Ik vind het ook een beetje flauwekul om naast de IPTV nog DVB-C over die vezel te gaan aanbieden.
Voor Dylantje zal ik even een stukje terugspoelen
Elke STB (in ieder geval met OpenPLi) heeft gewoon de mogelijkheid vanalles op internet te doen, daar is geen discussie over. Als je de commit logs een beetje volgt, dan zie je dat de laatste tijd veel werk is verricht aan streaming van internet-"zenders" en bij veel van die "zenders" werkt dat inmiddels ook. Dat heeft niks te maken met welke STB ("box") je gebruikt.
Uiteindelijk zal de video toch ook uitgepakt moeten gaan worden (ik heb niet over ontsleutelen, dat is weer een verhaal apart). Een STB heeft bij lange na niet de processorkracht om dat in software te doen, dat is ook helemaal niet de bedoeling. De SoC ("processor") heeft daarom allemaal hardware-schakelingen voor het decoderen. Het voordeel daarvan is dat de meeste gangbare codecs met een minimum aan stroomverbruik bekeken kunnen worden. Het nadeel daarvan is dat je de flexibiliteit van een software codec mist. Je kunt niet zomaar even een codec toevoegen en ook zal de videostream noodgedwongen aan een aantal eisen moeten voldoen, waar een software codec daar vaak veel flexibeler mee kan omgaan.
Welke video (en audio) codecs ondersteund worden, is dus iets wat bepaald wordt door de hardware op de SoC, daar kan geen enkele software wat aan doen. Als twee STB'en dezelfde SoC hebben, dan ondersteunen ze DUS ook dezelfde codecs (er van uit gaan de dat ze allemaal aangezet zijn, licentiekosten...). Als je een "oude" en een "nieuwe" box vergelijkt, en er zit dezelfde SoC in, dan komen er dus niet "opeens" codecs bij.
Of je IPTV kunt gaan kijken op jouw box (of een andere) gaat er dus helemaal van af hangen wat voor codecs ze gebruiken. En dat is dan een harde vereiste, als ze WMV gebruiken, gaat het echt niet werken, hoe hoog of laag je ook springt. VC-1 wordt vaak wel door de SoC ondersteund, maar is niet bij alle STB'en aangezet (licenties...)
Dan is er nog eventueel authenticatie en versleuteling die eventueel een probleem zouden kunnen zijn, maar daar is dan waarschijnlijk nog wel omheen te werken.
Dus...