Jump to content


Photo

Satelliet motor in de winterperiode

Motor rotor winter

  • Please log in to reply
21 replies to this topic

#1 kooleracer

  • Senior Member
  • 130 posts

+1
Neutral

Posted 23 October 2011 - 21:35

Hallo,

Dit wordt de eerste winter dat ik gebruik maak van satelliet opstelling die gebruik maakt van een rotor. Hij kan ik de setup door de winter heen het best heel houden?

Ik zat te denken aan een plugin die in stand-by mode ervoor zorgt dat de motor om 15 min bijvoorbeeld van E68.5 naar 55W draait om zo bevroren onderdelen te voorkomen? Of zou dat niet helpen?

Groeten, Koole

««««««««««««««««««««««««««««««««««««««««««« »»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»



Mut@nt / AX HD51 | Linux  4.7.4 | OpenPLi 4.0


Re: Satelliet motor in de winterperiode #2 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,598 posts

+458
Excellent

Posted 23 October 2011 - 22:17

Ik werk nu bijna 20 jaar met draaibare opstellingen maar ken jouw problemen niet.
Voor de enigma dozen waren er geen plugins die de zaak automatisch draaiden en toch heb ik altijd kunnen draaien :)

Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: Satelliet motor in de winterperiode #3 ESM

  • Senior Member
  • 495 posts

+3
Neutral

Posted 24 October 2011 - 09:02

Ik heb in het verleden met vele jaren draaibaar ook nooit een draaiprobleem met de rotor gehad. Ik geloof dat er so wie so een zwak stroompje door de kabels naar de rotor loopt.

Edited by ESM, 24 October 2011 - 09:02.

Xtrend et 10000 met Wavefrontier T90 (8x Smart LNB) en OpenPLi


Re: Satelliet motor in de winterperiode #4 MiLo

  • PLi® Core member
  • 14,042 posts

+298
Excellent

Posted 24 October 2011 - 09:45

Er zit geen water in je rotor, daarom bevriest-ie ook niet gauw.

De schotel dient al als een redelijk afdoende paraplu. In alle jaren dat ik een rotor heb gebruikt, heeft die nog nooit vastgezeten (en als-ie 1x per dag draaide was dat uitzonderlijk veel).

Edited by MiLo, 24 October 2011 - 09:46.

Real musicians never die - they just decompose

Re: Satelliet motor in de winterperiode #5 kooleracer

  • Senior Member
  • 130 posts

+1
Neutral

Posted 24 October 2011 - 09:52

Oke, ik hoef mij dus niet zoveel zorgen te maken. Dat is goed om te weten.

««««««««««««««««««««««««««««««««««««««««««« »»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»



Mut@nt / AX HD51 | Linux  4.7.4 | OpenPLi 4.0


Re: Satelliet motor in de winterperiode #6 Jeroensky

  • Senior Member
  • 2,177 posts

+12
Neutral

Posted 26 November 2011 - 00:07

Ik post even in dit topic.
Ik heb een 97CM wok besteld met twin lnb (zie signature).
Er komt een motorunit bij (DisEqC 1.2).
Ik ga de standaard op tuinhuisje zetten (hopelijk gaan buren niet klagen). Hierdoor komt dish in middelpunt op 3.10 meter hoogte. net hooggenoeg om 18W t/m 80E te kunnen ontvangen. (ivm bebouwing van 11 meter hoog). Op Dishpointer ontdekt dat dit net gaat.

Alleen in de zomer hebben de planten wat meer bladeren, dan ga ik wel ontdekken in hoeverre beplanting het signaal belemmerd.

Twee vragen als diseqc 1.2 noob:
-Ik zie geen voeding, alleen 2x coax aansluiting in manual. Haalt zo'n motor de voeding uit je tuner?
- Ik heb op tuner B&D een vaste dish met twin lnb's op de 3 astra's en op hotbird. Kan je in de tuner aangeven dat de lnb's van de vaste dish voorkeur hebben tov motorized dish die ook op deze positie kan staan?

Over zo'n 3dagen komt de hardware binnen, als ik dan vrij ben ga ik beginnen met hobby-en.

Edited by J3r03n5ky, 26 November 2011 - 00:09.

Dreambox Dm8000 with all hardware addons donated to OpenPli. No interests anymore in policy of CanalDigitaal / M7 group and now-a-days channel encryption (like CI+ / HD+).

Good luck Enigma2 / OpenPli, it was fun with Sky Movies and so on, collected a nice collection of movies. Now back to basic boring lineair TV with KPN iTV (VDSL2 pair bonding 219 / 63 Mbps).

The VDSL pair bonding is excellent for... torrents to NAS in higher quality then HDTV (Like Dolby-TrueHD or DTS-Master-Audio soundquality ) :D


Re: Satelliet motor in de winterperiode #7 nietgiftig

  • Senior Member
  • 787 posts

+39
Good

Posted 26 November 2011 - 11:02

-Ik zie geen voeding, alleen 2x coax aansluiting in manual. Haalt zo'n motor de voeding uit je tuner?


Ja

 Hardware: Master VU Uno 4K SE  1x Mut@nt HD51.4K & 2x ZgemmaH9T
Software : Pli (v7) (7.1rc) 2019 


Re: Satelliet motor in de winterperiode #8 Jeroensky

  • Senior Member
  • 2,177 posts

+12
Neutral

Posted 26 November 2011 - 19:52

Bedankt.
Toch wel knap hoor, aardig wat power (dish verplaatsen in wind) en dat door voeding van tuner.

Vandaag dish binnengekregen. Beetje onderschat.
97cm doorsnede is wel groot hoor, ik zet em op tuinhuisje in binnentuin. Hopen dat de buren niet gaan klagen. Volgens mij is het gewoon legaal, dish van 97cm in binnentuin op 3 meter hoogte, niet zichtbaar vanaf straat.
Ik kan denk ik net signalen oppakken, obstakel (gebouw 4 hoog +- 11 meter hoog) staat net 1 meter onder de lign of sight(dishpointer website). Nu maar kijken hoe het in de zomer gaat als er de nodige bladeren zijn aan de bomen & struiken.
Nu nog wachten op motorunit & coaxkabel.
Wel leuk al dat uitrekenen, ik hoop het goed te doen. schotel op 22.5* , motor op 52,35*.

Maar ben wel met gemengd gevoel op tuinhuisje bezig:
-hopelijk gaan buren niet zijken als ze de dish zien.
-hopelijk zak ik niet door het dak, is nogal gammel tuinhuisje.

Dreambox Dm8000 with all hardware addons donated to OpenPli. No interests anymore in policy of CanalDigitaal / M7 group and now-a-days channel encryption (like CI+ / HD+).

Good luck Enigma2 / OpenPli, it was fun with Sky Movies and so on, collected a nice collection of movies. Now back to basic boring lineair TV with KPN iTV (VDSL2 pair bonding 219 / 63 Mbps).

The VDSL pair bonding is excellent for... torrents to NAS in higher quality then HDTV (Like Dolby-TrueHD or DTS-Master-Audio soundquality ) :D


Re: Satelliet motor in de winterperiode #9 nietgiftig

  • Senior Member
  • 787 posts

+39
Good

Posted 26 November 2011 - 23:21

Bedankt.
Toch wel knap hoor, aardig wat power (dish verplaatsen in wind) en dat door voeding van tuner.


Als je ziet wat voor een klein rot motortje er in zit.
Maar wel een knappe overbrenging met tandwielen.

 Hardware: Master VU Uno 4K SE  1x Mut@nt HD51.4K & 2x ZgemmaH9T
Software : Pli (v7) (7.1rc) 2019 


Re: Satelliet motor in de winterperiode #10 nietgiftig

  • Senior Member
  • 787 posts

+39
Good

Posted 26 November 2011 - 23:34

Vandaag dish binnengekregen. Beetje onderschat.
97cm doorsnede is wel groot hoor, ik zet em op tuinhuisje in binnentuin. Hopen dat de buren niet gaan klagen. Volgens mij is het gewoon legaal, dish van 97cm in binnentuin op 3 meter hoogte, niet zichtbaar vanaf straat.


10 jaar een motor op een dak gehad, gingen 2 stuks gebruikt, de laatste weggegeven..
Was eigenlijk niet veel te vinden op al die exotische sat's, altijd een 78cm schoteltje, dus de zwakste kwamen niet door.
Alleen 30 gr west was wel aardig, voordat de coderingen het verpesten.

Heb nou ontzettend veel plezier van mijn vaste opstelling, zapt zo lekker. ;)

Zou maar wat extra balken in de schuur aanbrengen, en de paal met wat beton een stuk in de grond steken

Is de tuin/huisje niet van jou?
Heb je buren met spierballen en tattoo's?

 Hardware: Master VU Uno 4K SE  1x Mut@nt HD51.4K & 2x ZgemmaH9T
Software : Pli (v7) (7.1rc) 2019 


Re: Satelliet motor in de winterperiode #11 Jeroensky

  • Senior Member
  • 2,177 posts

+12
Neutral

Posted 27 November 2011 - 14:03

Tuinhuisje hoort bij m'n huurhuis.
Dish wordt aan standaard met 4x 30x30cm tegels gemonteerd.
Is meer als hobby. Gebruik al vaste dish voor 3 astra's en hotbird.
Berijk is van 18w-80e. (18w ivm gebouw). 30w kan ik dus niet ontvangen.
Schuur is 4x3 meter, maar deel waar standaard staat is maar 1 meter diep. Ik gok dat het allemaal bij elkaar 65 KG weegt. Ikzelf weeg 90, en kan daar prima op dak staan. (zal wel tricky worden met installeren, 65+90=155 KG, omg)
Buurvrouw rechts(oudere vrouw) vind het prima, ze vroeg, "ik krijg er toch geen straling van he". Ik antwoorde, het is alleen maar ontvangen.
Linker buurvrouw kan misschien gaan zeuren(alhoewel, zo'n dish geeft ook weer meer privacy, omdat sommige overburen nu niet in haar tuin kunnen kijken, door de dish), maar volgens de rijksoverheid (pdf) is het legaal wat ik doe (mast tot maximum, 3M hoog, dish is binnen 2 meter diameter, achterkant huis).

Edited by J3r03n5ky, 27 November 2011 - 14:04.

Dreambox Dm8000 with all hardware addons donated to OpenPli. No interests anymore in policy of CanalDigitaal / M7 group and now-a-days channel encryption (like CI+ / HD+).

Good luck Enigma2 / OpenPli, it was fun with Sky Movies and so on, collected a nice collection of movies. Now back to basic boring lineair TV with KPN iTV (VDSL2 pair bonding 219 / 63 Mbps).

The VDSL pair bonding is excellent for... torrents to NAS in higher quality then HDTV (Like Dolby-TrueHD or DTS-Master-Audio soundquality ) :D


Re: Satelliet motor in de winterperiode #12 nietgiftig

  • Senior Member
  • 787 posts

+39
Good

Posted 27 November 2011 - 14:35

Tuinhuisje hoort bij m'n huurhuis.
Dish wordt aan standaard met 4x 30x30cm tegels gemonteerd.
Schuur is 4x3 meter, maar deel waar standaard staat is maar 1 meter diep. Ik gok dat het allemaal bij elkaar 65 KG weegt. Ikzelf weeg 90, en kan daar prima op dak staan. (zal wel tricky worden met installeren, 65+90=155 KG, omg)


Ik begrijp dat je op dat schuurtje een tegelvoet gaat plaatsen?
Succes.
Zou wel eens een beweeglijk schoteltje kunnen worden en dan niet door de motor.
Tegelvoeten kunnen vaak behoorlijk jutteren op beweeglijke ondergrond
Zijn vaak aardige windvallen in die achtertuinen
En ik heb altijd begrepen dat des te groter de schotel is des te nauwkeuriger de afstelling moet zijn
Ben benieuwd
The proof of the pudding
http://www.phrases.o...he-pudding.html

 Hardware: Master VU Uno 4K SE  1x Mut@nt HD51.4K & 2x ZgemmaH9T
Software : Pli (v7) (7.1rc) 2019 


Re: Satelliet motor in de winterperiode #13 Jeroensky

  • Senior Member
  • 2,177 posts

+12
Neutral

Posted 27 November 2011 - 14:48

Betreft die windvallen, soms gaat het idd kard hier.
Op zich is dak redelijk stevig doordat oppervlakte in die hoek klein is. Steun is niet wiebelbaar(steun staat er nu al)
Timewill tell. Hopelijk een non airborn dish :lol:

Dreambox Dm8000 with all hardware addons donated to OpenPli. No interests anymore in policy of CanalDigitaal / M7 group and now-a-days channel encryption (like CI+ / HD+).

Good luck Enigma2 / OpenPli, it was fun with Sky Movies and so on, collected a nice collection of movies. Now back to basic boring lineair TV with KPN iTV (VDSL2 pair bonding 219 / 63 Mbps).

The VDSL pair bonding is excellent for... torrents to NAS in higher quality then HDTV (Like Dolby-TrueHD or DTS-Master-Audio soundquality ) :D


Re: Satelliet motor in de winterperiode #14 Jeroensky

  • Senior Member
  • 2,177 posts

+12
Neutral

Posted 30 November 2011 - 20:50

Hey mensen. na de dish staat er hoor.
Fijnafstemming ga ik nog doen, maar het installatie gebeuren is gedaan. (staat nu nog op nul zuid.

In manual van Jaeger SG-2500a staat, dat er ook software op tuner is om motor te laten draaien. (dus onafhankelijk van zappen naar zender op positie)

Hoe kan ik de motor naar bv 0.4E laten draaien, zonder dat ik daadwerkelijk zap naar een zender op die positie? Is daar een plugin voor?
Voor fijnafstemming gebruik ik SH200 meter, en m'n vriendin wilt dan wel tv kijken (via vaste dish op astra's en hotbird).

Dreambox Dm8000 with all hardware addons donated to OpenPli. No interests anymore in policy of CanalDigitaal / M7 group and now-a-days channel encryption (like CI+ / HD+).

Good luck Enigma2 / OpenPli, it was fun with Sky Movies and so on, collected a nice collection of movies. Now back to basic boring lineair TV with KPN iTV (VDSL2 pair bonding 219 / 63 Mbps).

The VDSL pair bonding is excellent for... torrents to NAS in higher quality then HDTV (Like Dolby-TrueHD or DTS-Master-Audio soundquality ) :D


Re: Satelliet motor in de winterperiode #15 Jeroensky

  • Senior Member
  • 2,177 posts

+12
Neutral

Posted 30 November 2011 - 20:53

Om dus terug te komen op topic starter: het zou idd fijn zijn als er plugin is, die je motor/rotor op ingestelde positie(s) draait, direct danwel op opgegeven tijd.

Dreambox Dm8000 with all hardware addons donated to OpenPli. No interests anymore in policy of CanalDigitaal / M7 group and now-a-days channel encryption (like CI+ / HD+).

Good luck Enigma2 / OpenPli, it was fun with Sky Movies and so on, collected a nice collection of movies. Now back to basic boring lineair TV with KPN iTV (VDSL2 pair bonding 219 / 63 Mbps).

The VDSL pair bonding is excellent for... torrents to NAS in higher quality then HDTV (Like Dolby-TrueHD or DTS-Master-Audio soundquality ) :D


Re: Satelliet motor in de winterperiode #16 Jeroensky

  • Senior Member
  • 2,177 posts

+12
Neutral

Posted 1 December 2011 - 22:07

Ik heb een vraagje over usals positioner setup.

Ik ziestaan :
Power treshold in mA 015

Betekent dit dat de stroom door coax maximaal 15mA bedraagt? Moet dit ingesteld worden naar wat de specificaties van motor als maximale stroom aanduiden?
Bv 350 mA.

Dreambox Dm8000 with all hardware addons donated to OpenPli. No interests anymore in policy of CanalDigitaal / M7 group and now-a-days channel encryption (like CI+ / HD+).

Good luck Enigma2 / OpenPli, it was fun with Sky Movies and so on, collected a nice collection of movies. Now back to basic boring lineair TV with KPN iTV (VDSL2 pair bonding 219 / 63 Mbps).

The VDSL pair bonding is excellent for... torrents to NAS in higher quality then HDTV (Like Dolby-TrueHD or DTS-Master-Audio soundquality ) :D


Re: Satelliet motor in de winterperiode #17 Jeroensky

  • Senior Member
  • 2,177 posts

+12
Neutral

Posted 2 December 2011 - 10:48

Weet iemand iets te melden over "Power treshold in mA" bij positioner setup?
Wat is de functie?
In wiki staat het niet vermeld bij positioner.
Is het een maximaal toelaatbare ampere waarde?
Ik wil n.l. niet in de situatie komen dat tuner of voeding er uit klapt omdat er teveel stroom gevraagd wordt.
Zou fijn zijn als even vermeld wordt waar het voor is.
Ik vermoed maximale stroom, dus dan zou je in specificaties van rotor de max stroom hier moeten invullen, vaak 350mA?
Kan een tuner/box 350mA voeden zonder overbelasting?

Edited by J3r03n5ky, 2 December 2011 - 10:50.

Dreambox Dm8000 with all hardware addons donated to OpenPli. No interests anymore in policy of CanalDigitaal / M7 group and now-a-days channel encryption (like CI+ / HD+).

Good luck Enigma2 / OpenPli, it was fun with Sky Movies and so on, collected a nice collection of movies. Now back to basic boring lineair TV with KPN iTV (VDSL2 pair bonding 219 / 63 Mbps).

The VDSL pair bonding is excellent for... torrents to NAS in higher quality then HDTV (Like Dolby-TrueHD or DTS-Master-Audio soundquality ) :D


Re: Satelliet motor in de winterperiode #18 MiLo

  • PLi® Core member
  • 14,042 posts

+298
Excellent

Posted 2 December 2011 - 11:14

Volgens mij was de betekenis iets van "Als er meer dan X mA stroom wordt getrokken, dan draait dus de rotor en moet ik een leuk plaatje van een draaiende schotel laten zien".
Real musicians never die - they just decompose

Re: Satelliet motor in de winterperiode #19 nietgiftig

  • Senior Member
  • 787 posts

+39
Good

Posted 2 December 2011 - 12:02

Volgens mij was de betekenis iets van "Als er meer dan X mA stroom wordt getrokken, dan draait dus de rotor en moet ik een leuk plaatje van een draaiende schotel laten zien".


Klopt

Ik had hier voor zover ik mij kan herinneren altijd 70mA staan

 Hardware: Master VU Uno 4K SE  1x Mut@nt HD51.4K & 2x ZgemmaH9T
Software : Pli (v7) (7.1rc) 2019 


Re: Satelliet motor in de winterperiode #20 Jeroensky

  • Senior Member
  • 2,177 posts

+12
Neutral

Posted 2 December 2011 - 18:08

Is de positioner instelling compatible met DiSEqC 1.2 ?

Jaeger sg2500a rotor lijkt niet aan te zijn. Hmmm morgen maar eens kabel doormeten. (wat kan er nou fout gaan aan f connector aansluiten.) Staat nu op 0* (puur zuid) en krijg wel wat signaal schommelingen binnen in satfinder plugin (schommelende agc). Dus lijkt me de kabel in orde, anders zie je toch totaal geen waarde.

Edited by J3r03n5ky, 2 December 2011 - 18:12.

Dreambox Dm8000 with all hardware addons donated to OpenPli. No interests anymore in policy of CanalDigitaal / M7 group and now-a-days channel encryption (like CI+ / HD+).

Good luck Enigma2 / OpenPli, it was fun with Sky Movies and so on, collected a nice collection of movies. Now back to basic boring lineair TV with KPN iTV (VDSL2 pair bonding 219 / 63 Mbps).

The VDSL pair bonding is excellent for... torrents to NAS in higher quality then HDTV (Like Dolby-TrueHD or DTS-Master-Audio soundquality ) :D




1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users