Jump to content


Photo

Wie kent DiSEqC procedure om satelliet per satellietpositie op te slaan


  • Please log in to reply
6 replies to this topic

#1 jeandubois

  • Senior Member
  • 293 posts

0
Neutral

Posted 23 August 2012 - 07:51

Ik zou graag de posities van de satellieten 1 per 1 aflopen en opslaan gebruikmakend van DiSEqC1.2
Tot nu toe ben ik er slechts in geslaagd om 1 positie namelijk 19.2E op te slaan, maar hoe kan ik nu naar bvb 16E gaan en die opslaan?

Ik start als volgt:
Menu-->Setup-->Service Searching-->Tuner Configuration-->Tuner A: AVL2108 (DVB-S2) advanced-->DiSEqC mode 1.2
Er komt dan:
Delete no more configured satellite en daar heb ik "No to all" op geantwoord

Wat moet er nu verder gebeuren?

dank bij voorbaat en mvg.
Jean
p.s.1 Ik ben een nieuwe thread begonnen omdat de vorige foutievelijk de indruk mocht wekken dat het probleem opgelost was
p.s.2 Ik verkies geen USALS te gebruiken omdat ik zo ook de kritische posities (26E) en (7W) beter hoop te pakken te krijgen,
bovendien durft na een stevige windbui de schotel wel eens een beetje uit positie te gaan en dan kan ik niet telkens op het dak klauteren.

Re: Wie kent DiSEqC procedure om satelliet per satellietpositie op te slaan #2 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 23 August 2012 - 12:09

Hmmm, ik antwoord toch maar even... Ik heb zelf totaal geen verstand van rotors. Ik ben bang dat je weinig antwoorden zult krijgen, omdat al niet zoveel mensen rotors gebruiken en die doen dat dan allemaal in USALS mode...

Op zich, als ik een rotor zou hebben, zou ik het wel, denk ik, ook met de hand doen voor maximale ontvangst.

Overigens, ik bedenk me net, je hebt toch zo'n pluging "rotor setup" o.i.d.? Heb je die al?

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Wie kent DiSEqC procedure om satelliet per satellietpositie op te slaan #3 jeandubois

  • Senior Member
  • 293 posts

0
Neutral

Posted 23 August 2012 - 13:26

Hmmm, ik antwoord toch maar even... Ik heb zelf totaal geen verstand van rotors. Ik ben bang dat je weinig antwoorden zult krijgen, omdat al niet zoveel mensen rotors gebruiken en die doen dat dan allemaal in USALS mode...

Op zich, als ik een rotor zou hebben, zou ik het wel, denk ik, ook met de hand doen voor maximale ontvangst.

Overigens, ik bedenk me net, je hebt toch zo'n pluging "rotor setup" o.i.d.? Heb je die al?

Ja die plugin is geinstalleerd,
(root@et9x00:~# opkg list-installed |grep -i positioner
enigma2-plugin-systemplugins-positionersetup - 2.7+git9996+876721d-r36)
Maar hoe gebruik je hem om als je op 19.2E staat 16E in te brengen?

dank bij voorbaat
jean

Re: Wie kent DiSEqC procedure om satelliet per satellietpositie op te slaan #4 gerard0610

  • Senior Member
  • 939 posts

+41
Good

Posted 23 August 2012 - 20:45

Beste jeandubois

Ik heb een beschrijving gemaakt. Omdat ik het kennis niveau niet weet kan het misschien té uitgebreid beschreven zijn of juist te beperkt.
Ik lees wel als er nog vragen zijn

Instellingen:
Vooraf is er een lijst gemaakt van de satellietposities die je aan kan en die de betreffende persoon ook wil zien.[list=1]
[*]zet eerst in de reciever de USALS-stand op 'uit'.
Er komt dan een submenu tevoorschijn (genaamd 'opgeslagen positie'). Geef daar een cijfer uit je satelliet-lijst aan.
bv: http://nl.kingofsat.net/satellites.php
Je kan er her en der ook een reserve er tussenin laten staan, zodat je nog een nummer toe kan wijzen als er naderhand een satelliet bijkomt. Hoeft niet maar kan soms handig zijn.
[/list]
satelliet = Opgeslagen positie =nummer xx (Geheugen Index)
68,5 East = 01
reserve = 02
66,0 E = 03
Reserve = 04
64,2 E = 05
reserve = 06
62,0 E = 07
reserve = 08
Enz.
Enz.
* Uiteraard hoeft er niet tussen élke satelliet positie een reserve. Dit is een optie.


Stel alle satellietposities in op LNB 1:[list=1]
[*] Verder instellingen hierbij:
DiSEqC-modus: 1.2
USALS inschakelen: Nee
Als je deze op NEE zet dan komt er iets bij een wel:
Opgeslagen positie = xx (dit komt over een met “Geheugen Index”, wat later besproken wordt).

Bv.: (68,5°E) op de opgeslagen positie nr. 1
ga naar : menu – instellingen – zender zoeken – tuner configuratie: dan kom je in “Positioner Setup”.
of bv. Eutelsat 16A / Eutelsat 16B (16°E) op de opgeslagen positie nr. 15
[*]Afstemmen op satelliet en (FTA) zender:
Zorg dat je een zender/kanalenlijst/settings-lijst hebt geleden (bv Henksat of Hans
Ga naar een zender op 68,5 E waarvan je zeker weet dat dat deze FTA is en beeld geeft.
bv de zender Emmanuel TV (http://nl.kingofsat.net/pos-68.5E.php ) , Intelsat 10, 12722.00 V, DVB-S, QPSK, 26657, ½
* Zie ‘knipsel-1’.
Attached File  Knipsel-1.JPG   38.26KB   28 downloads

Mocht deze er niet aangegeven zijn dan moet je dit handmatig instellen door via Ga naar menu – instellingen – zender zoeken – rotor instellingen: “Afstemmen & focussen” te selecteren en dan op de rode knop “Afstemmen” te drukken.
vervolgens kan je dan deze instellingen op de diverse regels selecteren:
* Zie ‘knipsel-2’.
Attached File  Knipsel-2.JPG   19.69KB   27 downloads

[*]Rotor verdraaien om satelliet te zoeken:
Ga naar menu – instellingen – zender zoeken – rotor instellingen:
Als het goed is zie je nu de instellingen van die zender zoals bij 2) vermeld.
[/list]
Selecteer nu “verdraaiing”.Kies een van de vier opties onderaan om de schotel te laten verdraaien naar 68,5 East. Draai West, zoek West, Zoek Oost of Draai Oost.
Het draaien kan je stoppen door nogmaals op de knop te drukken waarmee je het draaien gestart hebt.

Heb je de satelliet gevonden , dan kan je deze “fijn /precies’ afstellen door “Fine movement”te selecteren en dan per stap te verdraaien d.m.v. de Groen of Gele knop.

Heb je de satelliet zo optimaal ingesteld dat je de maximale SNR en minimale BER hebt, dan moet je deze lnb vastleggen onder het Nummer wat je vooraf in je satelliet-lijstje hebt gedefinieerd.
Ga naar “Geheugen Index”.
Kies daar het Nummer wat je vooraf in je satelliet-lijstje hebt gedefinieerd In dit geval voor 68,5East is dit nummer en 1. En in ons voorbeeld voor 16 East is dit nummer 15
Sla dit op het geheugen door op de Groene knop te drukken “Sla positie op“.[list=1]
[*]Doe dit ook zo voor de andere satellieten.
Zo bijvoorbeeld Eutelsat 16A / Eutelsat 16B (16°E) op de opgeslagen positie nr. 15
enz., enz.
[*]Gereed.
[/list]
Het gebruik is nu identiek alsof je vroeger een USALS had.

Ik weet niet of het zo duidelijk is.
Anders laat het maar weten.

Succes.

Edited by gerard0610, 23 August 2012 - 20:50.


Re: Wie kent DiSEqC procedure om satelliet per satellietpositie op te slaan #5 jeandubois

  • Senior Member
  • 293 posts

0
Neutral

Posted 23 August 2012 - 20:52


Hmmm, ik antwoord toch maar even... Ik heb zelf totaal geen verstand van rotors. Ik ben bang dat je weinig antwoorden zult krijgen, omdat al niet zoveel mensen rotors gebruiken en die doen dat dan allemaal in USALS mode...

Op zich, als ik een rotor zou hebben, zou ik het wel, denk ik, ook met de hand doen voor maximale ontvangst.

Overigens, ik bedenk me net, je hebt toch zo'n pluging "rotor setup" o.i.d.? Heb je die al?

Ja die plugin is geinstalleerd,
(root@et9x00:~# opkg list-installed |grep -i positioner
enigma2-plugin-systemplugins-positionersetup - 2.7+git9996+876721d-r36)
Maar hoe gebruik je hem om als je op 19.2E staat 16E in te brengen?

dank bij voorbaat
jean

Ik vind nu op het Internet dat het toch mogelijk is om vanuit de USALS-setup posities op te slaan die je dan ook in een DiSEqC-setup kunt gebruiken:
Ik ga nu als volgt te werk:
Menu-->Setup-->Service Searching-->Positioner Setup-->Tune and Focus-->Auto Focus
nu merk je dat de optimale positie opgezocht wordt (dit kan wel een paar minuten duren), je krijgt dan op het einde info over de final position en dan doe ik store position op een nummer
Over dat store position vond ik op het Internet:
"Enables you to store locations of satellites manually to override USALS settings. Helpful if USALS is travelling to the wrong position"
mvg.
jean
p.s. ik zie nu dat gerard0610 zonet een procedurebeschrijving gepost heeft, waarvoor mijn dank, ik ga die grondig doornemen

Edited by jeandubois, 23 August 2012 - 20:55.


Re: Wie kent DiSEqC procedure om satelliet per satellietpositie op te slaan #6 jeandubois

  • Senior Member
  • 293 posts

0
Neutral

Posted 13 October 2012 - 15:21



Hmmm, ik antwoord toch maar even... Ik heb zelf totaal geen verstand van rotors. Ik ben bang dat je weinig antwoorden zult krijgen, omdat al niet zoveel mensen rotors gebruiken en die doen dat dan allemaal in USALS mode...

Op zich, als ik een rotor zou hebben, zou ik het wel, denk ik, ook met de hand doen voor maximale ontvangst.

Overigens, ik bedenk me net, je hebt toch zo'n pluging "rotor setup" o.i.d.? Heb je die al?

Ja die plugin is geinstalleerd,
(root@et9x00:~# opkg list-installed |grep -i positioner
enigma2-plugin-systemplugins-positionersetup - 2.7+git9996+876721d-r36)
Maar hoe gebruik je hem om als je op 19.2E staat 16E in te brengen?

dank bij voorbaat
jean

Ik vind nu op het Internet dat het toch mogelijk is om vanuit de USALS-setup posities op te slaan die je dan ook in een DiSEqC-setup kunt gebruiken:
Ik ga nu als volgt te werk:
Menu-->Setup-->Service Searching-->Positioner Setup-->Tune and Focus-->Auto Focus
nu merk je dat de optimale positie opgezocht wordt (dit kan wel een paar minuten duren), je krijgt dan op het einde info over de final position en dan doe ik store position op een nummer
Over dat store position vond ik op het Internet:
"Enables you to store locations of satellites manually to override USALS settings. Helpful if USALS is travelling to the wrong position"
mvg.
jean
p.s. ik zie nu dat gerard0610 zonet een procedurebeschrijving gepost heeft, waarvoor mijn dank, ik ga die grondig doornemen

Ik heb me nog eens verdiept in het probleem en dit is de door mij gebruikte procedure om voor
een draaibare schotel de meeste satellieten via USALS en de moeilijke via een zelf ingegeven positie
af te stemmen:

Om satellieten te kunnen instellen los van USALS
Maak vooraf een lijst met de nummers die je aan de satellieten gaat toekennen
bvb. 68.5E is 1, 62E=2, 57E=3. 53E=4, 45E=5, 42E=6, 39E=7,..,58W=41
stap 1: het is nodig dat je eerst alle satellieten in advanced mode inbrengt:
Setup-->Service Searching-->Tuner Configuration-->Choose Tuner-->
advanced-->OK-->Config. mode-->advanced-->Satellite-->kies de juiste satelliet
LNB en pijltje rechts indrukken zodat "not available" verdwijnt-->exit
Opgelet soms zitten er "twee satellieten" op 1 positie, doe ze dan alletwee
(in werkelijkheid gaat het natuurlijk om dezelfde satelliet maar met telkens verschillende
banden)
Als nu een satelliet/zender met USALS _niet_ optimaal afgestemd is, dan kan
je hem naderhand manueel beter instellen als volgt:
stap 2: Menu-->Setup-->Service Searching-->Positioner Setup-->gebruik Fine
movement voor een optimale SNR-->Stel Memory index in: bvb. 07-->Store position
-->exit
stap 3: Menu-->Setup-->Service Searching-->Tuner Configuration-->Config mode
advanced-->kies de juiste satelliet bvb 39E-->scroll naar beneden tot je de
rubriek "Use USALS for this sat" ziet-->zet Use USALS for this sat op NO-->
vul vervolgens de stored position in: bvb. 007-->exit
Op deze manier werken de meeste satellieten/posities gewoon met USALS en de wat
moeilijker zoals Arabsat op 25.5E kan je manueel fijner instellen. Eens dit gebeurd
is kan je zonder problemen zappen van moeilijke naar makkelijke posities.

mvg.
jean

Re: Wie kent DiSEqC procedure om satelliet per satellietpositie op te slaan #7 Rob van der Does

  • Senior Member
  • 7,766 posts

+184
Excellent

Posted 13 October 2012 - 16:07

Dank voor je uitgebreide uitleg. Ook handig voor de satellieten aan de rand die omdat de paal niet 100% rechtop staat net niet goed gericht worden.
Nog één vraagje: worden die posities in de motorelectronica opgeslagen? m.a.w. zijn ze nadat de ontvanger geflashed is nog steeds onder hetzelfde nummer op te roepen?


0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users