Jump to content


Photo

Waarschuwing Vu Ultimo en ValiXD skin

VuUltimo

  • Please log in to reply
21 replies to this topic

#1 Lemmingsbeest

  • Senior Member
  • 262 posts

+4
Neutral

Posted 2 July 2012 - 03:03

Ik heb hier wat ontdekt bij mij en wel het volgende:

Open pli 2.1 of Open pli 3.0 met de ValiXD skin op de Vu Ultimo gebeurt het volgende:

De ventilator draait dan NIET meer!!!!!

Ik vindt dat een bijzonder rare fout, net alsof valiXD iets aanstuurt voor de ventilatorregeling en wat dan niet werkt op een VuUltimo!!!.

Dit heeft mij gisteren bij een lange opname met de interne harddisk de harddisk "gekookt". (nu is die te ver door gebakken en dus een beetje overmatig gaar).

Heb dit ook getest zonder harddisk en nieuwe flash.

De pli-hd skin heeft dat niet..

Dus let effe op.

Re: Waarschuwing Vu Ultimo en ValiXD skin #2 Rob van der Does

  • Senior Member
  • 7,766 posts

+184
Excellent

Posted 2 July 2012 - 06:14

Ik heb zojuist naar aanleiding van je waarschuwing de gehele skin-ipk doorgespit, maar daar zit helemaal niets in dat dit probleem zou kunnen veroorzaken. Het is gewoon een skin, zonder enige functionele toevoeging (dus geen extra plugins of file-hacks).
Ook in het pakket Vali-XD-control zit niets van dien aard.
Je fan-probleem komt dus ergens anders vandaan.
Als je fancontrol2 installeert, kan je op je PC prachtig zien hoe het temperatuurverloop is, evenals het fan-toerental. Tevens kan je instellen dat als de fan uitvalt, de box afgesloten wordt.

Re: Waarschuwing Vu Ultimo en ValiXD skin #3 Lemmingsbeest

  • Senior Member
  • 262 posts

+4
Neutral

Posted 2 July 2012 - 13:37

Helaas is het bij mij zo.

En de ultimo heeft geen 3 pin of 4 pin ventilator maar een 2 pin dus fancontrol geeft niets aan.

En ik heb het net nog getest...

Kale image,valixd erop herstart ventilator uit en blijft uit.

Terug naar pli-hd en reboot ventilator draait.

Re: Waarschuwing Vu Ultimo en ValiXD skin #4 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 2 July 2012 - 13:51

Ik denk dat dit incident, naast dat er een grote vraag rijst waarom de ventilator zich uitschakelt, gezamelijk met de C807-problemen wat zich vlakbij de harde schijf afspeelt aanleiding is tot enige bezinning welke harde schijven geschikt zijn voor een ontvanger. Hitteproduktie van de schijf is duidelijk een factor die niet genegeerd mag worden.

Ik neem aan dat de schijf die hier gebruikt werd, gezien dat hij zichzelf kan koken, niet het meest zuinige type is.

Ik denk dat ik vanaf nu iedereen aanraadt om altijd voor 5400 toeren te kiezen. Ik heb een 2.5 inch Cinemastar in mijn Duo... op papier is dat de beste keuze, maar Cinemastars zijn helaas niet altijd even makkelijk verkrijgbaar.

Re: Waarschuwing Vu Ultimo en ValiXD skin #5 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 2 July 2012 - 13:53

Lemmingsbeest, kan het zijn dat deze skin minder rekenkracht vraagt, de apparatuur in de buurt van de processor daardoor lager is en de ventilator daarom uitgaat? Het apparaat meet natuurlijk niet de temperatuur van de schijf, de temperatuursensor zal ergens op de printplaat zitten. Dat is een meting op 1 punt, als er elders in de behuizing een warmtebron zit, kan je problemen krijgen.

Re: Waarschuwing Vu Ultimo en ValiXD skin #6 christophecvr

  • Senior Member
  • 3,131 posts

+140
Excellent

Posted 2 July 2012 - 14:01

Nog een mogelijkheid is een sdd drive . Maar dat is jammer genoeg nog zeer prijzig en maximum 512 GB op het ogenblik. ook weet ik niet of dat vu compatible is met sdd , daar ik denk dat sata 1 daar problemen mee heeft.

Re: Waarschuwing Vu Ultimo en ValiXD skin #7 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 2 July 2012 - 14:06

Een SSD is pure geldverspilling: Die dingen blinken uit in willekeurige toegangspatronen, terwijl vrijwel alle I/O in een ontvanger sequentieel is. Een harde schijf is sneller dan de ontvanger data leest/schrijft, dus geen enkele reden om te investeren in een SSD. Je wilt in een ontvanger juist de capaciteit van een schijf hebben.

Re: Waarschuwing Vu Ultimo en ValiXD skin #8 Lemmingsbeest

  • Senior Member
  • 262 posts

+4
Neutral

Posted 2 July 2012 - 14:11

Het was een Seagate barracuda LP van 1.5TB.(ST31500541AS)

En let op het is de Vu Ultimo Niet de VuDuo(vanwege c807 problemen).

Re: Waarschuwing Vu Ultimo en ValiXD skin #9 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 2 July 2012 - 14:19

Een verbruik van 6,8W volgens de datasheet. Dat is niet bijzonder hoog. Hoe kan die schijf dan zo heet worden?? Hij was echt gloeiend heet?

Re: Waarschuwing Vu Ultimo en ValiXD skin #10 Rob van der Does

  • Senior Member
  • 7,766 posts

+184
Excellent

Posted 2 July 2012 - 14:24

En de ultimo heeft geen 3 pin of 4 pin ventilator maar een 2 pin dus fancontrol geeft niets aan.

Je moet de plugin op 3-pins instellen; dan werkt alles naar behoren (zie screenshot).
Ik kan geen verklaring geven voor je Vali-XD verhaal; zoals gezegd bevat die skin geen toegevoegde functionaliteit.

PS: als de fan niet werkt, kan ik een zeer hoge HDD temperatuur wel duiden: ik had een HDD in de ET9200 (die geen fan heeft), en als ik die HDD voel kort na gebruik is die inderdaad behoorlijk heet. Tijdens gebruik geeft die dan zo rond de 70 graden aan.

Attached Files


Edited by SatKiekerd, 2 July 2012 - 14:26.


Re: Waarschuwing Vu Ultimo en ValiXD skin #11 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 2 July 2012 - 15:57

Ok! Dat maakt het plausibel dat een 65-graden condensator die bij de Duo pal naast de schijf zit regelmatig problemen geeft. 70 graden is überhaupt hoger dan acceptabel, ook voor de schijf is dat geen gezonde temperatuur. Kortom, er moet duidelijk beter gelet worden op het verbruik van schijven die in een ontvanger gezet worden.

Re: Waarschuwing Vu Ultimo en ValiXD skin #12 Rob van der Does

  • Senior Member
  • 7,766 posts

+184
Excellent

Posted 2 July 2012 - 17:54

Ok! Dat maakt het plausibel dat een 65-graden condensator die bij de Duo pal naast de schijf zit regelmatig problemen geeft.

Helemaal niet: die temperatuur treedt op in de ET9200, die geen fan heeft. De VU-boxen blijven heerlijk koel.

Re: Waarschuwing Vu Ultimo en ValiXD skin #13 nietgiftig

  • Senior Member
  • 787 posts

+39
Good

Posted 2 July 2012 - 19:26

De VU-boxen blijven heerlijk koel.


Behalve die van Lemmingbeest dan

Bij andere VU's is niks aan de hand, perfecte boxen zoals Satkiekerd al tijden roept.
Maar dat is ook wel exceptioneel aanhankelijke VU verdediger.

Mijn ervaring is meer dat veel boxen (maar ook andere apparatuur) tegen de grens aan gedimensioneerd zijn qua onderdelen.
De ene wordt wat warmer dan de ander, maar gemiddeld wordt de elektronica (te?) warm.

Behalve VU uiteraard, die kan je ook inzetten als airco, zo heerlijk koel!

 Hardware: Master VU Uno 4K SE  1x Mut@nt HD51.4K & 2x ZgemmaH9T
Software : Pli (v7) (7.1rc) 2019 


Re: Waarschuwing Vu Ultimo en ValiXD skin #14 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 2 July 2012 - 20:26

Nou, de Vu+ heeft een ventilator, maar die C807 gaat ergens stuk van en hardeschijfwarmte is een plausibele verklaring. Doel moet niet zijn merken tegen elkaar uit te spelen, maar lering te trekken. De keuze van de harde schijf is er één waar je als eindgebruiker grote invloed op hebt.

Re: Waarschuwing Vu Ultimo en ValiXD skin #15 Rob van der Does

  • Senior Member
  • 7,766 posts

+184
Excellent

Posted 2 July 2012 - 21:57


De VU-boxen blijven heerlijk koel.

Behalve die van Lemmingbeest dan

nee, ook die van hem blijft koel. Behalve als hij die ene skin gebruikt dan. Maar dat mag je de box dus niet verwijten.


Bij andere VU's is niks aan de hand, perfecte boxen zoals Satkiekerd al tijden roept.
Maar dat is ook wel exceptioneel aanhankelijke VU verdediger.

Nou, als je dat denkt, heb je mijn bijdragen wel heel slecht gevolgd. Ik heb op dit forum uitvoerig relaas gedaan van de perikelen met mijn DUO, tot en met het uiteindelijk opbergen in zijn doodskistje op zolder. Ik weet dus als geen ander dat meneer VU wel eens een steekje laat vallen.

Re: Waarschuwing Vu Ultimo en ValiXD skin #16 Lemmingsbeest

  • Senior Member
  • 262 posts

+4
Neutral

Posted 3 July 2012 - 00:29

Nou ja ik gebruik gewoon de pli-hd en dat werkt in iedergeval prima.

Lijkt dan wel dat die skin iets overschrijft in de VuUltimo of bepaalde resources blokkeerd.

Want het probleem blijft gewoon reproduceerbaar, zelfs op een kale 2.1/3.0.

Krijg morgen de nieuwe schijf binnen en daar zit weer 24 maanden garantie op.

Heeft iemand nog een tip voor mij ?.

Ext3 of ext4 formatteren?.

Hoe zit het met advanced format ?.

Alvast bedankt voor de reactie's.

Re: Waarschuwing Vu Ultimo en ValiXD skin #17 Rob van der Does

  • Senior Member
  • 7,766 posts

+184
Excellent

Posted 3 July 2012 - 06:39

Altijd door de box laten formatteren: dat wordt dan Ext4.

Re: Waarschuwing Vu Ultimo en ValiXD skin #18 Rob van der Does

  • Senior Member
  • 7,766 posts

+184
Excellent

Posted 3 July 2012 - 06:48

Overigens: heb je nu met Fancontrol2 geconstateerd dat de fan inderdaad niet draait? Het is namelijk onbegrijpelijk.
Inmiddels heb ik die skin op de UNO en Ultimo gehad, en bij beide blijft de fan inderdaad gewoon functioneel.

Re: Waarschuwing Vu Ultimo en ValiXD skin #19 zeeteefje

  • Senior Member
  • 1,605 posts

+24
Neutral

Posted 3 July 2012 - 09:20

70 graden is een ridicuul hoge temperatuur, ook in een ET. In mijn ET9K zit een Samsung ecogreen HD103SI en smartmontools rapporteert een maximale temperatuur ooit geregistreerd door de disk van slechts 37 graden.

Zuppelan heeft gelijk: kies zelf een zuinige disk op 5400 toeren om zo de temperatuur laag te houden.

Re: Waarschuwing Vu Ultimo en ValiXD skin #20 Rob van der Does

  • Senior Member
  • 7,766 posts

+184
Excellent

Posted 3 July 2012 - 09:32

70 graden is een ridicuul hoge temperatuur, ook in een ET.

Vind ik ook. Dezelfde schijf in de Ultimo komt niet boven de 45 graden uit, ook niet na 48 uur continue draaien.



Also tagged with one or more of these keywords: VuUltimo

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users