Jump to content

Photo

Ook hier een defecte interne HDD

• Please log in to reply
26 replies to this topic

Re: Ook hier een defecte interne HDD #21 Bram55

• Senior Member
  • 952 posts

+13
Neutral

Posted 5 July 2025 - 16:20

Ja dat is wel zo, ik heb een Synology 1815+ met 8 schijven. Onderverdeeld in 2 pools met 1 schijf tbv vervanging.

Momenteel sla ik de opnames op die NAS op.

Maar ik neem aan dat bij het opnemen er dan toch 4 schijven tegelijk draaien? 

Dat vind ik niet zo'n prettig idee ivm energieverbruik maar ook slijtage per schijf.

Bovendien staat op deze NAS een backup van mijn laptop en desktop maar ook enorm veel Scandinavische misdaad series.

Zo af en toe kopieer ik van die NAS enkele series naar de interne HDD van de Ultimo om ze daarmee af te spelen.

Ik heb boven ook nog een Vu Uno 4k SE staan met een interne HDD van 1TB. Morgen ga ik die HDD instellen tbv opnames en de NAS weer ontlasten.

Ik ben al wel aan het rondkijken/surfen naar een vervanger voor de Ultimo 4k. Ik kan die Uno 4k SE naar beneden halen maar we vinden die te iel om onder een grote TV te zetten.

We zoeken dus eigenlijk een 4K STB met het formaat van een Ultimo 4k.

Daarin een FBC DVB-C PLUS FBC DVB-S2 tuner, ook een klein display zou fijn zijn tbv tijdweergave.

HDMI IN tbv Chromecast zodat ik mijn laptop op TV kan afspelen.

Liefst ruimte voor een 3.5" interne HDD, die heb ik nu dus twee liggen waarvan er mogelijk 1 defect is.

Uiteraard PLI erop.

Maar ik heb nog niets gevonden wat in de buurt komt.

Re: Ook hier een defecte interne HDD #22 WanWizard

• PLi® Core member
  • 72,633 posts

+1,935
Excellent

Posted 5 July 2025 - 19:51

Ik heb nog nooit een interne disk gebruikt, mijn opnames zijn altijd al naar de NAS gegaan.

Ik denk dat er hier en daar nog wel een Duo 4K SE te koop is, en anders de Gigablue Quad 4K Pro (maar daarvoor is de image nog niet helemaal klaar, en geen idee of die HDMI-in heeft). Alle andere boxen zijn allemaal van die sigarendoosjes.

Mocht je overigens tzt van je Ultimo 4K af willen, dan ben ik wel in de markt voor een spare.

Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Ultimate (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.

Re: Ook hier een defecte interne HDD #23 Jork

• Senior Member
  • 879 posts

+14
Neutral

Posted 5 July 2025 - 21:54

https://www.kleinanz...ltimo-4k/k0c161. sorry terug ontopic.

Edited by Jork, 5 July 2025 - 21:55.

Re: Ook hier een defecte interne HDD #24 Tech

• Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 15,244 posts

+526
Excellent

Posted 5 July 2025 - 23:00

Mocht je overigens tzt van je Ultimo 4K af willen, dan ben ik wel in de markt voor een spare.

Ik heb nog een gbquad4kpro voor je staan ;) die krijg je komend weekend.

Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....

Hardware: 2x Daily used Vu+ Ultimo 4K - Vu+ Duo 4K SE and a lot more.... - VisioSat BiBigsat - Jultec Unicable Multiswitch 4 positions: 19.2/23.5/28.2 East - Diseqc motorized flatdish antenna

Software : HomeBuild OpenPLi Develop and Scarthgap builds, local cards driven by OsCam

Press the Geplaatste afbeelding button on the buttom right of this message ;)

Have you tried our wiki yet? Many answers can be found in our OpenPLi wiki

Re: Ook hier een defecte interne HDD #25 Bram55

• Senior Member
  • 952 posts

+13
Neutral

Posted 6 July 2025 - 06:11

@York: Ik zoek geen gebruikte Ultimo, mogelijk koop je iemand anders zijn/haar ellende.

Bovendien worden bedragen gevraagd welke ikzelf voor een gebruikte STB nooit zou geven.

Maar van deze door @Wanwizard genoemde GB is de afmeting nagenoeg gelijk aan de Vu Uno 4K SE waarvan ik er nu ook nog een heb staan.

En die vinden we te klein om onder een 55" TV te zetten, ziet er niet uit.

Er zit wel HDMI-in op maar een 3.5" interne HDD past niet.

Ook heeft PLI nog geen image voor deze GB al wordt geschreven dat die van de Quad 4k ook zou werken.

Kortom: ik zie geen voordeel van deze GB tov de Vu Uno 4K SE.

Maar het zou in de toekomst een overweging kunnen worden.

Re: Ook hier een defecte interne HDD #26 Bram55

• Senior Member
  • 952 posts

+13
Neutral

Posted 6 July 2025 - 08:37

Inmiddels de 'defecte' schijf in een reserve NAS gezet en een nieuwe spool met volume aangemaakt. Dit zonder herstelmogelijkheid!

Die schijf laten initialiseren en er een gedeelde map Opname gemaakt, daarin een submap movies.

Deze map gemount op mijn Ultimo 4K en als standaard opnamelocatie ingesteld.

Werkt als een tierelier, de HDD was dus niet defect maar ligt het idd aan de Ultimo 4K.

Wanneer die gedeelde map wordt aangeroepen, staan de overige schijven stil omdat het een ander volume betreft.

Er draait dus maar 1 schijf.

Probleem kan dus de voeding zijn, heb er geen liggen van 12V 5A zodat ik dat niet kan testen.

Kabel, connector of moederbord blijft over maar dat gaat boven mijn pet.

Ik kan de Ultimo 4k gewoon gebruiken zoals voorheen alleen dat de HDD nu in die NAS zit en niet in de STB zelf.

Die nieuwe Seagate hou ik, komt nog wel eens van pas.

bv als ik een andere voeding zou hebben, kan ik die inbouwen en testen of het proleem dan wegblijft.

Probleem is dus middels een omweg voorlopig opgelost.

Re: Ook hier een defecte interne HDD #27 Tech

• Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 15,244 posts

+526
Excellent

Posted 6 July 2025 - 08:59

Ook heeft PLI nog geen image voor deze GB al wordt geschreven dat die van de Quad 4k ook zou werken.

In theorie wel ja, de boxen zijn hardwarematig nagenoeg identiek al weet ik niet zeker of de 'gewone' quad4k voorzien is van wifi en bluetooth, dat heeft de pro versie wel.

De image voor de quad4kpro is nog niet helemaal gereed maar is er uitstekend mee te werken, wifi en bluetooth werken (nog) niet geheel, dat heeft te maken met het gebrek aan inzet van de fabrikant, die moet een oplossing bedenken in plaats van dat wij van OpenPLi er een oplossing omheen gaan bedenken.

Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....

Hardware: 2x Daily used Vu+ Ultimo 4K - Vu+ Duo 4K SE and a lot more.... - VisioSat BiBigsat - Jultec Unicable Multiswitch 4 positions: 19.2/23.5/28.2 East - Diseqc motorized flatdish antenna

Software : HomeBuild OpenPLi Develop and Scarthgap builds, local cards driven by OsCam

Press the Geplaatste afbeelding button on the buttom right of this message ;)

Have you tried our wiki yet? Many answers can be found in our OpenPLi wiki

1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users