Jump to content


Photo

Vu+ Duo 4K met OpenPLi hangt soms na uitschakelen via Bluetooth/IR afstandsbediening

Vu+ OpenPLi Bluetooth Hangt

  • Please log in to reply
15 replies to this topic

#1 Junior

  • Member
  • 23 posts

0
Neutral

Posted 7 June 2022 - 22:35

Mijn Vu+ Duo 4K met OpenPLi en Bluetooth/IR afstandsbediening heeft al heel lang het probleem dat soms (eens in de paar dagen) na het uitschakelen via de afstandsbediening, de box blijft hangen. Dit gebeurt echter enkel als bluetooth ingeschakeld is.
Het display gaat dan niet op standby (dim) maar de klok op het display blijft dan stil staan, en de box is daarna ook niet meer te bedienen noch uit te schakelen via de afstandsbediening (dus ook niet via infrarood) en produceert dan ook geen beeld.
Via telnet en FTP kan ik de box dan wel nog benaderen, en dan geef ik maar een reboot commando.
Ook ervaar ik dit probleem al lang, eigenlijk al sinds de aanschaf van de bluetooth/IR afstandsbediening, maar zeker al sinds OpenPLi 7.2.
Een schone herinstallatie van OpenPLi (ook zonder een backup terug te zetten) heeft het probleem niet opgelost.
Als ik bluetooth uitzet heb ik dit probleem nooit, en dus zet ik bluetooth op de box maar altijd uit. De box reageert dan enkel op de afstandsbediening via infrarood. Maar omdat ik toch ook wel graag bluetooth wil kunnen gebruiken, heb ik toch besloten om wat meer testen te doen zodat een ontwikkelaar hier misschien eens naar kan kijken.
Een kopie van de /var/log/messages log file vlak voor het moment van ophangen stuur ik hier mee.
Bij voorbaat dank voor een eventuele oplossing.

Verdere informatie welke mogelijk van belang is:
Hardware: Vu+ Duo 4K
Image: OpenPLi 8.2 laatste build (maar ook eerdere versies)
Tuners: DVB-C tuner en DVB-S tuner. Meestal is enkel de DVB-C tuner in gebruik (Ziggo met smartcard in slot 1)
Oscam laatste versie r11711
Harde schijf: Samsung SSD 860 1 TB

/var/log/messages
Jun 7 23:19:42 vuduo4k user.warn kernel: [12694.316965] [VID]: VIDEO_STOP 1 1
Jun 7 23:19:42 vuduo4k user.warn kernel: [12694.320405] [AUD]: AUDIO_STOP 27260096
Jun 7 23:19:42 vuduo4k user.warn kernel: [12694.330302] [AUD]: AUDIO_CONTINUE 0 0 aph=0x0
Jun 7 23:19:42 vuduo4k user.warn kernel: [12694.334669] [AUD]: AUDIO_CONTINUE aph=0 0 0

Edited by Junior, 7 June 2022 - 22:39.

Vu+ DUO 4K (OpenPLi), Visiosat 13.0/19.2/23.5/28.2°E

Re: Vu+ Duo 4K met OpenPLi hangt soms na uitschakelen via Bluetooth/IR afstandsbediening #2 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,303 posts

+1,718
Excellent

Posted 7 June 2022 - 22:45

Ik heb mijn Duo 4K al bijna vanaf dag 1 met een BT remote in gebruik, en dit nooit meegemaakt.

 

Als dit nog eens gebeurd, log dan eens in met telnet, geef het commando "dmesg", en post het resultaat hier?


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Vu+ Duo 4K met OpenPLi hangt soms na uitschakelen via Bluetooth/IR afstandsbediening #3 Junior

  • Member
  • 23 posts

0
Neutral

Posted 7 June 2022 - 22:55

Ik heb mijn Duo 4K al bijna vanaf dag 1 met een BT remote in gebruik, en dit nooit meegemaakt.
 
Als dit nog eens gebeurd, log dan eens in met telnet, geef het commando "dmesg", en post het resultaat hier?

Zal ik doen, dank je.
Vu+ DUO 4K (OpenPLi), Visiosat 13.0/19.2/23.5/28.2°E

Re: Vu+ Duo 4K met OpenPLi hangt soms na uitschakelen via Bluetooth/IR afstandsbediening #4 Junior

  • Member
  • 23 posts

0
Neutral

Posted 9 June 2022 - 22:28

Als dit nog eens gebeurd, log dan eens in met telnet, geef het commando "dmesg", en post het resultaat hier?

De box is zojuist om 23:18 bij het uitschakelen weer blijven hangen. Hierbij post ik de dmesg output. Bij voorbaat dank voor een eventuele tip waar het aan kan liggen.

[attachment=149370:dmesg.txt]
Vu+ DUO 4K (OpenPLi), Visiosat 13.0/19.2/23.5/28.2°E

Re: Vu+ Duo 4K met OpenPLi hangt soms na uitschakelen via Bluetooth/IR afstandsbediening #5 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,303 posts

+1,718
Excellent

Posted 9 June 2022 - 23:59

Weinig bijzonders, anders dan

[26332.949894] irq 122, desc: c6c0cd00, depth: 0, count: 0, unhandled: 0
[26332.956351] ->handle_irq():  c02980c4, brcmstb_l2_intc_irq_handle+0x0/0x14c
[26332.963337] ->irq_data.chip(): c0853b40, 0xc0853b40
[26332.968233] ->action():   (null)
[26332.971462]    IRQ_NOPROBE set
[26332.974516]  IRQ_NOREQUEST set
[26332.977570]   IRQ_NOTHREAD set
[26332.980626] unexpected IRQ trap at vector 7a

wat ik nog nooit gezien heb, maar me niet direct iets zegt.

 

En ik zie in de log een aantal keer dat de HDMI zijn signaal verliest, wat ik ook nog nooit eerder gezien heb.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Vu+ Duo 4K met OpenPLi hangt soms na uitschakelen via Bluetooth/IR afstandsbediening #6 Junior

  • Member
  • 23 posts

0
Neutral

Posted 10 June 2022 - 07:41

En ik zie in de log een aantal keer dat de HDMI zijn signaal verliest, wat ik ook nog nooit eerder gezien heb.


Zou dat te maken kunnen hebben met HDMI-CEC en/of dat ik de TV wel vaker naar een andere HDMI ingang schakel om via een ander apparaat te kijken?
Vu+ DUO 4K (OpenPLi), Visiosat 13.0/19.2/23.5/28.2°E

Re: Vu+ Duo 4K met OpenPLi hangt soms na uitschakelen via Bluetooth/IR afstandsbediening #7 luisteraar

  • Senior Member
  • 2,479 posts

+24
Neutral

Posted 10 June 2022 - 09:42

Hangen icm hdmi herken ik.

Op een VU had ik  dit ook om de zoveel dagen heb een andere

hdmi kabel gepakt en probleem was verholpen.



Re: Vu+ Duo 4K met OpenPLi hangt soms na uitschakelen via Bluetooth/IR afstandsbediening #8 Junior

  • Member
  • 23 posts

0
Neutral

Posted 10 June 2022 - 10:09

Hangen icm hdmi herken ik.
Op een VU had ik  dit ook om de zoveel dagen heb een andere
hdmi kabel gepakt en probleem was verholpen.

Dank je voor de informatie. Dan zal ik daar eens naar kijken, dat kan wel even duren want de TV moet van de muur om aan de aansluiting te komen, of wellicht probeer ik tijdelijk een andere HMDI-ingang waar dus ook een andere kabel op zit.
Intussen heb ik HDMI-CEC uitgeschakeld op de Vu+ om te zien of dit verbetering brengt.
Wat wel vreemd is, dat dit probleem bij mij enkel optreedt in combinatie met de Bluetooth/IR afstandsbediening als Bluetooth ingeschakeld is; de relatie met HDMI zie ik dan niet.
Vu+ DUO 4K (OpenPLi), Visiosat 13.0/19.2/23.5/28.2°E

Re: Vu+ Duo 4K met OpenPLi hangt soms na uitschakelen via Bluetooth/IR afstandsbediening #9 Junior

  • Member
  • 23 posts

0
Neutral

Posted 10 June 2022 - 23:03

Helaas… de HDMI-CEC van de Vu+ en ook van de TV heb ik uitgezet. Verder heb ik een andere HDMI ingang van de TV gebruikt met een andere HDMI kabel. Na uitschakelen van de Vu+ met de Bluetooth/IR afstandsbediening hangt hij weer vast.
Misschien is ook nog goed om te vermelden dat de OpenPLi web interface dan ook niet meer werkt, maar de web interface van Oscam werkt dan wel nog. FTP en Telnet werken ook nog gewoon.
Bijgaand de dmesg log.

[attachment=149378:dmesg.txt]
Vu+ DUO 4K (OpenPLi), Visiosat 13.0/19.2/23.5/28.2°E

Re: Vu+ Duo 4K met OpenPLi hangt soms na uitschakelen via Bluetooth/IR afstandsbediening #10 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,303 posts

+1,718
Excellent

Posted 10 June 2022 - 23:35

dmesg posten heeft niet zo bijzonder veel zin.

 

Enigma als applicatie hangt (en daarmee ook de web interface), maar de rest van de box draait gewoon door.

 

Als het zo makkelijk reproduceerbaar is, Enigma in het menu herstarten in debug modus, wachten tot het weer hangt, en dan de debuglog uit /home/root van de box vissen, zippen en hier als bijlage plaatsen. Dan weten we allicht meer.

 

Ik heb tijden lang de BT remote met mijn Duo 4K gebruikt, en ik weet dat nog een paar OpenPLi leden er eentje hebben, maar dit is voor ons nieuw. Ik heb inmiddels een BT USB stick voor mijn Solo 4K geregeld, maar ook daar gebeuren geen rare dingen op. Tot op heden...


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Vu+ Duo 4K met OpenPLi hangt soms na uitschakelen via Bluetooth/IR afstandsbediening #11 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 11 June 2022 - 08:53

Misschien een domme vraag maar zijn je batterijen wel ok van die BT afstandsbediening, ik heb ook een BT ab voor de Ultimo4k en die moet ik regelmatig vervangen.


73's

PE1AQZ


Re: Vu+ Duo 4K met OpenPLi hangt soms na uitschakelen via Bluetooth/IR afstandsbediening #12 Junior

  • Member
  • 23 posts

0
Neutral

Posted 11 June 2022 - 12:03

Als het zo makkelijk reproduceerbaar is, Enigma in het menu herstarten in debug modus, wachten tot het weer hangt, en dan de debuglog uit /home/root van de box vissen, zippen en hier als bijlage plaatsen. Dan weten we allicht meer.


Normaal is het niet gemakkelijk te reproduceren, omdat ik nog niet heb kunnen ontdekken hoe ik het kon triggeren. Echter, na de testen met de andere HDMI-ingang en -kabel leek het wel veel vaker voor te komen. Ik zal de aanwijzingen opvolgen en erop terugkomen als het weer gebeurt.

Misschien een domme vraag maar zijn je batterijen wel ok van die BT afstandsbediening, ik heb ook een BT ab voor de Ultimo4k en die moet ik regelmatig vervangen.

De batterijen lijken in orde want de bediening werkt verder heel goed. Het zou ook niet mogelijk moeten zijn dat de box hangt ten gevolge van een afstandsbedieningsprobleem. Maar om alles te kunnen uitsluiten, heb ik ze toch maar eens vervangen.

Edited by Junior, 11 June 2022 - 12:03.

Vu+ DUO 4K (OpenPLi), Visiosat 13.0/19.2/23.5/28.2°E

Re: Vu+ Duo 4K met OpenPLi hangt soms na uitschakelen via Bluetooth/IR afstandsbediening #13 Junior

  • Member
  • 23 posts

0
Neutral

Posted 12 June 2022 - 21:35

Enigma in het menu herstarten in debug modus, wachten tot het weer hangt, en dan de debuglog uit /home/root van de box vissen, zippen en hier als bijlage plaatsen. Dan weten we allicht meer.


Vanmiddag rond 13:15 uur na uitschakelen met de Bluetooth/IR afstandsbediening bleef de Vu+ weer hangen. Er liep op dat moment een opname, maar het probleem komt ook voor als er geen opname loopt. De debuglog uit de /home/root deel ik hier.

[attachment=149418:enigma.20220612.zip]
Vu+ DUO 4K (OpenPLi), Visiosat 13.0/19.2/23.5/28.2°E

Re: Vu+ Duo 4K met OpenPLi hangt soms na uitschakelen via Bluetooth/IR afstandsbediening #14 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,303 posts

+1,718
Excellent

Posted 12 June 2022 - 22:52

Helaas niks waar we wijzer van worden, de laatste melding is dat de mainloop bezig is en de spinner getoond gaat worden.

 

Op dit moment zou hij de EPG weg moeten gaan schrijven. Maar die melding zie ik niet. Die gaat bij jou niet toevallig naar niet bestaande opslag of naar een netwerk schijf of zo? ( zie setup / system / EPG / location )


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Vu+ Duo 4K met OpenPLi hangt soms na uitschakelen via Bluetooth/IR afstandsbediening #15 Junior

  • Member
  • 23 posts

0
Neutral

Posted 12 June 2022 - 23:02

Helaas niks waar we wijzer van worden, de laatste melding is dat de mainloop bezig is en de spinner getoond gaat worden.
 
Op dit moment zou hij de EPG weg moeten gaan schrijven. Maar die melding zie ik niet. Die gaat bij jou niet toevallig naar niet bestaande opslag of naar een netwerk schijf of zo? ( zie setup / system / EPG / location )


De locatie van het EPG cache bestand is /media/hdd/epg.dat en op die locatie (ingebouwde harddisk) zie ik ook de betreffende epg.dat staan.
Wel jammer, maar erg bedankt om er eens even naar te willen kijken. Ik zal de bluetooth maar weer uitzetten. Mocht iemand nog een idee hebben, of als ik zelf nog een ingeving heb, dan zal ik me weer melden.
Vu+ DUO 4K (OpenPLi), Visiosat 13.0/19.2/23.5/28.2°E

Re: Vu+ Duo 4K met OpenPLi hangt soms na uitschakelen via Bluetooth/IR afstandsbediening #16 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,303 posts

+1,718
Excellent

Posted 12 June 2022 - 23:32

Ik heb verder geen idee.

 

Ik heb het met mijn Duo 4K nooit gehad, en nu met mijn Solo 4K ook nog niet (maar ik heb de BT stick nog maar een week).


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.




1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users