Jump to content


Photo

Switchen van HD zender resulteert soms in geen audio

ac3 LPCM HDMI receiver no sound

  • Please log in to reply
33 replies to this topic

#1 BuGless

  • Senior Member
  • 539 posts

+16
Neutral

Posted 11 June 2012 - 21:32

Ik heb een Sony STR-DH520 receiver/versterker die ik middels HDMI aangesloten heb op m'n DM 500HD.
Dit werkt uitstekend, en de Sony kan alle audioformaten aan.

Echter, soms, als een zender AC3 levert, en er een iets te lange (of te korte?) pauze zit tussen het moment van weergeven van de zender, dan verliest de Sony op de een of andere manier de sync in de AC3 die vanuit de Dreambox wordt doorgestuurd (via HDMI).
Wat er dan gebeurt is simpelweg dat de Sony niets meer weergeeft van audio (video passthrough werkt nog steeds vlekkeloos op dat moment).

Of dit nu een bug is in de decoder van de Sony, of een bug in hoe de Dreambox het aanbiedt via HDMI, weet ik niet.
De workaround is, nadat de zender op staat, heel even LPCM te kiezen voor audioweergave (d.w.z. heel kort even AC3 downmix aan zetten of heel even de MP3 stream pakken voor audio) en daarna gelijk weer op AC3 native. De Sony pikt het dan gelijk weer op.

De vraag is, is het mogelijk om vanuit OpenPLi dit standaard te doen na het switchen van een zender, kort nadat audio er weer is, of zou het mogelijk zijn een kiesbare optie te hebben om dit gedrag ingesteld te krijgen vanuit OpenPLi? Of moet dit via een plugin die dat regelt?

Re: Switchen van HD zender resulteert soms in geen audio #2 raphor79

  • Senior Member
  • 103 posts

+6
Neutral

Posted 11 June 2012 - 22:33

Ik heb exact hetzelfde probleem gehad met mijn HK.
Na een software update van de HK was het iets beter, maar het probleem bleef willekeurig terugkomen.
Uiteindelijk audio via S/PDIF aangesloten en hier tot op heden geen probleem mee gehad.

Re: Switchen van HD zender resulteert soms in geen audio #3 BuGless

  • Senior Member
  • 539 posts

+16
Neutral

Posted 12 June 2012 - 07:49

.
Na een software update van de HK was het iets beter, maar het probleem bleef willekeurig terugkomen.


Die optie heb ik geloof ik niet bij de Sony.

Uiteindelijk audio via S/PDIF aangesloten en hier tot op heden geen probleem mee gehad.


Sommige codecs kunnen via S/PDIF niet worden doorgegeven, dus dit zou een verlies aan functionaliteit betekenen. Plus, daarnaast is het technisch niet perfect; het moet gewoon kunnen werken, zou je zeggen; dus ik prefereer een optie om ervoor te zorgen dat ze elkaar goed kunnen vinden na sync-loss.

Re: Switchen van HD zender resulteert soms in geen audio #4 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 12 June 2012 - 10:59

ac3 kan prima over sp/dif.

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Switchen van HD zender resulteert soms in geen audio #5 BuGless

  • Senior Member
  • 539 posts

+16
Neutral

Posted 12 June 2012 - 13:14

Alle 5.1 en 6.1 formaten gaan over SP/DIF. Alle 7.1 formaten niet.

De 5.1 formaten Dolby Digital, DTS en DTS 96/24, en de 6.1 formaten Dolby Digital EX en DTS-ES gaan allemaal wel via SP/DIF

Echter enkel en alleen via HDMI te krijgen zijn de volgende 7.1 formaten: Dolby Digital Plus, Dolby TrueHD, DTS-HD High Resolution Audio, DTS-HD Master Audio, Multi Channel Linear PCM.

Re: Switchen van HD zender resulteert soms in geen audio #6 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 12 June 2012 - 13:19

Ik zou liever twee kanalen pcm hebben die het doet, dan 8 die het niet doen, lol :D

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Switchen van HD zender resulteert soms in geen audio #7 BuGless

  • Senior Member
  • 539 posts

+16
Neutral

Posted 12 June 2012 - 13:53

:-). Tja, ik ben er zelf ook niet trots op, op al die audiokanalen. Het "probleem" was dat de receiver te goedkoop was en dus kreeg ik 7.1 support er met het badwater bij; en als je het eenmaal hebt, wil je ook dat het (kan) functioneren natuurlijk.

Re: Switchen van HD zender resulteert soms in geen audio #8 Sjaaky

  • Senior Member
  • 7,443 posts

+41
Good

Posted 12 June 2012 - 13:56

Dit soort problemen kun je het beste rapporteren bij de fabrikant.
Het enige dat wij zouden kunnen doen is zo'n workaround inbouwen. Maar dat gaan we niet doen als er maar 2 man is die dit probleem hebben.

Je zou nog een ander merk hdmi kabel kunnen proberen. Maar dat is slechts een wilde gok, dus ik zou er geen geld in investeren.

Re: Switchen van HD zender resulteert soms in geen audio #9 BuGless

  • Senior Member
  • 539 posts

+16
Neutral

Posted 12 June 2012 - 15:41

Dit soort problemen kun je het beste rapporteren bij de fabrikant.


Heb ik ook al gedaan. Maar goed, dat is Sony, geen idee of daar feedback uit komt en over hoeveel tijd.

Het enige dat wij zouden kunnen doen is zo'n workaround inbouwen. Maar dat gaan we niet doen als er maar 2 man is die dit probleem hebben.


Die workaround is precies waar ik om vraag, c.q. wil hem er ook wel zefl in bouwen, maar dan kan ik wel een hint gebruiken hoe ik het gedaan moet krijgen.
Wat betreft "maar 2 man"...
Het probleem is:
a. Alleen zichtbaar als je bijna permanent AC3 aan hebt staan.
b. Veel naar HD zenders kijkt die ook daadwerkelijk AC3 leveren (niet alle HD zenders doen dat).
c. Daadwerkelijk ook nog begrijpt waarom het foutgaat (veel mensen switchen op het moment dat het de eerste keer foutgaat vermoedelijk naar downmix of MP3, en gaan nooit meer terug, dus het probleem is daarna "weg"). Case in point: het heeft mijzelf ongeveer 5 maanden gekost om alle opties aan de receiver kant en ook aan de Dreambox kant te begrijpen en combinaties uit te proberen (er zijn nogal wat variabelen in dit verhaal), om uiteindelijk te komen tot bovenstaande relatief korte en bondige probleembeschrijving incl. workaround.
d. Alleen te zien met een waarschijnlijkheid (bij mij) van kleiner dan 1 op de 50 (bij het zappen).

Je zou nog een ander merk hdmi kabel kunnen proberen. Maar dat is slechts een wilde gok, dus ik zou er geen geld in investeren.


Simpelweg ontkoppelen en opnieuw insteken van de huidige HDMI kabel verhelpt het probleem. Daarnaast is deze goed afgeschermd, en het probleem treedt niet ad random op, maar alleen na het wisselen van een zender (soms).

Edited by BuGless, 12 June 2012 - 15:41.


Re: Switchen van HD zender resulteert soms in geen audio #10 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 13 June 2012 - 12:48

:-). Tja, ik ben er zelf ook niet trots op, op al die audiokanalen. Het "probleem" was dat de receiver te goedkoop was en dus kreeg ik 7.1 support er met het badwater bij; en als je het eenmaal hebt, wil je ook dat het (kan) functioneren natuurlijk.

Ik heb ook een 7.1-versterker tegen wil en dank. Eigenlijk wil ik alleen 2.0, maar er zijn geen versterkers te koop (!) die alleen l+r doen EN digitale ingangen hebben. Dus ik heb gewoon twee luidsprekers aangesloten. De versterker maakt van alle configuraties gewoon 2.0 ofwel krijgt pcm gedownmixed en dat werkt eigenlijk altijd.

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Switchen van HD zender resulteert soms in geen audio #11 mika-nl

  • Senior Member
  • 454 posts

+10
Neutral

Posted 13 June 2012 - 15:02

Ik heb gewoon me dm500hd aangeloten via s/pdif en heb downmix uitstaan.
Op me onkyo kies ik gewoon voor stereo en 2 speakers zonder gezeur rechtstreeks het geluid van de stream

MiKa

Re: Switchen van HD zender resulteert soms in geen audio #12 dylantje

  • Senior Member
  • 2,406 posts

+19
Neutral

Posted 13 June 2012 - 19:09


:-). Tja, ik ben er zelf ook niet trots op, op al die audiokanalen. Het "probleem" was dat de receiver te goedkoop was en dus kreeg ik 7.1 support er met het badwater bij; en als je het eenmaal hebt, wil je ook dat het (kan) functioneren natuurlijk.

Ik heb ook een 7.1-versterker tegen wil en dank. Eigenlijk wil ik alleen 2.0, maar er zijn geen versterkers te koop (!) die alleen l+r doen EN digitale ingangen hebben. Dus ik heb gewoon twee luidsprekers aangesloten. De versterker maakt van alle configuraties gewoon 2.0 ofwel krijgt pcm gedownmixed en dat werkt eigenlijk altijd.


Marantz???
marantz nr1501

Bizar spul...

Mut@nt HD51 with PLi 7.2 release - Cccam, PLi HD skin, HDD-1,5TB, USB DVB-T,4GB usb backupsuite. AB: harmony smartcontrol 

XTrend ET6500 with PLi 7.2 release - PLi HD skin, Stream remote, 2GB usb backupsuite. AB: Harmony 650 , 1x zgemma h2h with Cccam.

Met een USB Dvb-T Triax 78cm, 2x ALPS quatro LNB /19,2 en 23,5, SAB GSO-multiswitch: 4 sat. in 12 out. 

 


Re: Switchen van HD zender resulteert soms in geen audio #13 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 13 June 2012 - 19:21

Die is ook 7.1, helaasch! Wat een enorm zonde van het stroomverbruik en feitelijk ongebruikte componenten.

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Switchen van HD zender resulteert soms in geen audio #14 dylantje

  • Senior Member
  • 2,406 posts

+19
Neutral

Posted 13 June 2012 - 19:30

Die is ook 7.1, helaasch! Wat een enorm zonde van het stroomverbruik en feitelijk ongebruikte componenten.


Ik mis natuurlijk weer wat.. :huh:
Maar ik heb hem op stereo staan..
En niks geen dolby 2 7 of wat dan ook... :huh:
Kan alles regelen... :wub:

En bizar geluid...
Maar gaat het je dan alleen om het stroomverbruik??
[Want dat mis ik nu..../ ]

Mut@nt HD51 with PLi 7.2 release - Cccam, PLi HD skin, HDD-1,5TB, USB DVB-T,4GB usb backupsuite. AB: harmony smartcontrol 

XTrend ET6500 with PLi 7.2 release - PLi HD skin, Stream remote, 2GB usb backupsuite. AB: Harmony 650 , 1x zgemma h2h with Cccam.

Met een USB Dvb-T Triax 78cm, 2x ALPS quatro LNB /19,2 en 23,5, SAB GSO-multiswitch: 4 sat. in 12 out. 

 


Re: Switchen van HD zender resulteert soms in geen audio #15 pieterg

  • PLi® Core member
  • 32,766 posts

+245
Excellent

Posted 13 June 2012 - 19:38

Die is ook 7.1, helaasch! Wat een enorm zonde van het stroomverbruik en feitelijk ongebruikte componenten.


valt wel mee, ik heb ook een marantz met 7.1, maar die extra twee versterkers kan je gebruiken om de front speakers te bi-ampen.
Er blijft niks ongebruikt ;) (met uitzondering van de '.1' in mijn geval)

Re: Switchen van HD zender resulteert soms in geen audio #16 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 13 June 2012 - 19:40

Ik heb nu een class D hybrid feedback versterker staan. Ik was daar ooit bij voorbaat al heel enthousiast over, de techniek is natuurlijk heel slim. Omdat je de powerfets alleen helemaal "open" en helemaal "dicht" stand gebruikt, hoeft er nauwelijks verlies te zijn en daardoor ook nauwelijks warmte-ontwikkeling. Bij puur analoge ontwerpen zoals B, AB en A (in die volgorde) wordt het stroomverbruik door verlies in de powerfets oplopend hoger en dus ook de bijbehorende warmte-ontwikkeling.

Helaas hebben ze het bij JVC compleet weten te **********, waardoor ik nu zit met een versterker die aanmerkelijk minder goed klinkt dan zijn voorganger (een Rotel RA840BX4, class AB, tot 5 watt in class A, meestal in A dus) en die, geheel tegen de verwachting in, juist veel meer stroom verbruikt dan zijn voorganger. En daardoor ook loeiwarm wordt. Er zit zelfs een ventilator in! Hij gebruikt 180-200W in ruststand! Mijn vorige iets van 20 W...

Dus, wat mij betreft, laat al die onnodige flauwekul eens achterwege en maak een versterker die gewoon GOED is in wat hij moet doen, versterken van twee audiokanalen. Dus géén extra audiokanalen waardoor meer stroom verbruikt wordt dan nodig is EN waardoor minder geld uitgegeven kan worden aan het maken van topkwaliteit versterkers. Ook géén DSP die je bijna altijd ziet bij A/V center voor geluidsver***** op alle mogelijkheden. Gewoon twee keer drie sp/dif ingangen (optisch en electrisch), een digitale schakelaar daarachter, gewoon één tweekanaals DAC, maar dan wel TOPkwaliteit en daar achter twee versterkers van TOPkwaliteit. En verder niks. Niet eens een toonregeling.

Maar dat bestaat dus niet.

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Switchen van HD zender resulteert soms in geen audio #17 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 13 June 2012 - 19:43


Die is ook 7.1, helaasch! Wat een enorm zonde van het stroomverbruik en feitelijk ongebruikte componenten.


valt wel mee, ik heb ook een marantz met 7.1, maar die extra twee versterkers kan je gebruiken om de front speakers te bi-ampen.
Er blijft niks ongebruikt ;) (met uitzondering van de '.1' in mijn geval)

Ik heb ook een tijd mijn luidsprekers ge-bi-ampt gehad. Maar dan heb je a) dubbel kabels door de woonkamer, B) soms gaat het gigantisch fout omdat de versterker toch maar even in 7.1 mode springt bij meer-kanaals input (in plaats van "all stereo"), c) het is symptoombestrijding, filtering zou digitaal voor de versterker moeten gebeuren, zowiezo niet in het hoogvermogen-pad en d) dan heb ik nog steeds de helft van de kanalen die uit hun neus staan te vreten en vooral veel warmte staan te produceren.

Niks voor mij dus, da's wel duidelijk ;)

Edited by Erik Slagter, 13 June 2012 - 19:43.

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Switchen van HD zender resulteert soms in geen audio #18 dylantje

  • Senior Member
  • 2,406 posts

+19
Neutral

Posted 13 June 2012 - 19:45

Ik heb nu een class D hybrid feedback versterker staan. Ik was daar ooit bij voorbaat al heel enthousiast over, de techniek is natuurlijk heel slim. Omdat je de powerfets alleen helemaal "open" en helemaal "dicht" stand gebruikt, hoeft er nauwelijks verlies te zijn en daardoor ook nauwelijks warmte-ontwikkeling. Bij puur analoge ontwerpen zoals B, AB en A (in die volgorde) wordt het stroomverbruik door verlies in de powerfets oplopend hoger en dus ook de bijbehorende warmte-ontwikkeling.

Helaas hebben ze het bij JVC compleet weten te **********, waardoor ik nu zit met een versterker die aanmerkelijk minder goed klinkt dan zijn voorganger (een Rotel RA840BX4, class AB, tot 5 watt in class A, meestal in A dus) en die, geheel tegen de verwachting in, juist veel meer stroom verbruikt dan zijn voorganger. En daardoor ook loeiwarm wordt. Er zit zelfs een ventilator in! Hij gebruikt 180-200W in ruststand! Mijn vorige iets van 20 W...

Dus, wat mij betreft, laat al die onnodige flauwekul eens achterwege en maak een versterker die gewoon GOED is in wat hij moet doen, versterken van twee audiokanalen. Dus géén extra audiokanalen waardoor meer stroom verbruikt wordt dan nodig is EN waardoor minder geld uitgegeven kan worden aan het maken van topkwaliteit versterkers. Ook géén DSP die je bijna altijd ziet bij A/V center voor geluidsver***** op alle mogelijkheden. Gewoon twee keer drie sp/dif ingangen (optisch en electrisch), een digitale schakelaar daarachter, gewoon één tweekanaals DAC, maar dan wel TOPkwaliteit en daar achter twee versterkers van TOPkwaliteit. En verder niks. Niet eens een toonregeling.

Maar dat bestaat dus niet.


pffffffff.

Ik dacht dat ik soms iets wist maar..... je maakt me gek.....
Maar oke dat zal de marantz dan zeker niet kunnen. hahahahaa
En toch ben ik er blij mee...

Maar bestaat niet is dat niet een groot woord...
Er zullen toch wel meer mensen zijn die jouw wens hebben........


Succes

Ik ga maar weer doen waar ik goed in ben..

Mut@nt HD51 with PLi 7.2 release - Cccam, PLi HD skin, HDD-1,5TB, USB DVB-T,4GB usb backupsuite. AB: harmony smartcontrol 

XTrend ET6500 with PLi 7.2 release - PLi HD skin, Stream remote, 2GB usb backupsuite. AB: Harmony 650 , 1x zgemma h2h with Cccam.

Met een USB Dvb-T Triax 78cm, 2x ALPS quatro LNB /19,2 en 23,5, SAB GSO-multiswitch: 4 sat. in 12 out. 

 


Re: Switchen van HD zender resulteert soms in geen audio #19 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 13 June 2012 - 19:46

Oh ja, dat mag van dan dus weer wel in een versterker zitten, cross-over aan low-power kant.

Dan wordt het dus sp/dif ingangen, schakelaar (electronisch graag, géén relays!), dsp voor de crossover, vier stuks d/a converters en vier versterker-kanalen en verder niks.
De d/a converter kan in principe achterwege blijven als een class d versterker gebruikt wordt, maar kennelijk is dat (nog) erg moeilijk te maken.

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Switchen van HD zender resulteert soms in geen audio #20 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 13 June 2012 - 19:48

Er zullen toch wel meer mensen zijn die jouw wens hebben........

Dat is waar bij mij altijd de schoen wringt als ik apparaten ga kopen. Ik wil altijd dat een apparaat precies één ding doet (dat waar ik 'm voor koop), dat de rest er gewoon NIET in zit en dat hij in dat éne dan ook perfect is.

Maar nee, dat bestaat dus niet, want dat is niet wat de consument wil. De consument wil veel knopjes voor weinig geld. Precies het omgekeerde dus.

Ik heb geen dvd-speler en ook geen harddisk in m'n dreambox, misschien dat dat al wat zegt ;)

Edited by Erik Slagter, 13 June 2012 - 19:48.

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.




Also tagged with one or more of these keywords: ac3, LPCM, HDMI, receiver, no sound

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users