Jump to content


Photo

DVB ondertiteling BBC Entertainment


  • Please log in to reply
97 replies to this topic

#1 BCW

  • Senior Member
  • 242 posts

0
Neutral

Posted 25 September 2020 - 10:49

Recentelijk is BBC entertaintment opgenomen in het pakket van CanalDigitaal. 
Je kunt hierbij DVB ondertiteling annzetten. Dat werkt wel, maar de titels flitsen alleen even op en verdwijnen dan weer.
Heeft iemand een idee of hier iets aan te doen is?
Ik heb dit probleem alleen gesignaleerd by BBC Entertainment. Er is alleen keuze voor Nederlandse DVB subtitles.


Re: DVB ondertiteling BBC Entertainment #2 Frenske

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 27,388 posts

+393
Excellent

Posted 25 September 2020 - 11:12

Ik kan het probleem bevestigen en vermoed dat het aan de betreffende aanbieder ligt. Overigens ook weer zo’n zender waar ik nooit naar zal kijken gezien de kwaliteit. Triest.


Mijn schotel is een T90 met 10 LNB's. Daarnaast voor de fun nog een draaibaar systeem met een Triax TD 78.

Dreamboxen heb ik niet meer echt actief. Verder heb ik ook nog een een VU+ duo2 met 500Gb harddisk + een VU+ Uno, Zero, Solo 4K, Ultimo 4K, Zero 4K, Uno 4Kse. + ook nog een Xtrend ET7x00. Daarnaast heb ik ook nog diverse andere modellen w.o. een Formuler F4, ET8500, ET7500, Mut@nt 2400HD, Xsarius Fusion HD se en verder nog wel het e.e.a. waarmee op verzoek vanalles wordt getest. Iemand moet het tenslotte doen. ;) :)
Los van de eerder genoemde modellen heb ik nog wel een rits aan testsamples als Mut@nt 2400HD, HD60, GB UE4K, GB Trio4K, Maxitec Multibox combo en Twin, Octagon sf8008, sf8008 mini en last but nog least enkele modellen van het Grieks Duitse Edision.

Voor centrale opslag van media gebruik ik een Qnap 219P 
met tweemaal 2 Tb harddisks + een Synology DS414 met 12 Tb Totale opslag.

-------------------------------------------------------------------------------------------
Many answers to your question can be found in our wiki: Just one click away from this "solutioncentre".

Als ik alles al wist hoefde ik ook niets te vragen. If I had all the knowledge I had no questions at all.


Re: DVB ondertiteling BBC Entertainment #3 mimisiku

  • Senior Member
  • 5,460 posts

+114
Excellent

Posted 25 September 2020 - 12:25

Op Sat4All ook al gemeld. Ligt bij de BBC en hun uitzending. Canal Digitaal, Ziggo. Beide hebben dezelfde probleem.
Met één been in het graf..... Helaas

Re: DVB ondertiteling BBC Entertainment #4 BCW

  • Senior Member
  • 242 posts

0
Neutral

Posted 25 September 2020 - 16:07

Ik heb zojuist met CanalDigitaal gechat.  Die kunnen het probleem niet reproduceren op een MZ102. 

Ik heb een vriendin gevraagd het te checken. Zij heeft een SAT801 M7. De ondertitels komen wel door en blijven staan maar in een moeilijk leesbaar italic format. Maar ik neem aan dat dat iets anders is.

Zou het toch aan de decodering kunnen liggen? Ik heb probleem op diverse OpenPLI tuners.

Zou iemand die in bezit is van een CanalDigitaal tuner eend kunnen kijken of het probleem zich daar ook voordoet.



Re: DVB ondertiteling BBC Entertainment #5 Frenske

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 27,388 posts

+393
Excellent

Posted 25 September 2020 - 17:45

De reactie van Mimisiku spreekt boekdelen.

 

Op Sat4All ook al gemeld. Ligt bij de BBC en hun uitzending. Canal Digitaal, Ziggo. Beide hebben dezelfde probleem.

Het probleem zit zowel bij CD als Ziggo dus mogelijk bij de BBC.


Mijn schotel is een T90 met 10 LNB's. Daarnaast voor de fun nog een draaibaar systeem met een Triax TD 78.

Dreamboxen heb ik niet meer echt actief. Verder heb ik ook nog een een VU+ duo2 met 500Gb harddisk + een VU+ Uno, Zero, Solo 4K, Ultimo 4K, Zero 4K, Uno 4Kse. + ook nog een Xtrend ET7x00. Daarnaast heb ik ook nog diverse andere modellen w.o. een Formuler F4, ET8500, ET7500, Mut@nt 2400HD, Xsarius Fusion HD se en verder nog wel het e.e.a. waarmee op verzoek vanalles wordt getest. Iemand moet het tenslotte doen. ;) :)
Los van de eerder genoemde modellen heb ik nog wel een rits aan testsamples als Mut@nt 2400HD, HD60, GB UE4K, GB Trio4K, Maxitec Multibox combo en Twin, Octagon sf8008, sf8008 mini en last but nog least enkele modellen van het Grieks Duitse Edision.

Voor centrale opslag van media gebruik ik een Qnap 219P 
met tweemaal 2 Tb harddisks + een Synology DS414 met 12 Tb Totale opslag.

-------------------------------------------------------------------------------------------
Many answers to your question can be found in our wiki: Just one click away from this "solutioncentre".

Als ik alles al wist hoefde ik ook niets te vragen. If I had all the knowledge I had no questions at all.


Re: DVB ondertiteling BBC Entertainment #6 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,519 posts

+1,734
Excellent

Posted 25 September 2020 - 17:50

Ondertitel timing problemen zijn niet nieuw.

 

Die eigen provider dozen zijn gewoon zo vreselijk traag ten opzichte van een moderne linux box, dat ook zonder de timing de ondertiteling langer blijft staan. Het is dus meer toevallig dat het daar goed gaat.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: DVB ondertiteling BBC Entertainment #7 BCW

  • Senior Member
  • 242 posts

0
Neutral

Posted 26 September 2020 - 09:50

Ik heb het nog geprobeerd op een oude CD box - een Philips DSR 7140/22. Daar staan de ondertitels ook goed op, met juiste timing. Ik geloof absoluut niet in een trage box met toevallige timing.

Bovendien zag ik - bij een oude opname - dat een paar weken terug nog alles goed ging op mijn Etrend. Ik heb een opname van 9 september met goede ondertitels, en een van een week later waar het niet goed meer was.

 

Ik ken de details van het DVB subtitle protocol niet, maar zag wel dat er diverse versies zijn. Het lijkt mij eerder een incompatibiliteit tussen de DVD decoder en het protocol. 

Inderdaad een interessante discussie op sat4all.



Re: DVB ondertiteling BBC Entertainment #8 mimisiku

  • Senior Member
  • 5,460 posts

+114
Excellent

Posted 26 September 2020 - 10:50

Ietsje geleden zijn de 3 'feature-bits' aangezet waardoor de ondertiteling in eerste instantie helemaal niet meer functioneerde op Enigma2 ontvangers. Dit is toen aangepast voor de geldende waarde van de toen uitgezonden 'feature-bits'. Wellicht dat de BBC juist hier iets heeft gewijzigd wat Enigma2 niet meer begrijpt?
Met één been in het graf..... Helaas

Re: DVB ondertiteling BBC Entertainment #9 BCW

  • Senior Member
  • 242 posts

0
Neutral

Posted 26 September 2020 - 12:41

Zou kunnen, maar ik heb mijn tuners al geruime tijd niet meer geupdate. De Etrend in 2019, de VuPlus draait nog op een versie uit 2015.

Maar er is vast iets aan de hand met het decoderen van de subtitlestream. CanalDigitaal krijgt het wel voor elkaar...



Re: DVB ondertiteling BBC Entertainment #10 doglover

  • Rytec EPG Team
  • 17,003 posts

+637
Excellent

Posted 26 September 2020 - 12:51

Bijgevoegd een extract van de ondertitels van BBC-entertainment met Subtitle Edit.

Trouwens VLC speelt deze opname wel correct af.  De ondertitles blijven wel lang genoeg in beeld staan.

En zoals hoger gemeld spelen de M7 decoders dit ook goed af.

Maar ook SubTitleEdit verslikt zich in de duur van de verschillende titels.

 

Dus de reactie:  "Het is de schuld van de BBC en zij moeten het fixen" mischien iets te kort door de bocht.

Dat ze iets veranderd hebben is duidelijk, maar op de "officiële" hardware van M7 gaat het wel goed.  Dus is er niet veel kans dat ze verandering gaan terug draaien.
Trouwens op VLC speelt dit ook goed af.

 

Ik je wel een opname van enkele minuten bezorgen waar het probleem speelt.  Maar gewoon een korte opname van BBC-entertainment van gelijk welke programma moet volstaan.

 

PS: De DVB ondertitels staan ook plots op een zwarte balk.  Je kunt deze wel transparant maken door de instelling van de DVB subs aan te passen.

Maar misschien is dit ook een indicatie dat er met de parsing van de tijden en de achtergrond iets misloopt?

Attached Files


Edited by doglover, 26 September 2020 - 12:59.

~~Rytec Team~~
Maxytec Multibox SE OpenPli (used as mediaplayer)
Mutant HD2400 OpenPli
Vu+ Duo OpenPli (backup)

Synology NAS

Sat: 13E, 19.2E, 23.5E and 28.2E
*Pli/Rytec EPG POWERED*


Re: DVB ondertiteling BBC Entertainment #11 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,519 posts

+1,734
Excellent

Posted 26 September 2020 - 13:30

Ik ga er vanuit dat ook SubtitleEdit de juiste waardes laat zien. En daar zie je duidelijk dat ze 0.475 seconden moeten blijven staan. Dat lijkt me overeenkomen met hoe E2 ze behandeld.

 

Misschien is het wel zo dat andere ontvangers deze waarden gewoon negeren, en alle subtitles gewoon 1 seconde laten zien? Het zal de eerste keer niet zijn dat er problemen ontstaan omdat Enigma zich aan de DVB standaarden houdt.

 

Als VLC het wel goed doet, dan zal iemand in de VLC code moeten duiken, die is publiek.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: DVB ondertiteling BBC Entertainment #12 BCW

  • Senior Member
  • 242 posts

0
Neutral

Posted 26 September 2020 - 13:37

Op mijn OpenPli boxen staan de subtitles veel korter - ze flitsen even op en zijn meteen weer weg. Ik heb het getimed  - zo'n 20 ms.

Dus dat is niet zoals ze worden behandeld in Enigma.

De CD tuners laten ze de juiste tijd staan - dat varieert afhankelijk hoe lang er wordt gesproken.

 

I



Re: DVB ondertiteling BBC Entertainment #13 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,519 posts

+1,734
Excellent

Posted 26 September 2020 - 14:07

Hoe time je 20ms?

 

Ik heb even in de code zitten kijken, maar ik kan er geen chocola van maken, daar moet echt iemand met DVB expertise naar kijken.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: DVB ondertiteling BBC Entertainment #14 BCW

  • Senior Member
  • 242 posts

0
Neutral

Posted 26 September 2020 - 14:27

Met mijn iPhone. En heel vlugge vingers. Zal niet geweldig nauwkeurig zijn, maar ik heb het een aantal keer gedaan. Mogelijk is het 30 ms, maar in elk geval een heel stuk korter dan 0.5 s

Ik ken het DVB subtitle protocol niet. Staat ergens beschreven hoe lang een title moet opstaan?

 

Wordt het decoderen in Enigma gedaan of gaat dit via een codec?

En, als dat zo is, zijn dit soort codecs dan apart te installeren?



Re: DVB ondertiteling BBC Entertainment #15 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,519 posts

+1,734
Excellent

Posted 26 September 2020 - 14:32

Zoals je kunt zien in de screenshot van doglover zit er timing in.

 

DVB subtitles worden beschreven in ETSI standaard EN 300 743, die is publiek downloadbaar als PDF (taai leesvoer). Parsing gebeurt in ./lib/dvb/subtitle.cpp, display in ./enigma2/servicedvb.cpp, beide in Enigma.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: DVB ondertiteling BBC Entertainment #16 doglover

  • Rytec EPG Team
  • 17,003 posts

+637
Excellent

Posted 26 September 2020 - 15:10

Zoals je kunt zien in de screenshot van doglover zit er timing in.

 

 

Of neemt SubtitleEdit een standaard waarde als ze er geen chocola van kunnen maken?

Maar blijkbaar zit er toch een duurtijd of eindtijd in.  VLC geeft ze goed weer.  Een korte ondertitel minder lang als een lange ondertitel.


~~Rytec Team~~
Maxytec Multibox SE OpenPli (used as mediaplayer)
Mutant HD2400 OpenPli
Vu+ Duo OpenPli (backup)

Synology NAS

Sat: 13E, 19.2E, 23.5E and 28.2E
*Pli/Rytec EPG POWERED*


Re: DVB ondertiteling BBC Entertainment #17 BCW

  • Senior Member
  • 242 posts

0
Neutral

Posted 26 September 2020 - 15:43

Bedankt voor de link, WanWizard.

Als ik het goed begrijp wordt er alleen een starttijd van een titel aangegeven. (Sektie 4.1 onderaan bladz 9)

Zodra er een nieuwe titel komt (met bijgehorende tijd) , of een page refresh wordt de titel ververst.

 

 Als er geen nieuwe title komt gaat hij na een page time out weg. Die time-out wordt tevoren gedefinieerd.

Wat zou er gebeuren als die time-out op nul staat of niet goed wordt doorgegeven?



Re: DVB ondertiteling BBC Entertainment #18 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,519 posts

+1,734
Excellent

Posted 26 September 2020 - 15:45

Er zit een datastructuur in die PTS heet (Presentation Time Stamps). Dat suggereert meervoud, maar ik de code zie ik dat het als numerieke waarde gebruikt wordt.

 

Wat ik uit de specs haal is dat het neerzetten en het weghalen twee separate pakketten zijn, beide met een timestamp. En dus dat het verschil tussen beide timestamps bepaald hoe lang een tekst blijft staan.

 

Stel nu de display time 0.5 seconden is, maar dat de packages 0.4 seconden te laat binnen komen. Dan kan ik me voorstellen dat de tekst direct wordt neergezet, maar 0.1 seconde later al weer wordt weggehaald. Ik vermoed dat het probleem 'm daar in zit.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: DVB ondertiteling BBC Entertainment #19 doglover

  • Rytec EPG Team
  • 17,003 posts

+637
Excellent

Posted 27 September 2020 - 15:38

Nog iets anders geprobeerd:

ffplay (de player van FFmpeg) speelt de .ts file goed af.  Ondertitles worden normaal weergegeven.

 

Met projectX kun je de DVB-subtitels extraheren naar een .sup file.

Deze file kan door SubtitleEdit gelezen worden, maar wordt wederom verkeerd geïnterpreteerd.

Spijtig genoeg kan ik geen chocola maken van de .sup file.


Edited by doglover, 27 September 2020 - 15:40.

~~Rytec Team~~
Maxytec Multibox SE OpenPli (used as mediaplayer)
Mutant HD2400 OpenPli
Vu+ Duo OpenPli (backup)

Synology NAS

Sat: 13E, 19.2E, 23.5E and 28.2E
*Pli/Rytec EPG POWERED*


Re: DVB ondertiteling BBC Entertainment #20 doglover

  • Rytec EPG Team
  • 17,003 posts

+637
Excellent

Posted 28 September 2020 - 07:39

Extracting the elementaire streams van een ts file kan met:

 

https://www.videohel...ever-FFmpeg-GUI

en

https://www.videohel...software/ffmpeg

 

Wanneer ik de dvb_subtitle stream extraheer dan krijg ik een .mkv file met alleen de ondertitel stream in.

Iets lezen in deze stream gaat niet.  Maar wanneer ik nu deze mkv in subtitleEdit open, wordt het probleem mij (een beetje) duidelijk.

 

In de stream worden per 475 ms (of 490 ms) een ondertitel opgeslagen.  Af en toe zit er een bij met tekst in.  (De juiste).  Hierna volgen er een aantal lege ondertitels.  De juiste ondertitel wordt dus weergegeven voor een halve seconde en wordt dan vervangen door een blanco ondertitel.  Verdwijnt dus.

 

Blijkbaar heeft de BBC-entertainment in hun systeem zitten dat ondertitels maximum een halve seconde in beeld staan.  Moet die langer zijn dan moet de ondertitel herhaald worden.  Dit is niet gebeurd.

Zie bijgevoegde screenshot.

 

Nu de eindtijd van de goede ondertitels verlengen met de volgende lege ondertitels is geen oplossing omdat dan alle ondertitels in beeld gaan blijven tot de volgende.  Ook als er geen nood is aan ondertitels.

Dit moet echt door BBC-entertainment opgelost worden.

 

En nu kan ik ook verklaren waarom bij VLC de ondertitels wel langer in beeld blijven.  Lege ondertitels worden niet weergegeven.  De vorige blijft dan gewoon staan.  En dit valt niet op als er continu gesproken wordt, zoals in het programma dat ik bestudeerde.

Attached Files


Edited by doglover, 28 September 2020 - 07:49.

~~Rytec Team~~
Maxytec Multibox SE OpenPli (used as mediaplayer)
Mutant HD2400 OpenPli
Vu+ Duo OpenPli (backup)

Synology NAS

Sat: 13E, 19.2E, 23.5E and 28.2E
*Pli/Rytec EPG POWERED*



1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users