil aanwezig tussen stereo en dolby 5.1

Re: Dolby. #18 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,559 posts

+1,737
Excellent

Posted 3 July 2020 - 15:04

Zoals ik al zei, de meeste zenders gebruiken gewoon of MEPG audio, of AC3 2.0 audio.

 

Beide zijn gewoon stereo, AC3 heeft meer (ruimte voor) definitie, maar er zal weinig verschil zijn tussen beide, gegeven de beroerde compressie settings van de meeste providers.

 

Je merkt er hoofdzakelijk wat van op high-end movie of sport kanalen als die van SKY.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.



1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users