Jump to content


Photo

UP/DOWNLINK, jaargang 12, nummer 10, 29 april 2022

nieuws

  • Please log in to reply
26 replies to this topic

#1 hro

  • Senior Member
  • 2,546 posts

+754
Excellent

Posted 29 April 2022 - 10:15

Voorwoord
Het aantal mensen dat een e-mailnotificatie op onze site heeft ingevuld stond 16 april op 1094. Bruto. Want sommige e-mailaccounts komen met een foutmelding terug. Maar netto blijven er nog veel mensen over die (potentieel…) het blad lezen. Mocht je het beu zijn: meld je dan gewoon even af. Even goede vrienden.
Veel leesplezier met dit zeer volle nummer.

 

In dit nummer onder andere:

  • OpenPLi blijft images voor VU+ bouwen, verslag bestuur OpenPLi;
  • DAB+ met schotelinstallatie combineren in één kabel van het dak;
  • GOS, voor gesproken ondertiteling, niet bij iedere provider;
  • Keske TVEllef getest;
  • T2-MI is mogelijk op beperkt aantal ontvangers;
  • Ziggo verhoogt internetsnelheid in juli;
  • 1 mei: start van de derde landelijke commerciële DAB+ mux in Nederland;
  • Oekraïne: media spelen een belangrijke rol, spanningen lopen op.

 

Reacties zijn welkom via: specials@detransponder.nl

De redactie (alfabetisch): Emiel, Hans, Peter en Rob. Met dank ook aan David. 

 

Attached Files


Mutant HD51 via Wave T55 (5 lnb's: 9/13/19/23/28 oost) + Edision Mio 4K via Triax 1,2 meter met usals disecq.


Re: UP/DOWNLINK, jaargang 12, nummer 10, 29 april 2022 #2 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,309 posts

+1,719
Excellent

Posted 29 April 2022 - 11:18

Hans,

 

waarvoor weer mijn dank!

 

t.a.v. het verhaal over DAB+ van Gerard: dit werkt ook zo voor de frequenties van DVB-T/T2, die haal ik op gelijke wijze naar binnen.

 

Ik gebruik wanddozen waarin de splitsing tussen SAT, TV en Radio frequenties wordt geregeld. Werkt ook prima in combinatie met Unicable.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: UP/DOWNLINK, jaargang 12, nummer 10, 29 april 2022 #3 Frenske

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 27,380 posts

+393
Excellent

Posted 29 April 2022 - 11:39

Ook namens mij wederom bedankt voor jouw / jullie inspanning.


Mijn schotel is een T90 met 10 LNB's. Daarnaast voor de fun nog een draaibaar systeem met een Triax TD 78.

Dreamboxen heb ik niet meer echt actief. Verder heb ik ook nog een een VU+ duo2 met 500Gb harddisk + een VU+ Uno, Zero, Solo 4K, Ultimo 4K, Zero 4K, Uno 4Kse. + ook nog een Xtrend ET7x00. Daarnaast heb ik ook nog diverse andere modellen w.o. een Formuler F4, ET8500, ET7500, Mut@nt 2400HD, Xsarius Fusion HD se en verder nog wel het e.e.a. waarmee op verzoek vanalles wordt getest. Iemand moet het tenslotte doen. ;) :)
Los van de eerder genoemde modellen heb ik nog wel een rits aan testsamples als Mut@nt 2400HD, HD60, GB UE4K, GB Trio4K, Maxitec Multibox combo en Twin, Octagon sf8008, sf8008 mini en last but nog least enkele modellen van het Grieks Duitse Edision.

Voor centrale opslag van media gebruik ik een Qnap 219P 
met tweemaal 2 Tb harddisks + een Synology DS414 met 12 Tb Totale opslag.

-------------------------------------------------------------------------------------------
Many answers to your question can be found in our wiki: Just one click away from this "solutioncentre".

Als ik alles al wist hoefde ik ook niets te vragen. If I had all the knowledge I had no questions at all.


Re: UP/DOWNLINK, jaargang 12, nummer 10, 29 april 2022 #4 hro

  • Senior Member
  • 2,546 posts

+754
Excellent

Posted 29 April 2022 - 15:03

Hans,

 

waarvoor weer mijn dank!

 

t.a.v. het verhaal over DAB+ van Gerard: dit werkt ook zo voor de frequenties van DVB-T/T2, die haal ik op gelijke wijze naar binnen.

 

Ik gebruik wanddozen waarin de splitsing tussen SAT, TV en Radio frequenties wordt geregeld. Werkt ook prima in combinatie met Unicable.

Dank voor je tip WanWizard, ik neem deze mee in nummer 11.

 

Nog een aanvulling. In het artikel beschrijft Gerard een DiSEqC-switch 8/1. Maar veel lezers zullen voor de vier LNB's een 4/1 switch hebben. Ik heb ondertussen een 5/1 switch gevonden waarbij de vijfde ingang terrestial is met een frequentieband van 5 tot 862 MHZ. Goed voor of een DVB-T/T2 of DAB-antenne lijkt me. Zal deze ook beschrijven in U/D 2022-11.

 

Nog mooier zou een 6/1 switch zijn met vier satelliet en twee terrestial. Maar dan moet je in huis ook weer een geschikte splitter hebben of op de uitgang terrestial weer splitten naar DVB-T/T2 en DAB+...

 

Suggesties zijn welkom!


Edited by hro, 29 April 2022 - 15:04.

Mutant HD51 via Wave T55 (5 lnb's: 9/13/19/23/28 oost) + Edision Mio 4K via Triax 1,2 meter met usals disecq.


Re: UP/DOWNLINK, jaargang 12, nummer 10, 29 april 2022 #5 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,782 posts

+186
Excellent

Posted 29 April 2022 - 15:26

Mijn dank weer aan Hans en redactie!


Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: UP/DOWNLINK, jaargang 12, nummer 10, 29 april 2022 #6 wortellica

  • Senior Member
  • 1,370 posts

+33
Good

Posted 29 April 2022 - 19:59

Leuk weer dank jullie wel!

Re: UP/DOWNLINK, jaargang 12, nummer 10, 29 april 2022 #7 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,309 posts

+1,719
Excellent

Posted 29 April 2022 - 20:37

Nog mooier zou een 6/1 switch zijn met vier satelliet en twee terrestial. Maar dan moet je in huis ook weer een geschikte splitter hebben of op de uitgang terrestial weer splitten naar DVB-T/T2 en DAB+...

 

Dat lijkt me nergens nodig voor.

 

FM zit op 88 tot 108 MHz, DAB+ zit op 174 MHz tot 239 MHz en DVB-T op 470 MHz tot 860 MHz.  Daar zit geen overlap in, dus dat kun je gewoon aan elkaar vast knopen.
Ik heb hier ook aparte antennes voor radio en DVB-T (zenders staan op twee verschillende plaatsen).

 

De reden waarom je een Terrestrial input op je switch wilt, bij voorkeur eentje die versterkt, is dat de switch bovenstaande frequentie bereik multiplexed op de outputs van de switch.

 

Het aantal outputs (en sat inputs) is daarbij niet relevant, noch het type switch (DiSeqC of Unicable), het werkt in alle gevallen.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: UP/DOWNLINK, jaargang 12, nummer 10, 29 april 2022 #8 Dimmie

  • Senior Member
  • 2,338 posts

+33
Good

Posted 29 April 2022 - 22:53

Bedankt weer !



Re: UP/DOWNLINK, jaargang 12, nummer 10, 29 april 2022 #9 hro

  • Senior Member
  • 2,546 posts

+754
Excellent

Posted 30 April 2022 - 09:19

 

Nog mooier zou een 6/1 switch zijn met vier satelliet en twee terrestial. Maar dan moet je in huis ook weer een geschikte splitter hebben of op de uitgang terrestial weer splitten naar DVB-T/T2 en DAB+...

 

Dat lijkt me nergens nodig voor.

 

FM zit op 88 tot 108 MHz, DAB+ zit op 174 MHz tot 239 MHz en DVB-T op 470 MHz tot 860 MHz.  Daar zit geen overlap in, dus dat kun je gewoon aan elkaar vast knopen.
Ik heb hier ook aparte antennes voor radio en DVB-T (zenders staan op twee verschillende plaatsen).

 

De reden waarom je een Terrestrial input op je switch wilt, bij voorkeur eentje die versterkt, is dat de switch bovenstaande frequentie bereik multiplexed op de outputs van de switch.

 

Het aantal outputs (en sat inputs) is daarbij niet relevant, noch het type switch (DiSeqC of Unicable), het werkt in alle gevallen.

 

Dus... als ik je goed begrijp WanWizard heb je buiten meerdere antennes (radio en T/T2) 'aan elkaar vast geknoopt' en deze op één Terrestial ingang van een DiSEcQ switch gezet?

 

Met andere woorden: iedere DiSEcQ met één terrestial ingang voldoet?

 

Hoe zit het met de voeding van een T2-antenne? Deze gaat doorgaans vanuit de ontvanger via de coax. Geeft dit geen problemen?

 

Ken je een 2/1 DiSEcQ met een voor S en een voor T?


Mutant HD51 via Wave T55 (5 lnb's: 9/13/19/23/28 oost) + Edision Mio 4K via Triax 1,2 meter met usals disecq.


Re: UP/DOWNLINK, jaargang 12, nummer 10, 29 april 2022 #10 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 30 April 2022 - 09:54

 

Nog mooier zou een 6/1 switch zijn met vier satelliet en twee terrestial. Maar dan moet je in huis ook weer een geschikte splitter hebben of op de uitgang terrestial weer splitten naar DVB-T/T2 en DAB+...

 

Dat lijkt me nergens nodig voor.

 

FM zit op 88 tot 108 MHz, DAB+ zit op 174 MHz tot 239 MHz en DVB-T op 470 MHz tot 860 MHz.  Daar zit geen overlap in, dus dat kun je gewoon aan elkaar vast knopen.
Ik heb hier ook aparte antennes voor radio en DVB-T (zenders staan op twee verschillende plaatsen).

 

De reden waarom je een Terrestrial input op je switch wilt, bij voorkeur eentje die versterkt, is dat de switch bovenstaande frequentie bereik multiplexed op de outputs van de switch.

 

Het aantal outputs (en sat inputs) is daarbij niet relevant, noch het type switch (DiSeqC of Unicable), het werkt in alle gevallen.

 

Afgezien daarvan, hou ik helemaal niet van dit soort switchen waar een terristische ingang opzit die verzwakken gewoon teveel, een pure armoe oplossing.

3db verzwakking op een (diseqc) switch aansluiting is heel normaal, voor een satelliet signaal wat op MF niveau (45db) staat maakt die 3db verzwakking niet zoveel uit maar voor een signaal op antenne niveau op de directe frequentie wel.

Je getroost je veel moeite om een enigszins versterkende antenne te maken/kopen, en je verpest die duur behaalde versterking door er een dom filter die 3db verzwakt tussen te zetten.. :huh:

Leg gewoon een aparte coax aan voor DAB+ of DVB-T dat is altijd het beste, dan voorkom je eventuele interferentie met je satellietsignaal als je dit over dezelfde coax zou laten lopen. ;)

 

En voor Hans, een switch met 2 terristische aansluitingen gaat natuurlijk niet werken, die zitten dan beide in hetzelfde frequentie bereik en kun je niet gescheiden over 1 coax transporteren.

Kan wel merken dat jullie in een satelliet club zitten en niet zoveel van HF afweten. :blink:


Edited by Sagitarius, 30 April 2022 - 10:04.

73's

PE1AQZ


Re: UP/DOWNLINK, jaargang 12, nummer 10, 29 april 2022 #11 hro

  • Senior Member
  • 2,546 posts

+754
Excellent

Posted 30 April 2022 - 10:36

@Sagitarius: niet denken dat wij niet zo veel weten... ;-)

 

Als je het item in de UP/DOWNLINK goed had gelezen dan was er geen optie voor een extra kabel en voor Gerard was dit de beste optie zonder veel signaalverlies satelliet. Hij heeft een meting voor en na het plaatsen van de switch/splitter gedaan. Is hem wel toevertrouwd.

 

Wat er allemaal technisch op de markt is weet ik niet. Er is zoveel. En mogelijk is er wél een switch met naast een S ook een of twee T ingangen. Het zou een markt zijn...


Mutant HD51 via Wave T55 (5 lnb's: 9/13/19/23/28 oost) + Edision Mio 4K via Triax 1,2 meter met usals disecq.


Re: UP/DOWNLINK, jaargang 12, nummer 10, 29 april 2022 #12 luisteraar

  • Senior Member
  • 2,479 posts

+24
Neutral

Posted 30 April 2022 - 10:43

Meerdere antennes buiten (in de mast ) koppelen is niets nieuws en werkt goed.

In de analoge tv tijd werden in de mast meerdere harken op een combiner aangesloten met evt een

versterker en ging over 1 coax naar de tv.

Mbt spanning voor de dvb-t buitenantenne versterker dat gaat niet werken als het via een switch loopt.



Re: UP/DOWNLINK, jaargang 12, nummer 10, 29 april 2022 #13 hro

  • Senior Member
  • 2,546 posts

+754
Excellent

Posted 30 April 2022 - 10:54

Meerdere antennes buiten (in de mast ) koppelen is niets nieuws en werkt goed.

In de analoge tv tijd werden in de mast meerdere harken op een combiner aangesloten met evt een

versterker en ging over 1 coax naar de tv.

Mbt spanning voor de dvb-t buitenantenne versterker dat gaat niet werken als het via een switch loopt.

tsja... het analoge tijdperk... voor de satelliet is het al weer tien jaar geleden dat de laatste analoge zender stopte...

 

DVB-T/T2 antenne die voeding nodig heeft dus niet via switch schrijf je. Kan ik inkomen. Kan iemand die nog bevestigen?


Mutant HD51 via Wave T55 (5 lnb's: 9/13/19/23/28 oost) + Edision Mio 4K via Triax 1,2 meter met usals disecq.


Re: UP/DOWNLINK, jaargang 12, nummer 10, 29 april 2022 #14 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,309 posts

+1,719
Excellent

Posted 30 April 2022 - 13:35

Dus... als ik je goed begrijp WanWizard heb je buiten meerdere antennes (radio en T/T2) 'aan elkaar vast geknoopt' en deze op één Terrestial ingang van een DiSEcQ switch gezet?
 
Met andere woorden: iedere DiSEcQ met één terrestial ingang voldoet?

 
Yup.
 

Hoe zit het met de voeding van een T2-antenne? Deze gaat doorgaans vanuit de ontvanger via de coax. Geeft dit geen problemen?

 

Voor zover ik weet is de terrestrial port DC-blocked, dus als je een antenne met voeding hebt moet of de switch die leveren, of je moet een inline voeding (met injector) gebruiken.

 

In mijn geval zit er ook een DC-block in de wanddoos, op de TV poort, alleen de SAT poort laat DC door (nodig voor DiSeqC signalering).

 

 

Ken je een 2/1 DiSEcQ met een voor S en een voor T?

 

Niet uit mijn hoofd, maar als ik even snel aan Ome Google vraag, vind ik bv de EMP-Centauri DiSEqC switch S2/1PCP-W1 (P.162-TW).


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: UP/DOWNLINK, jaargang 12, nummer 10, 29 april 2022 #15 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,309 posts

+1,719
Excellent

Posted 30 April 2022 - 13:54

Afgezien daarvan, hou ik helemaal niet van dit soort switchen waar een terristische ingang opzit die verzwakken gewoon teveel, een pure armoe oplossing.

3db verzwakking op een (diseqc) switch aansluiting is heel normaal, voor een satelliet signaal wat op MF niveau (45db) staat maakt die 3db verzwakking niet zoveel uit maar voor een signaal op antenne niveau op de directe frequentie wel.

Je getroost je veel moeite om een enigszins versterkende antenne te maken/kopen, en je verpest die duur behaalde versterking door er een dom filter die 3db verzwakt tussen te zetten.. :huh:

 

Dat is maar net aan welke oplossing je hebt (ontworpen).

 

In mijn geval heb ik een voeding direct achter de antenne hangen. De coax van de antenne gaat een Inverto switch in die 5dB loss heeft met de versterker uit, en 12dB gain met de versterker aan. De terrestrial-out van de Inverto zit op de terrestrial-in van een Jultec (die is passief). Ik heb de amp in de Inverto aan staan, anders heb ik te veel loss achter de Jultec.

 

Dus ik heb terrestrial op zowel de outputs van de Inverto als van de Jultec, en die komt volle por binnen op alle outlets in huis.

 

Voor mij toch echt een veel betere oplossing dan een tweede coax trekken naar 7 plaatsen in het huis (nog even los van alle kosten voor het wegwerken van die kabels).


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: UP/DOWNLINK, jaargang 12, nummer 10, 29 april 2022 #16 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,782 posts

+186
Excellent

Posted 30 April 2022 - 15:18

 


Voor mij toch echt een veel betere oplossing dan een tweede coax trekken naar 7 plaatsen in het huis (nog even los van alle kosten voor het wegwerken van die kabels).

 

Jammer dat ze dat ook in Scotland niet in buizen leggen ;)


Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: UP/DOWNLINK, jaargang 12, nummer 10, 29 april 2022 #17 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,309 posts

+1,719
Excellent

Posted 30 April 2022 - 15:27

Nope, helaas, je moet hier voor elk draadje de muur open slopen.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: UP/DOWNLINK, jaargang 12, nummer 10, 29 april 2022 #18 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 30 April 2022 - 15:31

Meerdere antennes buiten (in de mast ) koppelen is niets nieuws en werkt goed.

In de analoge tv tijd werden in de mast meerdere harken op een combiner aangesloten met evt een

versterker en ging over 1 coax naar de tv.

Mbt spanning voor de dvb-t buitenantenne versterker dat gaat niet werken als het via een switch loopt.

Zucht je kakelt weer als de bekende kip zonder kop, goed lezen mijn beste, 2 dezelfde frequentiebanden van b.v. DVB-T doorlopend van 470 MHz tot 860 MHz kun je niet over 1 coax laten lopen, waar jij het over hebt uit het analoge tijdperk zijn gepiekte frequentie(s)(bandjes) die kun je idd koppelen en over een coax laten lopen.


Edited by Sagitarius, 30 April 2022 - 15:31.

73's

PE1AQZ


Re: UP/DOWNLINK, jaargang 12, nummer 10, 29 april 2022 #19 luisteraar

  • Senior Member
  • 2,479 posts

+24
Neutral

Posted 30 April 2022 - 15:36

Ik heb niet op jouw posting gereageerd maar

de vraag van hro ,mijn antwoord is gewoon correct.



Re: UP/DOWNLINK, jaargang 12, nummer 10, 29 april 2022 #20 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,309 posts

+1,719
Excellent

Posted 30 April 2022 - 15:43

2 dezelfde frequentiebanden van b.v. DVB-T doorlopend van 470 MHz tot 860 MHz kun je niet over 1 coax laten lopen

 

Dat kan wel, zolang er maar geen frequentie overlap (UHF kanaal overlap) is.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.




Also tagged with one or more of these keywords: nieuws

1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users