Jump to content


Photo

MPEG2 decoder problemen bij Ziggo/13thStreet/JAG

MPEG2

  • Please log in to reply
17 replies to this topic

#1 Skinkie

  • Member
  • 17 posts

0
Neutral

Posted 26 August 2012 - 12:56

Na al op zoek te zijn geweest naar andere potentiele storingen lijk ik het probleem nu gereducteerd te hebben tot de MPEG2 decoder. Is er een manier waar MPEG2 fouten op de Dreambox zichtbaar te maken zijn?

Omdat filmpjes meer zeggen dan duizend woorden: http://stefan.konink...hstreet-jag.mp4


Nu denk je: slechte ontvangst? Dat is het niet, met mplayer haal ik de directe stream op vanaf de Dreambox en kan ik deze zonder enige artifact afspelen... dat is vreemd he? Verder lijkt het exclusief op te treden bij JAG, niet het programma er voor of erna, en bij een incidentele reclame gedurende de dag op 13thstreet.

Uiteraard ook even bij de buren gekeken, die hebben ook geen enkel probleem.

Re: MPEG2 decoder problemen bij Ziggo/13thStreet/JAG #2 gizmocuz

  • Member
  • 41 posts

+9
Neutral

Posted 26 August 2012 - 13:49

Kan je hier een directe transport stream recording van maken? Origineel is beter te analyseren dan een filmpje.
Als je JAG in een timer op je dreambox toevoegd, en dan bv 5 minuten opneemt (ergens in het midden van de uitzending) dan zou ik die transport stream wel eens willen bekijken

Re: MPEG2 decoder problemen bij Ziggo/13thStreet/JAG #3 Skinkie

  • Member
  • 17 posts

0
Neutral

Posted 26 August 2012 - 14:08

Kan je hier een directe transport stream recording van maken? Origineel is beter te analyseren dan een filmpje.
Als je JAG in een timer op je dreambox toevoegd, en dan bv 5 minuten opneemt (ergens in het midden van de uitzending) dan zou ik die transport stream wel eens willen bekijken

Ik heb al geprobeerd om op de Dreambox zelf op te nemen. Dat resulteert in een 1 seconde opname, niet echt bruikbaar. Maar uiteraard heb ik de streams die ik op de PC heb afgespeeld nog wel beschikbaar. http://stefan.konink.../13thstreet.mpg



[mpegts @ 0x21b2320] max_analyze_duration 5000000 reached at 5016000
[mpegts @ 0x21b2320] decoding for stream 3 failed
[mpegts @ 0x21b2320] PES packet size mismatch
Last message repeated 1 times
Input #0, mpegts, from 'stream1.dump':
Duration: 00:01:10.94, start: 61940.778744, bitrate: 5086 kb/s
Program 183
Stream #0:0[0xc9]: Video: mpeg2video (Main) ([2][0][0][0] / 0x0002), yuv420p, 720x576 [SAR 16:15 DAR 4:3], 15000 kb/s, 25 fps, 25 tbr, 90k tbn, 50 tbc
Stream #0:1[0xd2](dut): Subtitle: dvb_subtitle ([6][0][0][0] / 0x0006)
Stream #0:2[0x246](eng): Audio: mp2 ([3][0][0][0] / 0x0003), 48000 Hz, stereo, s16, 192 kb/s
Stream #0:3[0x252](dut): Subtitle: dvb_teletext ([6][0][0][0] / 0x0006)
Program 196
Program 218
Program 15001
Program 15002
Program 15006
Program 15007

Re: MPEG2 decoder problemen bij Ziggo/13thStreet/JAG #4 gizmocuz

  • Member
  • 41 posts

+9
Neutral

Posted 26 August 2012 - 15:35

Thanks, waar is deze stream mee gecaptured? de eerst payload van de audio pid (582) bevat rotzooi (in ieder geval geen PES payload die begint met 0x000001)

Ik moet dit morgen even verder onderzoeken, maar wat me nu opvalt is dat waar het goed gaat, er een Gop12 (frames) is, en de stukken waar het fout gaat er opeens een mix is van fields en frames in de gop.

Voor decoding gebruik ik mainconcept filters, als ik het video decodeer met directshow (ala windows media player) gaat het hier ook fout, lijkt of de field zijn omgedraait,
doe ik dit echter low-level dan decodeerd het video wel normaal. Het zou iets met PTS/PCR te maken kunnen hebben, het is in ieder geval geen probleem op de dreambox alleen.

VLC geeft geen problemen, ook geen warnings in de debug log, ff-dshow decodeerd het video ook goed (directshow)

Ik krijg in ieder geval niet de blocking artifacts die je in de mp4 file hebt.

Ik zal de stream morgen nog wat dieper analyseren.

Re: MPEG2 decoder problemen bij Ziggo/13thStreet/JAG #5 Skinkie

  • Member
  • 17 posts

0
Neutral

Posted 26 August 2012 - 15:59

Thanks, waar is deze stream mee gecaptured? de eerst payload van de audio pid (582) bevat rotzooi (in ieder geval geen PES payload die begint met 0x000001)

mplayer -dumpstream

Ik moet dit morgen even verder onderzoeken, maar wat me nu opvalt is dat waar het goed gaat, er een Gop12 (frames) is, en de stukken waar het fout gaat er opeens een mix is van fields en frames in de gop.

Voor decoding gebruik ik mainconcept filters, als ik het video decodeer met directshow (ala windows media player) gaat het hier ook fout, lijkt of de field zijn omgedraait,
doe ik dit echter low-level dan decodeerd het video wel normaal. Het zou iets met PTS/PCR te maken kunnen hebben, het is in ieder geval geen probleem op de dreambox alleen.

Hoe gaan we dat de luitjes bij 13thstreet duidelijk maken?

VLC geeft geen problemen, ook geen warnings in de debug log, ff-dshow decodeerd het video ook goed (directshow)

Ik krijg in ieder geval niet de blocking artifacts die je in de mp4 file hebt.

Ik zal de stream morgen nog wat dieper analyseren.

Ik heb eventueel nog een capture, maar iedere werkdag 18:00 - 19:00 moet je het zelf van de TV kunnen afhalen.

Re: MPEG2 decoder problemen bij Ziggo/13thStreet/JAG #6 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 27 August 2012 - 11:37

Mplayer is heel slim in het workarounden van brakke videostreams. In een hardware decoder zoals in je STB is dat niet haalbaar. Vandaar dat je problemen (en die zullen er ongetwijfeld zijn) op je STB veel sneller zult zien dan met mplayer.

Overigens, is dit niet een beetje mosterd na de maaltijd, 13th street is zéér binnenkort weg!

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: MPEG2 decoder problemen bij Ziggo/13thStreet/JAG #7 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,299 posts

+691
Excellent

Posted 27 August 2012 - 12:25

Ook (al) bij Ziggo???

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: MPEG2 decoder problemen bij Ziggo/13thStreet/JAG #8 Skinkie

  • Member
  • 17 posts

0
Neutral

Posted 27 August 2012 - 12:29

Mplayer is heel slim in het workarounden van brakke videostreams. In een hardware decoder zoals in je STB is dat niet haalbaar. Vandaar dat je problemen (en die zullen er ongetwijfeld zijn) op je STB veel sneller zult zien dan met mplayer.

Nouja, ffmpeg is dat ;)

Overigens, is dit niet een beetje mosterd na de maaltijd, 13th street is zéér binnenkort weg!

Ik weet van niks, hoe dat zo? Overigens het probleem is pas zichtbaar na onze vakantie, dus er is in die tussentijd wat gebeurd.

Re: MPEG2 decoder problemen bij Ziggo/13thStreet/JAG #9 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 27 August 2012 - 12:51

Ook (al) bij Ziggo???

Ah, lezen (door mij) is ook een vak ;)

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: MPEG2 decoder problemen bij Ziggo/13thStreet/JAG #10 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 27 August 2012 - 12:53


Mplayer is heel slim in het workarounden van brakke videostreams. In een hardware decoder zoals in je STB is dat niet haalbaar. Vandaar dat je problemen (en die zullen er ongetwijfeld zijn) op je STB veel sneller zult zien dan met mplayer.

Nouja, ffmpeg is dat ;)

Niet helemaal waar, mplayer kan ffmpeg en een externe decoder gebruiken, default is de laatste (niet ffmpeg dus) voor mpeg 2 video. Maar het heeft met meer te maken dan alleen de codec...

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: MPEG2 decoder problemen bij Ziggo/13thStreet/JAG #11 Skinkie

  • Member
  • 17 posts

0
Neutral

Posted 28 August 2012 - 19:50

Ik gebruik zelfs op m'n PC gewoon de VDPAU decoder, dus wel via ffmpeg. Maar je hebt gelijk, daar zal dus ook nog een demuxer tussen zitten. Iemand al een idee waarin het zit. Vind het oorverdovend stil, ook vanaf de content aanbieder zelf.

Re: MPEG2 decoder problemen bij Ziggo/13thStreet/JAG #12 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 29 August 2012 - 11:10

Volgens mij doet vdpau helemaal geen mpeg2 decoderen, of slechts gedeeltelijke acceleratie. Mplayer gebruikt default libmpeg2 om mpeg1 en mpeg2 te decoderen. In sommige gevallen is die decoder robuuster dan die van ffmpeg is mijn ervaring.

Hoe dan ook, het kan best zijn dat er een firmware bug in de encoder bij ziggo zit. Bij CDS hadden ze zoiets ook een tijd bij Ned1-2-3. Klagen, klagen klagen bij ziggo. Decoderen van mpeg2 is niet echt complex, je kunt er van uit gaan dat dat in een stb SoC gewoon goed gebeurt.

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: MPEG2 decoder problemen bij Ziggo/13thStreet/JAG #13 Skinkie

  • Member
  • 17 posts

0
Neutral

Posted 29 August 2012 - 17:39

Volgens mij doet vdpau helemaal geen mpeg2 decoderen, of slechts gedeeltelijke acceleratie. Mplayer gebruikt default libmpeg2 om mpeg1 en mpeg2 te decoderen. In sommige gevallen is die decoder robuuster dan die van ffmpeg is mijn ervaring.

Er zit ffmpeg12vdpau in, kan me voorstellen dat dat effectief alleen motion vectors zal doen.

Hoe dan ook, het kan best zijn dat er een firmware bug in de encoder bij ziggo zit. Bij CDS hadden ze zoiets ook een tijd bij Ned1-2-3. Klagen, klagen klagen bij ziggo. Decoderen van mpeg2 is niet echt complex, je kunt er van uit gaan dat dat in een stb SoC gewoon goed gebeurt.

Ik heb doordat het bij een specifiek programma is het idee dat ze alle programma's handmatig in MPEG2 coderen, en in de playout achter elkaar plakken. Op die manier zit er geen encoder meer tussen, hooguit een statmuxer. Maar het zal maar net de statmuxer zijn die dit doet...

Re: MPEG2 decoder problemen bij Ziggo/13thStreet/JAG #14 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 29 August 2012 - 18:07

Een statmux heeft geen zin als die geen feedback kan geven aan de encoder... "Voor het gemak" worden vaak de encoders + muxer van een transponder "de encoder" genoemd, omdat die onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn + dat het meestal ook nog in 1 doos zit...

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: MPEG2 decoder problemen bij Ziggo/13thStreet/JAG #15 gizmocuz

  • Member
  • 41 posts

+9
Neutral

Posted 29 August 2012 - 19:33

Sorry voor mijn late reactie,
Ik heb inmiddels ook een andere Jag opname bekomen (heb geen ziggo hier), en beide streams spelen goed om mijn dm8000.
Ik zie alleen op de plek waar het lijkt mis te gaat met mijn player dat daar opeens field bij komen, waar voorheen de Gop uit slechts frames bestonden.

Je zou de streams eens kunnen bekijken met 'Elecard Streameye Studio'

Re: MPEG2 decoder problemen bij Ziggo/13thStreet/JAG #16 Skinkie

  • Member
  • 17 posts

0
Neutral

Posted 30 August 2012 - 19:50

Beetje jammer dat net het hoofd programma keihard crashed binnen Wine.

Re: MPEG2 decoder problemen bij Ziggo/13thStreet/JAG #17 Skinkie

  • Member
  • 17 posts

0
Neutral

Posted 2 September 2012 - 17:24

Dan nog maar even een vraag. Is de demuxer van een Dreambox 7025 in hardware, of is dat een gstreamer iets?

Re: MPEG2 decoder problemen bij Ziggo/13thStreet/JAG #18 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 2 September 2012 - 17:46

STB'en demuxen mpeg transport streams in hardware. De rest (avi/mp4/mkv/etc.) wordt door gstreamer in software gedemuxed.

Het is zelfs zo, dat bij tv kijken, de processor alleen de ketting opzet (tuner instellen, demuxer en descrambler instellen, routering videopid naar videodecoder, routering audiopid naar audiodecoder), alles gaat dan in hardware, je zou enigma kunnen stoppen op dat punt.

Als je vanaf harddisk kijkt, wordt bij een transport stream de hardware demux gevuld met data uit de file, in andere gevallen gaat de data gstreamer in, die het verder compleet zelf afhandelt, die stuurt daarbij vanuit software de hardware decoders aan. Want decoding in software, dat zit er niet in.

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.



0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users