Jump to content


Photo

HDR, donkerker/fletser beeld, hoe aan te passen?


  • Please log in to reply
20 replies to this topic

#1 hro

  • Senior Member
  • 2,547 posts

+756
Excellent

Posted 15 June 2021 - 11:59

Al veel eerder in in dit forum (en elders) de opmerking geplaatst dat sommige 4k/UHD-zenders een donkerder, fletser, beeld geven. Dit zijn de zenders waarbij de 4K-tv overschakelt naar HDR. 

Zelfs het menu in OpenPLi voor het boeket en de epg zijn niet meer helder.

 

Met de komst van NPO1 4K (ook NPO UHD genoemd) is het probleem weer actueel.

In https://forums.openp...odering/?hl=hdr wordt hierover naast het kunnen krijgen van deze zender over gesproken.

 

Ook de mogelijke oplossing staat er bij. Gebruik een andere hdmi-poort (3 of hoger) die geen HDR ondersteunt... maar ja, dan omzeil je het probleem.

Een andere oplossing: kijk naar de instellingen in je tv.

 

Zelf heb ik een TPV/Philips OLED, 934/12. Deze heeft het probleem al lang. Maar ach... Een paar dagen geleden toch eens gekeken naar de instellingen bij 'Beeld'. Eerst alle zogenaamde beeldverbeteraars op standaard/normaal/uit gezet. Hielp niet. Maar toen kwam ik bij HDR. Deze stond op standaard. Veranderd in intens. En dat hielp!

De tv geeft na het logo 'HDR' even zwart beeld, komt na een paar seconden terug met een schitterend 4K/UHD-beeld! 

 

Dit dus voor mijn tv. Zijn er lezers hier met een andere oplossing?

En met een andere tv en hoe is het dan opgelost?

Laten we even van elkaar leren door hier ervaringen uit te wisselen!

 

Hans.


Mutant HD51 via Wave T55 (5 lnb's: 9/13/19/23/28 oost) + Edision Mio 4K via Triax 1,2 meter met usals disecq.


Re: HDR, donkerker/fletser beeld, hoe aan te passen? #2 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 15 June 2021 - 13:26

Hans, dat zijn de instellingen voor de tv zelf, bij mijn Philips 55OLED803 heb ik deze opties:

 

Selecteer een van de onderstaande beeldstijlen wanneer de TV een HDR-signaal ontvangt:
• HDR Personal
• HDR Vivid
• HDR Natural
• HDR Movie
• HDR Game

 

Maar als je een externe ontvanger aansluit op een HDMI poort moet je nog wat meer instellen:

 

HDMI Ultra HD

Als u het HDMI-apparaat aansluit, werkt het Ultra HD signaal op de TV mogelijk niet correct of wordt vervormd beeld of geluid geproduceerd.

Om incorrecte werking van een dergelijk apparaat te voorkomen, kunt u de signaalkwaliteit instellen op een niveau dat het apparaat kan verwerken.
De signaalkwaliteit voor elke HDMI-aansluiting instellen

(TV-menu) >  Instellingen > Algemene instellingen > HDMI Ultra HD > HDMI 1, 2, 3, 4.
> Standaard, Optimaal, Uit.
Om de instellingen te veranderen, dient u eerst naar de HDMI-bron te schakelen.

Selecteer Optimaal om het HDMI-signaal met de hoogste kwaliteit te activeren voor 4K Ultra HD- en HDR-inhoud (4K60 4:4:4, 4K60 10-bit HDR).


Edited by Sagitarius, 15 June 2021 - 13:30.

73's

PE1AQZ


Re: HDR, donkerker/fletser beeld, hoe aan te passen? #3 hro

  • Senior Member
  • 2,547 posts

+756
Excellent

Posted 15 June 2021 - 14:37

Dank voor je uitvoerige reactie Sagitarius.

 

Hiervoor schreef bij HDR de keuze voor standaard te hebben genomen. Beter was het vollediger te zijn: onder Beeld, Beeldstijl, vind je de HDR-opties: intens, natural, films, games, dag en nacht. De stand was natural (dat bedoelde ik met standaard). Dit is veranderd in intens en gaf het prachtige beeld.

 

Verder zie je onder Beeld, Geavanceerd, Contrast nog HDR Perfect staan met de opties: uit, minimaal, medium, maximaal en automatisch. Gekozen voor automatisch.

Bij Scherpte staat Ultra resolution. Daar is de keuze beperkt in uit of aan. Gekozen voor aan.

Dan waar jij op doelt: HDMI, per aangesloten poort kun je kiezen voor standaard of optimaal. De satontvanger (Mutant HD51) zit op HDMI poort 2. Deze werkt goed op optimaal dus veranderen in standaard is niet nodig. Volgens de toelichting doe je dit alleen als optimaal storing geeft.

 

Jij schrijft bij HDR te keuze te hebben uit: Personal, Vivid, Natural, Movie, Game. Wellicht dat met Vivid hetzelfde wordt bereikt als met Intens?

 

Of ervaar je het probleem van fletser beeld niet bij Natural?

 

Zo zie je, een Philips OLED 803 heeft weer net een andere keuze als een OLEd 934. Laat staan andere merken... 

 

Blijf benieuwd naar meer ervaringen!


Mutant HD51 via Wave T55 (5 lnb's: 9/13/19/23/28 oost) + Edision Mio 4K via Triax 1,2 meter met usals disecq.


Re: HDR, donkerker/fletser beeld, hoe aan te passen? #4 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 15 June 2021 - 16:05

Ultra resolutie moet je uit zetten, als iemand een fijnmazig ruitjes overhemd aan heeft ziet het er niet uit een soort moiré effect, Op televisie ontstaat een moiré als patronen van bijvoorbeeld kleding gaan interfereren met de lijnen van het beeldscherm.

Ik heb echt alle beeldverpesters uit staan, gewoon puur beeld, en dan met contrast en helderheid scherpte en kleur en tint het beeld optimaliseren in een donkere kamer, ik heb daar een paar speciale calibratie mp4's voor op de hdd staan, en dan is je tv toch mooi. :wub:

Ik zit nu op mijn vakantie adres op Texel, maar als ik vrijdag weer thuis ben zal ik het gelijk testen hoe NPO1 4K is, ik kan er hier naar kijken via mijn Zgemma h9.2SE maar de tv hier een Samsung lel heeft heen 4k aan board laat staan HDR. :(


Edited by Sagitarius, 15 June 2021 - 16:10.

73's

PE1AQZ


Re: HDR, donkerker/fletser beeld, hoe aan te passen? #5 hro

  • Senior Member
  • 2,547 posts

+756
Excellent

Posted 15 June 2021 - 17:30

Moeten... nee, iedereen bepaal zelf... ;-)

 

Op dit moment is NPO1 4K met een UHD-uitzending in de lucht.

 

Ik heb Ultra resolution getest door aan en uit te schakelen en dan te letten op de rugnummers van de voetballers. 

Weinig verschil maar aan lijkt toch iets scherper te zijn. Dus laat ik het aan staan... als je het niet erg vindt.

 

Geniet van Texel! Ook mooi, hoeveel X-K? ;-) 

Hangt van je ogen af... 


Mutant HD51 via Wave T55 (5 lnb's: 9/13/19/23/28 oost) + Edision Mio 4K via Triax 1,2 meter met usals disecq.


Re: HDR, donkerker/fletser beeld, hoe aan te passen? #6 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 15 June 2021 - 20:16

Er moet niets natuurlijk daar heb je gelijk in, maar als je optisch belazerd wil worden mag dat natuurlijk, zo zou Ultra Resolution een wat een scherper beeld moet opleveren. Dit gebeurt niet zoals de naam doet vermoeden door de resolutie te verhogen. Er wordt simpelweg gebruikgemaakt van een soort ''unsharp masking'', zoals we dat kennen van beeldbewerkingsprogramma's als Photoshop. Hierdoor ontstaan er halo's rond contrastovergangen in beeld, waardoor het beeld er hard uit gaat zien.

Ultra Resolution staat hier dus uit, het ziet er niet uit en wekt schijn scherpte op. ;)


Edited by Sagitarius, 15 June 2021 - 20:20.

73's

PE1AQZ


Re: HDR, donkerker/fletser beeld, hoe aan te passen? #7 hro

  • Senior Member
  • 2,547 posts

+756
Excellent

Posted 16 June 2021 - 06:09

ik geef alleen eerlijk door wat ik zie... meer scherpte, wellicht kunstmatig opgekrikt maar ervaar het beeld als beter. Deze schijnt bedriegt niet... ;-)

 

Test die weekeind maar als je thuis weer zit.


Mutant HD51 via Wave T55 (5 lnb's: 9/13/19/23/28 oost) + Edision Mio 4K via Triax 1,2 meter met usals disecq.


Re: HDR, donkerker/fletser beeld, hoe aan te passen? #8 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 16 June 2021 - 07:44

HDR wordt vermarkt als "hele hoge helderheid", maar om te beginnen is het nodig te beseffen dat HDR ook heel goed donkerder kan zijn dan SDR. HDR geeft de regisseur meer controle over de helderheid die jij ziet en die helderheid kan heel goed gebruikt worden om standaard een donkerder beeld te tonen dan SDR. Er zijn dan wel meer reserves over om zaken als zonlichtreflectie te kunnen weergeven. Als HDR donkerder is dan SDR, dan is dat geen dan ook niet automatisch een teken dat er iets mis is.

 

De instelling "Dynamisch contrast" in LG OLED-televisies stelt je in staat om dit te corrigeren of je kunt het scherm handmatig lichter zetten. Ik maak hierzelf geen gebruik van, het beeld lijkt iets donkerder dan het signaal van NED1HD, maar is mij niet te donker.

 

De kleuren in het signaal waren aanvankelijk weinig verzadigd. Ik heb toen de instelling "kleur" van mijn TV verhoogd om dit te corrigeren en dat werkte best goed, maar ik heb dat inmiddels weer teruggedraaid, omdat de publieke omroep inmiddels aanpassingen heeft gedaan.

 

Tot nog nog: Bedenk dat om HDR goed weer te geven, 10-bit kleur essentieel is. Er zijn geluiden dat mensen die via ontvangers kijken meer klachten hebben dan mensen die via interne tuners kijken en dat zou heel goed met de HDMI-instellingen te maken kunnen hebben die mensen ingesteld hebben. Verder: Niet iedere TV kan overweg met HDMI 10-bit RGB vanwege de beschikbare HDMI-bandbreedte! Hoewel ik RGB normaal de te verkiezen kleurruimte vindt, kan het voor 4K HDR dan ook zinnig zijn om bij televisies met mindere HDMI-vermogens terug te schakelen naar YUV met chromasubsampling. Kijk dus even goed naar de AV-instellingen van je ontvanger.


Edited by Zuppelan, 16 June 2021 - 07:45.


Re: HDR, donkerker/fletser beeld, hoe aan te passen? #9 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 16 June 2021 - 08:42

ik geef alleen eerlijk door wat ik zie... meer scherpte, wellicht kunstmatig opgekrikt maar ervaar het beeld als beter. Deze schijnt bedriegt niet... ;-)

 

Test die weekeind maar als je thuis weer zit.

Daar twijfel ik ook niet aan Hans ook niet aan je kennis, maar ik ben een purist/perfectionist en stoor me mateloos aan die moiré in sommige beelden, dus staat deze nutteloze optie uit, ik hoef dat ook niet meer te testen als ik thuis ben, want ik heb dat al veel eerder onderzocht.

Al die ''beeld verpesters'' mogen ze er van mij standaard uithalen, maar ja de consument wil felle kleuren een hoog contrast, dus bouwen ze deze onzin in om zich vooral maar te kunnen onderscheiden van andere merken. :huh:


Edited by Sagitarius, 16 June 2021 - 08:43.

73's

PE1AQZ


Re: HDR, donkerker/fletser beeld, hoe aan te passen? #10 mimisiku

  • Senior Member
  • 5,459 posts

+114
Excellent

Posted 16 June 2021 - 08:53

Ik heb nog steeds een 2K TV en hou niet van voetbal (geen enkele sport trouwens).. Een 4K TV heb ik niet nodig tenzij deze kapot gaat óf er daadwerkelijk iets zinnigs op 4K wordt uitgezonden… Persoonlijke mening uiteraard..


Met één been in het graf..... Helaas

Re: HDR, donkerker/fletser beeld, hoe aan te passen? #11 hro

  • Senior Member
  • 2,547 posts

+756
Excellent

Posted 16 June 2021 - 09:05

Ik heb nog steeds een 2K TV en hou niet van voetbal (geen enkele sport trouwens).. Een 4K TV heb ik niet nodig tenzij deze kapot gaat óf er daadwerkelijk iets zinnigs op 4K wordt uitgezonden… Persoonlijke mening uiteraard..

Zelf geef ik ook niets om voetbal (of andere sport op tv). Maar met de komst van NPO1 4K was het HDR-verhaal weer even actueel. 

Er zijn meer 4K/UHD-zenders die wél interessant zijn, nog maar weinig, maar goed. Zie het aparte boeket 'Ultra HD/4K' in mijn kanalenlijst. 

 

Thans stunt men vanwege het EK en straks OS met zeer betaalbare (LED en OLED) 4K-toestellen... sla je slag! Als je wil, want net als hiervoor: niets moet. 


Mutant HD51 via Wave T55 (5 lnb's: 9/13/19/23/28 oost) + Edision Mio 4K via Triax 1,2 meter met usals disecq.


Re: HDR, donkerker/fletser beeld, hoe aan te passen? #12 mimisiku

  • Senior Member
  • 5,459 posts

+114
Excellent

Posted 16 June 2021 - 09:11

Feit is dat er geen interessante 4K zijn (in mijn visie). Demo, reis, mode en Home shopping vind ik totaal nutteloos.. Uiteraard koop je nu alleen 4K TV,s of zelfs al 8K. Waanzin ten top.. Het begint meer en meer op de PC markt te lijken. De Intel processoren kunnen veel meer dan Windows eruit kan halen…. 


Met één been in het graf..... Helaas

Re: HDR, donkerker/fletser beeld, hoe aan te passen? #13 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 16 June 2021 - 13:08

Kijk eens naar Nasa tv, geweldig mooi en scherp in 4k B)

Maar jij kunt natuurlijk geen 4K tv meer betalen, na het grote Ultimo 4k debacle. :P


Edited by Sagitarius, 16 June 2021 - 13:10.

73's

PE1AQZ


Re: HDR, donkerker/fletser beeld, hoe aan te passen? #14 mimisiku

  • Senior Member
  • 5,459 posts

+114
Excellent

Posted 16 June 2021 - 13:23

Nee, mijn budget is weer op na de aanschaf van de DM920  :lol: Kan zelfs geen 2TB SSD meer betalen. Boehoe  :P  :P

NASA TV 4K kan ik op de Samsung wel kijken, maar ook dat heb je na 3 dagen wel gezien.. Allemaal herhalingen…


Met één been in het graf..... Helaas

Re: HDR, donkerker/fletser beeld, hoe aan te passen? #15 Jork

  • Senior Member
  • 745 posts

+12
Neutral

Posted 17 June 2021 - 17:20

4K HDR 10 bit hogere kleurruimte. Die regisseur kijkt op zijn ref monitor. Het kijkt een beetje vreemd wanneer het zenderlogo zo opgeblazen oogt en de inhoud niet meekomt.

Re: HDR, donkerker/fletser beeld, hoe aan te passen? #16 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 17 June 2021 - 19:48

4K HDR 10 bit hogere kleurruimte. Die regisseur kijkt op zijn ref monitor. Het kijkt een beetje vreemd wanneer het zenderlogo zo opgeblazen oogt en de inhoud niet meekomt.

Je zal vast een grotere kleurruimte bedoelen, hoger bestaat naar mijn mening niet, :rolleyes:

Een grote kleurruimte staat niet gelijk aan hoge beeldkwaliteit maar dat terzijde ;)


73's

PE1AQZ


Re: HDR, donkerker/fletser beeld, hoe aan te passen? #17 Jork

  • Senior Member
  • 745 posts

+12
Neutral

Posted 18 June 2021 - 14:28

Lees hier maar eens hoe de verschillen zijn met name HLG en metadata handling.
https://www.aten.com...es/true-4k-hdr/

Edited by Jork, 18 June 2021 - 14:29.


Re: HDR, donkerker/fletser beeld, hoe aan te passen? #18 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 18 June 2021 - 18:00

Lees hier maar eens hoe de verschillen zijn met name HLG en metadata handling.
https://www.aten.com...es/true-4k-hdr/

Dat bedoelde ik niet, jij had het over het woord ''hogere'' kleurdiepte, dat bestaat niet, wel een ''grotere'' kleurdiepte, lees hier eens daar hebben ze het ook over een ''hogere'' kleurdiepte https://www.eizo.nl/...r-kleurruimtes/

Maar de essentie van je verhaal begrijp ik wel. :rolleyes:


73's

PE1AQZ


Re: HDR, donkerker/fletser beeld, hoe aan te passen? #19 Jork

  • Senior Member
  • 745 posts

+12
Neutral

Posted 18 June 2021 - 18:58

Ik ben niet opgegroeid met de Nederlandse taal.
Deze achterstand ga ik ook niet meer inhalen want NL is niet zo eenvoudig.
Alsnog oprecht bedankt voor je correcte uitleg.

Edited by Jork, 18 June 2021 - 18:58.


Re: HDR, donkerker/fletser beeld, hoe aan te passen? #20 Jork

  • Senior Member
  • 745 posts

+12
Neutral

Posted 11 July 2021 - 20:11

Npo4ksport Uhd weergave dik in orde nu. Npo de HLG HDR setup voor mijn situatie graag zo houden LG 4k tv. Experiment mag als geslaagd worden beschouwd.


1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users