Jump to content

Photo

Ook hier een defecte interne HDD

• Please log in to reply
26 replies to this topic

#1 Bram55

• Senior Member
  • 952 posts

+13
Neutral

Posted 4 July 2025 - 14:27

Beste, ik heb in mijn Ultimo4K een interne 4TB Seagate Ironwolf nas HDD zitten en die is defect gegaan. Bij opstarten van de STB met PLI 8.3 wordt deze soms wel en soms niet herkent.

In dat laatste geval lijkt deze niet aan te slingeren omdat deze in dat geval helemaal geen geluid maakt.

Ding is van 2020 maar omdat we bijna nooit live naar TV kijken maar altijd opnames kijken zodat de reclame kan worden doorgespoeld, neem ik deze 5 jaar, gezien het aantal draaiuren, voor lief.

Ik heb hem nu weer werkend en kan de opnames die er nog opstaan backuppen naar de NAS, dit loopt nu.

Morgen wordt een nieuwe Seagate Ironwolf van 4TB geleverd.

Nu mijn vraag.

Ik kopieer veel van- en naar de HDD in de Ultimo en gebruik daar een Windows 11 laptop voor.

Dus met Windows verkenner een bestand kopieeren NAAR de STB of juist ervan af.

Ik meen me te herinneren dat ik die defecte HDD destijds in NTFS heb geformateerd omdat beide besturingssytemen hiermee kunnen werken.

Zal ik die nieuwe Seagate ook in NTFS formateren of toch beter vanuit het menu van PLI, en zo ja, welke optie moet ik dan kiezen.

Ik wil dus wel zonder problemen heen-en-weer kunnen kopieeren. Van Windows naar Linux en andersom, maar altijd vanuit Windows Verkenner.

fijn weekend

Re: Ook hier een defecte interne HDD #2 40H3X

• Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 6,000 posts

+200
Excellent

Posted 4 July 2025 - 14:41

Dat kan prima als hij in EXT is geformateerd en je de HDD shared met een file service als CIFS (=Samba )https://wiki.openpli.org/Data_sharing, alleen als je de HDD eruit wil halen en direct aan een Windows machine wil koppelen kan Windows niets met het EXT file system. Mocht dat ook gebeuren kin je dat oplossen met bijvoorbeeld https://sourceforge.net/projects/ext2read/

Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the Posted Image button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.

Re: Ook hier een defecte interne HDD #3 Bram55

• Senior Member
  • 952 posts

+13
Neutral

Posted 4 July 2025 - 14:57

Dank voor jouw snelle reactie.

Dan ga ik die nieuwe HDD mbv het PLI menu, in EXT formateren en een CIFS mount maken.

Ik denk nu dat dit met de defecte HDD ook zo is gegaan want ik heb hem idd aan een PC gehangen en die herkende hem niet.

Kan door de wijze komen waarop deze is geformateerd of mogelijk door het defect.

Re: Ook hier een defecte interne HDD #4 40H3X

• Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 6,000 posts

+200
Excellent

Posted 4 July 2025 - 15:16

Als je met telnet kunt omgaan, kan je het het type file system eenvoudig zien met bijvoorbeeld 

root@vuduo4k:/# df -Th
Filesystem           Type            Size      Used Available Use% Mounted on
/dev/mmcblk0p9       ext4            3.5G      1.7G      1.6G  51% /boot
/dev/mmcblk0p9       ext4            3.5G      1.7G      1.6G  51% /
tmpfs                tmpfs         277.3M    112.0K    277.2M   0% /var/volatile
tmpfs                tmpfs         277.3M    112.0K    277.2M   0% /sys/firmware/devicetree/base/chosen/bootargs
tmpfs                tmpfs         277.3M    112.0K    277.2M   0% /proc/cmdline
devtmpfs             devtmpfs      268.3M         0    268.3M   0% /dev
tmpfs                tmpfs          64.0K         0     64.0K   0% /media
tmpfs                tmpfs         277.3M    280.0K    277.0M   0% /run
/dev/sda1            vfat           14.9G      1.9G     13.0G  12% /media/USB

Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+

Remember: Upvote with the Posted Image button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

Re: Ook hier een defecte interne HDD #5 Bram55

• Senior Member
  • 952 posts

+13
Neutral

Posted 4 July 2025 - 15:43

Top, dank je. Ga ik zeker checken. Maar dat zal morgen pas zijn omdat ik eerst de data eraf wil kopieeren, gaat vannacht dus door.

Komt omdat de kopieersnelheid sinds het defect optrad, van 110MB/s naar rond 33MB/s is teruggelopen.

Re: Ook hier een defecte interne HDD #6 WanWizard

• PLi® Core member
  • 72,633 posts

+1,935
Excellent

Posted 4 July 2025 - 18:51

Check ook ff de exactly aankoop datum, voor zover ik weet zit er op een Ironwolf NAS disk 5 jaar garantie, dus met wat mazzel kun je hem omruilen voor een nieuwe...

Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Ultimate (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.

Re: Ook hier een defecte interne HDD #7 Bram55

• Senior Member
  • 952 posts

+13
Neutral

Posted 5 July 2025 - 10:18

Gisterenavond stopte de HDD er weer mee, het kopieeren was nog niet geheel klaar.

Maar ik heb een hoop opnames kunnen backuppen, dadelijk nog maar eens proberen.

Al was het maar om middels telnet te kijken welk formaat deze HDD heeft.

@Wanwizard, consumenten krijgen 3 jaar garantie op een Ironwolf. De HDD dateert van 9 augustus 2020.

Ook op de nieuwe HDD die vandaag wordt bezorgd zit 36 mnd garantie.

Op een Ironwolf PRO zit wel 5 jaar.

Re: Ook hier een defecte interne HDD #8 40H3X

• Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 6,000 posts

+200
Excellent

Posted 5 July 2025 - 10:36

Voordat je de Schjf naar de milleu straat promoveert. misschoien nog een smartmontools erop loslaten en/of een check doen met 

fsck.ext4 -f /dev/sda1

Mits je bij het "df"commando hebt gezien dat je HDD schijf /dev/sda1 is en voor smartmontools dit even door lezen https://forums.openp...-smartmontools/

Re: Ook hier een defecte interne HDD #9 Bram55

• Senior Member
  • 952 posts

+13
Neutral

Posted 5 July 2025 - 11:29

Ga ik later allemaal nog doen, maar.......de STB uitgeschakeld, de nieuwe HDD in de STB gezet en opnieuw opgestart.

De HDD wordt wel gezien en ga deze formateren, ik krijg hierbij geen opties, gewoon formateren.

Ik krijg dan deze foutmelding.

Attached Files

Re: Ook hier een defecte interne HDD #10 WanWizard

• PLi® Core member
  • 72,633 posts

+1,935
Excellent

Posted 5 July 2025 - 11:48

Weet je zeker dat het de disk is, en niet bv de kabel of connector?

Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Ultimate (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Re: Ook hier een defecte interne HDD #11 jort38

• Senior Member
  • 667 posts

+8
Neutral

Posted 5 July 2025 - 11:53

Weet je zeker dat het de disk is, en niet bv de kabel of connector?

Python 2 foutmelding?!

Vu+ Ultimo 4K (4 TB HD, DVBS FSB, DVBC FBC & OpenPli 9),

Xtrend ET10000 (1 DVBS works via ethernet & OpenPli 9),

Xtrend ET10000 (DVBT2 & OpenPli 9, located in Thailand). Only latest stable releases.

Xtrend ET10000 (works via ethernet & OpenPli 9) and

Xtrend ET8000 (1 TB HD, 1 DVBT2 & works via ethernet & OpenPli 9)

Re: Ook hier een defecte interne HDD #12 WanWizard

• PLi® Core member
  • 72,633 posts

+1,935
Excellent

Posted 5 July 2025 - 11:55

Zal een OpenPLi 8 image zijn. Dat moet voor het formateren niet uitmaken, die code is al eeuwen dezelfde...

Bovendien is een I/O error een technisch probleem, met de controller, kabels, of schijf zelf.

Ik zou de inhoud van dmesg wel eens willen zien...

Re: Ook hier een defecte interne HDD #13 Bram55

• Senior Member
  • 952 posts

+13
Neutral

Posted 5 July 2025 - 11:55

ik twijfel nu ook.

met telnet krijg ik ook foutmeldingen, ik weet niet hoe ik die tekst in het zwarte vlak kan kopieeren

Overigens hoor ik bij het herstarten van de STB de HDD een stuk of 6 korte piepjes geven

Edited by Bram55, 5 July 2025 - 11:57.

Re: Ook hier een defecte interne HDD #14 WanWizard

• PLi® Core member
  • 72,633 posts

+1,935
Excellent

Posted 5 July 2025 - 11:59

Welk progamma gebruik je voor telnet? En als dat niet kunt, kun je ook een scherm afdruk maken en dat bijsluiten.

Re: Ook hier een defecte interne HDD #15 Bram55

• Senior Member
  • 952 posts

+13
Neutral

Posted 5 July 2025 - 12:04

DCC, ik zal een schermafdruk maken

Attached Files

• Attached File  DCC1.jpg   154.65KB   2 downloads
  • Attached File  DCC2.jpg   194.05KB   1 downloads

Re: Ook hier een defecte interne HDD #16 WanWizard

• PLi® Core member
  • 72,633 posts

+1,935
Excellent

Posted 5 July 2025 - 12:14

Dat versterkt mijn gedachte dat het een hardware issue is, hetzij met de controller (dat hoop ik niet, want die zit op het mainboard), of de SATA kabel. De nieuwe disk sluit ik even uit als oorzaak.

Re: Ook hier een defecte interne HDD #17 Bram55

• Senior Member
  • 952 posts

+13
Neutral

Posted 5 July 2025 - 12:18

Hoe oud deze ultimo4k is weet ik zo niet maar ik weet nog wel dat deze nog maar net uit was toen ik hem kocht.

Het heeft altijd goed gewerkt en staat dagelijks veel uren aan.

Het zal wel een andere worden dan denk ik, maar ik heb tijd.

Ik laat voorlopig even opnemen op een NAS ipv interne HDD, dan doet deze STB het nog goed.

Bedankt voor het meedenken en fijn weekend

Re: Ook hier een defecte interne HDD #18 WanWizard

• PLi® Core member
  • 72,633 posts

+1,935
Excellent

Posted 5 July 2025 - 12:23

Het is waarschijnlijker dat het een kabel of connector is.

Misschien niet onverstandig om iemand met verstand van zaken er naar te laten kijken, voordat je drastische (en dure) actie onderneemt.

Re: Ook hier een defecte interne HDD #19 Bram55

• Senior Member
  • 952 posts

+13
Neutral

Posted 5 July 2025 - 12:33

Goed advies en ik doe dan ook meteen een oproep of iemand in de regio Tilburg - Eindhoven dit kan, en me wil helpen.

Voor nu heb ik de twee HDD's in de kast liggen en de STB weer dichtgeschroefd.

Re: Ook hier een defecte interne HDD #20 40H3X

• Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 6,000 posts

+200
Excellent

Posted 5 July 2025 - 15:33

Even een vraag, waarom niet altijd via de NAS opnemen, dat doe ik al jaren, veel meer redundantie (dit betekent meer betrouwbaarheid) , mits deze niet RAID 0 (stripe) is (dit betekent dat er maar 1 schijf in zit), geen lawaai en de HDD kan weer terug naar de verkoper en dat scheelt ook weer geld.

2 user(s) are reading this topic

0 members, 2 guests, 0 anonymous users