Jump to content


Photo

Nieuw Enigma2 met HbbTV en Linux-Kernel 3.2


  • Please log in to reply
100 replies to this topic

Re: Nieuw Enigma2 met HbbTV en Linux-Kernel 3.2 #81 MiLo

  • PLi® Core member
  • 14,052 posts

+298
Excellent

Posted 7 May 2012 - 18:57

... Ik kies gewoon het beste image dat beschikbaar is. Bij Pli zullen ze het nog wel merken als andere images wel hbbTV en webbrowsing aanbieden. Het aantal gebruikers zal aanzienlijk verminderen, dat kan ik ze garanderen.


Ik lig daar niet echt wakker van... Ik zie er weinig in, dat hele browsing gedoe, anders had ik er wel eentje ingebouwd. Op de ET in de huiskamer heb ik de browser niet eens geinstalleerd.
Real musicians never die - they just decompose

Re: Nieuw Enigma2 met HbbTV en Linux-Kernel 3.2 #82 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,969 posts

+541
Excellent

Posted 7 May 2012 - 19:25

Ik voorzie dat (inderdaad) eerst een stel gebruikers "weglopen" en dan na een maandje, als het nieuwe er af is, ze gewoon weer terug komen.

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Nieuw Enigma2 met HbbTV en Linux-Kernel 3.2 #83 Meega

  • Senior Member
  • 3,000 posts

+51
Good

Posted 7 May 2012 - 19:31

Ik lig daar niet echt wakker van...

Hier schrik ik een beetje van :wacko:

Ik voorzie dat (inderdaad) eerst een stel gebruikers "weglopen" en dan na een maandje, als het nieuwe er af is, ze gewoon weer terug komen.


Maar dit betekend volgens mij dat de ontwikkeling ook voor de dreamboxen gewoon doorgaat :)

Ik weet dat dmm een beetje afgedaan heeft bij de devs maar daar kan mijn dm8000tje niets aan doen. ;)

ET10000+ Openpli 6.1,1m schotel 4x duo-lnb op vaste opstelling.

Momolights teensy 2.0 met 50 leds op een string ,150 channels
DM8000 Openpli 6.1 Release


Re: Nieuw Enigma2 met HbbTV en Linux-Kernel 3.2 #84 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,612 posts

+694
Excellent

Posted 7 May 2012 - 19:42

Het is de keuze van DMM.... daar kunnen wij niets, maar dan totaal niets aan doen!!! Hoe het precies afloopt dat weet niemand.... Wat ik wel weet is dat het hele opensource idee bij DMM, waarmee ze groot geworden zijn, niet meer bestaat....

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Nieuw Enigma2 met HbbTV en Linux-Kernel 3.2 #85 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,969 posts

+541
Excellent

Posted 7 May 2012 - 20:05

Daarom zei ik al "schrijf een brief naar DMM". Het is geen onwil van onze kant, DMM laat het gewoon niet toe.

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Nieuw Enigma2 met HbbTV en Linux-Kernel 3.2 #86 nietgiftig

  • Senior Member
  • 787 posts

+39
Good

Posted 7 May 2012 - 20:44

Het aantal gebruikers zal aanzienlijk verminderen, dat kan ik ze garanderen.


Ah, eindelijk iemand die garanties geeft !

Waarop gebaseerd:
Wetenschappelijk onderzoek?
Eigen waarneming?
Veronderstelling?

 Hardware: Master VU Uno 4K SE  1x Mut@nt HD51.4K & 2x ZgemmaH9T
Software : Pli (v7) (7.1rc) 2019 


Re: Nieuw Enigma2 met HbbTV en Linux-Kernel 3.2 #87 Roodkapke

  • Senior Member
  • 5,782 posts

+29
Good

Posted 7 May 2012 - 20:56

Iedereen staat vrij een andere image te gebruiken.
Wij zullen steeds meer gaan afwijken van de oorspronkelijke bron.
En als je meent dat er bepaalde dingen voor je onontbeerlijk zijn dan is dat zo.
We blijven de images gewoon maken, voor zover ik begrijp is de nieuwe versie met nieuwe kernel bijna gereed.
En wij zullen vast ook leuke dingen erin krijgen die DMM niet heeft.
Kijk alleen maar naar de ondertitel mogelijkheden, de taalkeuzes enz.
Die zul je daar niet aantreffen.
En dan heb ik het nog helemaal niet over de onderhuidse verbeteringen.

Wij zijn er eigenlijk helemaal niet rouwig om dat DMM closed is gegaan.
Kunnen we eindelijk lekker onze eigen gang gaan zonder met hun rekening te hoeven houden.

Re: Nieuw Enigma2 met HbbTV en Linux-Kernel 3.2 #88 golfdiesel

  • Senior Member
  • 448 posts

+10
Neutral

Posted 7 May 2012 - 21:03

De naam Enigma laten vallen en lekker onafhankelijk verder :-)

Re: Nieuw Enigma2 met HbbTV en Linux-Kernel 3.2 #89 Happysat

  • Senior Member
  • 697 posts

+43
Good

Posted 7 May 2012 - 22:18

Dat is heel geruststellend nieuws bedankt Roodkapke :)

Octagon SF8008 / TBS5530  DVB-S2/T2 T-85/1.50Mtr/3x90cm (53e 52e 51,5e 28e 25,9e 23e 19e 13e 9e 4e 1w 5w 14w)


Re: Nieuw Enigma2 met HbbTV en Linux-Kernel 3.2 #90 Dream1975

  • Senior Member
  • 1,634 posts

+14
Neutral

Posted 8 May 2012 - 07:20

Zoals ik in een ander onderwerp ook al schreef. Xtrend en VU hebben ook baat bij een zo volledig mogelijke image en mogelijkheden. Xtrend levert zelfs met PLi uit en heeft een oplossing voor HbbTV. Is het niet mogelijk om de oplossing van Xtrend of VU algemeen te maken voor enigma zodat het op alle boxen werkt. Houdt het image ook het makkelijkst onderhoudbaar voor PLi (ipv dat elke fabrikant zijn eigen oplossing biedt die geïntegreerd moet worden in PLi)

Mutant HD2400, OpenPLi nightly, 2x DVB-C & 2x DVB-S

Mutant HD51, OpenPLi nightly, 1x DVB-C & 1x DVB-S

Wavefrontier T55 (Astra 1,2,3 en HB)

Smartcards Ziggo (Irdeto) and CDS (Seca) on Oscam

 


Re: Nieuw Enigma2 met HbbTV en Linux-Kernel 3.2 #91 Carl

  • Senior Member
  • 367 posts

+8
Neutral

Posted 8 May 2012 - 07:33

Zoals ik in een ander onderwerp ook al schreef. Xtrend en VU hebben ook baat bij een zo volledig mogelijke image en mogelijkheden. Xtrend levert zelfs met PLi uit en heeft een oplossing voor HbbTV. Is het niet mogelijk om de oplossing van Xtrend of VU algemeen te maken voor enigma zodat het op alle boxen werkt. Houdt het image ook het makkelijkst onderhoudbaar voor PLi (ipv dat elke fabrikant zijn eigen oplossing biedt die geïntegreerd moet worden in PLi)


Xtrend gebruikt opera welk naar behoren werkt. VU+ en DMM willen helaas niet investeren in dit pakket en kiezen voor goedkopere alternatieven.

Zover ik weet zijn er nog geen opensource HbbTV project beschikbaar.

Edited by Carl, 8 May 2012 - 07:38.

XP1000, Clarketech CT9000 and a VU+ duo

Re: Nieuw Enigma2 met HbbTV en Linux-Kernel 3.2 #92 VriCom

  • Member
  • 13 posts

0
Neutral

Posted 8 May 2012 - 10:58

Zover ik weet zijn er nog geen opensource HbbTV project beschikbaar.


...en geloof mij maar, die gaat er ook nog komen, net als die opensource webinterface, die zelfs nog veel beter is dan de oorspronkelijke uitvoering zoals die door DM gebruikt wordt.
Ik ben en blijf een zeer tevreden PLi gebruiker !!!

Re: Nieuw Enigma2 met HbbTV en Linux-Kernel 3.2 #93 Jeroensky

  • Senior Member
  • 2,177 posts

+12
Neutral

Posted 8 May 2012 - 14:51

Ik voorzie dat (inderdaad) eerst een stel gebruikers "weglopen" en dan na een maandje, als het nieuwe er af is, ze gewoon weer terug komen.

Zo'n gebruiker ben ik, en vrees dat ik niet gewoon terugkom als ik ondergenoemde 4 punten werkend zie. (momenteel OpenAAf aan het proberen, maar da's OpenPli gebaseerd, dus ook hier niet onderstaande 4 punten).
Zodra newnigma2 (of Gemini of Ozoon) met update komt die gebaseerd is op opendreambox2.0.0, ben ik over.
Rede hiertoe zijn vier punten die ik als belangrijk acht:
-Uptodate Dmm drivers(geen achterlopende versies met reeds verholpen bugs, bv bcm4505 die niks weergeeft bij ietwat zwak signaal wat je wel eens hebt bij SKY & dikke wolk)
-Natuurlijk kernel 3.2 (met de voordelen tov kernel 2.6.xx)
-Blindscan (vind ik belangrijk als DVB-S(2) hobbyer)
-Unprotected BluRay burn & play. (BluRay player compatibel -indien player BD-R support-, en identieke HD kwaliteit (h264+AC3 van DVB-S2).

Ik begrijp dat OpenPli betreft development veel beter is dan "de blue panel" boys & girls, die in weze alleen toevoegingen doen dmv plugins, ipv image development om bugs te solven buiten plugins om.
Maar genoemde 4 punten wil ik wel(voor mij belangrijk), en als OpenPli dat niet bied, dan maar een image die als basis het gesloten DMM (opendreambox2.0.x) heeft.

Misschien dat OpenPli ook op soortgelijke manier kan werken(zou wenselijk zijn) :
Newnigma = DMM image met reeds toegevoegde plugins & feed.
Gemini = DMM image die je zelf installeerd, en daarna installeer je Gemini als plugin zodat je dmv Gemini weer 3th party plugins kan installeren.

Edited by J3r03n5ky, 8 May 2012 - 14:54.

Dreambox Dm8000 with all hardware addons donated to OpenPli. No interests anymore in policy of CanalDigitaal / M7 group and now-a-days channel encryption (like CI+ / HD+).

Good luck Enigma2 / OpenPli, it was fun with Sky Movies and so on, collected a nice collection of movies. Now back to basic boring lineair TV with KPN iTV (VDSL2 pair bonding 219 / 63 Mbps).

The VDSL pair bonding is excellent for... torrents to NAS in higher quality then HDTV (Like Dolby-TrueHD or DTS-Master-Audio soundquality ) :D


Re: Nieuw Enigma2 met HbbTV en Linux-Kernel 3.2 #94 golfdiesel

  • Senior Member
  • 448 posts

+10
Neutral

Posted 8 May 2012 - 14:55

Dan zou OpenPLi op twee manieren moeten ontwikkelen, de huidige manier voor alle niet DMM hardware en 'bluepanel' voor DMM hardware.

Om mij heen zie ik steeds meer mensen de DMM hardware er uit gooien en richting Xtrend of VU gaan.

Edited by golfdiesel, 8 May 2012 - 14:55.


Re: Nieuw Enigma2 met HbbTV en Linux-Kernel 3.2 #95 Jeroensky

  • Senior Member
  • 2,177 posts

+12
Neutral

Posted 8 May 2012 - 14:57

Daarom zei ik al "schrijf een brief naar DMM". Het is geen onwil van onze kant, DMM laat het gewoon niet toe.

Of post op hun forum, zoals ik ook al heb gedaan.

Ik ga geen stb/pvr van net 2 jaar oud de deur uit doen ivm open/closed source issue. Als het apparaat op is na nogal wat jaren, dan maak ik wel keuze gebaseerd op opensource besturing.

Edited by J3r03n5ky, 8 May 2012 - 15:00.

Dreambox Dm8000 with all hardware addons donated to OpenPli. No interests anymore in policy of CanalDigitaal / M7 group and now-a-days channel encryption (like CI+ / HD+).

Good luck Enigma2 / OpenPli, it was fun with Sky Movies and so on, collected a nice collection of movies. Now back to basic boring lineair TV with KPN iTV (VDSL2 pair bonding 219 / 63 Mbps).

The VDSL pair bonding is excellent for... torrents to NAS in higher quality then HDTV (Like Dolby-TrueHD or DTS-Master-Audio soundquality ) :D


Re: Nieuw Enigma2 met HbbTV en Linux-Kernel 3.2 #96 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,612 posts

+694
Excellent

Posted 8 May 2012 - 15:12

Wij zullen nooit blue panel boys gaan worden met een plugin op een standaard DMM image en eventueel een beetje in python code sleutelen... Daar zit onze passie niet....!!!
Wij willen in de echte sources kunnen sleutelen!!! En helaas door hoe DMM zich nu opstelt is deze passie met DMM boxen niet meer mogelijk... (PLi sleiutelt regelmatig aan het cpp stuk van E2 - en heeft ook al jaren een eigen OE).

"Dream-OFF"

Tja, degene die nog echt kunnen hobbie-en aan "dreambox-code" zijn alleen de DEVs van DMM zelf....

Xtrend gebruikt opera welk naar behoren werkt. VU+ en DMM willen helaas niet investeren in dit pakket en kiezen voor goedkopere alternatieven.

Uiteindelijk vraag ik me af wat goedkoper was geweest. Al die manuren stoppen om QT geschikt te krijgen, wat ook nog een zeer grote, stugge, stroperige resultaat oplevert... + de nodige eigen handmatige aanpassingen voor HbbTV.... of gewoon een licentie kopen? (die meteen al ca. 10x kleiner is in omvang)

Ik ga geen stb/pvr van net 2 jaar oud de deur uit doen ivm open/closed source issue. Als het apparaat op is na nogal wat jaren, dan maak ik wel keuze gebaseerd op opensource besturing.

Misschien moet je het apparaat wel terugbrengen.... 2 jaar geleden had je hem misschien wel gekocht vanwege de opensource software..... dus hij voldoet niet meer aan de verwachtingen :D

Ik was al bang voor deze discussie nu dat DMM na vele maanden eindelijk eens met iets nieuws komt!!! Eerst was het alleen slechts blindscan. Nu beperken ze alle hun nieuwe features tot alleen feitelijk hun eigen basis image.

Edited by littlesat, 8 May 2012 - 15:18.

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Nieuw Enigma2 met HbbTV en Linux-Kernel 3.2 #97 hemertje

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 33,492 posts

+118
Excellent

Posted 8 May 2012 - 15:17

Zo'n gebruiker ben ik, en vrees dat ik niet gewoon terugkom als ik ondergenoemde 4 punten werkend zie. (momenteel OpenAAf aan het proberen, maar da's OpenPli gebaseerd, dus ook hier niet onderstaande 4 punten).
Zodra newnigma2 (of Gemini of Ozoon) met update komt die gebaseerd is op opendreambox2.0.0, ben ik over.
Rede hiertoe zijn vier punten die ik als belangrijk acht:
-Uptodate Dmm drivers(geen achterlopende versies met reeds verholpen bugs, bv bcm4505 die niks weergeeft bij ietwat zwak signaal wat je wel eens hebt bij SKY & dikke wolk)
-Natuurlijk kernel 3.2 (met de voordelen tov kernel 2.6.xx)
-Blindscan (vind ik belangrijk als DVB-S(2) hobbyer)
-Unprotected BluRay burn & play. (BluRay player compatibel -indien player BD-R support-, en identieke HD kwaliteit (h264+AC3 van DVB-S2).

Ik begrijp dat OpenPli betreft development veel beter is dan "de blue panel" boys & girls, die in weze alleen toevoegingen doen dmv plugins, ipv image development om bugs te solven buiten plugins om.
Maar genoemde 4 punten wil ik wel(voor mij belangrijk), en als OpenPli dat niet bied, dan maar een image die als basis het gesloten DMM (opendreambox2.0.x) heeft.

Misschien dat OpenPli ook op soortgelijke manier kan werken(zou wenselijk zijn) :
Newnigma = DMM image met reeds toegevoegde plugins & feed.
Gemini = DMM image die je zelf installeerd, en daarna installeer je Gemini als plugin zodat je dmv Gemini weer 3th party plugins kan installeren.


dus ons "vote systeem" wordt dan niet meer misbruikt? ;)

maar zoals al eerder aangegeven, niemand houdt je tegen of willen en kunnen we iemand verplichten OpenPLi te gebruiken
in eerste instantie maken we de OpenPli software voor onszelf
we doen dit als hobby voor onszelf in onze spaarzame vrije tijd naast onze professionele en sociale levens
dat anderen daarvan kunnen profiteren is enkel mooi meegenomen toch

en nee, op je voorgestelde manier gaan we niet werken
ondanks dat we hobbymatig bezig zijn staan we wel achter onze professionele principes

on the Glassfibre 1GB DVB-C...


Re: Nieuw Enigma2 met HbbTV en Linux-Kernel 3.2 #98 Jeroensky

  • Senior Member
  • 2,177 posts

+12
Neutral

Posted 8 May 2012 - 15:49

Ik was al bang voor deze discussie nu dat DMM na vele maanden eindelijk eens met iets nieuws komt!!! Eerst was het alleen slechts blindscan. Nu beperken ze alle hun nieuwe features tot alleen feitelijk hun eigen basis image.

Ik heb eens gepost op DMM forum, al vraag ik me af hoelang dat topic blijft staan. Ik zal winkel waar ik DM8000 gekocht heb ook eens vragen, maar ik vrees dat ze zullenzeggen, je kan toch een Openpli gebaseerd image er op draaien.(ondanksdat deze dus niet meer uptodate is betreft kernel/drivers/features)

Dreambox Dm8000 with all hardware addons donated to OpenPli. No interests anymore in policy of CanalDigitaal / M7 group and now-a-days channel encryption (like CI+ / HD+).

Good luck Enigma2 / OpenPli, it was fun with Sky Movies and so on, collected a nice collection of movies. Now back to basic boring lineair TV with KPN iTV (VDSL2 pair bonding 219 / 63 Mbps).

The VDSL pair bonding is excellent for... torrents to NAS in higher quality then HDTV (Like Dolby-TrueHD or DTS-Master-Audio soundquality ) :D


Re: Nieuw Enigma2 met HbbTV en Linux-Kernel 3.2 #99 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,612 posts

+694
Excellent

Posted 8 May 2012 - 15:55

Kwa kernel en drivers kunnen we zoals het er nu naar uit ziet up to date blijven... Alleen alles wat "ze" in hun closed source Enigma2 bouwen zal zeer lastig worden....

http://openpli.git.s...mbox-kernel-3.2

Dus als blue ray spul, browser spul, HbbTV spul en blindscan spul voor een groot deel in de closed Source Enigma2 zit dan wordt het zo ongeveer not done....(reversed engineering werk - ik zou zeggen ga je gang!!).

Edited by littlesat, 8 May 2012 - 15:56.

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Nieuw Enigma2 met HbbTV en Linux-Kernel 3.2 #100 Roodkapke

  • Senior Member
  • 5,782 posts

+29
Good

Posted 8 May 2012 - 16:04


Ik was al bang voor deze discussie nu dat DMM na vele maanden eindelijk eens met iets nieuws komt!!! Eerst was het alleen slechts blindscan. Nu beperken ze alle hun nieuwe features tot alleen feitelijk hun eigen basis image.

Ik heb eens gepost op DMM forum, al vraag ik me af hoelang dat topic blijft staan. Ik zal winkel waar ik DM8000 gekocht heb ook eens vragen, maar ik vrees dat ze zullenzeggen, je kan toch een Openpli gebaseerd image er op draaien.(ondanksdat deze dus niet meer uptodate is betreft kernel/drivers/features)


Onzin wat je hier stelt, zolang we de drivers kunnen gebruiken zal er ook een OpenPLi image komen met een nieuwe kernel.
En als je gelezen had heb ik dat hierboven al eens aangegeven dat het bijna klaar is.
Loop dus aub geen geruchten te verspreiden die niet waar zijn.
Uitsluitend de extra dingen die ingebakken worden in de E2 van de DMM image gaan we niet gebruiken.


1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users