Springen naar inhoud


Foto

Ik heb graag wat hulp nodig en hoop dat iemand hier me kan helpen

Betreft een VU Uno 4KSE

  • Please log in to reply
Er zijn 108 reacties in dit onderwerp

#1 BarneyRubble

  • Senior Member
  • 62 berichten

0
Neutral

Geplaatst op 30 november 2020 - 16:04

Goedemiddag, ik ben sinds vanmiddag nieuw hier.

Ik hoop hier wat duidelijkheid te krijgen over het hoe en wat van de VU Uno 4k SE

Op dit moment ben ik al langere tijd bezig om o.a de Optie Uitzending gemist er op te krijgen.

Waar ik tegenaanloop is dat ik ten eerste dat bestand zo nergens kan vinden en als ik het heb hoe dit dan op de VU te krijgen.

Ik weet dat dit Forum over de OpenPli gaat die er bij mij ook op staat.

Als ik hier echt verkeerd ben dan hoor ik dat graag en zal ik elders moeten gaan zoeken.

Hopelijk kan iemand mij hier wegwijs maken.

Ik zie graag jullie reactie's,

Groeten Barney



Re: Ik heb graag wat hulp nodig en hoop dat iemand hier me kan helpen #2 Frenske

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 27380 berichten

+393
Excellent

Geplaatst op 30 november 2020 - 16:07

Welkom op het OpenPLi support forum. Uitzending gemist hoef je niet meer naar te zoeken. Dat werkt al tijden niet meer.

En verder is veel lezen en uitproberen om met jouw prachtige Uno 4Kse leren om te gaan.


Mijn schotel is een T90 met 10 LNB's. Daarnaast voor de fun nog een draaibaar systeem met een Triax TD 78.

Dreamboxen heb ik niet meer echt actief. Verder heb ik ook nog een een VU+ duo2 met 500Gb harddisk + een VU+ Uno, Zero, Solo 4K, Ultimo 4K, Zero 4K, Uno 4Kse. + ook nog een Xtrend ET7x00. Daarnaast heb ik ook nog diverse andere modellen w.o. een Formuler F4, ET8500, ET7500, Mut@nt 2400HD, Xsarius Fusion HD se en verder nog wel het e.e.a. waarmee op verzoek vanalles wordt getest. Iemand moet het tenslotte doen. ;) :)
Los van de eerder genoemde modellen heb ik nog wel een rits aan testsamples als Mut@nt 2400HD, HD60, GB UE4K, GB Trio4K, Maxitec Multibox combo en Twin, Octagon sf8008, sf8008 mini en last but nog least enkele modellen van het Grieks Duitse Edision.

Voor centrale opslag van media gebruik ik een Qnap 219P 
met tweemaal 2 Tb harddisks + een Synology DS414 met 12 Tb Totale opslag.

-------------------------------------------------------------------------------------------
Many answers to your question can be found in our wiki: Just one click away from this "solutioncentre".

Als ik alles al wist hoefde ik ook niets te vragen. If I had all the knowledge I had no questions at all.


Re: Ik heb graag wat hulp nodig en hoop dat iemand hier me kan helpen #3 BarneyRubble

  • Senior Member
  • 62 berichten

0
Neutral

Geplaatst op 30 november 2020 - 16:11

Frenske, bedankt voor deze super snelle reactie, oke dus uitzending gemist is er niet mee op te zetten.

Is er helemaal geen optie om bv NPO start er op te zetten of bedoel je dat ook met Uitzending Gemist.

En, kan ik hier ook vinden waar ik bv andere IPK bestanden kan vinden en hoe deze er op te krijgen?

Ik zag wel ergens een Ondemand IPK staan, werkt die dus ook niet meer ?

Zie graag je reactie hierover,

 

groeten Barney


Veranderd door BarneyRubble, 30 november 2020 - 16:12


Re: Ik heb graag wat hulp nodig en hoop dat iemand hier me kan helpen #4 Frenske

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 27380 berichten

+393
Excellent

Geplaatst op 30 november 2020 - 16:14

Je kunt via menu - applicaties groene toets diverse applicaties downloaden.

Uitzending gemist was ooit een werkende applicatie. Op sommige boxen werkte voorheen ook HBBTV waarmee je inderdaad ook NPO start kon laten werken. Ook dat is verleden tijd. Helaas.

 

EDIT: En als beginneling al helemaal geen zaken buiten de feed proberen te installeren.


Mijn schotel is een T90 met 10 LNB's. Daarnaast voor de fun nog een draaibaar systeem met een Triax TD 78.

Dreamboxen heb ik niet meer echt actief. Verder heb ik ook nog een een VU+ duo2 met 500Gb harddisk + een VU+ Uno, Zero, Solo 4K, Ultimo 4K, Zero 4K, Uno 4Kse. + ook nog een Xtrend ET7x00. Daarnaast heb ik ook nog diverse andere modellen w.o. een Formuler F4, ET8500, ET7500, Mut@nt 2400HD, Xsarius Fusion HD se en verder nog wel het e.e.a. waarmee op verzoek vanalles wordt getest. Iemand moet het tenslotte doen. ;) :)
Los van de eerder genoemde modellen heb ik nog wel een rits aan testsamples als Mut@nt 2400HD, HD60, GB UE4K, GB Trio4K, Maxitec Multibox combo en Twin, Octagon sf8008, sf8008 mini en last but nog least enkele modellen van het Grieks Duitse Edision.

Voor centrale opslag van media gebruik ik een Qnap 219P 
met tweemaal 2 Tb harddisks + een Synology DS414 met 12 Tb Totale opslag.

-------------------------------------------------------------------------------------------
Many answers to your question can be found in our wiki: Just one click away from this "solutioncentre".

Als ik alles al wist hoefde ik ook niets te vragen. If I had all the knowledge I had no questions at all.


Re: Ik heb graag wat hulp nodig en hoop dat iemand hier me kan helpen #5 mimisiku

  • Senior Member
  • 5458 berichten

+114
Excellent

Geplaatst op 30 november 2020 - 16:20

Vanwege de DRM (login/password) draait dit niet meer op 'Open' systemen. De content aanbieder eist dat dit uitsluitend met door hun gecertificeerde apparatuur mag werken. Zodra ze merkten dat het wél werkte werd binnen een week weer iets veranderd zodat het niet meer werkt. De ontwikkelaars van OUG hebben lang het kat en muisspelletje meegespeeld, maar inmiddels al jaren geleden de handdoek in de ring gegooid. Hetzelfde gebeurt nu met HbbTV. Dat werkt ook nog maar half en op veel zenders zelfs helemaal niet meer.
De content aanbieders hebben deze slag gewonnen.. Als je puur daarvoor een Linux ontvanger hebt aangeschaft heb je pech...
Met één been in het graf..... Helaas

Re: Ik heb graag wat hulp nodig en hoop dat iemand hier me kan helpen #6 BarneyRubble

  • Senior Member
  • 62 berichten

0
Neutral

Geplaatst op 30 november 2020 - 16:23

Oke, ontzettend bedankt, dan stopt voor mij dat hoofdstuk helaas.

Ik heb idd al via menu - applicaties groene toets diverse applicaties downloaden, een applicatie zoals ipk installer er op laten zetten en ook een Plugin van het Weer.

 

Ik ben dus afhankelijk van wat er daar zoal te vinden is tijdens het opzoeken van een applicatie,  maar is er geen website waar bv allerlei applicaties de downloaden zijn ?

 

En de belangrijke vraag,  stel dat ik een IPK bestand ( applicatie, of heet dit een plugin ? ) zelf op het web heb gevonden,  kan ik die dan op een usb stick zetten en die dan via de eerder geïnstalleerde ipk installer direct van de usb stick laten installeren. ?



Re: Ik heb graag wat hulp nodig en hoop dat iemand hier me kan helpen #7 Frenske

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 27380 berichten

+393
Excellent

Geplaatst op 30 november 2020 - 16:26

Als antwoord op jouw laatste vraag is het, zeker voor een beginneling, niet aan te bevelen om dat te doen. Echter, als jij een backup van een goede werkende versie op jouw harddisk hebt staan dan ben je, mits je de handleiding goed volgt, binnen amper 5 min weer terug naar een werkende versie. Zeker niet alle rondzwervende IPK's zijn geschikt voor PLi.


Mijn schotel is een T90 met 10 LNB's. Daarnaast voor de fun nog een draaibaar systeem met een Triax TD 78.

Dreamboxen heb ik niet meer echt actief. Verder heb ik ook nog een een VU+ duo2 met 500Gb harddisk + een VU+ Uno, Zero, Solo 4K, Ultimo 4K, Zero 4K, Uno 4Kse. + ook nog een Xtrend ET7x00. Daarnaast heb ik ook nog diverse andere modellen w.o. een Formuler F4, ET8500, ET7500, Mut@nt 2400HD, Xsarius Fusion HD se en verder nog wel het e.e.a. waarmee op verzoek vanalles wordt getest. Iemand moet het tenslotte doen. ;) :)
Los van de eerder genoemde modellen heb ik nog wel een rits aan testsamples als Mut@nt 2400HD, HD60, GB UE4K, GB Trio4K, Maxitec Multibox combo en Twin, Octagon sf8008, sf8008 mini en last but nog least enkele modellen van het Grieks Duitse Edision.

Voor centrale opslag van media gebruik ik een Qnap 219P 
met tweemaal 2 Tb harddisks + een Synology DS414 met 12 Tb Totale opslag.

-------------------------------------------------------------------------------------------
Many answers to your question can be found in our wiki: Just one click away from this "solutioncentre".

Als ik alles al wist hoefde ik ook niets te vragen. If I had all the knowledge I had no questions at all.


Re: Ik heb graag wat hulp nodig en hoop dat iemand hier me kan helpen #8 BarneyRubble

  • Senior Member
  • 62 berichten

0
Neutral

Geplaatst op 30 november 2020 - 17:23

Aangezien ik vanaf nu nog maar 2 x mag posten, vraag ik jullie hoe het zit om een Backup van de goed werkende versie te maken.

Is dit dan de Auto Install waar een backup van gemaakt moet worden,  bedoelen jullie dit met een een goed werkende versie op te slaan en die gebruiken als backup ? ( zie de foto's )

 

Als dit juist is dan zie je op de foto/s dat die "Herstel Backup van te voren al gemaakt is,  denk ik ? ( zie de foto's )

 

Als ik de boel dan weer wil herstellen, moet ik dan Auto Install doen ??   Zoja dan begrijp ik waarom het nu zo staat ingesteld om hier geen andere backups meer overheen te maken. ( zie de foto's )

 

En ook een belangrijke vraag, het liefst heb ik een Backup op een USB stick zodat ik deze bij het opnieuw laten opstarten van de VU deze tijdens het opstarten weer naar de juiste instellingen terug kan zetten, is dit mogelijk en hoe doe ik dit,  zal later uitleggen waarom dit zo belangrijk voor mij is.

 

 

Bijgevoegde Bestanden



Re: Ik heb graag wat hulp nodig en hoop dat iemand hier me kan helpen #9 Frenske

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 27380 berichten

+393
Excellent

Geplaatst op 30 november 2020 - 17:36

Ik heb geen idee waar jouw Uno 4Kse op is aangesloten en wie deze SD skin heeft geselecteerd. Als dat jouw leverancier is dan heb ik daar geen hoge pet van op. V.w.b. het maken van een backup + auto-install stop je óf een USB stick in je box of doe je dit op de harddisk. Je kunt al sinds tijden online een nieuwe image flashen via menu - instellingen - image flashen etc. etc. Als je dan kiest voor flashen + backup dan ben je na amper 3-4 minuten weer up and running indien de eerder gemaakte backup (via menu - instellingen - autobackup met autoinstall aangevinkt) goed was. En verder mag jij je nu eens gaan inlezen in de wiki. https://wiki.openpli...ckup/AutoBackup


Mijn schotel is een T90 met 10 LNB's. Daarnaast voor de fun nog een draaibaar systeem met een Triax TD 78.

Dreamboxen heb ik niet meer echt actief. Verder heb ik ook nog een een VU+ duo2 met 500Gb harddisk + een VU+ Uno, Zero, Solo 4K, Ultimo 4K, Zero 4K, Uno 4Kse. + ook nog een Xtrend ET7x00. Daarnaast heb ik ook nog diverse andere modellen w.o. een Formuler F4, ET8500, ET7500, Mut@nt 2400HD, Xsarius Fusion HD se en verder nog wel het e.e.a. waarmee op verzoek vanalles wordt getest. Iemand moet het tenslotte doen. ;) :)
Los van de eerder genoemde modellen heb ik nog wel een rits aan testsamples als Mut@nt 2400HD, HD60, GB UE4K, GB Trio4K, Maxitec Multibox combo en Twin, Octagon sf8008, sf8008 mini en last but nog least enkele modellen van het Grieks Duitse Edision.

Voor centrale opslag van media gebruik ik een Qnap 219P 
met tweemaal 2 Tb harddisks + een Synology DS414 met 12 Tb Totale opslag.

-------------------------------------------------------------------------------------------
Many answers to your question can be found in our wiki: Just one click away from this "solutioncentre".

Als ik alles al wist hoefde ik ook niets te vragen. If I had all the knowledge I had no questions at all.


Re: Ik heb graag wat hulp nodig en hoop dat iemand hier me kan helpen #10 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68303 berichten

+1718
Excellent

Geplaatst op 30 november 2020 - 17:40

Er zijn twee mogelijkheden:

  • Autobackup, in het system menu
    Dit maakt alleen een backup van alle instellingen, en van alle plugins die je vanuit de downloads hebt geinstalleerd.
    Deze kun je automatisch dagelijks laten maken, en kan ook gemaakt worden alvorens je een nieuwe versie flashed vanuit het menu
     
  • Backupsuite
    Deze maakt een volledige backup in de van van een image. Deze kun je flashen, en daarmee haal je de exacte stand van voor de backup terug.
    Hoofdzakelijk interessant voor developers, of mensen die zaken handmatig "onder de motorkap" veranderen en installeren

Voor veruit de meeste mensen is de autobackup voldoende, ik gebruik niet anders, en flash meerdere boxen dagelijks.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Ik heb graag wat hulp nodig en hoop dat iemand hier me kan helpen #11 BarneyRubble

  • Senior Member
  • 62 berichten

0
Neutral

Geplaatst op 30 november 2020 - 18:16

Er zijn twee mogelijkheden:

  • Autobackup, in het system menu
    Dit maakt alleen een backup van alle instellingen, en van alle plugins die je vanuit de downloads hebt geinstalleerd.
    Deze kun je automatisch dagelijks laten maken, en kan ook gemaakt worden alvorens je een nieuwe versie flashed vanuit het menu
     
  • Backupsuite
    Deze maakt een volledige backup in de van van een image. Deze kun je flashen, en daarmee haal je de exacte stand van voor de backup terug.
    Hoofdzakelijk interessant voor developers, of mensen die zaken handmatig "onder de motorkap" veranderen en installeren

Voor veruit de meeste mensen is de autobackup voldoende, ik gebruik niet anders, en flash meerdere boxen dagelijks.

Ik leg het even snel uit, ik werk in een zelfstandig wooncentrum voor oudere mensen,  10 van deze mensen hadden digitaal signaal van Ziggo en werkten met de Humax 5200C om programma's op te nemen. Nu hebben wij sinds Ziggo het Analoog heeft gestopt het abonnement van Ziggo wat wij hadden opgezegd en zijn er 2 Grote schotels geplaatst en krijgen de bewoners nu digitaal signaal van CanalDigitaal.

Helaas werk de Humax hier niet meer op en moesten we een alternatief voor deze ( oudere ) bewoners vinden.

Dit is uiteindelijk deze VU UNO4KSE het geworden.

 

Wat ik nu wil voorkomen is dat als deze mensen per ongeluk iets verkeerds doen, en die kans is in het begin heel erg groot dan moet ik via een simpele handeling met bv een usbstick het kastje weer kunnen herstellen naar de instellingen die er nu op staan tijdens het installeren bij de bewoners.  ( Deze skin is gekozen omdat deze het meest lijkt op de skin die voor de Humax 5200C gebruikt is )

 

Ik vraag jullie nu echt eenmalig of jullie aub 1 x in Jip en Janneke Taal mij kunnen uitleggen hoe ik een USB stick zo in orde kan maken zodat ik deze bij de bewoners kan gebruiken om de boel weer te herstellen naar de juiste instellingen.

 

Ik hoop dat jullie mij via een klein stappenplan kunnen uitleggen hoe dat nu goed voor elkaar te krijgen,

Bij voorbaat mijn hartelijke dank,

groeten Barney



Re: Ik heb graag wat hulp nodig en hoop dat iemand hier me kan helpen #12 Frenske

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 27380 berichten

+393
Excellent

Geplaatst op 30 november 2020 - 18:52

Ik heb het inmiddels al in detail uitgelegd.

 

Zodra je een goed werkende image hebt dan doe je als volgt. Er zijn twee methodes.

 

  • Plaats een stick in je box. Die stick moet fat32 geformatteerd zijn.
  • Ga nu via Menu - instellingen - autobackup en stel dit als volgt in.

          Bijlage  knipsel1.PNG   460,82K   11 Aantal bijlagen

  • Druk daarna gele toets om een backup incl. autoinstall te maken.
  • Vervolgens flash je als je wilt de image die je (mogelijk) uitgepakt hebt staan op je stick. Online flash is veel makkelijker.
  • Na het flashen gaat de box booten en komt de vraag of je de instellingen wilt terugplaatsen. Niets doen is Ja. Dus ja is het juiste antwoord.
  • Zodra de box is herstart en de Backup hersteld is loopt alles weer.

Het handigst is als er een harde schijf in je box zit. Dan gaat het nog makkelijker.

  • Zorg eerst dat je een goede backup hebt gemaakt op de harde schijf. Zie het plaatje, en druk op geel voor een backup.

          Bijlage  Knipsel2.PNG   471,74K   8 Aantal bijlagen

  • Ga via menu - instellingen - naar online flashen en kies de gewenste image. Meestal de laatst werkende of de door jou gewenste.

          Bijlage  knipsel3.PNG   443,51K   8 Aantal bijlagen

  • Kies de image en kies daarna om ZONDER een backup te maken. Die heb je immers al.
  • Na flashen en herstarten zal de backup hersteld worden en klaar.

 

TIP: Zorg dat het kinderslot actief is. Dan kunnen ze bijna niets verknallen.


Mijn schotel is een T90 met 10 LNB's. Daarnaast voor de fun nog een draaibaar systeem met een Triax TD 78.

Dreamboxen heb ik niet meer echt actief. Verder heb ik ook nog een een VU+ duo2 met 500Gb harddisk + een VU+ Uno, Zero, Solo 4K, Ultimo 4K, Zero 4K, Uno 4Kse. + ook nog een Xtrend ET7x00. Daarnaast heb ik ook nog diverse andere modellen w.o. een Formuler F4, ET8500, ET7500, Mut@nt 2400HD, Xsarius Fusion HD se en verder nog wel het e.e.a. waarmee op verzoek vanalles wordt getest. Iemand moet het tenslotte doen. ;) :)
Los van de eerder genoemde modellen heb ik nog wel een rits aan testsamples als Mut@nt 2400HD, HD60, GB UE4K, GB Trio4K, Maxitec Multibox combo en Twin, Octagon sf8008, sf8008 mini en last but nog least enkele modellen van het Grieks Duitse Edision.

Voor centrale opslag van media gebruik ik een Qnap 219P 
met tweemaal 2 Tb harddisks + een Synology DS414 met 12 Tb Totale opslag.

-------------------------------------------------------------------------------------------
Many answers to your question can be found in our wiki: Just one click away from this "solutioncentre".

Als ik alles al wist hoefde ik ook niets te vragen. If I had all the knowledge I had no questions at all.


Re: Ik heb graag wat hulp nodig en hoop dat iemand hier me kan helpen #13 BarneyRubble

  • Senior Member
  • 62 berichten

0
Neutral

Geplaatst op 30 november 2020 - 20:03

Ik heb het inmiddels al in detail uitgelegd.

 

Zodra je een goed werkende image hebt dan doe je als volgt. Er zijn twee methodes.

 

  • Plaats een stick in je box. Die stick moet fat32 geformatteerd zijn.
  • Ga nu via Menu - instellingen - autobackup en stel dit als volgt in.

          attachicon.gifknipsel1.PNG

  • Druk daarna gele toets om een backup incl. autoinstall te maken.
  • Vervolgens flash je als je wilt de image die je (mogelijk) uitgepakt hebt staan op je stick. Online flash is veel makkelijker.
  • Na het flashen gaat de box booten en komt de vraag of je de instellingen wilt terugplaatsen. Niets doen is Ja. Dus ja is het juiste antwoord.
  • Zodra de box is herstart en de Backup hersteld is loopt alles weer.

Het handigst is als er een harde schijf in je box zit. Dan gaat het nog makkelijker.

  • Zorg eerst dat je een goede backup hebt gemaakt op de harde schijf. Zie het plaatje, en druk op geel voor een backup.

          attachicon.gifKnipsel2.PNG

  • Ga via menu - instellingen - naar online flashen en kies de gewenste image. Meestal de laatst werkende of de door jou gewenste.

          attachicon.gifknipsel3.PNG

  • Kies de image en kies daarna om ZONDER een backup te maken. Die heb je immers al.
  • Na flashen en herstarten zal de backup hersteld worden en klaar.

 

TIP: Zor dat het kinderslot actief is. Dan kunnen ze bijna niets verknallen.

Super bedankt man. top !

 

Ik was inmiddels al zo ver om een ander kastje met de juiste instellingen terug te zetten via de eerder gemaakte Auto Backup op een usb stick, dit werkte prima.

 

Vraag 1. waarom moet je het kastje steeds flashen als de OpenPLI er al op staat en is alleen de Auto Backup terug zetten niet genoeg ?

Vraag 2. En hoe maak ik een Image om op een kastje te flashen waar geen internet op zit.  Om deze dus ook te flashen als dat dus nodig is ?

 

Dat zijn nu nog de enigste vragen waar ik mee zit.

Bij voorbaat weer mijn grote dank,

 

groeten Barney



Re: Ik heb graag wat hulp nodig en hoop dat iemand hier me kan helpen #14 mimisiku

  • Senior Member
  • 5458 berichten

+114
Excellent

Geplaatst op 30 november 2020 - 20:23

2. Eigenlijk hetzelfde als de ontvangers die wél internet hebben. Maarrrrrrrr let goed op! Een Linux ontvanger heeft vanwege de functionaliteit wel graag internet. Vele Plugins gaan 'stil' ervan uit dat er een actieve internetverbinding bestaat om b.v. updates te downloaden. Je moet dus heel goed controleren dat je op de 'internetloze' ontvanger geen enkele plugin installeert die tóch internet wil hebben/vereist. Ook geen automatische update checks van het besturingssysteem zelf. Linux ontvangers zijn notoir slecht in het afvangen van netwerkgebonden fouten. De box blijft 'eeuwig' wachten (Spinner) en AB reageert niet meer. Heb je de box eenmaal volledig ingesteld zonder internet, maak je met BackupSuite gewoon een backup..
Met één been in het graf..... Helaas

Re: Ik heb graag wat hulp nodig en hoop dat iemand hier me kan helpen #15 BarneyRubble

  • Senior Member
  • 62 berichten

0
Neutral

Geplaatst op 1 december 2020 - 13:33

2. Eigenlijk hetzelfde als de ontvangers die wél internet hebben. Maarrrrrrrr let goed op! Een Linux ontvanger heeft vanwege de functionaliteit wel graag internet. Vele Plugins gaan 'stil' ervan uit dat er een actieve internetverbinding bestaat om b.v. updates te downloaden. Je moet dus heel goed controleren dat je op de 'internetloze' ontvanger geen enkele plugin installeert die tóch internet wil hebben/vereist. Ook geen automatische update checks van het besturingssysteem zelf. Linux ontvangers zijn notoir slecht in het afvangen van netwerkgebonden fouten. De box blijft 'eeuwig' wachten (Spinner) en AB reageert niet meer. Heb je de box eenmaal volledig ingesteld zonder internet, maak je met BackupSuite gewoon een backup..

Bedankt voor je reactie,

Ik heb de naam "BackupSuite" nu 2x hier op mijn Topic gezien maar heb die op de VU nog niet kunnen ontdekken, waar vind ik die ?

 

En als OpenPli er al op staat moet ik dan wel steeds bij het herstellen van het kastje deze eerst weer flashen, ik begrijp daar de bedoeling nog niet helemaal van.

Als voorbeeld:  Ik zet een kastje via de instellingen geheel terug naar de fabrieksinstellingen, moet je dan dus de OpenPli daar opnieuw op installeren ( is dit wat jullie met flashen bedoelen ) .

En dan daarna de instellingen die eerder van een goed werkend kastje gemaakte "AutoBackup" terug zetten ?

zie graag je reactie,

mvg,

Barney



Re: Ik heb graag wat hulp nodig en hoop dat iemand hier me kan helpen #16 Henksat

  • Senior Member
  • 14843 berichten

+50
Good

Geplaatst op 1 december 2020 - 15:03

Juist, zo moet je het zien.

Vergelijk het met een computer, na verloop van tijd gaat daar ook alles op fout en begin je met een schoon systeem, en dat doe je met flashen ook.

En als de box na een flash een backup tegenkomt gaat alles op de automatische piloot.

 

Ik zeg altijd, met het inladen van de backup dat de 1e opstart wat langer duurt, maar dan komt ie wel terug met een werkende box. 



Re: Ik heb graag wat hulp nodig en hoop dat iemand hier me kan helpen #17 BarneyRubble

  • Senior Member
  • 62 berichten

0
Neutral

Geplaatst op 2 december 2020 - 21:10

Juist, zo moet je het zien.

Vergelijk het met een computer, na verloop van tijd gaat daar ook alles op fout en begin je met een schoon systeem, en dat doe je met flashen ook.

En als de box na een flash een backup tegenkomt gaat alles op de automatische piloot.

 

Ik zeg altijd, met het inladen van de backup dat de 1e opstart wat langer duurt, maar dan komt ie wel terug met een werkende box. 

Henksat, ik begin het inmiddels te begrijpen.

Ik wil je een voorbeeld stellen:

Stel ik heb een kastje die iemand via instellingen naar de Fabrieksinstellingen gezet heeft, tegenwoordig is iedereen gewend dit te doen als iets totaal niet meer werkt.

Is het dan zo dat dan de OpenPli erin zijn geheel af is ?

Als er op het kastje op dat moment wel een Auto Backup op de interne schijf is gemaakt doe ik dan het volgende ?

  • Ik pak een usb stick waar de OpenPli nog op staat en plaats deze in het kastje als die uit staat en zet dan het kastje weer aan en start het samen via de usb stick op, als ik het goed begrijp dan komt er direct de OpenPli versie op die op het usb stickje staat.
  • Tijdens het instellen wordt er dan gevraagd of je een backup wilt maken maar dat doe je niet omdat je die nog op de harde schijf hebt staan toch?
  • Automatisch wordt dan de AutoBackup gepakt die nog op de harde schijf stond en heb ik alle instellingen weer terug voordat het kastje naar de fabrieksinstellingen wordt terug gezet .  denk ik dus he ?

Of:

Ik pak een usb stick waar de OpenPli nog op staat en plaats deze in het kastje als die uit staat en zet dan het kastje weer aan en start het samen via de usb stick op, als ik het goed begrijp dan komt er direct de OpenPli versie op die op het usb stickje staat.

Verder laat ik het zo en haal de usb stick uit het kastje.

Maar:

Dan pak ik een andere usb stick waar de Autobackup op staat en ga via instellingen naar herstellen en laat dan de autobackup die op het usb stickje staat erop installeren.

Volgens mij staat op deze manier dan ook weer alles voordat er een fabrieksherstel heeft plaatsgevonden.

 

Ik zie graag je reactie of ik het een beetje door begin te krijgen.

Alvast jij ook weer bedankt voor je reactie.

mvg.

Barney



Re: Ik heb graag wat hulp nodig en hoop dat iemand hier me kan helpen #18 Henksat

  • Senior Member
  • 14843 berichten

+50
Good

Geplaatst op 3 december 2020 - 07:40

Tijdens het instellen vraag ie niet of je een backup wilt maken, hij vraagt of ie de gevonden backup terug moet zetten, en jouw antwoord is in dat geval ja.

 

Maar verder te lezen snap je het al goed, maar toch een kleine opmerking/aanvulling van mijn kant over de werkwijze die ik jou adviseer:

 

  • Pak een USB stick en laat je werkende box hier een backup op maken, zonder de autoinstall aan te vinken, gebruik deze dus niet. (over die autoinstall later meer)
  • Zodra de box over de rooie gaat, of iemand heeft per ongeluk een factory reset gedaan, haal de USB stick uit je box en zet hier de laatste image voor jouw box bij op, de backup dus laten staan!!!
  • Steek de USB in je box en volg de werkwijze voor jouw box om deze te flashen, na het flashen start deze automatisch op en gaat de vraag stellen of je de backup terug wilt zetten, beantwoord dit met JA.
  • Zodra de box klaar is en weer helemaal is opgestart kun je de USB gewoon laten zitten. Dat er een image op staat stoort de box verder niet, maar bij een reboot kan ie "even" de vraag stellen om te flashen, reageer je hier niet op start ie toch vanzelf verder op.
  • Maar je mag de image ook verwijderen als je dat prettiger vindt, dan kan er helemaal niks gebeuren.
  • Mocht de box ooit weer opnieuw worden ingesteld worden vervang je de image op de USB door de laatste nieuwe versie, zie stap 2, en de cirkel is rond.

Nu even over de autoinstall. Het advies is deze uit te laten staan bij het maken van een backup, maar dat heeft het volgende gevolg:

Zodra jij extra plugins gaat downloaden zoals een SoftCam zoals CCcam of Oscam, dan worden deze NIET meegenomen in de backup, de settings/configuratie hiervan WEL, dat betekend dat als je de box opnieuw hebt ingericht je wel handmatig even de benodigde plugins daarna moet downloaden.

Deze plugins werken dan meestal gelijk omdat de settings hiervan namelijk al aanwezig waren vanuit de backup.



Re: Ik heb graag wat hulp nodig en hoop dat iemand hier me kan helpen #19 BarneyRubble

  • Senior Member
  • 62 berichten

0
Neutral

Geplaatst op 3 december 2020 - 16:23

Henksat, weer bedankt voor je uitgebreide uitleg.
Ik blijf nog met 2 vragen zitten.
Waar vindt ik de "image" die ik op de usb stick moet zetten.

En waar vindt ik de BackupSuite?

Hoor het weer graag van je.
Mvg,
Eric

Re: Ik heb graag wat hulp nodig en hoop dat iemand hier me kan helpen #20 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5781 berichten

+186
Excellent

Geplaatst op 3 december 2020 - 16:34

De wiki lezen, daar staan de meeste van je vragen in  https://wiki.openpli.org/Main_Page

 

Succes ;)


Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.



1 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 1 bezoekers, 0 anonieme gebruikers