Jump to content


Photo

Media Player toont geen tags met cyrillische caracter set


  • Please log in to reply
13 replies to this topic

#1 rhinoceros

  • Senior Member
  • 569 posts

+23
Neutral

Posted 29 November 2011 - 17:13

De artiest/album naam wordt niet juist getoond in de Media Player wanneer de ID3 tags van mp3 bestanden cyrillische caracters bevat. Deze tekens worden vervangen door '?'.

"Het enige wat we leren van de geschiedenis is dat we niets leren van geschiedenis.", Georg Wilhelm Friedrich Hegel, 1831


Re: Media Player toont geen tags met cyrillische caracter set #2 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 29 November 2011 - 19:12

Weet je zeker dat de tags al goed zijn (in Unicode (UCS-16)) of de betreffende iso encoding? ID3 ondersteunt geen UTF-8! (of misschien dan in versie 2.4 wel, maar bijna niemand support 2.4...) Misschien zijn het ook wel tekens die missen in het betreffende font...

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Media Player toont geen tags met cyrillische caracter set #3 rhinoceros

  • Senior Member
  • 569 posts

+23
Neutral

Posted 30 November 2011 - 11:06

Ja, alle tags zijn in UCS-16, keurig met byte order mark. Dit staat in de ID3 header aan het begin van het bestand. Maar enigma kijkt hier niet naar. Aan het eind van het bestand staat nog een sectie met label TAG. Daar staan 3 strings met vaste lengte van 30 single byte tekens, ANSI vermoedelijk. Dit zijn de song name, album naam en artiest. Hier staan inderdaad de vraagtekens omdat er geen compatibele mapping mogelijk is natuurlijk. De bestanden zijn gemaakt door een rip met Windows Media Player die uiteraard keurig de UCS-16 tags laat zien. De tekst in de TAG sectie aan het eind is hier niet beschikbaar. Is dit een issue met ID3 en ID3v2 ? Kan enigma de header aan het begin uitlezen?

"Het enige wat we leren van de geschiedenis is dat we niets leren van geschiedenis.", Georg Wilhelm Friedrich Hegel, 1831


Re: Media Player toont geen tags met cyrillische caracter set #4 pieterg

  • PLi® Core member
  • 32,766 posts

+245
Excellent

Posted 30 November 2011 - 11:09

e2 doet zelf niks met mp3, dus dit zal vermoedelijk een gstreamer issue zijn

Re: Media Player toont geen tags met cyrillische caracter set #5 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 30 November 2011 - 12:36

Wat je zegt klink als dat er een ID3V1 èn een ID3V2 tag in de file zit. Er zijn leuke tooltjes waarmee je dat kunt controleren en ook 1 van de 2 kunt verwijderen, ik gebruik daar zelf eyeD3 voor. ID3V1 kan zowiezo volgens mij geen unicode aan. ID3V1 tags staan aan het begin van de file, ID3V2 tags aan het einde, het zou kunnen dat gstreamer de eerste tag gebruikt die die tegenkomt.

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Media Player toont geen tags met cyrillische caracter set #6 rhinoceros

  • Senior Member
  • 569 posts

+23
Neutral

Posted 30 November 2011 - 14:54

Inderdaad, ik dacht al zoiets. Behalve dan dat de ID3v1 bij mij dan kennelijk aan het einde staat en de ID3v2 aan het begin. Ik heb dezelfde bestanden in een Ubuntu omgeving geopend en, jawel, gstreamer heeft daar keurig de unicode text gevonden. De ID3v1 tekst wordt daar niet getoond. Misschien is dit dan een configuratie probleempje van gstreamer in onze omgeving?

Dank je voor de tip met de tools. Ik zal daar eens naar gaan kijken.

Maar ik had al de ID3v1 tag verwijderd met een hex editor. Het resultaat is dat dan de bestandsnaam getoond wordt in enigma, inclusief de .mp3 extensie. Geen verdere attributen beschikbaar ...

Edited by rhinoceros, 30 November 2011 - 14:55.

"Het enige wat we leren van de geschiedenis is dat we niets leren van geschiedenis.", Georg Wilhelm Friedrich Hegel, 1831


Re: Media Player toont geen tags met cyrillische caracter set #7 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 30 November 2011 - 16:28

Ja, je hebt gelijk, ik heb het nog even opgezocht, id3v2 staat vooraan en id3v1 achteraan. Je moet er rekening mee houden dat de versie gstreamer die OE gebruikt niet per sé zo up-to-date is als in jouw linux-omgeving. Het zou ook kunnen dat die geen id3v2 support, geen support compiled in. Dat zou dan kloppen met wat jij ervaart,

Aan de andere kant, in mijn mp3's zitten uitsluitend id3v2.3 tags (daar zorg ik expliciet voor) en de NETcast plugin (die 99% gewoon gstreamer aanroept) laat de titels gewoon netjes zien zoals ze in de tag zitten.

Ik denk dat je even goed moet kijken welke tag je hebt weggehaald ;-) En of de tag die er nog in zit id3v2.2 of id3v2.3 is. id3v2.4 wordt niet algemeen ondersteund (heb ik in de praktijk ook al ondervonden :-/) en die gebruik ik dan ook niet.

Als je een linux omgeving hebt zou ik zeker even eyeD3 proberen, daarmee kun je heel gemakkelijk tags opruimen en omzetten.

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Media Player toont geen tags met cyrillische caracter set #8 rhinoceros

  • Senior Member
  • 569 posts

+23
Neutral

Posted 30 November 2011 - 18:57

Dank je voor de uitleg, dat is duidelijk. Maar het blijft merkwaardig. De tag is ID3v2.3 Ik heb de ID3v1 nu officieel verwijderd, zodat alleen maar de ID3v2.3 over blijft. Maar de Media Player toont nu alleen maar de bestandnaam (xyz.mp3), verder niets, precies zoals ik al gezien had. De ID3v2.3 tag wordt kennelijk helemaal niet herkend. gstreamer kan dus niet het probleem zijn als NETcast het goed doet. Dan moet er iets met de Media Player zijn ...

"Het enige wat we leren van de geschiedenis is dat we niets leren van geschiedenis.", Georg Wilhelm Friedrich Hegel, 1831


Re: Media Player toont geen tags met cyrillische caracter set #9 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 30 November 2011 - 19:00

Nou moet ik zeggen dat ik geen mp3 files met cyrillische tekens in de tags heb ;-) En de media player gebruik ik ook nooit, dus daar kan ik niks over zeggen....

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Media Player toont geen tags met cyrillische caracter set #10 rhinoceros

  • Senior Member
  • 569 posts

+23
Neutral

Posted 2 December 2011 - 11:20

Ik begrijp dat mijn probleem mischien wel uitzonderlijk is. Toch geldt dit voor alle tags met unicode en dat zijn het toch wel heel wat alleen al in het Europese taalgebied.

Maar ik vind dat als de Media Player er bij is dat het ook zo goed mogelijk moet zijn. Ik ben er nu van overtuigd dat gstreamer wel de ID3v23 tags begrijpt, maar het is mij nog een raadsel waarom dit in de Media Player niet werkt.

"Het enige wat we leren van de geschiedenis is dat we niets leren van geschiedenis.", Georg Wilhelm Friedrich Hegel, 1831


Re: Media Player toont geen tags met cyrillische caracter set #11 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 2 December 2011 - 12:02

Ik zeg ook niet dat het niet belangrijk is. Het is alleen voor mij (en voor de ontwikkelaars) denk ik lastig te reproduceren.

Wat gebeurt als je zo'n file met de video/pvr knop afspeelt? Misschien zit er wel (nóg meer...) een bug in de mediaplayer...

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Media Player toont geen tags met cyrillische caracter set #12 rhinoceros

  • Senior Member
  • 569 posts

+23
Neutral

Posted 3 December 2011 - 11:15

Ik heb net even de video/pvr geprobeerd. Deze laat geen attributen zien, maar de bestandsnaam wordt wel correct getoond. Dus bv. "Художник, что рисует дождь.mp3". Maar dat doet de mediaplayer ook. Als je een tag editor hebt die ID3v2 ondersteunt dan zou je eenvoudig een test bestand kunnen maken door wat tags in unicode te schrijven. Kopieer deze song naam bijvoorbeeld.

Ik wil je ook graag een mp3 bestand opsturen, maar het is wel een rip van een commerciele cd.

De mediaspeler is wel een beetje verdacht. Zoals ik in een ander draadje al heb opgemerkt zijn er nog problemen met het laden van afbeeldingen. Misschien daardoor, maar misschien ook niet, start het afspelen soms niet, start het wel, maar geen geluid, of gebeurt er helemaal niets en zie ik alleen de radertjes terwijl het cpu verbruik 0% is.

"Het enige wat we leren van de geschiedenis is dat we niets leren van geschiedenis.", Georg Wilhelm Friedrich Hegel, 1831


Re: Media Player toont geen tags met cyrillische caracter set #13 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 3 December 2011 - 12:52

Het is (in ieder geval bij ons) bekende dat de mediaplayer niet het toonbeeld van geweldige code is...

Als het inderdaad aan gstreamer ligt, linksom of rechtsom, dan kunnen we er zowiezo niet zoveel aan doen vrees ik.

Had je al eyeD3 geprobeerd, die is redelijk slim met tags.

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Media Player toont geen tags met cyrillische caracter set #14 rhinoceros

  • Senior Member
  • 569 posts

+23
Neutral

Posted 3 December 2011 - 13:45

Dank je voor je begrip voor mijn probleem. Wat de code van mediaplayer betreft: helemaal mee eens. Ik heb eerlijk gezegd niet het idee dat het aan gstreamer ligt. De mp3 files zijn ook goed. Ook de tags. Heb ik gecontroleerd op verschillende spelers. Als ik tijd heb zal ik eens kijken of ik wat vinden kan in de code van mediaplayer. Het voornaamste probleem is toch wel wat ik genoemd heb in een ander draadje. De onbetrouwbaarheid bij het afspelen. De tags kan ik nog zeggen ach laat maar, maar dat het afspelen nog steeds niet erg betrouwbaar is, dat is wel hinderlijk.

"Het enige wat we leren van de geschiedenis is dat we niets leren van geschiedenis.", Georg Wilhelm Friedrich Hegel, 1831



0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users