Jump to content


Photo

Zgemma Drivers

Zgemma Drivers

  • Please log in to reply
24 replies to this topic

#1 Dextradamus

  • Member
  • 5 posts

0
Neutral

Posted 27 February 2022 - 10:51

Beste,

Ik ben in het bezit van een Zgemma H9.2H.
Nu zit ik met het probleem dat deze zeer traag is bij het wisselen van zenders.
Hier op het forum heb ik ergens gelezen dat dit zou komen door de drivers, welke door zgemma zgemma zouden moeten worden.
Heeft iemand een idee hoe vaak deze drivers geüpdatet worden (eventueel met een clean install van OpenPli)‽

Ik heb al vanalles geprobeerd om het zappen sneller te krijgen, zelfs andere image (slecht van mij, ik weet het).
Zijn er buiten de drivers nog andere dingen die ik zou kunnen proberen?

Alvast bedankt.

Re: Zgemma Drivers #2 mimisiku

  • Senior Member
  • 5,458 posts

+114
Excellent

Posted 27 February 2022 - 11:03

En praten ee hier over een eigen lokale kaart? Of over een c-lijn (want dat kan de boel behoorlijk vertragen….


Met één been in het graf..... Helaas

Re: Zgemma Drivers #3 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,597 posts

+458
Excellent

Posted 27 February 2022 - 11:18

Kijk de volgende keer eerst wat je plaatst, één topic in plaats van vier gelijke topics te openen, volstaat!

 

ik heb de andere drie opgeruimd.


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: Zgemma Drivers #4 Dextradamus

  • Member
  • 5 posts

0
Neutral

Posted 27 February 2022 - 11:43

@mimisiku dit betreft een lokale kaart, dit probleem doet zich ook voor bij alle zenders.

@tech bij het kijken op plaatsen ging de pagina niet verder, duurde enkele keren met als een minuut. Hierna heb ik nogmaals op plaatsen gedrukt. Echter pas bij de 4e poging ging deze verder en stond de vraag er ook 4 keer op. Ik weet niet of dit een bekend probleem is via android?

Re: Zgemma Drivers #5 mimisiku

  • Senior Member
  • 5,458 posts

+114
Excellent

Posted 27 February 2022 - 11:44

Welkesoftcam gebruik je op de box en hoe ziet de config ervan uit….


Met één been in het graf..... Helaas

Re: Zgemma Drivers #6 XRayhTec

  • Senior Member
  • 439 posts

+8
Neutral

Posted 27 February 2022 - 14:37

Heb je het probleem ook bij de vrije FTA zenders (Duitse zenders bv)

607xRAYHTECV13

ET4x00RAYHTEC4.0

XP1000RAYHTEC7B

H9COMBORAYHTEC9b


Re: Zgemma Drivers #7 Dextradamus

  • Member
  • 5 posts

0
Neutral

Posted 28 February 2022 - 11:02

@mimisiku, Ik heb even de config file gechecked (was allemaal door een vriend opgezet). 

Nu blijkt dat deze wel via een C-lijn gaat.

Deze ging via CCCAM, echter omdat je vroeg naar welke softcam werd gebruikt heb ik dit ook eens overgezet naar OSCAM.

Hierbij bleven dezelfde problemen.

 

@XRayhTec, dit probleem doet zich bij alle zenders voor.

Hierbij wel de kanttekening dat het bij de vrije FTA zenders iets sneller is.



Re: Zgemma Drivers #8 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,597 posts

+458
Excellent

Posted 28 February 2022 - 11:54

Misschien is het iets om te omschrijven of het zappen langzaam gaat omdat het lang duurt voordat er beeld is, of dat het zappen traag gaat omdat de ontvanger 'stroperig' reageert.

 

C-lijnen is iets wat je zelf mag oplossen en wordt hier niet besproken!

 

Je meldt dat op FTA kanalen het iets sneller gaat, je bedoelt dan dat het omschakelen sneller gaat en er redelijk vlot beeld is?


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: Zgemma Drivers #9 Dextradamus

  • Member
  • 5 posts

0
Neutral

Posted 28 February 2022 - 12:50

Het probleem is inderdaad dat het lang duurt voordat er beeld is.

Meer info over C-lijnen is ook niet nodig.

 

Het ging mij voornamelijk over de beschikbare drivers van Zgemma, ik lees namelijk op meerdere fora dat deze niet helemaal op orde zouden zijn, wat resulteerd in een langere zaptijd.

Daarom hoopte ik eigenlijk dat iemand hier mij verdere info kan verschaffen over hoe/wanneer deze up te daten zijn.

Of is dit iets wat rechtstreeks bij Zgemma zelf neergelegd moet worden?



Re: Zgemma Drivers #10 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,303 posts

+1,718
Excellent

Posted 28 February 2022 - 13:11

Wat is de definitie van "zeer traag"?

 

Ik heb een H9.2H in de slaapkamer, en merk daar weinig van.

 

Als test, zoek twee FTA zenders op dezelfde transponder en zap daar tussen. Dat toont je de intrinsieke zap snelheid van de box. Ik heb het net met twee BBC zenders getest, en beeld is er dan quasi direct.

 

Alle extra vertraging bij andere zenders komt door externe factoren, ik merk bij mij bijvoorbeeld duidelijk verschil of mijn Unicable switch moet schakelen tussen satellieten, tussen transponders of niet. En uiteraard heeft ook de CAM en de snelheid van de smartcard een invloed.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Zgemma Drivers #11 Dextradamus

  • Member
  • 5 posts

0
Neutral

Posted 28 February 2022 - 13:26

Oké duidelijk, dan ga ik vanavond toch nog eens proberen om CCCAM over te zetten naar OSCAM.

Voor zover ik hier op het forum zie is er sowieso wel een (kleine) voorkeur voor OSCAM.

Het kan natuurlijk nooit kwaad om hier even wat meer in te gaan testen.

Allen in ieder geval al heel erg bedankt voor de geboden info.



Re: Zgemma Drivers #12 Moost

  • Senior Member
  • 74 posts

+1
Neutral

Posted 28 February 2022 - 13:49

 

Ik heb een H9.2H in de slaapkamer, en merk daar weinig van.

 

Beetje of-topic, maar ik heb onlangs ook een H9.2H aangeschaft.

Heb daar een klein vraagje over:

 

Bij mijn vorige ontvanger (Mutant HD530C), in Menu - instellingen - A/V instellingen zat de optie "Automatisch Volume  Ja/nee".

Bij de H9.2H zit deze optie er niet in, maar merk ik wel verschil in volume bij de zenders.

Is er een bepaalde reden voor dat deze optie er bij de H9.2H niet in zit?

 

 

 

PLi-OE / OpenPLi 8.1-release (2022-01-20-release-8.1) / Kernel 4.4.35 / 20210402 / Turner Si2168 (Gecombineerd DVB-C/T2)



Re: Zgemma Drivers #13 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,303 posts

+1,718
Excellent

Posted 28 February 2022 - 13:53

Dan hebben de drivers daar geen support voor. Hardware opties verschijnen automatisch als de interface daarvoor beschikbaar is ( in dit geval /proc/stb/audio/autovolumelevel ).

root@h9:/proc/stb/audio# ls -l
-r--r--r--    1 root     root             0 Feb 28 12:53 ac3
-r--r--r--    1 root     root             0 Feb 28 12:53 ac3_choices
-r--r--r--    1 root     root             0 Feb 28 12:53 audio_delay_bitstream
-r--r--r--    1 root     root             0 Feb 28 12:53 audio_delay_pcm
-r--r--r--    1 root     root             0 Feb 28 12:53 dts
-r--r--r--    1 root     root             0 Feb 28 12:53 dts_choices
-r--r--r--    1 root     root             0 Feb 28 12:53 j1_mute

 


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Zgemma Drivers #14 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 28 February 2022 - 14:37

 

 

Ik heb een H9.2H in de slaapkamer, en merk daar weinig van.

 

Beetje of-topic, maar ik heb onlangs ook een H9.2H aangeschaft.

Heb daar een klein vraagje over:

 

Bij mijn vorige ontvanger (Mutant HD530C), in Menu - instellingen - A/V instellingen zat de optie "Automatisch Volume  Ja/nee".

Bij de H9.2H zit deze optie er niet in, maar merk ik wel verschil in volume bij de zenders.

Is er een bepaalde reden voor dat deze optie er bij de H9.2H niet in zit?

 

 

 

PLi-OE / OpenPLi 8.1-release (2022-01-20-release-8.1) / Kernel 4.4.35 / 20210402 / Turner Si2168 (Gecombineerd DVB-C/T2)

 

Dat moet je niet willen auto volume, het geluid wordt dan gecompresseerd en er zit geen dynamiek in en het vervormd bij zachte spraak, als je dat niet hoort dan mankeert er iets aan je gehoor. ^_^


73's

PE1AQZ


Re: Zgemma Drivers #15 Moost

  • Senior Member
  • 74 posts

+1
Neutral

Posted 28 February 2022 - 14:55

@WanWizard: Ik heb de plug-in automaticvolumeadjustment geïnstalleerd, maar deze moet je per zender instellen.

Ga het eens op m'n gemak uitproberen.

 

 

@Sagitarius: ik heb de Mutant zo'n 5 jaar gehad met de optie "Automatisch Volume" aan, maar heb nooit iets opgemerkt.

Maar ik ben ook al een hele tijd niet meer bij de audicien geweest... ;)



Re: Zgemma Drivers #16 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,303 posts

+1,718
Excellent

Posted 28 February 2022 - 16:14

Het gerucht gaat dat er nieuwe drivers zijn, maar dat zgemma de BSP nog niet aangepast heeft.

 

Ik moet zeggen dat ik er ook niet echt wat van merk. De reclame tettert nog steeds keihard de speakers uit... :(


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Zgemma Drivers #17 Dimmie

  • Senior Member
  • 2,338 posts

+33
Good

Posted 28 February 2022 - 23:32

Geluid wat door een compressor/limiter heen gaat is zo jaren 80... niet mooi en dynamiek is ver te zoeken.



Re: Zgemma Drivers #18 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 1 March 2022 - 09:34

Geluid wat door een compressor/limiter heen gaat is zo jaren 80... niet mooi en dynamiek is ver te zoeken.

Jij snapt het Dimmie, ik kom uit de geluidswereld, auto volume dekt niet de lading, het is hier meer een limiter, en het aanspreken op drempel veroorzaakt vervorming.

Probeer het maar eens bij een live spraakuitzending, als er zachte passages zijn vervormt het geluid hoorbaar, als je dat niet hoort is een bezoek aan Beter Horen een goed advies.

De huidige pop zenders hebben daar ook zo'n handje van om vet te moduleren zonder enige dynamiek, echt waardeloos, ook de omroepen maken zich daar schuldig aan.


Edited by Sagitarius, 1 March 2022 - 09:36.

73's

PE1AQZ


Re: Zgemma Drivers #19 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,597 posts

+458
Excellent

Posted 1 March 2022 - 10:19

We dwalen wat af maar ik ga er toch ook even op in ;)

 

Luister voor de gein 's avonds eens naar NPO radio2 als er muziek met daarin zachte passages zoals bijvoorbeeld Telegraph-road gespeeld wordt, wat een zuigend geluid is dat zeg, niet om aan te horen maar schijnbaar is een dik vet geluid belangrijker dan de muziek....


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: Zgemma Drivers #20 Moost

  • Senior Member
  • 74 posts

+1
Neutral

Posted 3 March 2022 - 14:56

Ik heb mijn ontvanger via een optische kabel aangesloten op mijn versterker, en ervaar dat zuigend geluid bij afspelen radio niet.

Ik vind het een mooi, vol stereo geluid.

Wellicht dat het euvel dan zit in in het geluid via de HDMI uitgang en niet zozeer via de optische uitgang. ^_^ 





1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users