Jump to content

Photo

Verandering van modulatie geeft problemen op VU+ ultimo en niet op de dreambox 800HD

• Please log in to reply
33 replies to this topic

#1 Multytenne

• Senior Member
  • 77 posts

0
Neutral

Posted 24 September 2012 - 09:51

Sinds een paar dagen zijn NED2, SBS6 en Humor TV 24 dacht ik veranderd van modulatie.

Daarbij heb ik problemen gekregen met de ontvangst.
Op de Vu + ultimo heb ik regelmatig op deze kanalen een freeze en dropt het signaal naar 0% en dan weer terug.
Ik heb goed signaal 11db en meer.
De schotel die ik gebruik is een technisat multytenne.
Aan diezelfde schotel hangt nog in daisy chain een dreambox 800 Hd met gemini 3.0 erin.
En op die satbox heb ik dat probleem NIET ????

Ik had gelezen dat je met de nieuwe modulatie nu een sterker signaal nodig hebt. Dus ik dacht, het zal aan de schotel liggen.
Maar niet dus...want op de dreambox 800 HD gaat alles perfect.
Dus het moet aan de VU+ ultimo liggen of aan open pli ?
Ik draaide tot nu toe altijd open pli 2.0 en heb net geupgrade naar open pli 3.0
Maar het resultaat is hetzelfde gebleven.

Re: Verandering van modulatie geeft problemen op VU+ ultimo en niet op de dreambox 800HD #2 littlesat

• PLi® Core member
  • 57,159 posts

+698
Excellent

Posted 24 September 2012 - 09:56

En op Oranje TV....? Heb je daar de zelfde problemen (andere transponder met dezelfde parameters).

11 dB moet inderdaad genoeg zijn... tot zo'n ~6.5 dB behoor je beeld te behouden...

Edited by littlesat, 24 September 2012 - 09:56.

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W

Re: Verandering van modulatie geeft problemen op VU+ ultimo en niet op de dreambox 800HD #3 Multytenne

• Senior Member
  • 77 posts

0
Neutral

Posted 24 September 2012 - 10:05

Hij staat nu even op Oranje TV.
12 db signaal met mijn multytenne.
Maar niet echt een freeze of blokjes.

Re: Verandering van modulatie geeft problemen op VU+ ultimo en niet op de dreambox 800HD #4 Erik Slagter

• PLi® Core member
  • 46,969 posts

+541
Excellent

Posted 24 September 2012 - 11:42

Dat doorlussen naar een andere ontvanger wordt het signaal ook niet echt beter van, overigens... Het zou net de laatste druppel kunnen zijn.

Ik heb hier zelf een VU+Ultimo achter een uncommitted en een committed switch, geen enkel probleem. Je zou bijna zeggen dat er iets met de tuner of met de kabel is. Volgens mij zitten er in de VU+Ultimo standaard twee tuners, kun je anders misschien eens de andere aansluiten/proberen?

Wat ook nog zou kunnen helpen is die transponder even opnieuw scannen, met de nieuwe modulatie, zoals we op bijvoorbeeld de dm8000 ook moeten doen. De waardes staan dan binnen enigma ook weer goed. Hoewel de tuner op zich ook zelf moeten kunnen achterhalen dat de modulatie anders is, kan het geen kwaad om 'm in ieder geval alvast meteen de goede waardes te geven.

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.

Re: Verandering van modulatie geeft problemen op VU+ ultimo en niet op de dreambox 800HD #5 Multytenne

• Senior Member
  • 77 posts

0
Neutral

Posted 24 September 2012 - 15:17

Erik,
Het is zelfs zo dat de dreambox ACHTER de VU+ ultimo staat.
Dus ik lus door...en de dreambox staat erachter en daar heb ik wel perfect beeld zonder blokjes en droppen van het signaal.
Ja ik zou eens van tuner kunnen veranderen en zien wat dat geeft....

Re: Verandering van modulatie geeft problemen op VU+ ultimo en niet op de dreambox 800HD #6 Multytenne

• Senior Member
  • 77 posts

0
Neutral

Posted 24 September 2012 - 15:34

Ik heb nog nooit tuner B gebruikt.
1. Het is net also de f pluggen er niet goed ingaan.
Heb ze er toch in gekregen maar ik heb enkel een paar blokjes op het scherm. Er is duidelijk iets niet juist wat ik doe bij het tunen op tuner B
2. Dus terug naar A.

Ik heb nu even de SIGNAAL ZOEKER op het scherm staan en heb tuner A geselecteerd terwijl ik op SBS 6 sta.
In het beste geval heb ik 11,7 db signaal
maar ik zie de bovenste signaal meter SNR: van 70 naar 0 gaan constant.
op en af.
En ik heb dit enkel bij NED 2, SBS6 en waarschijnlijk nog een paar andere kanalen die dus op 8PSK modulatie over gegaan zijn.
De AGC (weet niet wat dit is) gaat van 72%$ naar 43 % en terug....

Re: Verandering van modulatie geeft problemen op VU+ ultimo en niet op de dreambox 800HD #7 Multytenne

• Senior Member
  • 77 posts

0
Neutral

Posted 24 September 2012 - 15:49

Het is dus bij alle kanalen die in 8PSK modulatie uitzenden (ned2, sbs6 en humor tv 24) dat het dignaal telkens op 0% gaat elke 10 seconden.
ook bij TV oranje dropt hij het signaal maar dat zo om de 30 seconden.
Als het signaal op 70% staat dan heb ik meer dan 11 dB !!

Waar zou dit kunnen aan liggen ?
Heb dit nog nooit gehad.
De dreambox doet dit dus niet.

Re: Verandering van modulatie geeft problemen op VU+ ultimo en niet op de dreambox 800HD #8 Multytenne

• Senior Member
  • 77 posts

0
Neutral

Posted 24 September 2012 - 15:54

Ik ga het eens proberen op TUNER B
De kabels zitten nu in TUNER B
MAar als ik zap...dan wil hij steeds naar TUNER A
Hoe switch ik de kanalen zodat hij naar TUNER B gaat ???

Re: Verandering van modulatie geeft problemen op VU+ ultimo en niet op de dreambox 800HD #9 pieterg

• PLi® Core member
  • 32,766 posts

+245
Excellent

Posted 24 September 2012 - 15:55

verander (tijdelijk) de preferred tuner setting van 'auto' naar 'tuner B' (ergens in het customize scherm)

Re: Verandering van modulatie geeft problemen op VU+ ultimo en niet op de dreambox 800HD #10 Multytenne

• Senior Member
  • 77 posts

0
Neutral

Posted 24 September 2012 - 16:09

Heb dat geprobeerd.
Dramatisch....ik krijg helemaal gestunteld beeld.
Allemaal blokjes en overal freezes...nee dit gaat niet.

Re: Verandering van modulatie geeft problemen op VU+ ultimo en niet op de dreambox 800HD #11 Multytenne

• Senior Member
  • 77 posts

0
Neutral

Posted 24 September 2012 - 16:30

Ik onderzoek en probeer dingen uit te sluiten door te zoeken en te kijken.
Ik heb het blijkbaar met nog andere kanalen ook hier en daar zelfs die in QPSK moduleren.

Als ik kijk naar de SD kanalen op 19E dan heb ik dat helemaal niet.
En haal ik zelfs 13 dB !!

Ik heb het nog op meerdere kanalen op 23E....zou er iets mis zijn met de LNB van de multytenne ?

Re: Verandering van modulatie geeft problemen op VU+ ultimo en niet op de dreambox 800HD #12 littlesat

• PLi® Core member
  • 57,159 posts

+698
Excellent

Posted 24 September 2012 - 16:36

Ik heb het nog op meerdere kanalen op 23E....zou er iets mis zijn met de LNB van de multytenne ?

Zou kunnen... maar voor hetzelfde geld staat je schotel niet helemaal scherp... stel hem eens opnieuw af op 23.5 oost..... Maar het is en blijft vreemd dat je wel 11 dB signaal hebt met blokken.... Er kan ook een stoorbron in de buurt zijn....

Edited by littlesat, 24 September 2012 - 16:37.

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W

Re: Verandering van modulatie geeft problemen op VU+ ultimo en niet op de dreambox 800HD #13 Erik Slagter

• PLi® Core member
  • 46,969 posts

+541
Excellent

Posted 24 September 2012 - 16:36

Dit suggereert inderdaad een instabiele "LO" (oscillator voor de mixer voor de middenfrequentie) in de LNB, het lijkt er op dat de frequentie teveel zwaait. Of de fase-getrouwheid is onvoldoende, dat zou verklaren waarom qpsk het wel doet en 8psk niet. Maar waarom de andere ontvanger het dan wel doet?!

O.a. Littlesat en Tech kunnen hier volgens mij meer onderbouwd iets over zeggen ;)

I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.

Re: Verandering van modulatie geeft problemen op VU+ ultimo en niet op de dreambox 800HD #14 Multytenne

• Senior Member
  • 77 posts

0
Neutral

Posted 24 September 2012 - 16:37

Nee het kan de LNB niet zijn.
Ben daarnet naar de dreambox gaan kijken die doorgelust staat achter de VU+Ultimo...en daar heb ik sbs6 zonder enig probleem.
Het moet dus aan de VU+ ultimo /open pli 3.0 liggen.

Zou het aan de tuner kunnen liggen ?

Re: Verandering van modulatie geeft problemen op VU+ ultimo en niet op de dreambox 800HD #15 Multytenne

• Senior Member
  • 77 posts

0
Neutral

Posted 24 September 2012 - 16:40

misschien moet ik tuner A en tuner B eens van plaats veranderen en zien wat dat geeft ?
Ik heb tuner B nog nooit gebruikt en toen ik daar de kabels met de f-pluggen op monteerde en de voorkeur instelling op TUNER B zette....dan kreeg ik helemaal geen beeld, ja enkele blokjes.
Tuner B is nogthans maagdelijk nieuw.

Re: Verandering van modulatie geeft problemen op VU+ ultimo en niet op de dreambox 800HD #16 Erik Slagter

• PLi® Core member
  • 46,969 posts

+541
Excellent

Posted 24 September 2012 - 16:46

Dat zou je zeker kunnen proberen, dan hoef je verder niks aan te passen.

Want alleen de kabel in tuner B zetten gaat natuurlijk niet werken ;)

Re: Verandering van modulatie geeft problemen op VU+ ultimo en niet op de dreambox 800HD #17 Multytenne

• Senior Member
  • 77 posts

0
Neutral

Posted 24 September 2012 - 16:49

ik heb tuner A en B omgewisseld.
Dus ik werk nu met tuner B die in slot A zit.
Zelfde resultaat.
Dus het is de tuner ook niet.

Het zou raar zijn dat beide tuners op dezelfde manier stuk zijn of niet goed werken.

Dus moet het ergens anders aan liggen ????

Edited by Multytenne, 24 September 2012 - 16:50.

Re: Verandering van modulatie geeft problemen op VU+ ultimo en niet op de dreambox 800HD #18 cobus

• Senior Member
  • 4,774 posts

+69

Posted 24 September 2012 - 17:05

is de voeding wel stabiel in je box geen opgeblazen elco's bv

Groetjes Cobus R

VU+ UNO 4K SE FBC DVB-C (8x)

MUTANT HD66SE FBC DVB-C (3x)

MAXYTEC MULTIBOX COMBO

MUTANT HD60 DVB-S

Ziggo (digitaal) Kabel TV (FTV) op alle decoders met oa fallback tuner

Re: Verandering van modulatie geeft problemen op VU+ ultimo en niet op de dreambox 800HD #19 Multytenne

• Senior Member
  • 77 posts

0
Neutral

Posted 24 September 2012 - 17:21

ik zag niets speciaals op de elco's.
De vraag is....WAAROM verliest hij soms zijn signaal (naar 0) op 23E ??
Ik heb dat niet op andere sat's.
ik ben aan het zappen en zoeken om dingen uit te sluiten, maar is niet makkelijk.
Ik heb geen idee waar het aan ligt.
De schotel is in ieder geval goed want anders zou de dreambox 800 HD die er achter gelust zit het ook niet goed doen, maar die doet het perfect.
Zou het aan de software liggen ?
Geen idee ?
Misschien moet ik eens een andere soft gebruiken ?
Draait er nog andere soft op de VU+ Ultimo ?

Re: Verandering van modulatie geeft problemen op VU+ ultimo en niet op de dreambox 800HD #20 Multytenne

• Senior Member
  • 77 posts

0
Neutral

Posted 24 September 2012 - 17:29

ik heb nu alle 4 de sats afgelopen, SD en HD....alles normaal...BEHALVE op 23E in HD.
Daar heb ik dus het signaal dat wegvalt om de x aantal seconden.
zelfs bv bij BRAVA TV HD (klassieke muziek).

Het is mij een raadsel hoor waarom juist op 23 E ???

1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users