Jump to content


Photo

UP/DOWNLINK, jaargang 12, nummer 14, 15 juni 2022

nieuws

  • Please log in to reply
12 replies to this topic

#1 hro

  • Senior Member
  • 2,546 posts

+754
Excellent

Posted 15 June 2022 - 09:10

Voorwoord
Juni… meestal slinkt het nieuwsaanbod maar deze keer niet. Wat te denken van zenders in de ban. Al dan niet door een EU-sanctie. Er is ook weer een vervolg op de techniek achter DAB+ met een schotelinstallatie. Ook dat leeft erg bij onze lezers.

In dit nummer onder andere:
•    DAB+-antenne en LNB, vervolg 3;
•    Online m3u-bestanden voor onder andere VLC, uitleg;
•    Wat hebben Queen Elizabeth II en Sneeuwwitje met elkaar gemeen? Technicolor!;
•    Inbranden logo’s en kleurverschil bij OLED-tv’s van LG en Philips;
•    Classicnl nog niet overal goed op DAB+ te beluisteren;
•    RTBF gaat op DAB+ lokale omroepen helpen;
•    DNS aanpassen mogelijke oplossing slecht beeld via app Viaplay?;
•    Ziggo hoeft klanten niet te waarschuwen na illegaal downloaden;
•    Oorlog Rusland in Oekraïne, sancties tegen diverse zenders;
•    Prinses Elisabeth versus Queen Elizabeth.

Reacties zijn welkom via: specials@detransponder.nl 

 

De redactie (alfabetisch): Emiel, Hans, Peter en Rob. Met dank ook aan David.  

 

Attached Files


Mutant HD51 via Wave T55 (5 lnb's: 9/13/19/23/28 oost) + Edision Mio 4K via Triax 1,2 meter met usals disecq.


Re: UP/DOWNLINK, jaargang 12, nummer 14, 15 juni 2022 #2 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,303 posts

+1,718
Excellent

Posted 15 June 2022 - 10:48

Dank weer!

 

Wegens gebrek aan tijd gelijk maar even doorgenomen. 4Music is al geruime tijd MTV aan het na-apen met series, deze move komt voor mij niet onverwacht.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: UP/DOWNLINK, jaargang 12, nummer 14, 15 juni 2022 #3 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,782 posts

+186
Excellent

Posted 15 June 2022 - 11:42

Van een pin voorzien, en dank weer!


Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: UP/DOWNLINK, jaargang 12, nummer 14, 15 juni 2022 #4 gerard0610

  • Senior Member
  • 939 posts

+41
Good

Posted 15 June 2022 - 13:04

Bedankt voor al het werk. Weer interessante stukken.



Re: UP/DOWNLINK, jaargang 12, nummer 14, 15 juni 2022 #5 Dimmie

  • Senior Member
  • 2,338 posts

+33
Good

Posted 15 June 2022 - 21:51

Bedankt weer !



Re: UP/DOWNLINK, jaargang 12, nummer 14, 15 juni 2022 #6 wortellica

  • Senior Member
  • 1,370 posts

+33
Good

Posted 16 June 2022 - 08:36

Bedankt wederom

Re: UP/DOWNLINK, jaargang 12, nummer 14, 15 juni 2022 #7 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 16 June 2022 - 14:25

Hier moest ik toch wel even om lachen, dit tart echt alle hf wetten.

 

 

Ook heeft Ron een richtantenne geplaatst (zie bijvoorbeeld hier) en deze op een rotor gezet.
Deze richtantenne heeft een frequentiebereik van 170 tot ca 900 MHz (hier valt DAB+ dus
in). En een winst van 8 tot 12 dB. De dB-winst is een voordeel, iedere keer draaien en
wachten is een nadeel. Ron e-mailde ons deze foto gemaakt op zijn dak. Hij schrijft daarbij: "
Omdat de antenne oorspronkelijk voor horizontale montage ontworpen is, is het een houtjes-
touwtjes oplossing geworden. Gelukkig had ik al voorzien in een kunststof pijp om 'm aan te
bevestigen. De hoepel die ook op de foto staat gebruik ik voor de midden- en kortegolf."

 

Attached File  magnetic loop.JPG   97.75KB   1 downloads

 

Dit kan gewoon niet goed werken, ten eerste je doet veel moeite om de magnetic loop vrij op te stellen dus geen metalen paal als bevestiging in de ''loop'', Ron dacht slim te zijn en een kunstofpijp te gebruiken. En dan gaat hij er uitgerekend een metalen log per antenne in de ''loop'' zetten.

Je verziekt zo het stralings diagram van de log-per antennen (door de metalen loop die in de kunstof loop zit) en je verpest de Q van de loop door al het metaal van de log-per antenne.

Niet echt over nagedacht beste Ron, je hebt het hier wel over hf antennes en geen waterleiding, die verwachte 12db versterking van de magnetic loop kun je zo echt wel vergeten.

Zet die log-per op een a[arte paal en je hebt optimale ontvangst alleen is ie dan niet draaibaar meer.

Je zou evt die kuntstof paal wat kunnen verlengen zodat ie boven de loop uitsteekt en daar de log-per opzetten, maar ik vrees dat dat gaat zwiepen bij een beetje wind.


Edited by Sagitarius, 16 June 2022 - 14:27.

73's

PE1AQZ


Re: UP/DOWNLINK, jaargang 12, nummer 14, 15 juni 2022 #8 RdM8000

  • Member
  • 19 posts

+1
Neutral

Posted 16 June 2022 - 18:31

De opstelling is inderdaad verre van perfect. Maar helaas heb ik momenteel niet de beschikking over een extra standaard met rotor. Dit had ik inderdaad kunnen vermelden in mijn verhaaltje. Dus maar even op deze manier: houtjes-touwtjes. De log-per hangt op een geïmproviseerde beugel en een paar tie-wraps. Benieuwd of hij de eerste storm wel overleeft..

De effecten op de loop vallen tot dusver trouwens mee. Het is een actieve loop, alleen voor ontvangst. Op de lage frequenties zat er al veel storing en is de loop niet zo gevoelig en ook op de hogere frequenties merk ik weinig verschil. Hoe kom jij trouwens aan 12dB voor de loop?

Maar er is ruimte voor verbetering... Het blijft een hobby.


VU+ DUO4k OpenPli 8.2


Re: UP/DOWNLINK, jaargang 12, nummer 14, 15 juni 2022 #9 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 16 June 2022 - 19:54

De opstelling is inderdaad verre van perfect. Maar helaas heb ik momenteel niet de beschikking over een extra standaard met rotor. Dit had ik inderdaad kunnen vermelden in mijn verhaaltje. Dus maar even op deze manier: houtjes-touwtjes. De log-per hangt op een geïmproviseerde beugel en een paar tie-wraps. Benieuwd of hij de eerste storm wel overleeft..

De effecten op de loop vallen tot dusver trouwens mee. Het is een actieve loop, alleen voor ontvangst. Op de lage frequenties zat er al veel storing en is de loop niet zo gevoelig en ook op de hogere frequenties merk ik weinig verschil. Hoe kom jij trouwens aan 12dB voor de loop?

Maar er is ruimte voor verbetering... Het blijft een hobby.

Dag Rob, ik bedoelde de versterking van de log-per, zag het later dat dit niet klopte, doordat die in de eigenlijke loop zit zal de versterking aanzienlijk afnemen, kijk maar eens naar het stralingsdiagram van een log-per

Ik ben wel geïnteresseerd in die actieve loop antenne, is dat een koop ding of home made, ik zag ze ooit die ergens uit de UK komen maar daar hangt wel een prijskaartje aan, dat schijnt het neusje van de zalm te zijn. 

Misschien kun je anders evt per PM mij een firma geven die ze maakt/verkoopt.

Ik heb nu een home made MiniWhipe antenne in gebruik, die meet het elektrische veld ipv het magnetiche veld zoals de door jouw gebruikte loop antenne.

Ik heb nl nogal wat last van hf storing door mijn zonnepanelen op het huis, de antenne staat daarom nu op mijn schuur en dat is redelijk goed te gebruiken op de hf banden.


Edited by Sagitarius, 16 June 2022 - 19:56.

73's

PE1AQZ


Re: UP/DOWNLINK, jaargang 12, nummer 14, 15 juni 2022 #10 hro

  • Senior Member
  • 2,546 posts

+754
Excellent

Posted 17 June 2022 - 07:59

@Sagitarius, je laatste zin hierboven triggerde me.

 

Je schreef: "Ik heb nl nogal wat last van hf storing door mijn zonnepanelen op het huis, de antenne staat daarom nu op mijn schuur en dat is redelijk goed te gebruiken op de hf banden."

 

Op mijn platte dak liggen 12 zonnepanelen. Daarnaast staan twee schotels. Alles gericht op zuid. Goed signaal. Daarnaast staat een DAB+-antenne. Dus ongeveer 1,5 meter van de eerste zonnepanelen. Wanneer geven zonnepanelen nog invloed op DAB+-ontvangst? Hoe ver zou volgens jou de antenne van de zonnepanelen af moeten staan?


Mutant HD51 via Wave T55 (5 lnb's: 9/13/19/23/28 oost) + Edision Mio 4K via Triax 1,2 meter met usals disecq.


Re: UP/DOWNLINK, jaargang 12, nummer 14, 15 juni 2022 #11 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,123 posts

+685
Excellent

Posted 17 June 2022 - 08:10

Als je zonnepanelen een goede omvormers dan horen ze niet te storen, ook de bedrading en gebruik van ‘ferriet’ zal helpen… 


WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: UP/DOWNLINK, jaargang 12, nummer 14, 15 juni 2022 #12 hro

  • Senior Member
  • 2,546 posts

+754
Excellent

Posted 17 June 2022 - 08:24

Als je zonnepanelen een goede omvormers dan horen ze niet te storen, ook de bedrading en gebruik van ‘ferriet’ zal helpen… 

Dank voor je rappe reactie. OmvormerS? De twaalf zonnepanelen hebben geen eigen omvormer. Kabel van een naar ander (lus) gaat naar binnen waar één omvormer staat. Professioneel aangelegd.

Ik verwacht dan ook geen storing door deze 'passieve' zonnepanelen op een DAB+-antenne die bijna twee meter van het eerste paneel staat.


Edited by hro, 17 June 2022 - 08:24.

Mutant HD51 via Wave T55 (5 lnb's: 9/13/19/23/28 oost) + Edision Mio 4K via Triax 1,2 meter met usals disecq.


Re: UP/DOWNLINK, jaargang 12, nummer 14, 15 juni 2022 #13 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 17 June 2022 - 09:15

Ik heb 10 optimizers bij ieder paneel zitten, omdat een gedeelte van de dag mijn buurman's uitstekende dak ze gedeeltelijk afschermt, ik hou zo toch maximaal rendement.

De AM storingen doen zich meestal voor in het hf gebied, bij DAB zal je daar geen last van hebben dat is digitaal en heeft daar minder last van, dat neemt niet weg dat Wifi ook knap last van die zonnepanelen kan hebben.

Ik heb overal al ferriet ontstoor filters om de dc leidingen zitten, mijn omvormer een SolarEdge is zo goed afgeschermd in een metalen kast dat de storing daar nauwelijks nog uitkomt.

Ik kan daar met een MG radio naast gaan staan en hoor nauwelijks storing, maar wel bij de DC leidingen die als zendantenne gaan dienen die ik dus ontstoort heb met ferriet kernen.

Om te constateren of de storing uit je omvormer komt kun je eens luisteren als de zonnepanelen uitgezet (nachtstand) worden bij een bepaalde lichtsterkte, je choort dan vaak wat relais klikken als ie in de nachtstand gaat.


Edited by Sagitarius, 17 June 2022 - 09:17.

73's

PE1AQZ




Also tagged with one or more of these keywords: nieuws

1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users