Jump to content


Photo

Harde schijf controle: fouten ...

DM7025+

  • Please log in to reply
4 replies to this topic

#1 Lutz

  • Senior Member
  • 746 posts

+1
Neutral

Posted 10 October 2010 - 17:01

Vandag heb ik mijn 7025+ voorzien van het beta image van vandaag. Schijfcontrole beweert dat er onherstelbare fouten op de harde schijf zitten.

Wat kan ik nu het beste doen?

1) Inhoud van de harde schijf naar een ander netwerkschijf kopieëren, vervolgens ingebouwde harde schijf formatteren, en opnieuw schijfcontrole uitvoeren. Vervolgens alles weer terug kopieëren.

2) Via telnet proberen het fsck commande uit te voeren. Da weet ik de syntax niet.

3) De harde schijf uitbouwen en via een usb adapter aan een ubuntu pc hangen. Vervolgens fsck uitvoeren en proberen alles te herstellen . Da weet ik nog steeds de syntax niet.

Tijdens van Jade 1 had ik hetzelfde probleem. Destijds was er geen probleem met het bestandssysteem van de harde schijf, maar slechts met de ingebouwde schijfcontrole...

Wat is wijsheid?
<p>VU+Duo2, VU Solo SE, DM800HD se R.I.P, Visiosat Big Bisat schotel met QuadLnbs voor Astra 1 - 3, Hotbird

Re: Harde schijf controle: fouten ... #2 Lutz

  • Senior Member
  • 746 posts

+1
Neutral

Posted 11 October 2010 - 13:47

Ik heb intussen de harde schijf via usb aan een ubuntu pc gehangen. Ik heb onherstelbare fouten op de harde schijf en kan een bestand niet kopieëren. Indien ik nu de harde schijf weer
ga inbouwen en opnieuw ga formatteren en dan een bestandscontrole uitvoer, worden dan bad blocks gedetecteerd en uitgesloten? Ubuntu doet zoiets.

Anders zou ik natuurlijk een grote SATA schijf kunnen inbouwen met een ide to sata controller. Heeft de dreambox voldoende stroom voor zo een 1,5TB schijf?
Of kan ik beter voor een 2,5inch laptopschijf gaan?
<p>VU+Duo2, VU Solo SE, DM800HD se R.I.P, Visiosat Big Bisat schotel met QuadLnbs voor Astra 1 - 3, Hotbird

Re: Harde schijf controle: fouten ... #3 Lutz

  • Senior Member
  • 746 posts

+1
Neutral

Posted 13 October 2010 - 20:29

Bestaande hardeschijf komt door SMART test op Ubuntu computer. Kan daar ook geformatteerd worden en mount clean. Met het nieuwe openpli gebeurt het formatteren en fsck in de achtergrond. Of formatteren echt werkt weet ik niet, ik heb het met een originele dream image gedaan.
<p>VU+Duo2, VU Solo SE, DM800HD se R.I.P, Visiosat Big Bisat schotel met QuadLnbs voor Astra 1 - 3, Hotbird

Re: Harde schijf controle: fouten ... #4 Jeroensky

  • Senior Member
  • 2,177 posts

+12
Neutral

Posted 13 October 2010 - 23:18

Ik vermoed dat die harddisk z'n beste tijd heeft gehad.
Lijkt me meer zinvol om er nieuwe in tedoen, dan om te gaan proberen het aan de gang te houden.
Formatteren kan, maar zal niks uitmaken.

Niet low-format gaan doen, omdat dan de flags die aangeven welke clusters onherstelbaar beschadigd zijn gereset worden, met als gevolg dat er data op defecte cluster wordt weggeschreven met alle gevolgen van dien.

Tip: koop nieuwe harddisk, is het geld waard. De zgn defecte hdd kan je altijd nog in je pc droppen(die je dan niet alszijnde hoge prioriteit diask gebruikt, dus geen systemdisk oid).
Je kan ook de computer gebruiken om de data over te zetten, formatteer de harddisk wel als ext3 (of ext4, dacht dat reiserfs ook gesupport wordt door openpli) en niet als bv default fat32.

Dreambox Dm8000 with all hardware addons donated to OpenPli. No interests anymore in policy of CanalDigitaal / M7 group and now-a-days channel encryption (like CI+ / HD+).

Good luck Enigma2 / OpenPli, it was fun with Sky Movies and so on, collected a nice collection of movies. Now back to basic boring lineair TV with KPN iTV (VDSL2 pair bonding 219 / 63 Mbps).

The VDSL pair bonding is excellent for... torrents to NAS in higher quality then HDTV (Like Dolby-TrueHD or DTS-Master-Audio soundquality ) :D


Re: Harde schijf controle: fouten ... #5 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 17 October 2010 - 10:33

De vraag is wat "onherstelbare" fouten betekenen. Leuk hoor,
"gebruikersvriendelijke foutmeldingen", maar als je daardoor niet weet
wat er gaande is heb je er niet zoveel aan (rant van mij tegen gangbare
praktijken bij softwarebouwers).

Ik vermoed dat de "onherstelbare" fouten betekenen, dat het filesysteem
(= bestandsstructuur of hoe dat ook genoemd mag worden) niet meer
consistent is, daardoor raak je files of delen daarvan kwijt. De
voornaamste oorzaak dat zoiets optreedt is uitzetten (of crashen) van de
computer zonder netjes af te sluiten.

In dat geval kun je de harddisk herformatteren en dan is het over (wel
even alles eraf kopieren natuurlijk).

Als je fouten hebt op hardware-niveau, dan laat linux dat duidelijk
merken in de syslog (dmesg). Wat MiLo al zegt, dat komt niet vaak meer
voor omdat de schijven zelf slechte sectoren vervangen door
reserve-sectoren. Als dit optreedt omdat er geen reserve-sectoren meer
zijn, is het vaak (maar niet altijd) een teken dat de schijf "zeer
binnenkort" gaat overlijden.

Als je het zeker wilt weten dan moet je met smart aan de slag, ik zie
net dat smart in het image bij de dm8000 zit, dus bij de dm7025
waarschijnlijk ook wel. Wat je moet doen is 1) met smartctl -a de
parameters opvragen. De meeste "attributes" zijn niet interessant. Waar
je wel naar moet kijken: "Reallocated_Sector_Ct" (die is liefst 0,
"RAW_VALUE") en "Current_Pending_Sector", als die niet 0 is, is er een
probleem. Vervolgens doe je 2) de "extended" selftest met "smartctl -t
long". Die moet je zeker een uur laten draaien, soms nog langer, en als
die klaar is, zie je het resultaat in de "SMART Self-test log
structure". Als die geen fouten geeft is de harddisk in orde.

Niet low-format gaan doen, omdat dan de flags die aangeven welke clusters onherstelbaar beschadigd zijn gereset worden, met als gevolg dat er data op defecte cluster wordt weggeschreven met alle gevolgen van dien.


Low-level formatteren kan alleen met MFM en RLL harddisks, die harddisks
die een losse controller nodig hadden en al een jaar of twintig niet
meer te koop zijn ;-) Theoretisch zou het kunnen met een ATA-harddisk,
maar harddisks weigeren het commando gewoon uit te voeren. Er is ook
geen enkele reden waarom je dat zou willen doen.

En btw, harddisk werken intern met sectors. Clusters is iets van het
FAT-filesystem, een kludge om grotere harddisks te kunnen gebruiken dan
het systeem eigenlijk aan kan. Ext3 heeft zowiezo geen clusters.

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.




Also tagged with one or more of these keywords: DM7025+

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users