Jump to content


Photo

Sat + DAB plus


  • Please log in to reply
14 replies to this topic

#1 Degroot

  • Senior Member
  • 127 posts

+1
Neutral

Posted 13 May 2021 - 17:18

Zou er ooit een sat-ontvanger op de markt komen waar een dab+ tuner in steekt of kan ingeplugd worden. Zou goed van pas komen nu de Vlaamse zenders radio1 en radio2 vanaf 1 juli niet meer via satelliet zal te ontvangen zijn. TV-Vlaanderen weet nog niet of ze die 2 in een van pakketten gaan steken.


DM8000,

Re: Sat + DAB plus #2 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,309 posts

+1,719
Excellent

Posted 13 May 2021 - 17:26

DAB+ zit in dezelfde frequentie band als DVB-C, ik dacht dat ik al eens vingeroefeningen voorbij heb zien komen met een USB tuner...


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Sat + DAB plus #3 Degroot

  • Senior Member
  • 127 posts

+1
Neutral

Posted 13 May 2021 - 17:33

Dat zou mij wel interesseren, 

 

dank voor de info


DM8000,

Re: Sat + DAB plus #4 mimisiku

  • Senior Member
  • 5,458 posts

+114
Excellent

Posted 13 May 2021 - 18:04

Sundtech heeft daar een tuner voor op USB, drivers voor de DM9x0 bestaan al, maar alles is nog steeds erg rudimentair,
Met één been in het graf..... Helaas

Re: Sat + DAB plus #5 Loui (PD1LOI)

  • Senior Member
  • 4,524 posts

+140
Excellent

Posted 13 May 2021 - 20:02

Er zijn hier drivers in OpenPli van een RTLdongel die werken op de USB-poort, in samenwerking met de plugin SDGradio heb je dab+. Maar is nog niet alles qua werking.

Edited by Loui (PD1LOI), 13 May 2021 - 20:03.


Re: Sat + DAB plus #6 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,598 posts

+458
Excellent

Posted 13 May 2021 - 22:00

SDG (Software Defined Radio) werkt op zich wel maar is inderdaad erg hobbymatig, het is niet direct gebruikersvriendelijk voor een gewone gebruiker.

Ik heb er een tijd geleden mee 'gespeeld' in combinatie met een DVB-T tuner welke via USB werd aangesloten op de receiver, het werkte op zich wel maar is nog altijd in een experimenteel stadium.


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: Sat + DAB plus #7 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,123 posts

+685
Excellent

Posted 14 May 2021 - 09:12

Met een rtl-sdr usb stick en een plugin is dit gewoon al mogelijk. Alleen jammer dat nog nooit iemand iets gemaakt heeft dat je de dab+ zenders tussen de gewone userbouquets kunt zetten (met die plugin en een eventuele enigma2 aanpassing)

Edited by littlesat, 14 May 2021 - 09:12.

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Sat + DAB plus #8 Degroot

  • Senior Member
  • 127 posts

+1
Neutral

Posted 14 May 2021 - 10:10

Ik weet nog, vele jaren geleden verscheen opeens een sat ontvanger met dvb-t tuner erin, ik heb die destijds aangekocht en dat werkte prima. Ondertussen is niks meer op sat als op dvb-t zoals het toen was...dus die is al een tijd geleden naar het containerpark verhuisd.  Ik dacht zo, een dab+ tuner combineren kan toch niet zo moeilijk zijn voor een constructeur. Misschien moet FM eerst volledig uitgeschakeld worden. Trouwens een goedkoop eenvoudig dab+ tunertje om de fm-tuner te vervangen vind je ook niet makkelijk. Er zijn er wel meestal boven de 80€-100€. Tijd brengt raad denk ik.


DM8000,

Re: Sat + DAB plus #9 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 14 May 2021 - 10:22

Afgezien daarvan, al zou je er een DAB+ tuner in/bij zetten lijkt me dit niet comfortabel, als je dicht bij/onder een DAB+ zender woont zal je wel ontvangst hebben, maar als dat niet zo is en je een buitenantenne moet gebruiken krijg je weer armoe met coax kabels door je huis heen, of actieve antennes die voor geen meter weter werken binnenshuis.

Ik heb op de slaapkamer een Kruger & Matz DAB+ radio staan maar dat is gewoon vette armoe aangaande DAB+ ontvangst hoe je de interne spriet moet richten om de lokale zenders te kunnen krijgen. :(

Ik gebruik daarom ook alleen maar Internet Radio wat er ook op zit, of via de Ziggo kabel de analoge radio zenders voor zo lang dat dit nog mogelijk is. :mellow:  

In de auto werkt DAB+ prima, maar daar zit ook een uitstekende DAB ontvanger (SLDA van Bosch) in die poep gevoelig is als ik zo het korte antennetje op het dak zie, ook de FM ontvangst is goed met wat mindere audio kwaliteit vergeleken met DAB.


Edited by Sagitarius, 14 May 2021 - 10:25.

73's

PE1AQZ


Re: Sat + DAB plus #10 Loui (PD1LOI)

  • Senior Member
  • 4,524 posts

+140
Excellent

Posted 14 May 2021 - 10:25

Afgezien daarvan, al zou je er een DAB+ tuner in/bij zetten lijkt me dit niet comfortabel, als je dicht bij/onder een DAB+ zender woont zal je wel ontvangst hebben, maar als dat niet zo is en je een buitenantenne moet gebruiken krijg je weer armoe met coax kabels door je huis heen, of actieve antennes die voor geen meter weter werken binnenshuis.

Ik heb op de slaapkamer een DAB+ radio staan maar dat is gewoon vette armoe aangaande DAB+ hoe je de interne spriet moet richten om de lokale zenders te kunnen krijgen.

Ik gebruik daarom ook alleen maar Internet Radio wat er ook op zit, of via de Ziggo kabel de analoge radio zenders voor zo lang dat dit nog mogelijk is. :mellow:  

In de auto werkt DAB+ prima, maar daar zit ook een uitstekende DAB ontvanger (SLDA van Bosch) in die poep gevoelig is als ik zo het korte antennetje op het dak zie, ook de FM ontvangst is goed met wat mindere audio kwaliteit vergeleken met DAB.

Ik heb dan het geluk dat ik de DAB+ antenne vanuit mijn tuin kan zien  (5km, mooi rood lampje bovenin).Attached File  Chalet-Group-Ventolines-B.V.-1-e1527669750376.jpg   34.39KB   3 downloads


Edited by Loui (PD1LOI), 14 May 2021 - 10:31.


Re: Sat + DAB plus #11 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 14 May 2021 - 10:32

Helaas staat die DAB+ zender hier aan de andere kant van Amersfoort, hadden ze die maar op de Berg van Amersfoort gezet net als vroeger toen knalden de zenders er hier uit, ook mijn/ons 2meter en 70cm relais stonden daar op het ziekenhuis De Lichtenberg opgesteld, dan had je bijna landelijk ontvangst op een breinaald. :lol:


73's

PE1AQZ


Re: Sat + DAB plus #12 Degroot

  • Senior Member
  • 127 posts

+1
Neutral

Posted 14 May 2021 - 11:39

Inderdaad, bij een tuner hoort een goeie ontvangst. Ik denk dat er toch combiners bestaan om via je een satkabel dab signaal binnen te halen van een buitenantennetje. 


DM8000,

Re: Sat + DAB plus #13 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 14 May 2021 - 14:25

Inderdaad, bij een tuner hoort een goeie ontvangst. Ik denk dat er toch combiners bestaan om via je een satkabel dab signaal binnen te halen van een buitenantennetje. 

Je zou zelf ook een KAT 2 DAB+ antenne kunnen bouwen, die werkt verbluffend goed ik spreek uit ervaring want ik heb hem ook gebouwd (in een stuk grijs pvc pijp), je kunt ze kant en klaar kopen voor 20 euro maar met een stuk (satelliet) coax van 75 ohm en 4 tie wrapjes ben je voor een paar euro klaar.  ;)

 

https://www.dabtuner...n-knutselen-dan

 

460c8ec3961e9dd47029de17546dcd9ddd348e54


Edited by Sagitarius, 14 May 2021 - 14:27.

73's

PE1AQZ


Re: Sat + DAB plus #14 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,123 posts

+685
Excellent

Posted 14 May 2021 - 19:01

Ik snap alleen niet waarom ze volgens die website vanaf de rf shoke de buiten isolatie weghalen...

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Sat + DAB plus #15 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 14 May 2021 - 19:17

Ik snap alleen niet waarom ze volgens die website vanaf de rf shoke de buiten isolatie weghalen...

Dat is ook onzin, vanaf de  rf choke zit er afscherming met isolatie omheen, tot het punt waar je alleen de ''straler'' (binnen ader met zijn isolatie overhoud), het is eigenlijk een verticale open (halve golf) dipool. :)

Als je aan de top een touwtje bevestigd dan kun je hem zo simpel ophangen aan een gordijn rail die boven een kozijn hangt, dan kan ie vrij ontvangen. :rolleyes: .


Edited by Sagitarius, 14 May 2021 - 19:25.

73's

PE1AQZ



1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users