Jump to content


Photo

VU+ ultimo 4k: multi DVB-C tuner setup vraagje


  • Please log in to reply
35 replies to this topic

#1 Rob3rt

  • Senior Member
  • 589 posts

+3
Neutral

Posted 13 October 2021 - 00:40

Huidige werkende setup van mijn vu+ ultimo 4k:

1x DVB-C fbc tuner (op ziggo kabel is tuner A t/m H): BCM3148

1x DVB-S fbc tuner (wordt gebruikt als dual dvb-s2 tuner, tuner I en J, K t/m P niet geconfigeerd): 45208 FBC

 

Nu wil ik wat gaan testen/experimenteren maar weet niet wat ik wil of dit technisch wel kan..

 

Ik heb sinds kort een nieuwe Internet (glasvezel) provider namelijk TRINED, tot einde van deze maand heb ik ook nog ZIGGO als (3in1) provider.

 

Ik ben nog aan het uitzoeken wat ik met de TV wil gaan doen vandaar ik nu dus even wil gaan experimenteren om te kijken wat het beste bevalt en wat de mogelijkheden zijn.

 

De huidige setup is dus ziggo coax op mijn dvb-c tuner, gezien dit een FBC tuner is heb ik dus 8  tuners voor opname etc beschikbaar voor ziggo.

 

De vraag is nu;

 

Kan ik tijdelijk (tijdens mijn experiment periode) 1 of 2 van die 8 tuners gebruiken voor mijn TRINED aansluiting, deze provider levert dus ook via coax (dvb-c) de zenders aan, als ik de coax aansluiting direct op mijn TV aansluit en deze een scan laat doen vind ie dus ook al hun zenders en die werken ook.

 

Ik wil dus even spelen / kijken wat nu die VU+ doet met dat TRINED coax signaal zonder dat ik nu al mijn ZIGGO setup om zeep ga helpen, ik wil dus ziggo setup even in tact houden (ivm ingestelde opnames etc)

Wil als proef dus tijdelijk (een middagje) even de TRINED coax kabel op de tuner aansluiten (ziggo coax los koppelen dus) en dan 1 of 2 tuners configureren en laten scannen voor TRINED zenders, de andere 6 of 7 tuners wil ik dus nog eventjes op ZIGGO laten staan, zodra ik uit gespeeld ben steek ik de ziggo kabel dan ook weer terug.

 

De vraag is nu, kan dit eigenlijk wel, kan ik dus 1 of 2 van die (virtuele) 8 tuners apart configureren tov de overgebleven tuners, dus kan ik tuner G en H laten scannen / gebruiken voor TRINED en A  t/m F voorlopig even laten staan op Ziggo?

 

Dan mijn 2de vraag, kan ik bij deze ultimo eventueel nog een 23de tuner inprikken en dan een 2de DVB-C fbc tuner erbij zodat ik dus in totaal 3 fbc tuners heb, 2x dvb-c en 1x dvb-s waarbij de dvb-s puur als gewone 'ouderwetse' dual tuner wordt gebruikt (deze heeft dus ook 2 kabels die naar een desc switch gaan en zo verdeeld zijn met 4 duo lnbs).

Als het kan wil ik misschien zowel ziggo als trined kabel signaal gebruiken, dit in de stiekeme hoop dat ziggo het coax signaal niet daadwerkelijk afsluit bij opzegging.

 

Iemand een idee?



Re: VU+ ultimo 4k: multi DVB-C tuner setup vraagje #2 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,311 posts

+1,719
Excellent

Posted 13 October 2021 - 01:21

Nee.

 

Enigma gebruikt de namespace in de service reference om te bepalen bij welke tuner het hoort. Voor satelliet, de namespace bevat de orbit positie, voor kabel en terrestrial worden de "fake" namespaces FFFF en EEEE gebruikt.

 

Hieruit volgt dat er maar 1 provider van elk gebruikt kan worden, bij 2 providers weet Enigma niet welk van de tuners welke provider aanbied, omdat ze beiden dezelfde namespace gebruiken.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: VU+ ultimo 4k: multi DVB-C tuner setup vraagje #3 Rob3rt

  • Senior Member
  • 589 posts

+3
Neutral

Posted 13 October 2021 - 01:26

dus je kan dus ook geen 2 aparte dvb-c (fbc) tuner kaarten gebruiken waarbij 1 op ziggo en 1 op trined is aangesloten?



Re: VU+ ultimo 4k: multi DVB-C tuner setup vraagje #4 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,311 posts

+1,719
Excellent

Posted 13 October 2021 - 01:51

Correct.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: VU+ ultimo 4k: multi DVB-C tuner setup vraagje #5 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 13 October 2021 - 08:59

Dat is al een oud probleem bij Pli (en andere images?) er zou ooit eens naar gekeken worden, ik had vroeger 2 dvb-c providers (Ziggo en glasvezel Telfort dvbc) die kon ik niet tegelijkertijd op 2 gescheiden dvb-c tuners aansluiten, net als bij dvb-t daar lukt dat ook niet mee om 2 tuners in te stellen.


73's

PE1AQZ


Re: VU+ ultimo 4k: multi DVB-C tuner setup vraagje #6 pgmpli

  • Senior Member
  • 534 posts

+20
Neutral

Posted 13 October 2021 - 09:02

Het ligt blijkbaar aan Enigma 2, niet zozeer aan het gebruikte image.


Vu+ DUO 4K - 2x FBC DUAL DVB-S2X v2 tuner + DVB-T USBtuner


Re: VU+ ultimo 4k: multi DVB-C tuner setup vraagje #7 Dimitrij

  • PLi® Core member
  • 9,969 posts

+335
Excellent

Posted 13 October 2021 - 09:09

Dat is al een oud probleem bij Pli (en andere images?) er zou ooit eens naar gekeken worden, ik had vroeger 2 dvb-c providers (Ziggo en glasvezel Telfort dvbc) die kon ik niet tegelijkertijd op 2 gescheiden dvb-c tuners aansluiten, net als bij dvb-t daar lukt dat ook niet mee om 2 tuners in te stellen.

 

 
 
Toen ik deze code voorstelde.
Het had ook voor DVB-C kunnen worden aangepast.
Maar ik kon de noodzaak ervan niet bewijzen.

GigaBlue UHD Quad 4K /Lunix3-4K/Solo 4K


Re: VU+ ultimo 4k: multi DVB-C tuner setup vraagje #8 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,311 posts

+1,719
Excellent

Posted 13 October 2021 - 14:03

Het is nog steeds een edge case... ;)


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: VU+ ultimo 4k: multi DVB-C tuner setup vraagje #9 HPPli

  • Senior Member
  • 1,882 posts

+36
Good

Posted 13 October 2021 - 19:33

Kun je eens Trined aansluiten/configureren op je FBC C-band tuner van je Ultimo 4K en binnen oscam in oscam.dvbapi de regel plaatsen;

 

M:0628:000000 0604:000000



Re: VU+ ultimo 4k: multi DVB-C tuner setup vraagje #10 Rob3rt

  • Senior Member
  • 589 posts

+3
Neutral

Posted 13 October 2021 - 20:14

Kun je eens Trined aansluiten/configureren op je FBC C-band tuner van je Ultimo 4K en binnen oscam in oscam.dvbapi de regel plaatsen;

 

M:0628:000000 0604:000000

Ga ik morgen doen, vanavond lopen er enkele opnames...



Re: VU+ ultimo 4k: multi DVB-C tuner setup vraagje #11 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,123 posts

+685
Excellent

Posted 14 October 2021 - 11:13

Het is echt extreem veel werk en gedoe met backwards compatibiliteit (ook met plugins en dergelijke) om twee DVB-C providers fatsoenlijk te kunnen ondersteunen binnen hoe het nu geimplementeerd is binnen E2. Zeker voor het zeer zeldzame geval dat iemand twee DVB-C providers betaald... want eentje is al duur genoeg ;)

 

Als alternatief kan je een tweede (goedkope) box met DVB-C op trined aansluiten en dan via een ethernet verbinding met remotestreamconvert werken, dus in dit geval geen fallbacktuner. Het kost een paar tientjes, maar werkt wel en gegarandeerd....


Edited by littlesat, 14 October 2021 - 11:14.

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: VU+ ultimo 4k: multi DVB-C tuner setup vraagje #12 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 14 October 2021 - 12:02

Het is echt extreem veel werk en gedoe met backwards compatibiliteit (ook met plugins en dergelijke) om twee DVB-C providers fatsoenlijk te kunnen ondersteunen binnen hoe het nu geimplementeerd is binnen E2. Zeker voor het zeer zeldzame geval dat iemand twee DVB-C providers betaald... want eentje is al duur genoeg ;)

 

Als alternatief kan je een tweede (goedkope) box met DVB-C op trined aansluiten en dan via een ethernet verbinding met remotestreamconvert werken, dus in dit geval geen fallbacktuner. Het kost een paar tientjes, maar werkt wel en gegarandeerd....

Tja zo lust ik er nog wel een, voor iedere satelliet een aparte ontvanger en lnb kopen dat spaart een diseqc switch uit. :rolleyes:

Ik heb hier Ziggo en kan ook nog dvb-c krijgen van mijn glasvezel provider, dit laatste heb ik speciaal om die reden niet genomen omdat e2 dat niet ondersteund, een ontwerp fout naar mijn idee.


Edited by Sagitarius, 14 October 2021 - 12:06.

73's

PE1AQZ


Re: VU+ ultimo 4k: multi DVB-C tuner setup vraagje #13 luisteraar

  • Senior Member
  • 2,479 posts

+24
Neutral

Posted 14 October 2021 - 13:15

Als ontwikkelaar geen test omgeving heeft (2 verschillende dvb-c providers) is het heel

moeilijk blind te programmeren.



Re: VU+ ultimo 4k: multi DVB-C tuner setup vraagje #14 Rob3rt

  • Senior Member
  • 589 posts

+3
Neutral

Posted 14 October 2021 - 13:32

Ik heb zelf een beetje zitten spelen maar het is met geen mogelijkheid werkend te krijgen.

 

Enige hoe het nu zou kunnen werken in theorie is blijkbaar beide signalen (ziggo en trined) te bundelen/mergen in 1 coax en dat dan de ontvanger in sturen.

Dat bundelen zelf is heel eenvoudig, bij navraag is het enkel een splilter er omgekeerd tussen te zetten en klaar, beide signalen lopen nu over 1 coax.

Maar in de praktijk werkt dit dus ook niet omdat de kanalen/frequenties van beide provider elkaar blijkbaar gaan overlappen, hierdoor werkt dit dus ook niet, dan heb je helemaal geen beeld.

 

Erg jammer dat het niet kan, voor mezelf heb ik toch besloten de nieuwe aanbieder als standaard te gaan gebruiken zodra mijn ziggo abo stopt, de ziggo verbinding wordt dus volledig afgekoppeld,

Op het ziggo forum wordt ook vermeld dat ziggo tegenwoordig ook zeer actief het signaal daadwerkelijk uitzetten na beeindigen van het contract (dit sinds de gratis F1 perikelen), vaak niet dezelfde dag maar wel binnen enkele weken.

Gezien die info gok ik het er niet op, want als signaal er ook afgaat dan heb je er niets meer aan. Kosten technisch gezien is het eerste TV jaar bij Trined ook nog veel goedkoper dan bij Ziggo.



Re: VU+ ultimo 4k: multi DVB-C tuner setup vraagje #15 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,123 posts

+685
Excellent

Posted 14 October 2021 - 13:33

Daar valt wel met emulatie technieken omheen te werken... ;)... Ook bij ziggo heb je in feite een FTA en Gecodeerd netwerk... wat andere zenders oplevert... Maar je zal van de EEEEEEEE FFFFFFFF afmoeten,.... Daar zal je EEEExxxx of FFFFxxxx of zo van kunnen maken.... maar dan val ik weer in herhaling... heel vroeger heeft DMM dit ooit toegevoegd als 'hack' (vandaar de EEEEEEEE en FFFFFFFF)... ipv 'designen' en het orginele was zo wie zo gericht op sat only... vandaar dat het nu een hele klus wordt... Tevens voor een zeer kleine doelgroep...


WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: VU+ ultimo 4k: multi DVB-C tuner setup vraagje #16 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,123 posts

+685
Excellent

Posted 14 October 2021 - 13:34


Enige hoe het nu zou kunnen werken in theorie is blijkbaar beide signalen (ziggo en trined) te bundelen/mergen in 1 coax en dat dan de ontvanger in sturen.

 

Dat zal niet lekker gaan werken omdat beide gebruik maken van hetzelfde frequentie spectrum.... en frequenties die (overlappend) op beide netwerken voorkomen storen dan elkaar. Dus transponders die op beide netwerken voorkomen zal je niet of nauwelijks kunnen ontvangen.

 

De enige oplossing die NU meteen kan is de remotestreamconverter oplossing met een volledige extra ontvanger.


Edited by littlesat, 14 October 2021 - 13:35.

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: VU+ ultimo 4k: multi DVB-C tuner setup vraagje #17 Rob3rt

  • Senior Member
  • 589 posts

+3
Neutral

Posted 14 October 2021 - 13:40

nee dat werkt ook niet, heb het getest...

 

Maar voor mij houd het op, ga verder op trined zodra mijn ziggo stopt en laat het dan zo...

 

Maar dit probleem treedt denk ik niet alleen op bij 2 cable providers.

Waarschijnlijk ook als je een cable provider EN dvb-T provider (digitenne) hebt, vele dvb-c tuners zijn immers combi tuners (dus ook dvb-t) wil je dus ook beide ontvangen ziet je ontvanger ook geen verschil welke tuner hij moet selecteren



Re: VU+ ultimo 4k: multi DVB-C tuner setup vraagje #18 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 14 October 2021 - 14:25

nee dat werkt ook niet, heb het getest...

 

Maar voor mij houd het op, ga verder op trined zodra mijn ziggo stopt en laat het dan zo...

 

 

Dat werkt dus wel, ik heb dat jaren zo gedaan, in de huiskamer stond een ET10K met 2 dvb-c tuners voor Ziggo, en een ET8K in de meterkast waar het dvb-c signaal van Telfort vandaan kwam, dat signaal kwam uit de dvb-c f connector van het Genexis glasvezel modem. En via remote stream ging dat weer naar de ET10K en dat werkte top, de Telfort zenders zette ik zo in mijn Favorietenlijst.

Toen Telfort stopte met dvb-c heb ik deze constructie weer ongedaan gemaakt en de ET8K weer voor andere dingen gebruikt nl als server voor mijn VPN server.


Edited by Sagitarius, 14 October 2021 - 14:27.

73's

PE1AQZ


Re: VU+ ultimo 4k: multi DVB-C tuner setup vraagje #19 Rob3rt

  • Senior Member
  • 589 posts

+3
Neutral

Posted 14 October 2021 - 14:36

 

nee dat werkt ook niet, heb het getest...

 

Maar voor mij houd het op, ga verder op trined zodra mijn ziggo stopt en laat het dan zo...

 

 

Dat werkt dus wel, ik heb dat jaren zo gedaan, in de huiskamer stond een ET10K met 2 dvb-c tuners voor Ziggo, en een ET8K in de meterkast waar het dvb-c signaal van Telfort vandaan kwam, dat signaal kwam uit de dvb-c f connector van het Genexis glasvezel modem. En via remote stream ging dat weer naar de ET10K en dat werkte top, de Telfort zenders zette ik zo in mijn Favorietenlijst.

Toen Telfort stopte met dvb-c heb ik deze constructie weer ongedaan gemaakt en de ET8K weer voor andere dingen gebruikt nl als server voor mijn VPN server.

 

Mijn opmerking dat het niet werkt ging over:


Quote


Enige hoe het nu zou kunnen werken in theorie is blijkbaar beide signalen (ziggo en trined) te bundelen/mergen in 1 coax en dat dan de ontvanger in sturen.

 

Dat zal niet lekker gaan werken omdat beide gebruik maken van hetzelfde frequentie spectrum.... en frequenties die (overlappend) op beide netwerken voorkomen storen dan elkaar. Dus transponders die op beide netwerken voorkomen zal je niet of nauwelijks kunnen ontvangen.



Re: VU+ ultimo 4k: multi DVB-C tuner setup vraagje #20 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 14 October 2021 - 14:56

Ok, 2 dvb-c signalen van 2 verschillende providers kun je idd niet combineren, de dvb-c frequenties zitten nl in hetzelfde bereik van 80-860 Mhz, Ziggo heeft zijn dvb-c netwerk al voorbereid tot 1200 Mhz.


Edited by Sagitarius, 14 October 2021 - 14:57.

73's

PE1AQZ



1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users