Jump to content


Photo

OpenPLi 7.2: geen signaal op HDMI na ontwaken uit standby

stand-by hdmi-cec oscam

  • Please log in to reply
4 replies to this topic

#1 Adriaanvn

  • Member
  • 5 posts

0
Neutral

Posted 22 June 2020 - 13:31

Ik heb drie Xtrend ET4000 ontvangers, die ik regelmatig al sinds 2013 (telkens opnieuw) installeer met OpenPLi, nu versie 7.2. De ontvangers gebruiken allen oscam, één (sat-woon) is de card server voor de andere twee (sat-slaap en sat-kelder). Alle drie hebben toegang tot een NFS server voor opnames. De ontvangers starten ‘naar standby’ na een koude start (230V inschakelen).

 

In februari (versie 2020-02-03-release-7.2) kreeg sat-woon (de card-server) een probleem: na een tijdje (een dag?) in stand-by (rode LED) gaat bij het IR commando PowerToggle de groene LED wel aan, maar er komt geen signaal op de HDMI uitgang. De ontvanger gaat daarna ook niet meer in stand-by (rode LED). Dit werkt allemaal wel vlak na de koude start en da’s mijn enige oplossing om het weer aan de gang te krijgen.

 

De ontvanger crash-t niet volledig: de cardserver (oscam) werkt, de web interface van zowel oscam als enigma blijven werken. Ik kan er ook nog met telnet in. De box kan via de web-interface in stand-by worden gezet.

 

In de hoop, dat het probleem ‘vanzelf’ zou weggaan heb ik versie 2020-05-11-release-7.2 geïnstalleerd. Maar die doet precies hetzelfde.

 

Ik dacht aan een geheugen lek maar er is nog RAM: 141180 kB free / 233872 kB total.

 

Via telnet en het commando ‘top’ zie ik dat er geen processen veel CPU gebruiken. De Samba spullen (smbd en nmbd) gebruiken wel geheugen (maar ik heb nog niet gevonden hoe ik ze disable), maar verder niets bijzonders.

 

/var/log/messages en /var/log/dmesg bevatten geen duidelijke foutmeldingen.

 

Het uitschakelen van HDMI-CEC levert ook niets op (ivm remote control doorgeven via CEC).

 

Vragen:

 

Is er iemand die soortgelijk gedrag gezien heeft?

 

Wie heeft nog suggesties verder te zoeken naar een oorzaak?

 

 



Re: OpenPLi 7.2: geen signaal op HDMI na ontwaken uit standby #2 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,510 posts

+1,734
Excellent

Posted 22 June 2020 - 13:47

Als je het kunt reproduceren:

 

Inloggen met telnet, enigma stoppen met:

init 4

en weer starten met

ENIGMA_DEBUG_LVL=4 enigma2

en daarna proberen het probleem te reproduceren en kijken of je iets op de telnet console ziet verschijnen.

 

Zo niet, dan zou het ook best wel eens hardware kunnen zijn, het is al een oud beestje.

 

p.s. samba kun je uitschakelen via

rm /etc/rc3.d/S20samba.sh

die zal dan na een herstart niet meer automatisch opstarten.
 


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: OpenPLi 7.2: geen signaal op HDMI na ontwaken uit standby #3 Adriaanvn

  • Member
  • 5 posts

0
Neutral

Posted 22 June 2020 - 15:51

Dank voor de vlotte en zeer informatieve reactie.

 

Enable/disable door de link(s) maken / weg te gooien: ik dacht dat 'we' dat al lang niet meer deden en was op zoek naar 'systemctl enable' of 'rc-init enable' of 'enable'. Maar

rm /etc/rc[0-6].d/S*samba.sh

werkt uitstekend! (Maar ik moet nu wel zelf onthouden dat de volgorde '20' was, als ik het weer wil enable-n.)

 

Het debug level verhogen is zéér verhelderend. Helaas treedt het probleem met de afstandsbediening niet op als enigma nog maar pas gestart is. Ik zal de sessie een tijd open laten staan.

 

Hardware: Hoewel veel werk (DHCP server veranderen, oscam verplaatsen, bla bla) zal ik in één van de komende dagen sat-woon (meest gebruikt) en sat-kelder (minst gebruikt) verwisselen en kijken wat er gebeurt.

 

Nogmaals dank voor de hulp.



Re: OpenPLi 7.2: geen signaal op HDMI na ontwaken uit standby #4 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,510 posts

+1,734
Excellent

Posted 22 June 2020 - 16:18

Ha, op een desktop wel, maar systemd op embeddded linux heeft nogal wat voeten in de aarde. Nog even los van het feit dat het nogal wat groter / complexer is dan SysV.init.

 

En ik denk dat "update-rc.d" hem wel weer automagisch aan maakt.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: OpenPLi 7.2: geen signaal op HDMI na ontwaken uit standby #5 Adriaanvn

  • Member
  • 5 posts

0
Neutral

Posted 23 June 2020 - 06:39

Ja! Dát was wat ik zocht! Om Samba niet (meer) te starten:

update-rc.d -f samba.sh remove

Om daarna Samba weer wél te starten:

update-rc.d samba.sh defaults

Om te zien of er links voor het starten en stoppen zijn aangemaakt:

ls -l /etc/rc[0-9].d/*samba.sh

(Als er S20samba.sh bestanden zijn, dan wordt Samba gestart (de K20... zijn de kill versies om samba te stoppen bij het afsluiten). Als deze 'ls -l' niets vindt, dan start Samba niet bij de start)




1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users