Jump to content


Photo

Xtrend ET5000 loopt soms vast


  • Please log in to reply
36 replies to this topic

#1 alias haha

  • Senior Member
  • 357 posts

+2
Neutral

Posted 26 October 2012 - 12:20

Bij een paar vrienden van me staan een paar Et5000 te draaien, maar hebben er soms last van dat de box gewoon onder het kijken spontaan vastloopt.
Er staat nu OpenPli 3.0 op, er draait oscam op met CCcam 2.2.1 als client, en er loopt een checkscript elke minuut te controleren of oscam nog draait, maar daar zal ie niet zo'n last van hebben denk ik.
De ene had er met openpli 2.0 ook al last van maar heeft er wel een externe HD aan hangen met eigen voeding, en de 2e nu soms met openpli 3.0
Na box een keer de powerknop uit en aan te doen draait alles weer.

Wie heeft hier ook last van?

Edited by davequattro, 26 October 2012 - 12:20.

Vu+ duo 4K | Vu+ duo²

Zgemma H9S SE | Zgemma H9 Combo

Wavefrontier T90


Re: Xtrend ET5000 loopt soms vast #2 Henksat

  • Senior Member
  • 14,843 posts

+50
Good

Posted 26 October 2012 - 13:43

Test eerst maar eens met de kaart in de box met alleen CCcam, mocht het dan nog gebeuren horen wij het graag.

Re: Xtrend ET5000 loopt soms vast #3 alias haha

  • Senior Member
  • 357 posts

+2
Neutral

Posted 27 October 2012 - 07:34

Moet ik er de externe harde schijf ook er uit pluggen? Of mag die blijven zitten?

Vu+ duo 4K | Vu+ duo²

Zgemma H9S SE | Zgemma H9 Combo

Wavefrontier T90


Re: Xtrend ET5000 loopt soms vast #4 Carl

  • Senior Member
  • 367 posts

+8
Neutral

Posted 27 October 2012 - 08:03

Moet ik er de externe harde schijf ook er uit pluggen? Of mag die blijven zitten?


Bij vastlopen bedoel je dat menu etc ook niet meer reageert?

Checkscript heb ik nog nooit geinstalleerd ik zou dit samen met oscam verwijderen en dan kijken als het wel goed werkt.
De HDD hoef je niet te verwijderen.
XP1000, Clarketech CT9000 and a VU+ duo

Re: Xtrend ET5000 loopt soms vast #5 Henksat

  • Senior Member
  • 14,843 posts

+50
Good

Posted 27 October 2012 - 08:30

Moet ik er de externe harde schijf ook er uit pluggen? Of mag die blijven zitten?


Mijn boodschap lijkt mij toch vrij helder:

Test eerst maar eens met de kaart in de box met alleen CCcam, mocht het dan nog gebeuren horen wij het graag.



Re: Xtrend ET5000 loopt soms vast #6 alias haha

  • Senior Member
  • 357 posts

+2
Neutral

Posted 29 October 2012 - 16:25

Getest met CCcam alleen, en dan loopt ie niet vast.
Heb ook een vriend met een vusolo zonder hdd, en die belde me gisteren ook op, sinds openpli 3.0 vorige week er opgezet te hebben, dezelfde problemen, als bovenstaande, dus ligt niet aan de de xtrend in het algemeen.
Staat dezelfde check file op als bij mijn vriend met de xtrend.
Zie hieronder, misschien moet ik iets in de file veranderen of zo??
#!/bin/sh
logfile=/var/log/cron.1min
## Stellt sicher, dass oscam immer wieder gestartet wird.
if [ $(ps -A | grep -c oscam-experimental) = 0 ]; then
echo "$(date) oscam-experimental neustart" >> $logfile
exec start-stop-daemon -S -x /usr/bin/oscam-experimental -- -b -r 2  -c /etc/tuxbox/config/oscam-experimental
fi
if [ $(grep -c WARNING /var/log/oscam.log) -gt 1 ]; then
grep -c WARNING /var/log/oscam.log >> $logfile
echo "$(date)  kill oscam-experimental " >> $logfile
killall -9 oscam-experimental
cp /var/log/oscam.log /var/log/oscam_log.failed
#rm /var/log/oscam.log
sleep 2
echo "$(date) oscam-experimental neustart" >> $logfile
exec start-stop-daemon -S -x /usr/bin/oscam-experimental -- -b -r 2  -c /etc/tuxbox/config/oscam-experimental
fi
if [ $(grep -c PANIC /var/log/oscam.log) -gt 1 ]; then
grep -c PANIC /var/log/oscam.log >> $logfile
echo "$(date)  kill oscam-experimental " >> $logfile
killall -9 oscam-experimental
cp /var/log/oscam.log /var/log/oscam_log.failed
#rm /var/log/oscam.log
sleep 2
echo "$(date) oscam-experimental neustart PANIC" >> $logfile
exec start-stop-daemon -S -x /usr/bin/oscam-experimental -- -b -r 2  -c /etc/tuxbox/config/oscam-experimental
fi

Vu+ duo 4K | Vu+ duo²

Zgemma H9S SE | Zgemma H9 Combo

Wavefrontier T90


Re: Xtrend ET5000 loopt soms vast #7 Henksat

  • Senior Member
  • 14,843 posts

+50
Good

Posted 29 October 2012 - 17:17

Ik snap al helemaal niet wat je met Oscam op een box wilt waarop clients connecten, en als je het dan hebt over vriendjes krijg ik toch sterk de neiging aan CS te denken.
Kijk anders op het Streamboardforum voor meer support aangaande Oscam.

Re: Xtrend ET5000 loopt soms vast #8 alias haha

  • Senior Member
  • 357 posts

+2
Neutral

Posted 29 October 2012 - 18:08

Tuurlijk is het cs, binneshuis, 2 ontvangers, kids met ipad's die aan streaming doen, en maar 1 kaart... Heb ook al met CCcam alleen liggen stoeien, maar alleen maar freezes en oscam kan het beter, alleen sinds de openpli 3.0 is het dat het de apparaten vastlopen en/of uit zich zelf op de een of andere manier uitschakelen, daarbij bedoel ik dat de rode lamp brand op de ontvanger en niet meer aan te krijgen is, alleen door de power er af te halen en opnieuw op te starten.
Dus ik weet niet wat er verder voor verschil is tussen 2.1 of 3.0, maar ze hebben er last van, als de 2.1 nog aan updates werd ondersteund ging die er terug op, maar dat is niet.
Dus mijn vraag is waarom het op 2.1 wel goed ging en met 3.0 niet meer.
En op Streamboard hou ik het ook in de gate sinds hier het topic gesloten is.

Vu+ duo 4K | Vu+ duo²

Zgemma H9S SE | Zgemma H9 Combo

Wavefrontier T90


Re: Xtrend ET5000 loopt soms vast #9 joanvanberlo

  • Senior Member
  • 151 posts

0
Neutral

Posted 29 October 2012 - 19:05

Checkscript is overbodig.

Edited by joanvanberlo, 29 October 2012 - 19:07.

                                           vu duo2 / vu duo/openpli


Re: Xtrend ET5000 loopt soms vast #10 BuGless

  • Senior Member
  • 539 posts

+16
Neutral

Posted 29 October 2012 - 19:15

alleen sinds de openpli 3.0 is het dat het de apparaten vastlopen en/of uit zich zelf op de een of andere manier uitschakelen, daarbij bedoel ik dat de rode lamp brand op de ontvanger en niet meer aan te krijgen is, alleen door de power er af te halen en opnieuw op te starten.


Vermoedelijk geheugen management.
D.w.z. kernel zo configureren dat hij niet meer overboekt (zit die wijziging al in de standaard OpenPLi release?), en als er te weinig geheugen is/blijkt, een swapfile aanzetten.

Re: Xtrend ET5000 loopt soms vast #11 Stephan296

  • Senior Member
  • 948 posts

+8
Neutral

Posted 29 October 2012 - 19:26

Kleine notitie bij een swap file wordt je box wel traag van.
Tenminste dat is mijn ervaring

 Hardware: Clarke Tech ET9200 & Xtrend ET5000- Triax 78cm - 28.2E/23.5E/19.2E/13E
Software : Laatste Pli 4.0 Nightly Build - CCcam 2.2.1 - Settings van Hans
 


Re: Xtrend ET5000 loopt soms vast #12 catastrofus

  • Senior Member
  • 3,440 posts

+43
Good

Posted 29 October 2012 - 19:51

Box wordt traag bij een swapfile? Heb ik niet ondervonden (swap op cf) bij m'n 8000's... Box blijft werken en dat is de verbetering die je wil.

2 x ultimo4k (dvb-c fbc + 1 dvb-s2, 8.3r/nb) + een et10k/osmini (geen tuners en dus fallbackclient, nb) met een Synology ds214+ (2 x 6 TB) op DSM 7.1.1 in ziggo oost (voormalig @Home) + A1/A2/A3/HB (TechniSat)
 


Re: Xtrend ET5000 loopt soms vast #13 alias haha

  • Senior Member
  • 357 posts

+2
Neutral

Posted 29 October 2012 - 19:58

Ben nou bij mijn broer die belde me ook op, ook een Xtrend ET5000 met openpli 3.0 in gebruik met alleen CCCam, geen hdd, ook box zo traag als wat, ik drukte op menu, en het duurde 5 sec voordat er wat gebeurde, en ineens, stilstaand beeld, dukte op de OK knop, en zag dat er zogenaamd nog een ecm gevraagd werd, maar op de server was deze allang uitgelogd, en box bleef traag met elke knopje in te drukken, daarna alleen CCcam geherstart en box is weer snel met elk knopje.. idd iets met het geheugen..

Vu+ duo 4K | Vu+ duo²

Zgemma H9S SE | Zgemma H9 Combo

Wavefrontier T90


Re: Xtrend ET5000 loopt soms vast #14 alias haha

  • Senior Member
  • 357 posts

+2
Neutral

Posted 30 October 2012 - 11:35

Ben nu aan het testen met CCcam 2.1.3, heb gelezen dat swapfiles zo DM7000 is, oldschool en niet nodig is op E2 fw, te lezen hier: http://openpli.org/f...2485-swap-file/
Heb ook gelezen op verschillende fora dat CCcam 2.2.1 al vanaf het begin dat ie uit is gekomen soms problemen kan veroorzaken. Heb er nu Cccam 2.1.3 opgezet aangezien dat deze geen problemen geeft, zoals ik gelezen heb.
Ik neem aan dat het PLI team hier even naar wil kijken en desnoods wil aanpassen in de fw,
Heb bij mijn andere vriend ook oscam even uitgezet, dus nu alleen CCcam draaien, want zodra ik Oscam icm CCcam draaide dan kon je letterlijk niks met de ET5000, schakel je oscam uit en alleen CCcam ging het wel weer goed,
En als dit niet werkt, ben ik genoodzaakt terug naar 2.1 te gaan, aangezien die versie geen problemen gaf.
Maar dan moet ik er alles handmatig in gaan zetten...

Vu+ duo 4K | Vu+ duo²

Zgemma H9S SE | Zgemma H9 Combo

Wavefrontier T90


Re: Xtrend ET5000 loopt soms vast #15 Stephan296

  • Senior Member
  • 948 posts

+8
Neutral

Posted 30 October 2012 - 12:44

Ik snap bij jou het probleem niet.
Jij hebt het over freezes.
Ik heb zelf ook een 5000 en een 9200 met pli 3.0 met cccam 2.3.0.
Ik deel mijn kaart binnen in huis.
Ook met iPads laptops en bij mij werkt het perfect, zonder freezes of andere zaken.
Hoeveel epg heb je ingeladen?

 Hardware: Clarke Tech ET9200 & Xtrend ET5000- Triax 78cm - 28.2E/23.5E/19.2E/13E
Software : Laatste Pli 4.0 Nightly Build - CCcam 2.2.1 - Settings van Hans
 


Re: Xtrend ET5000 loopt soms vast #16 Henksat

  • Senior Member
  • 14,843 posts

+50
Good

Posted 30 October 2012 - 13:03

Ik neem aan dat het PLI team hier even naar wil kijken en desnoods wil aanpassen in de fw,


Er hoeft niks aangepast te worden in de image, gewoon CCcam 2.3.0 gebruiken dat gaat perfect, of alleen Oscam gaat ook goed.
Het combineren van beide is vragen om problemen, en waarom zou je dat nodig hebben? Juist, nergens voor.

Re: Xtrend ET5000 loopt soms vast #17 MiLo

  • PLi® Core member
  • 14,042 posts

+298
Excellent

Posted 30 October 2012 - 13:13

D.w.z. kernel zo configureren dat hij niet meer overboekt (zit die wijziging al in de standaard OpenPLi release?).


Je zou "echo 2 > /proc/sys/vm/overcommit_memory" kunnen doen, dan zet je de overcommit uit. Als dat helpt, zet ik 't meteen als default.
Real musicians never die - they just decompose

Re: Xtrend ET5000 loopt soms vast #18 BuGless

  • Senior Member
  • 539 posts

+16
Neutral

Posted 30 October 2012 - 14:27

echo 99 >/proc/sys/vm/overcommit_ratio
echo 2 >/proc/sys/vm/overcommit_memory

Beiden dan graag. Ik draai er al een aantal maanden mee, en het werkt goed.

Wat ik zie, is dat er nu bijv. tools zijn (helaas veel te veel) die niet echt een graceful fallback hebben als malloc() nul teruggeeft. Case in point: ik heb een logfile die te groot werd in /var/log, en dus al het geheugen opvrat. Gevolg was dat enigma2 gewoon bleef doorlopen, maar als je inlogde in de shell en opkg update/upgrade probeerde, dan stierf die tool na korte tijd (omdat malloc() nul retourneerde; gechecked met strace, dat was ook het moment dat ik erachter kwam). Vervolgens logfile weer verkleind, en de boel loopt goed door. Als die overcommit niet uit had gestaan, dan had de beruchte OOM-killer simpelweg iets afgeschoten; en dat had, ook enigma2 kunnen zijn, al naar gelang het "geweldige" algorithme waarmee hij dat bepaalt.

Re: Xtrend ET5000 loopt soms vast #19 MiLo

  • PLi® Core member
  • 14,042 posts

+298
Excellent

Posted 30 October 2012 - 20:18

Wat ik zie, is dat er nu bijv. tools zijn (helaas veel te veel) die niet echt een graceful fallback hebben als malloc() nul teruggeeft.


Helemaal niet vreemd. Academisch gezien wel leuk en aardig, maar de praktijk is dat als malloc een NULL teruggeeft, dat je er dan maar beter mee kan ophouden. Want als je bijvoorbeeld een foutmelding aan de gebruiker wil tonen, dan is de kans groot dat daar weer een malloc voor nodig is. Mijn advies is dan ook: Return value van malloc gewoon gebruiken, en NULL negeren. Als-ie null teruggeeft, ga je vanzelf snel dood. Een malloc faalt alleen maar als er een onoplosbaar probleem in het systeem is.
Real musicians never die - they just decompose

Re: Xtrend ET5000 loopt soms vast #20 MiLo

  • PLi® Core member
  • 14,042 posts

+298
Excellent

Posted 30 October 2012 - 20:20

...Ik draai er al een aantal maanden mee, en het werkt goed...


Ik draai al jaren zonder, en dat werkt ook goed. Je zult met iets meer empirische data moeten komen om aan kernel parameters te gaan prutsen.
Real musicians never die - they just decompose


0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users