Jump to content


Photo

Wordt Solo ook ondersteund?

VU+DUO

  • This topic is locked This topic is locked
34 replies to this topic

#1 robbieuutgrunn

  • Member
  • 7 posts

0
Neutral

Posted 9 June 2011 - 19:53

Hallo allemaal,

Al enige tijd werk ik met een VU+ DUO die mij uitermate goed bevalt. Wat nu wil doen (en mogelijk ligt dit aan mij en heb ik niet genoeg gezocht...) is dat ik nu een VU+ SOLO op de slaapkamer wil gaan installeren. De vraag is echter, omdat ik enkel VU+ Duo images van PLI tegenkom, kan ik ergens ook Solo installeren met PLI?

Mogelijk kan iemand mij meer informatie geven over de mogelijkheden.

Alvast bedankt voor het antwoord.

Greetz...

Re: Wordt Solo ook ondersteund? #2 dAF2000

  • PLi® Ex-Leden
  • 14,151 posts

+52
Good

Posted 9 June 2011 - 20:35

Nee, PLi heeft alleen images voor de duo. "VIX" bijvoorbeeld heeft wel images voor de uno. Hun images zijn gebaseerd op OpenPLi.
Many answers to your question can be found in our wiki: http://openpli.org/wiki

Re: Wordt Solo ook ondersteund? #3 robbieuutgrunn

  • Member
  • 7 posts

0
Neutral

Posted 9 June 2011 - 20:42

Hmm.. Jammer, dan toch maar naar de VU+DUO nr 2 ;)

greetz...

Re: Wordt Solo ook ondersteund? #4 Pedro_Newbie

  • Senior Member
  • 4,631 posts

+225
Excellent

Posted 9 June 2011 - 20:50

Zijn er eigenlijk ook plannen om eventueel de Uno en de Ultimo te ondersteunen?

Zo nee, wat is de reden dat wel de Duo maar niet de rest wordt ondersteund?
Voor de dreambox en de CT/XT wordt ook de "hele" range ondersteund, is dit een hardware kwestie of spelen er andere overwegingen een rol?

Re: Wordt Solo ook ondersteund? #5 Jeroensky

  • Senior Member
  • 2,177 posts

+12
Neutral

Posted 9 June 2011 - 22:37

Is in verleden al gevraagd. Volgens mij heeft de solo teweinig capaciteit voor openpli.

Dreambox Dm8000 with all hardware addons donated to OpenPli. No interests anymore in policy of CanalDigitaal / M7 group and now-a-days channel encryption (like CI+ / HD+).

Good luck Enigma2 / OpenPli, it was fun with Sky Movies and so on, collected a nice collection of movies. Now back to basic boring lineair TV with KPN iTV (VDSL2 pair bonding 219 / 63 Mbps).

The VDSL pair bonding is excellent for... torrents to NAS in higher quality then HDTV (Like Dolby-TrueHD or DTS-Master-Audio soundquality ) :D


Re: Wordt Solo ook ondersteund? #6 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,559 posts

+1,737
Excellent

Posted 9 June 2011 - 22:59

Ik denk dat dat wel mee valt.

Probleem (en dat is algemeen met de VU's) is dat de drivers niet je-van-het zijn, en ook de ondersteuning/feedback/medewerking van de fabrikant laat te wensen over.
Als 't niet aan de standaarden voldoet, dan moeten we de code vol gaan steken met 'if THIS-IS-A-VU-BOX then..' constructies, en daar passen we voor.
Andere image bouwers, die niet zo'n breed gamma aan hardware moeten ondersteunen, hebben daar wellicht wat minder moeite mee.

Wat niet wil zeggen dat ons standpunt niet kan veranderen mocht de fabrikant zijn leven beteren...

Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Wordt Solo ook ondersteund? #7 VU+NL

  • Senior Member
  • 6,424 posts

+12
Neutral

Posted 10 June 2011 - 06:32

Tegelijkertijd zie je dat het op PLi 2.0 gebaseerde ViX binnen de kortste keren, zonder enig probleem en zonder bijzondere aanpassingen de ondersteuning voor Solo, UNO & Ultimo wel voor elkaar heeft.

Ik weet niet hoe jullie dat zien, maar mij geeft het geen fijn gevoel als ik zie dat anderen, nota bene met jullie product als basis, wel die ondersteuning kunnen leveren. En dan ook nog eens de puntjes op de i hebben v.w.b. de hardware-specifieke afwerking (WEB-IF/device ID-WEB-RC, help-functie met de juiste AB) voor alle ondersteunde modellen (en dat is inmiddels een aardige reeks geworden).

Re: Wordt Solo ook ondersteund? #8 MiLo

  • PLi® Core member
  • 14,045 posts

+298
Excellent

Posted 10 June 2011 - 06:41

Het klinkt bijna als een voorstel: OpenPLi zorgt voor de "basis", en andere image makers zorgen voor de bewerkelijke "finishing touch".
Real musicians never die - they just decompose

Re: Wordt Solo ook ondersteund? #9 VU+NL

  • Senior Member
  • 6,424 posts

+12
Neutral

Posted 10 June 2011 - 07:07

Het klinkt bijna als een voorstel: OpenPLi zorgt voor de "basis", en andere image makers zorgen voor de bewerkelijke "finishing touch".

Dat klinkt als een voorstel tot samenwerking. En dat zou naar mijn idee helemaal zo slecht nog niet zijn.

Re: Wordt Solo ook ondersteund? #10 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 10 June 2011 - 08:16

Dat klinkt als een voorstel tot samenwerking. En dat zou naar mijn idee helemaal zo slecht nog niet zijn.


Ja jammer dat die jongens hun capaciteiten niet nut van iedereen inzetten...

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Wordt Solo ook ondersteund? #11 Jeroensky

  • Senior Member
  • 2,177 posts

+12
Neutral

Posted 10 June 2011 - 09:01

Het klinkt bijna als een voorstel: OpenPLi zorgt voor de "basis", en andere image makers zorgen voor de bewerkelijke "finishing touch".

Dat klinkt als een voorstel tot samenwerking. En dat zou naar mijn idee helemaal zo slecht nog niet zijn.


Ik denk dat het dan netter is als de Vix mensen zich voegen tot openpli.
Maar ik kan openpli standpunt goed voorstellen. Je wilt geen berg if's.
Is de ET reeks soortgelijk in driverkwaliteit dan de vu?

Nooit geweten dat Dream Multimedia zo goed samenwerkte /images/smiley/grin.gif
Maar ja zonder goede drivers is elke hardware ietwat buggy/onstabiel.

[offtopicmode]
Ikzelf zou bv graag wat Openpli developers aan de Fonera2.0n firmware willen zien werken. Of mooie plugins er voor maken /images/smiley/cool.gif
[/offtopicmode]

Dreambox Dm8000 with all hardware addons donated to OpenPli. No interests anymore in policy of CanalDigitaal / M7 group and now-a-days channel encryption (like CI+ / HD+).

Good luck Enigma2 / OpenPli, it was fun with Sky Movies and so on, collected a nice collection of movies. Now back to basic boring lineair TV with KPN iTV (VDSL2 pair bonding 219 / 63 Mbps).

The VDSL pair bonding is excellent for... torrents to NAS in higher quality then HDTV (Like Dolby-TrueHD or DTS-Master-Audio soundquality ) :D


Re: Wordt Solo ook ondersteund? #12 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,559 posts

+1,737
Excellent

Posted 10 June 2011 - 10:03

De drivers van de ET's zijn van veel betere kwaliteit, zeker op het gebied van het volgen van standaarden. Je kunt hun driver bouwers ook aanspreken om aanpassingen te maken indien nodig, en de communicatie verloopt daar soepel.

Dat kan niet gezegd worden van de VU's, hoewel het wel iets beter lijkt te zijn dan in het begin. Er is echter geen enkele communicatie met de driver bouwers, de VU wordt door distributeurs aan de man gebracht, die in principe een OEM box in verwegistan aangekocht hebben. En dan loopt dat traject een stuk moeilijker. Punt is ook dat eens je begint met ondersteuning, je deze moeilijk weer kunt laten vallen als een driver update ellende introduceerd. Vandaar onze terughoudendheid op dit vlak.

Wat betreft Dream, samenwerken is denk ik het verkeerde woord. Feit is wel dat er op hun drivers weinig is aan te merken (maar zij zijn dan ook de referentie), en uiteraard zijn ze wel aanspreekbaar.

Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Wordt Solo ook ondersteund? #13 VU+NL

  • Senior Member
  • 6,424 posts

+12
Neutral

Posted 10 June 2011 - 10:39

Ik denk dat het dan netter is als de Vix mensen zich voegen tot openpli.

Ik weet niet of dat nu de precieze vertaling is van samenwerken.......
Ik wil en kan me daar ook niet mee bemoeien, maar ik denk wel dat een samenwerking iets moois zou kunnen opleveren.

De drivers van de ET's zijn van veel betere kwaliteit,....

Wellicht dat je dat nu kunt constateren, maar zeker niet op het moment dat de ET's op de markt kwamen (en al voor die tijd een PLi-ondersteuning hadden).

.....de VU wordt door distributeurs aan de man gebracht, die in principe een OEM box in verwegistan aangekocht hebben. ....

Zoals je weet zijn de VU's geen OEM-boxen en worden ze door dezelfde importeur binnengehaald als de ET's.

Re: Wordt Solo ook ondersteund? #14 Henksat

  • Senior Member
  • 14,843 posts

+50
Good

Posted 10 June 2011 - 10:41

Ik wil en kan me daar ook niet mee bemoeien, maar ik denk wel dat een samenwerking iets moois zou kunnen opleveren.


VU+NL,
Ik snap best dat onder de mensen dit gevoel heerst, maar ik durf best namens het hele team te zeggen dat we liever zelfstandig blijven, dan hou je de vrijheid overal in, iets wat we hoog in het vaandel hebben staan.

Re: Wordt Solo ook ondersteund? #15 VU+NL

  • Senior Member
  • 6,424 posts

+12
Neutral

Posted 10 June 2011 - 10:46

Ik wil en kan me daar ook niet mee bemoeien, maar ik denk wel dat een samenwerking iets moois zou kunnen opleveren.

Ik snap best dat onder de mensen dit gevoel heerst, maar ik durf best namens het hele team te zeggen dat we liever zelfstandig blijven, dan hou je de vrijheid overal in, iets wat we hoog in het vaandel hebben staan.

Dat begrijp ik heel goed: je zelfstandigheid wil je uiteraard behouden.
Nu is het mooie van samenwerken juist, dat je daarvoor geen vrijheid en zelfstandigheid hoeft in te leveren. Als het maar goed is opgezet: en die opzet vereist uiteraard wel even wat inspanning van beide kanten.

En het grappige is nu juist, dat er (voor zover ik dat kan overzien) al aan een aantal voorwaarden daarvoor is voldaan. Nog even de puntjes op de i zetten (wat natuurlijk best wel even lastig kan zijn) en dan zitten we in een win-win-win situatie.

Re: Wordt Solo ook ondersteund? #16 Henksat

  • Senior Member
  • 14,843 posts

+50
Good

Posted 10 June 2011 - 10:59

Nu is het mooie van samenwerken juist, dat je daarvoor geen vrijheid en zelfstandigheid hoeft in te leveren. Als het maar goed is opgezet: en die opzet vereist uiteraard wel even wat inspanning van beide kanten.


Wij hebben destijds besloten de nieuwere modellen van VU niet te gaan ondersteunen, dit ná onze ervaringen met de VU+ Duo, dit is dus een overwogen keus geweest.
Een samenwerking zou toch betekenen dat we onze eerder gemaakte keus overboord moeten gooien.

Wij zijn "groot" geworden door klein te blijven, onze team-samenstelling is al jaren ongewijzigd (op de komst van o.a. Milo na) , we komen minimaal eenmaal per jaar samen om in een gezellige ambiance onze hobby te bespreken, de grote lijnen uit te zetten, en vele andere interne zaken te bespreken. Dit doen we al jaren, en wat ons betreft blijft dat nog jaren zo.
Het moet allemaal hanteerbaar blijven, zo blijft het voor iedereen leuk binnen het team.
En voor kennis hoeven we al helemaal niet aan te sluiten bij andere teams, ik durf gerust te zeggen dat onze devs van hoogstaand nivo zijn, omringd door een stabiel core team, en met voldoende input van de vele leden die inmiddels hier aanwezig zijn.

Nee, hopelijk blijft het PLi team nog lang functioneren in de huidige opzet, dat werkt het beste.

Re: Wordt Solo ook ondersteund? #17 MiLo

  • PLi® Core member
  • 14,045 posts

+298
Excellent

Posted 10 June 2011 - 12:10

Nooit geweten dat Dream Multimedia zo goed samenwerkte


DMM "schrijft de wet voor", dat is dus niet echt wat je noemt samenwerken. DMM bedenkt zelf wat voor interface hun drivers leveren, en passen enigma2 erop aan. Andere ontwikkelaars moeten volgen, of ze het er mee eens zijn of niet.

Dat is bijvoorbeeld ook de reden dat we opgescheept zitten met een antieke Linux kernel. Maar dat speelt ook op andere niveaus, om bijvoorbeeld een fatsoenlijke timeshift te maken zoals de ex-Topfield gebruikers die gewend waren, moet ik wijzigingen aanbrengen die ervoor gaan zorgen dat allerlei plugins niet meer gaan werken, en daarbij komt dan ook het risico dat als DMM er iets aan wijzigt dat ik dan een heleboel opnieuw moet doen. Daardoor is de motivatie om het te doen al snel verdwenen.

De VU+Duo was het eerste "uitstapje" naar een niet-DMM ontvanger. Gebruikers hebben er niet zoveel van gemerkt, maar achter de schermen heeft die veel meer moeite gekost dan verwacht was. Vandaar dat we niet meer zo happig waren op de solo. Voor de ET9000 (en later de ET5000) kwam de leverancier met een keurig kant-en-klare git pakketje waarmee de integratie in een avondje geregeld was.
Real musicians never die - they just decompose

Re: Wordt Solo ook ondersteund? #18 VU+NL

  • Senior Member
  • 6,424 posts

+12
Neutral

Posted 10 June 2011 - 12:32

.....Nee, hopelijk blijft het PLi team nog lang functioneren in de huidige opzet, dat werkt het beste.

Ik heb heel weinig trek om hier een welles/nietes spelletje van te maken, maar als je dat zo zegt, heb je dus geen idee wat samenwerken is (of althans: wat het kan en zou moeten zijn).

Zoals MiLo hierboven al aangaf: een mogelijkheid zou kunnen zijn, om PLi precies dat te laten doen wat zij nu ook doen, en de (al dan niet hardware-specifieke) afwerking door anderen te laten doen. Als je die "anderen" dan ook nog het regelmatig uitbrengen van een stabiele release laat regelen, heb je dus de door mij geschetste win-win-win-situatie:

- Voor PLi: geen tijdrovend detailwerk om het eindproduct op orde te krijgen, terwijl het ontwikkelen en het uitbrengen van nightly's gewoon door gaat (het "we doen het voor onszelf" blijft dus overeind staan);
- Voor ViX omdat zij zich niet meer met het basisimage bezig hoeven te houden;
- Voor de eindgebruiker omdat er een regelmatig geupdate, op de hardware afgestemd image beschikbaar is;
- Voor allen omdat samenwerken tot een efficiënter gebruik van mankracht leidt, waardoor meer vrije tijd overblijft dan wel meer aan bugfinding & resolving kan worden gedaan (synergie).

En het grappige (of eigenlijk moet ik zeggen: het droevige ) is, dat dit nu allemaal wel gebeurt, maar zonder de potentiële synergie te benutten.......

En ik vind het heel merkwaardig dat jij blijkbaar alleen de potentiële problemen daarvan ziet, en niet de winst die behaald kan worden. Als we allemaal alleen maar waren blijven doen wat we altijd deden, reden we nog steeds in Flintstone auto's rond.

Re: Wordt Solo ook ondersteund? #19 dAF2000

  • PLi® Ex-Leden
  • 14,151 posts

+52
Good

Posted 10 June 2011 - 12:45

Deze thread wordt nu meer een discussie-thread en heeft niet veel meer met de vraagstelling te maken. Dat maakt me niet zoveel uit, maar ik weet hoe lang dit door kan gaan ;)

We maken regelmatig afwegingen en dit hebben we ook al intern besproken. Het is in ieder geval goed om te weten dat PLi niet een bedrijf is. Er is in beginsel niet de drang om alles zo efficient mogelijk te doen, omdat 't domweg om een professionele hobby gaat. Er speelt ook mee dat "we er zin in moeten hebben".
Many answers to your question can be found in our wiki: http://openpli.org/wiki

Re: Wordt Solo ook ondersteund? #20 VU+NL

  • Senior Member
  • 6,424 posts

+12
Neutral

Posted 10 June 2011 - 13:07

Er is in beginsel niet de drang om alles zo efficiënt mogelijk te doen, omdat 't domweg om een professionele hobby gaat. Er speelt ook mee dat "we er zin in moeten hebben".

Ik denk dat juist dat aspect zwaarwegend zou kunnen meespelen, om eens iets anders te overwegen.Ik denk namelijk dat de voordelen die ik hierboven opsomde, juist alles leuker kunnen maken. En niet alleen voor PLi zelf, maar ook voor de gebruikers van een PLi-image.
En ik bespeur tussen PLi en ViX momenteel juist iets van het zich tegen elkaar afzetten. Ik geloof nooit dat zoiets de zaak leuker kan maken, en alleen maar zonde van de energie is. En natuurlijk: als ik in herinnering roep hoe ViX in het begin omging met het begrip "open source", riep dat alleen maar weerstand op. Ik heb daar zelf ook (gelukkig met enig succes) tegen gevochten. Maar tijden (en houdingen) veranderen (gelukkig) ook, en men gaat daar nu geheel anders mee om.

En laten we nu eerlijk zijn: als je kijkt naar de huidige ViX-images, dan moet je als PLi-er toch ook een beetje trots zijn dat je dat hebt mogelijk gemaakt? En dan zie je toch ook dat er, zonder dat het PLi ook maar een seconde gekost heeft, een image staat dat net even beter is afgewerkt? Dat bedoel ik dan ook met mijn uitspraak dat het eindresultaat er al is. Maar dat dit ook efficiënter en effectiever had gekund.

Maar goed: de eerste voorwaarde voor samenwerken is natuurlijk dat de wil daartoe aanwezig is. En als dat er aan één van beide kanten niet is, houdt het op. En dan is er dus geen win-win-win-situatie, inclusief het voor beide kanten leuk zijn.



Also tagged with one or more of these keywords: VU+DUO

1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users