Jump to content


Photo

Lokale harddisk trager dan harddisk in PC


  • Please log in to reply
15 replies to this topic

#1 SnijdeA

  • Senior Member
  • 1,197 posts

+1
Neutral

Posted 11 November 2011 - 00:37

Ik heb een kopie gemaakt van de opnames op de lokale disk van mijn DM8000 op de harddisk van mijn PC.
De harddisk in mijn PC is ge-shared en toegevoegd aan de mounts van de DM8000.
Als ik nu, met de PVR knop, een lijst van opnames opvraag van de lokale harddisk, dan moet ik een aantal seconden wachten voor ik wat op het scherm heb, maar maak ik met de DM een lijst van opnames van de harddisk van mijn PC, dan heb ik die in een fractie van een seconde op het scherm staan.
Waarom is dat zoveel sneller ?

Het betreft niet de timeout van de harddisk, want na het kijken van een opname ga ik ook terug naar de lijst van opnames en dat duurt net zo lang.

Regards,
SnijdeA.

VU+ Duo 4K SE

If you think nobody cares, try missing a couple of payments.


Re: Lokale harddisk trager dan harddisk in PC #2 Henksat

  • Senior Member
  • 14,843 posts

+50
Good

Posted 11 November 2011 - 02:29

Het betreft niet de timeout van de harddisk, want na het kijken van een opname ga ik ook terug naar de lijst van opnames en dat duurt net zo lang.


Dit waag ik te betwijfelen. Als je lokale HDD eerst moet opspinnen heb je een vertraging, logisch, maar als deze draait ervaar ik geen enkele vertraging, dit ook op mijn 8000.

Re: Lokale harddisk trager dan harddisk in PC #3 MiLo

  • PLi® Core member
  • 14,045 posts

+298
Excellent

Posted 11 November 2011 - 08:08

Stom toeval zou ik denken. Factoren die invloed hebben:

- De opnames op je 8000 staan meer "verspreid" over de disk. Om je test eerlijk te maken, zou je (ook) de schijf van de 8000 opnieuw moeten formatteren en alles er opnieuw op moeten zetten.
- Verder kunnen sommige opnames op subtiele wijze "corrupt" zijn, waardoor met name het berekenen van de lengte van een opname lang duurt omdat hij het bestand moet openen.
- De dm8000 draait een oude kernel en heeft een ext3 filesysteem, dat performt minder goed dan NTFS op je (windows?) PC.
- Je PC heeft waarschijnlijk gigabytes RAM tot zijn beschikking om te cachen. Je dm8000 heeft daar maar ~60MB voor beschikbaar en moet dus veel meer van disk lezen.

Een manier om de opname lijst te versnellen is de optie "bereken lengte van opnames" uit te zetten.
Real musicians never die - they just decompose

Re: Lokale harddisk trager dan harddisk in PC #4 SnijdeA

  • Senior Member
  • 1,197 posts

+1
Neutral

Posted 11 November 2011 - 11:25


Het betreft niet de timeout van de harddisk, want na het kijken van een opname ga ik ook terug naar de lijst van opnames en dat duurt net zo lang.


Dit waag ik te betwijfelen. Als je lokale HDD eerst moet opspinnen heb je een vertraging, logisch, maar als deze draait ervaar ik geen enkele vertraging, dit ook op mijn 8000.

Dat mag je wel betwijfelen, maar als ik een opname aan het bekijken ben vanaf de harddisk, dan draait de harddisk, dan is ie dus niet gaan stilstaan.

Regards,
SnijdeA.

VU+ Duo 4K SE

If you think nobody cares, try missing a couple of payments.


Re: Lokale harddisk trager dan harddisk in PC #5 SnijdeA

  • Senior Member
  • 1,197 posts

+1
Neutral

Posted 11 November 2011 - 11:44

- De opnames op je 8000 staan meer "verspreid" over de disk. Om je test eerlijk te maken, zou je (ook) de schijf van de 8000 opnieuw moeten formatteren en alles er opnieuw op moeten zetten.

Heb ik gedaan, heeft niet geholpen.

- Verder kunnen sommige opnames op subtiele wijze "corrupt" zijn, waardoor met name het berekenen van de lengte van een opname lang duurt omdat hij het bestand moet openen.

Dat zou diezelfde corruptie ook in de files op mijn PC moeten voorkomen, want dat is een kopie van de DM.

- De dm8000 draait een oude kernel en heeft een ext3 filesysteem, dat performt minder goed dan NTFS op je (windows?) PC.

Daar ging ik al vanuit, maar had niet verwacht dat dat verschil zo enorm groot zou zijn.

- Je PC heeft waarschijnlijk gigabytes RAM tot zijn beschikking om te cachen. Je dm8000 heeft daar maar ~60MB voor beschikbaar en moet dus veel meer van disk lezen.

Is waar, maar als ik mijn PC een reboot geef, dan is de cache leeg, maar als ik met mijn DM naar die share ga en een lijst opvraag, dan heb ik die in een halve seconde op het scherm.

Een manier om de opname lijst te versnellen is de optie "bereken lengte van opnames" uit te zetten.

Dat dacht ik ook, heb ik getest, maakte helaas niets uit.

Regards,
SnijdeA.

VU+ Duo 4K SE

If you think nobody cares, try missing a couple of payments.


Re: Lokale harddisk trager dan harddisk in PC #6 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,598 posts

+1,739
Excellent

Posted 11 November 2011 - 11:52

Ik heb er helemaal geen disk inzitten, alles staat bij mij op de server (CIFS gemount), en ik heb hetzelfde fenomeen.

Bij het drukken op de "opname lijst" knop duurt het zo'n 10 seconden voordat de eerste pagina aan opnames er staat, bladeren naar de volgende pagina duurt weer een aantal seconden. Terugbladeren is dan wel snel, dus dan zal de boel wel in cache zitten.

Ga je dan terug naar TV, en herhaal je bovenstaande actie, dan is de vertraging er weer.

Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Lokale harddisk trager dan harddisk in PC #7 SnijdeA

  • Senior Member
  • 1,197 posts

+1
Neutral

Posted 11 November 2011 - 12:02

Ik heb er helemaal geen disk inzitten, alles staat bij mij op de server (CIFS gemount), en ik heb hetzelfde fenomeen.

Bij het drukken op de "opname lijst" knop duurt het zo'n 10 seconden voordat de eerste pagina aan opnames er staat, bladeren naar de volgende pagina duurt weer een aantal seconden. Terugbladeren is dan wel snel, dus dan zal de boel wel in cache zitten.

Ga je dan terug naar TV, en herhaal je bovenstaande actie, dan is de vertraging er weer.

Hey wat gek.
Ik heb nagenoeg geen vertraging over het netwerk, niet van de PC en niet van de NAS.

Regards,
SnijdeA.

VU+ Duo 4K SE

If you think nobody cares, try missing a couple of payments.


Re: Lokale harddisk trager dan harddisk in PC #8 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,598 posts

+1,739
Excellent

Posted 11 November 2011 - 12:10

Over welke volumes spreken we? Er staat bij mij ongeveer 800GB (1167 .ts files) aan opnames op de server.
Met een aanzienlijk aantal die op een E1 box gemaakt zijn (wellicht dat de box dan info mist?)

Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Lokale harddisk trager dan harddisk in PC #9 SnijdeA

  • Senior Member
  • 1,197 posts

+1
Neutral

Posted 11 November 2011 - 12:15

Bij mij ietsje minder dan 500 GB.

Regards,
SnijdeA.

VU+ Duo 4K SE

If you think nobody cares, try missing a couple of payments.


Re: Lokale harddisk trager dan harddisk in PC #10 MiLo

  • PLi® Core member
  • 14,045 posts

+298
Excellent

Posted 11 November 2011 - 12:16

Bij het drukken op de "opname lijst" knop duurt het zo'n 10 seconden voordat de eerste pagina aan opnames er staat, bladeren naar de volgende pagina duurt weer een aantal seconden.


Da's extreem... Alleen als de disk moet opspinnen duurt het opmaken van de lijst enkele seconden. Als de disk al spint duurt het eigenlijk nooit langer dan een seconde om de lijst op te bouwen. In die lijst staan meestal rond de 50 opnames.
Sterker nog, als ik de ouwe dm7025 de lijst van de 8000 laat ophoesten, is hij ook altijd binnen de seconde klaar. De 7025 heeft de helft van het RAM, een veel tragere CPU (single-code 250MHz).

Kun je eens eens een E2 log laten maken tijdens het ophalen van de lijst, misschien dat hij nog iets meldt...

Ik zou ook een enigma2 versie kunnen compileren die wat details geeft over waar hij mee bezig is en hoe lang 't duurt. Als je zin hebt om dat uit te proberen...
Real musicians never die - they just decompose

Re: Lokale harddisk trager dan harddisk in PC #11 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,598 posts

+1,739
Excellent

Posted 11 November 2011 - 13:06

Ze staan bij mij op de server, dus opspin issues spelen daar niet. Ik zie ook geen verschil in gedrag tussen de VU en de ET, die beide dezelfde movie mount hebben.

Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Lokale harddisk trager dan harddisk in PC #12 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,598 posts

+1,739
Excellent

Posted 11 November 2011 - 13:22

Ik heb even gekeken wat E2 logt op het moment dat je die knop in drukt (via console en de webif, ik zit niet bij de box op dit moment), maar dat is praktisch niks:

[RemoteControl.__init__] Configured RCU-Type is 'dreambox advanced remote control (native)'
action ->  InfobarActions showMovies
Plugin: Cutlist editor... Cutlist Editor
[RemoteControl.sendEvent] command was was sent (key: 393, flag: 0)
screen cleanup!
main thread is non-idle! display spinner!
[Screengrab.py] starting AiO grab with cmdline: ['/usr/bin/grab', '/usr/bin/grab', '-r', '720', '-j', '80', '/tmp/1321013425239.jpg']
[Screengrab.py] data Available  AiO Screengrabber 8.0.2
 
Detected STB: Brcm7405
Grabbing 32bit Framebuffer ...
... Framebuffer-Size: 1280 x 720
Grabbing Video ...
... converting Video from YUV to RGB color space
... Video-Size: 720 x 576
Resizing Video to 448 x 261 ...
Merge Video with Framebuffer ...
Resizing Screenshot to 720 x 405 ...
Saving 24 bit /tmp/1321013425239.jpg ...
... Done !
 
child has terminated
pipes closed
[Screengrab.py] cmdFinished
[Screengrab.py] /tmp/1321013425239.jpg removed
poll: unhandled POLLERR/HUP/NVAL for fd 58(16)
screen cleanup!
screen cleanup!

Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Lokale harddisk trager dan harddisk in PC #13 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,272 posts

+691
Excellent

Posted 11 November 2011 - 13:34

Ik heb even een out-of-the-box idee... De harddisk in de NAS of PC die draait al en die van je box is in diepe rust.... Daarom kan het wel eens langer duren met de interne harddisk in je box... Vooral tijdens het opvragen van de lijst kun je daar "last" van hebben.

I ben nog altijd aan een pop-up aan het denken die aangeeft wanneer de harddisk aan het opspinnen is...

Edited by littlesat, 11 November 2011 - 13:36.

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Lokale harddisk trager dan harddisk in PC #14 SnijdeA

  • Senior Member
  • 1,197 posts

+1
Neutral

Posted 11 November 2011 - 14:00

Ik heb even een out-of-the-box idee... De harddisk in de NAS of PC die draait al en die van je box is in diepe rust.... Daarom kan het wel eens langer duren met de interne harddisk in je box... Vooral tijdens het opvragen van de lijst kun je daar "last" van hebben.

Nop, zoals ik al typte : "Het betreft niet de timeout van de harddisk, want na het kijken van een opname ga ik ook terug naar de lijst van opnames en dat duurt net zo lang.".
Jammer.

Regards,
SnijdeA.

VU+ Duo 4K SE

If you think nobody cares, try missing a couple of payments.


Re: Lokale harddisk trager dan harddisk in PC #15 hemertje

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 33,471 posts

+118
Excellent

Posted 11 November 2011 - 14:22

nou ja jammer....

jammer is dat je niet op Milo zijn verzoek in bent gegaanom de "problemen" zoals jij die ervaart op te lossen.

on the Glassfibre 1GB DVB-C...


Re: Lokale harddisk trager dan harddisk in PC #16 SnijdeA

  • Senior Member
  • 1,197 posts

+1
Neutral

Posted 11 November 2011 - 14:29

nou ja jammer....

jammer is dat je niet op Milo zijn verzoek in bent gegaanom de "problemen" zoals jij die ervaart op te lossen.

Welk verzoek ?
Dat E2 log verzoek was niet aan mij gericht he.
En ik heb zijn opmerkingen aan mij netjes beantwoord.

Edited by SnijdeA, 11 November 2011 - 14:30.

Regards,
SnijdeA.

VU+ Duo 4K SE

If you think nobody cares, try missing a couple of payments.



0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users