Jump to content


Photo

USB harddisk

Dreambox algemeen

  • Please log in to reply
34 replies to this topic

Re: USB harddisk #21 MiLo

  • PLi® Core member
  • 14,045 posts

+298
Excellent

Posted 6 May 2012 - 14:30

Waarschijnlijk is hij read-only vanwege dat er fouten zijn geconstateerd. Om te voorkomen dat het erger wordt en je veel data kwijtraakt.

Draai een schijfcontrole (kan vanuit menu), dan zou hij die moeten repareren, en daarna weer read/write maken.
Real musicians never die - they just decompose

Re: USB harddisk #22 MiLo

  • PLi® Core member
  • 14,045 posts

+298
Excellent

Posted 6 May 2012 - 14:34

Wat heeft qua snelheid/betrouwbaarheid de voorkeur?
e-SATA direct op de Dreambox, USB direct op de Dreambox of NAS?


Inbouwen en op de interne SATA connector aansluiten heeft veruit de voorkeur (voor opnames). Formatteren in de box zelf, zeker op de ET's, dan krijg je een optimaal systeem voor opnames.
Real musicians never die - they just decompose

Re: USB harddisk #23 Alex_NL

  • Senior Member
  • 1,953 posts

+10
Neutral

Posted 6 May 2012 - 15:52

Als je via-via "kijkt" krijg je resultaten die vreemd aandoen. Met een windows machine, een of ander programma, en dan via samba of FTP naar de box, dan krijg je het resultaat van een "grapevine", elke stap ertussen interpreteert de feiten anders, en daar komen dan die "permissies" van vandaan: Ze zijn waarschijnlijk uit de duim gezogen en daarom niet echt te wijzigen.
Als je wil weten wat de box er zelf van denkt, is er maar een weg: Inloggen met telnet of ssh (putty) en dan met linux (unix) commando's rondkijken.

Eehm, ja snap ik. Ik ben bekend met PuTTY en Telnet maar ik zou niet weten welke Unix commando's ik moet gebruiken.


Wat heeft qua snelheid/betrouwbaarheid de voorkeur?
e-SATA direct op de Dreambox, USB direct op de Dreambox of NAS?

Inbouwen en op de interne SATA connector aansluiten heeft veruit de voorkeur (voor opnames). Formatteren in de box zelf, zeker op de ET's, dan krijg je een optimaal systeem voor opnames.

Goed, die is bezet, en andere schijven? USB op de Dreambox of NAS?
Mijn idee is/was om de e-SATA schijf te gebruiken voor opnames en content die ik wil bewaren op een andere schijf opslaan, maar dat lukt dus nu niet meer omdat die Read Only is.

Waarschijnlijk is hij read-only vanwege dat er fouten zijn geconstateerd. Om te voorkomen dat het erger wordt en je veel data kwijtraakt.
Draai een schijfcontrole (kan vanuit menu), dan zou hij die moeten repareren, en daarna weer read/write maken.

Ik neem aan dat je schijfcontrole bedoelt via Menu, Instellingen, Systeem, Harde schijf, Bestandssysteem controle, de bewuste schijf kiezen (in dit geval 'WD(Ext HDD 1021) - External (2000.396 GB)'), Controleer (rood), Ja.
Dit was het resultaat:
Attached File  screenshot.jpg   51.26KB   32 downloads
Toen heb ik zelf via PuTTY het commando umount /dev/sdc1 gedaan en dat gaf geen terugmelding/foutmelding.
Daarna weer bestandssysteem controle gedaan via de Dreambox en dat gaf als resultaat:
Attached File  screenshot2.jpg   48.53KB   31 downloads

Groeten,
Alex

Dreambox DM920:2x Triple tuner (2x DVB-S2X MIS and DVB-C/T2) Xtrend ET10000: 2x DVB-S2, 2x DVB-C, IPTV Xtrend ET9500 (defect)
Channel Master 120cm offset + Black Ultra LNB (Ku-band): 42°E-37,5°W - 100cm SAB draaibaar: 45.1°E-60°E - 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E
DVB-T2 en DAB via een combi VHF/UHF-antenne op zolder gericht op Schoten.


Re: USB harddisk #24 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,508 posts

+1,733
Excellent

Posted 6 May 2012 - 16:30

Dan moet je een check ( "e2fsck /dev/sdc1" ) vanaf de commandline doen. Voor grote schijven is er veel geheugen nodig, en dat is er niet als Enigma nog draait.

Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: USB harddisk #25 MiLo

  • PLi® Core member
  • 14,045 posts

+298
Excellent

Posted 6 May 2012 - 18:23

Tegenwoordig formatteert de box schijven zodanig dat er niet zoveel geheugen nodig is. Maar inderdaad, als je nog een "oudgediende" hebt, moet je plaats vrijmaken...

Vanuit telnet/ssh eerst "init 4" geven om enigma te stoppen, en dan fsck draaien vanuit telnet zou moeten werken.
Real musicians never die - they just decompose

Re: USB harddisk #26 Alex_NL

  • Senior Member
  • 1,953 posts

+10
Neutral

Posted 4 August 2012 - 16:38

Wat is nu de snelste manier van bestanden te kopiëren/verplaatsen van de ene schijf naar de andere die beiden op de Dreambox aangesloten zitten?
Makkelijkste is via Windows Verkenner maar kan me voorstellen dat dat een omweg via het netwerk en de PC is.
Direct op de box leek me logisch maar in de Filebrowser kan ik alleen telkens één bestand kopiëren en geen hele mappen of meerdere bestanden tegelijk.
Ik krijg dan de foutmelding:
cp: can't stat '/media/hdd2//media/hdd2/opnames': No such file or directory
Waarom wordt /media/hdd2/ er nog een keer extra voor gezet?

Heb het via puTTY (Telnet) geprobeerd:
cp /media/hdd2/opnames/*.* /media/sdd1/
Dat werkt wel, maar dan moet ik op de bestemming wel alle mappen al van te voren gemaakt hebben met mkdir.
Is dat niet anders te doen met bijv. één van de opties van het commando cp?

Dreambox DM920:2x Triple tuner (2x DVB-S2X MIS and DVB-C/T2) Xtrend ET10000: 2x DVB-S2, 2x DVB-C, IPTV Xtrend ET9500 (defect)
Channel Master 120cm offset + Black Ultra LNB (Ku-band): 42°E-37,5°W - 100cm SAB draaibaar: 45.1°E-60°E - 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E
DVB-T2 en DAB via een combi VHF/UHF-antenne op zolder gericht op Schoten.


Re: USB harddisk #27 dAF2000

  • PLi® Ex-Leden
  • 14,151 posts

+52
Good

Posted 4 August 2012 - 17:07

cp -R /media/hdd2/opnames /media/sdd1

Dan kopieert-ie alles inclusief de directory opnames (dus krijg je /media/sdd1/opnames)
En anders:

cp -R /media/hdd2/opnames/* /media/sdd1
Da's hetzelfde maar dan gaat alles in /media/sdd1 ipv /media/sdd1/opnames
Many answers to your question can be found in our wiki: http://openpli.org/wiki

Re: USB harddisk #28 Alex_NL

  • Senior Member
  • 1,953 posts

+10
Neutral

Posted 4 August 2012 - 17:38

Thanks,
Ik dacht slim te zijn en te kopiëren met DCC, maar na een half uur was-ie nog met het eerste bestand bezig.
Ik heb nu in Telnet ook nog eerst init 4 gedaan, dat zal ook wel uitmaken.

Dreambox DM920:2x Triple tuner (2x DVB-S2X MIS and DVB-C/T2) Xtrend ET10000: 2x DVB-S2, 2x DVB-C, IPTV Xtrend ET9500 (defect)
Channel Master 120cm offset + Black Ultra LNB (Ku-band): 42°E-37,5°W - 100cm SAB draaibaar: 45.1°E-60°E - 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E
DVB-T2 en DAB via een combi VHF/UHF-antenne op zolder gericht op Schoten.


Re: USB harddisk #29 Alex_NL

  • Senior Member
  • 1,953 posts

+10
Neutral

Posted 5 August 2012 - 22:45

Pfff, wat een gebed zonder end zeg.
Met die optie -R zijn dus welgeteld twee mappen gekopieerd, in de eerste map zat maar één bestand en die is goed gegaan.
De tweede map is ook gemaakt en daarin nog eens twee submappen van de drie te kopiëren mappen.
In de ene submap zijn alle bestanden gekopieerd, in de volgende map na 19 bestanden deze foutmelding:
cp: write error: Read-only file system
Ik kan nu ook geen bestanden meer van die sdd1-schijf meer wissen, hernoemen enz.

Edited by Lexzie, 5 August 2012 - 22:45.

Dreambox DM920:2x Triple tuner (2x DVB-S2X MIS and DVB-C/T2) Xtrend ET10000: 2x DVB-S2, 2x DVB-C, IPTV Xtrend ET9500 (defect)
Channel Master 120cm offset + Black Ultra LNB (Ku-band): 42°E-37,5°W - 100cm SAB draaibaar: 45.1°E-60°E - 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E
DVB-T2 en DAB via een combi VHF/UHF-antenne op zolder gericht op Schoten.


Re: USB harddisk #30 Alex_NL

  • Senior Member
  • 1,953 posts

+10
Neutral

Posted 5 August 2012 - 23:53

Nog even voor de duidelijkheid: sdd1 is een 400GB USB-schijf, via een hub aangesloten opde USB-poort van de Dreambox 800.
Daarna via het menu geïnitialiseerd, zodat-ie volgens mij met ext3 geformatteerd is door de Dreambox.
Ik wilde de bestanden van hdd2 (een, ook via USB aangesloten, 2TB harde schijf) overzetten op die schijf omdat ik dan hdd2 kan controleren en ev. formatteren i.v.m. schrijfrechtenprobleem waarvan de oorzaak fouten op deze schijf zouden zijn.
Ik denk dat er ook echt iets mis is met die schijf want toen ik in een wanhopige bui de box geflasht had met DreamElite gaf die ook al aan dat de schijf niet gemount kon worden i.v.m. fouten.
DreamElite zag overigens wel beide DVB-T USB sticks (af9015 resp. af9035 chipset) maar door tijdgebrek en geen geduld niet verder uitgezocht.
Het image kon me verder ook niet zo bekoren en ook NewNigma vond ik tegenvallen.

Dreambox DM920:2x Triple tuner (2x DVB-S2X MIS and DVB-C/T2) Xtrend ET10000: 2x DVB-S2, 2x DVB-C, IPTV Xtrend ET9500 (defect)
Channel Master 120cm offset + Black Ultra LNB (Ku-band): 42°E-37,5°W - 100cm SAB draaibaar: 45.1°E-60°E - 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E
DVB-T2 en DAB via een combi VHF/UHF-antenne op zolder gericht op Schoten.


Re: USB harddisk #31 Alex_NL

  • Senior Member
  • 1,953 posts

+10
Neutral

Posted 6 August 2012 - 00:09

Nog meer info: Toen ik via het menu een controle van sdd1 (de laatst toegevoegde 400GB harde schijf, geformatteerd door de Dreambox) kreeg ik een foutmelding dat umount de schijf niet kon unmounten. Toen ik daar via de webinterface een screenshot van wilde maken liep de box vast en moest ik zelfs de stekker trekken om hem weer aan de praat te krijgen.
Een timer toevoegen lukt ook al niet meer, zogenaamd heb ik dan een timer-conflict als ik een timer toevoeg die over een half uur begint met ingestelde timers die pas over twee dagen beginnen.
Al met al is het nu een complete puinhoop geworden op de box en weet ik niet meer hoe ik het allemaal goed krijg als ik niet eens een backup kan maken.
Ook opnieuw flashen had ik gedaan en was ik zo'n 80% van mijn instellingen kwijt, dus maar weer een nfi-backup teruggeflasht. Terug naar af dus...

Toevoeging: Na de reset kon ik weer timers toevoegen.

Edited by Lexzie, 6 August 2012 - 00:10.

Dreambox DM920:2x Triple tuner (2x DVB-S2X MIS and DVB-C/T2) Xtrend ET10000: 2x DVB-S2, 2x DVB-C, IPTV Xtrend ET9500 (defect)
Channel Master 120cm offset + Black Ultra LNB (Ku-band): 42°E-37,5°W - 100cm SAB draaibaar: 45.1°E-60°E - 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E
DVB-T2 en DAB via een combi VHF/UHF-antenne op zolder gericht op Schoten.


Re: USB harddisk #32 Alex_NL

  • Senior Member
  • 1,953 posts

+10
Neutral

Posted 6 August 2012 - 00:19

Na de reset was de 400GB schijf (die nu sdb1 heet) helemaal leeg!

Dreambox DM920:2x Triple tuner (2x DVB-S2X MIS and DVB-C/T2) Xtrend ET10000: 2x DVB-S2, 2x DVB-C, IPTV Xtrend ET9500 (defect)
Channel Master 120cm offset + Black Ultra LNB (Ku-band): 42°E-37,5°W - 100cm SAB draaibaar: 45.1°E-60°E - 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E
DVB-T2 en DAB via een combi VHF/UHF-antenne op zolder gericht op Schoten.


Re: USB harddisk #33 dAF2000

  • PLi® Ex-Leden
  • 14,151 posts

+52
Good

Posted 6 August 2012 - 09:46

"cp: write error: Read-only file system" is een flinke fout. Linux zet een harddisk automatisch op alleen-lezen als er een fout optreedt om verdere "schade" te voorkomen (zie ook het bericht van MiLo). Maar je DM800 klinkt ook niet lekker. Misschien kun je 'ns overwegen om helemaal vanaf nul opnieuw te flashen en alles weer in te stellen.
Many answers to your question can be found in our wiki: http://openpli.org/wiki

Re: USB harddisk #34 Alex_NL

  • Senior Member
  • 1,953 posts

+10
Neutral

Posted 6 August 2012 - 10:25

Het gekke is dat ik met de schijf op de eSATA nooit geen problemen heb, nu twee harddisks op USB wel.

Met 'vanaf nul' neem ik aan dat je bedoeld dat ik geen gebruik maak van de autoinstal / autobackup functie?
Dus al mijn instellingen gaan dan verloren. (Zenderlijsten, samba.cfg, fstab, cccam, timer-lijst, auto-timerlijst enz.)
Ik ben ook kwijt hoe ik mijn DVB-T stick aan de praat kreeg, op het forum waar dat stond staan geen berichten meer ouder dan een jaar.
Ik zou dus wel graag kunnen opslaan wat er nu allemaal ingesteld staat en welke drivers geïnstalleerd staan, ook al moet ik die handmatig opnieuw instellen maar dan kan ik het "afkijken" zeg maar. Maar ik merk dat de instellingen overal en nergens staan.
Er staat op de harde schijf ook een swapfile en epg.dat (en epg_new.dat van 19-10-2009?). Kunnen die niet beter op een USB-stick staan omdat dat sneller te benaderen is wat hopelijk de snelheid van de box ten goede komt?

Het wordt vervelend als ik na een dag tot de conclusie moet komen dat ik de nfi-backup weer terug moet flashen omdat ik het niet voor mekaar krijg.

Dreambox DM920:2x Triple tuner (2x DVB-S2X MIS and DVB-C/T2) Xtrend ET10000: 2x DVB-S2, 2x DVB-C, IPTV Xtrend ET9500 (defect)
Channel Master 120cm offset + Black Ultra LNB (Ku-band): 42°E-37,5°W - 100cm SAB draaibaar: 45.1°E-60°E - 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E
DVB-T2 en DAB via een combi VHF/UHF-antenne op zolder gericht op Schoten.


Re: USB harddisk #35 dAF2000

  • PLi® Ex-Leden
  • 14,151 posts

+52
Good

Posted 6 August 2012 - 11:08

Dat maakt de situatie lastiger, ja. Je kunt inderdaad een nfi-backup terugzetten voor het geval als 't echt niet lukt. Ik kan niet goed inschatten in hoeverre je box echt een "complete puinhoop" is geworden en daarom dacht ik aan opnieuw flashen. Kun je misschien via de pc een backup maken van je harddisk (met Linux gaat dat eenvoudig; ik heb geen ervaring met Windows).

De swapfile kun je beter niet op een USB-stick zetten. Er wordt nogal wat geschreven naar de swapfile en daar kunnen USB-sticks niet goed tegen. Theoretisch tenminste. Voor normaal gebruik heb je ook vaak geen swapfile nodig. De epg.dat en epg_new.dat kun je probleemloos weggooien. Die file wordt eenmalig gelezen en in het interne geheugen opgeslagen.
Many answers to your question can be found in our wiki: http://openpli.org/wiki


0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users