Jump to content


Photo

Trage harddisk na deleten opname


  • Please log in to reply
68 replies to this topic

#1 SnijdeA

  • Senior Member
  • 1,197 posts

+1
Neutral

Posted 14 October 2011 - 00:24

Zodra ik een opname heb bekeken, deze delete en een nieuwe opname ga bekijken, merk ik dat het vooruit springen met de 3/6/9 key traag is en haperend verloopt.
Background delete staat op "internal hdd only", backupground delete speed staat op "20 MB/s".

Is er een manier om het deleten soepeler te laten verlopen zonder de trashcan te gebruiken ?

(Ik heb dit eerder aangehaald in een thread, maar die kan ik niet meer vinden)

Regards,
SnijdeA.

VU+ Duo 4K SE

If you think nobody cares, try missing a couple of payments.


Re: Trage harddisk na deleten opname #2 MiLo

  • PLi® Core member
  • 14,042 posts

+298
Excellent

Posted 14 October 2011 - 07:00

Je kunt de background delete speed nog een trapje lager zetten (10MB/s, dan duurt het wissen van een 4GB opname ~6 minuten). Maar da's wel erg slecht. Heb je gewoon een interne harddisk?

Die "trage" delete zorgt op mijn 8000 ervoor dat ik een aantal opnames kan hebben lopen, er gelijktijdig eentje afspelen, en dan helemaal geen last heb van het wissen in de achtergrond.

En wat is er mis met de trashcan? Die lost het probleem sowieso helemaal op door het wissen zo mogelijk ook nog uit te stellen tot er geen opnames meer lopen.
Real musicians never die - they just decompose

Re: Trage harddisk na deleten opname #3 SnijdeA

  • Senior Member
  • 1,197 posts

+1
Neutral

Posted 14 October 2011 - 10:26

Je kunt de background delete speed nog een trapje lager zetten (10MB/s, dan duurt het wissen van een 4GB opname ~6 minuten). Maar da's wel erg slecht. Heb je gewoon een interne harddisk?

Yup.

Die "trage" delete zorgt op mijn 8000 ervoor dat ik een aantal opnames kan hebben lopen, er gelijktijdig eentje afspelen, en dan helemaal geen last heb van het wissen in de achtergrond.
En wat is er mis met de trashcan? Die lost het probleem sowieso helemaal op door het wissen zo mogelijk ook nog uit te stellen tot er geen opnames meer lopen.

Mijn harddisk begint aardig vol te lopen en mijn vrouw neemt zo'n beetje alles op van X Factor in de UK en veel afleveringen zijn dubbel.
Als ze iets heeft gezien, delete, een dubbele ziet en delete etc etc, dan kan ze dat wel verplaatsen naar de trashcan, maar dan ruimt de harddisk niet op en wordt die alleen maar voller.

Ik snap sowieso niet waarom dat deleten zo retetraag moet zijn en ik weet dat het is opgelost in EXT4 maar daar hebben we nog nix aan.
Met FAT(32) hadden we dat nieteens.

Wat is wijsheid ?

Edited by SnijdeA, 14 October 2011 - 10:27.

Regards,
SnijdeA.

VU+ Duo 4K SE

If you think nobody cares, try missing a couple of payments.


Re: Trage harddisk na deleten opname #4 Kosh

  • Senior Member
  • 430 posts

+5
Neutral

Posted 14 October 2011 - 10:39

Je kunt de timer op de trash aanpassen, zodat ie de files die hierin staan na een bepaalde tijd opruimt. Ik geloof dat die default op 7 dagen staat. Heb je al eens een e2fsck /dev/sda/b/c etc. gedraaid via telnet/SSH, misschien dat het FS wat probleemjes heeft?

ET10K user i.c.w. Samsung UE40B6000 LED HDTV. ET9K alas not functioning anymore.


Re: Trage harddisk na deleten opname #5 pieterg

  • PLi® Core member
  • 32,766 posts

+245
Excellent

Posted 14 October 2011 - 10:50

op ext3 geeft het deleten inderdaad wat overlast.
Maar, het belangrijkste is dat het deleten niet tijdens opnames loopt, zodat je opnames niet verprutst worden (zoals 'vroeger' nogal eens het geval was).

Enige ergernis die nog overblijft is dat het deleten het afspelen van opnames behoorlijk verstoort.
Als hij net tijdens het bekijken van een opname besluit dat het tijd is voor wat delete werk, heb je pech.
Workarounds: deleten sneller zetten zodat het eerder voorbij is, of deleten juist langzamer zetten zodat je ondertussen nog net fatsoenlijk een opname kunt blijven afspelen.

Re: Trage harddisk na deleten opname #6 SnijdeA

  • Senior Member
  • 1,197 posts

+1
Neutral

Posted 14 October 2011 - 11:42

Je kunt de timer op de trash aanpassen, zodat ie de files die hierin staan na een bepaalde tijd opruimt. Ik geloof dat die default op 7 dagen staat. Heb je al eens een e2fsck /dev/sda/b/c etc. gedraaid via telnet/SSH, misschien dat het FS wat probleemjes heeft?

Zal ik vanavond es doen, nadat ik een backup van de opnames op de NAS heb gezet.

Regards,
SnijdeA.

VU+ Duo 4K SE

If you think nobody cares, try missing a couple of payments.


Re: Trage harddisk na deleten opname #7 SnijdeA

  • Senior Member
  • 1,197 posts

+1
Neutral

Posted 14 October 2011 - 11:43

Enige ergernis die nog overblijft is dat het deleten het afspelen van opnames behoorlijk verstoort.
Als hij net tijdens het bekijken van een opname besluit dat het tijd is voor wat delete werk, heb je pech.

En je kan niet instellen dat ie alleen delete at idle ofzo ?

Regards,
SnijdeA.

VU+ Duo 4K SE

If you think nobody cares, try missing a couple of payments.


Re: Trage harddisk na deleten opname #8 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,123 posts

+685
Excellent

Posted 14 October 2011 - 11:49

Normaal delete hij alleen voor het starten van een nieuwe opname... dus dat is min of meer al gedaan. Tenminste als je de trashcan gebruikt.

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Trage harddisk na deleten opname #9 SnijdeA

  • Senior Member
  • 1,197 posts

+1
Neutral

Posted 14 October 2011 - 11:58

Normaal delete hij alleen voor het starten van een nieuwe opname... dus dat is min of meer al gedaan. Tenminste als je de trashcan gebruikt.

Da's dan niet handig als er al een opname liep ...

Edited by SnijdeA, 14 October 2011 - 11:58.

Regards,
SnijdeA.

VU+ Duo 4K SE

If you think nobody cares, try missing a couple of payments.


Re: Trage harddisk na deleten opname #10 metoo

  • Senior Member
  • 1,573 posts

+33
Good

Posted 14 October 2011 - 12:20

Zodra ik een opname heb bekeken, deze delete en een nieuwe opname ga bekijken, merk ik dat het vooruit springen met de 3/6/9 key traag is en haperend verloopt.
Background delete staat op "internal hdd only", backupground delete speed staat op "20 MB/s".

Is er een manier om het deleten soepeler te laten verlopen zonder de trashcan te gebruiken ?

(Ik heb dit eerder aangehaald in een thread, maar die kan ik niet meer vinden)



vanaf dag 1 dat die trashcan er is wou je die al niet hebben, toen is er ook al gezegd dat die trashcan er juist is om dit soort probleempjes te voor komen, tja, als je perse tegen de stroom in wil zwemmen..........

de trashcan staat hier op 1 dag, we nemen meer op en kijken meer naar opnames dan direct naar tv en het werkt hier allemaal vlekkeloos.

ET10000 C C C C/T  2TB HDD ET7000 + ET6000 dvb-S  OpenPli Triax 88 multifeed quad LNBs VU Uno4K SE C+2TB HDD Mutant HD60


Re: Trage harddisk na deleten opname #11 MiLo

  • PLi® Core member
  • 14,042 posts

+298
Excellent

Posted 14 October 2011 - 12:32

Als er genoeg diskruimte is, delete de trashcan alleen NA het eindigen van opnames, dus als er helemaal geen opnames meer lopen.
Alleen als er "weinig" ruimte is, delete hij (ruim) voor het starten van een opname. De "weinig ruimte" limiet is standaard 40GB, kun je aanpassen.
Je kunt de delete tijd van de trash ook op "0" zetten. Effect is dan dat hij opruimt na elke opname.

Neemt allemaal niet weg dat je ongehinderd opnames moet kunnen kijken, ook als de deleter het druk heeft. Mijn oude 7025 (met 120GB laptop diskje) die ik als testbank hiervoor gebruik heeft daar ook geen moeite mee.
Real musicians never die - they just decompose

Re: Trage harddisk na deleten opname #12 SnijdeA

  • Senior Member
  • 1,197 posts

+1
Neutral

Posted 14 October 2011 - 12:56

vanaf dag 1 dat die trashcan er is wou je die al niet hebben, toen is er ook al gezegd dat die trashcan er juist is om dit soort probleempjes te voor komen, tja, als je perse tegen de stroom in wil zwemmen..........

Ik snap dat dit het uitgelezen moment is om mij de les te lezen, maar dat werkt averechts, en dat weet je gerust.
Niet doen dus, alsjeblieft.

Ik heb destijds aangegeven dat ik het niet mooi vind staan in de lijst van opnames en dat vind ik nog steeds.
Als ie er dan moet zijn, zet hem dan onder een knop.

Bovendien is het geen heilige graal, want problemen kunnen nog steeds ontstaan :
- Je weet niet wanneer ie de trashcan gaat opruimen, dus opnames kunnen nog steeds hikjes krijgen
- De harddisk loopt vol als de trashcan niet tijdig wordt geleegd

Het zou fijn zijn als je kon instellen dat ie opruimt in standby als er geen opname loopt of binnenkort aan zit te komen.

Regards,
SnijdeA.

VU+ Duo 4K SE

If you think nobody cares, try missing a couple of payments.


Re: Trage harddisk na deleten opname #13 SnijdeA

  • Senior Member
  • 1,197 posts

+1
Neutral

Posted 14 October 2011 - 12:59

Je kunt de delete tijd van de trash ook op "0" zetten. Effect is dan dat hij opruimt na elke opname.

Ah, cool !!!
Dat ga ik dan proberen.

Neemt allemaal niet weg dat je ongehinderd opnames moet kunnen kijken, ook als de deleter het druk heeft. Mijn oude 7025 (met 120GB laptop diskje) die ik als testbank hiervoor gebruik heeft daar ook geen moeite mee.

Nee dat gaat ook prima, afspelen gaat moeiteloos, alleen het springen middels 3/6/9 direct na het starten van afspelen terwijl het deleten loopt, dat gaat minder.

Maar ik ga die 0 eens testen.

Regards,
SnijdeA.

VU+ Duo 4K SE

If you think nobody cares, try missing a couple of payments.


Re: Trage harddisk na deleten opname #14 SnijdeA

  • Senior Member
  • 1,197 posts

+1
Neutral

Posted 14 October 2011 - 13:01

Als er genoeg diskruimte is, delete de trashcan alleen NA het eindigen van opnames, dus als er helemaal geen opnames meer lopen.
Alleen als er "weinig" ruimte is, delete hij (ruim) voor het starten van een opname. De "weinig ruimte" limiet is standaard 40GB, kun je aanpassen.
Je kunt de delete tijd van de trash ook op "0" zetten. Effect is dan dat hij opruimt na elke opname.

Ook als er 2 opnames tegelijkertijd lopen en er 1 klaar is ?
Of wacht ie tot de tweede opname ook klaar is ?

Regards,
SnijdeA.

VU+ Duo 4K SE

If you think nobody cares, try missing a couple of payments.


Re: Trage harddisk na deleten opname #15 MiLo

  • PLi® Core member
  • 14,042 posts

+298
Excellent

Posted 14 October 2011 - 14:09

- Je weet niet wanneer ie de trashcan gaat opruimen, dus opnames kunnen nog steeds hikjes krijgen


Uh, nietus dus.
Hij gaat alleen opruimen na opnames. In geval van dreigend ruimtegebrek wel nog voor het starten van de opname (en dat kan wel tijdens een lopende opname zijn), maar in dat geval is het risico op hikjes wel aanvaardbaar omdat je anders helemaal geen opname zult hebben, en dat geeft zeker een verminderde WAF.

Op de wiki staat het "de trashcan wordt vanzelf geleegd dus je hoeft er niet naar om te kijken" algoritme ook uitgelegd.

De harddisk loopt vol als de trashcan niet tijdig wordt geleegd


Ik heb de trashcan op de 8000 nog nooit handmatig geleegd. 't Is geen Windows (of linux trouwens)... Van de 1,5 TB is meestal 200GB vrij, elke dag worden er wel een paar opnames gemaakt. Als ik de trashcan "aanklik" dan is dat om een vergissing te corrigeren.
Real musicians never die - they just decompose

Re: Trage harddisk na deleten opname #16 MiLo

  • PLi® Core member
  • 14,042 posts

+298
Excellent

Posted 14 October 2011 - 14:13

Of wacht ie tot de tweede opname ook klaar is ?


Hij wacht tot ook de tweede (en derde, vierde, ....) klaar is. En als er een derde start voor de tweede klaar is wacht hij daar ook nog op. (Hij grijpt pas in bij dreigend ruimtegebrek)
Real musicians never die - they just decompose

Re: Trage harddisk na deleten opname #17 SnijdeA

  • Senior Member
  • 1,197 posts

+1
Neutral

Posted 14 October 2011 - 14:19

- Je weet niet wanneer ie de trashcan gaat opruimen, dus opnames kunnen nog steeds hikjes krijgen


Uh, nietus dus.
Hij gaat alleen opruimen na opnames.


Dat begreep ik uit de post van PieterG.
I stand corrected.

Regards,
SnijdeA.

VU+ Duo 4K SE

If you think nobody cares, try missing a couple of payments.


Re: Trage harddisk na deleten opname #18 SnijdeA

  • Senior Member
  • 1,197 posts

+1
Neutral

Posted 14 October 2011 - 14:19

Of wacht ie tot de tweede opname ook klaar is ?


Hij wacht tot ook de tweede (en derde, vierde, ....) klaar is. En als er een derde start voor de tweede klaar is wacht hij daar ook nog op. (Hij grijpt pas in bij dreigend ruimtegebrek)

Thnx.

Regards,
SnijdeA.

VU+ Duo 4K SE

If you think nobody cares, try missing a couple of payments.


Re: Trage harddisk na deleten opname #19 pieterg

  • PLi® Core member
  • 32,766 posts

+245
Excellent

Posted 14 October 2011 - 15:10

Dat begreep ik uit de post van PieterG.


Voor de volledigheid, ik had het over 'afspelen van opnames', dus niet 'maken van opnames'.

Re: Trage harddisk na deleten opname #20 SnijdeA

  • Senior Member
  • 1,197 posts

+1
Neutral

Posted 14 October 2011 - 15:12


Dat begreep ik uit de post van PieterG.


Voor de volledigheid, ik had het over 'afspelen van opnames', dus niet 'maken van opnames'.

Ik had hem al door, vandaar dat ik zei dat ik dat uit jouw post had begrepen en dat ik dat fout begreep mag blijken uit mijn melding "I stand corrected".
Ik ga diep door 't stof hier.

Regards,
SnijdeA.

VU+ Duo 4K SE

If you think nobody cares, try missing a couple of payments.



0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users