Jump to content


Photo

root password werkt niet meer na gebruik plugin: passwd

dm7020hd openpli 3.0

  • Please log in to reply
14 replies to this topic

#1 nico_van_wijk

  • Senior Member
  • 42 posts

0
Neutral

Posted 14 January 2013 - 10:00

Heb afgelopen weekend mijn dm7020hd opnieuw geflasht met OpenPLI 3.0. Heb geen gebruik gemaakt van autobackup, dus het is een compleet nieuwe install.

Nu zag ik een plugin staan met de naam "passwd", ik dacht dat is handig kan ik mooi het root wachtwoord wijzigen buiten telnet om. Helaas heeft dit wat problemen gegeven.

Na het wijzigen van het root wachtwoord met de applicatie "passwd" lukt het me niet meer om met het rootwachtwoord in te loggen, niet via ftp en telnet. Volgens mij is het dus niet verstandig om deze plugin te installeren.
[list=1]
[*]Met tux commander zag ik in /etc 2 files staan: passwd en passwd- (waarom 2 files?).
[*]In de file passwd zag ik staan: root:x:0:0:root:/root:/bin/sh, waar x staat verwachten ik eigenlijk een encrypted password.
[*]Vervolgens heb ik de x weggehaald, er staat nu dus root::0:0:root:/root:/bin/sh, helaas lukt het me nog niet om in te loggen.
[*]Het valt me ook op dat er in /etc een file staat met de naam: .pwd.lock, kan dit er iets mee te maken hebben.
[/list]

Heeft er iemand nog een goede tip en mogelijk wat uitleg hoe het zit met passwd-, de x in de file en de file .pwd.lock?
Alvast bedankt!

Re: root password werkt niet meer na gebruik plugin: passwd #2 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,312 posts

+1,719
Excellent

Posted 14 January 2013 - 10:23

OpenPLI 3.0 gebruikt /etc/shadow, niet /etc/passwd, zoals de meeste Linux distributies. Ik ga er dus maar even vanuit dat die plugin niet helemaal kosjer is, en op een niet standaard manier het password wijzigd.

Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: root password werkt niet meer na gebruik plugin: passwd #3 wortellica

  • Senior Member
  • 1,370 posts

+33
Good

Posted 14 January 2013 - 10:30

Ik heb idd een tijdje geleden ook de boel opnieuw moeten fllashen dankzij deze plugin :angry:

Re: root password werkt niet meer na gebruik plugin: passwd #4 nico_van_wijk

  • Senior Member
  • 42 posts

0
Neutral

Posted 14 January 2013 - 11:27

Hmm, dat is niet zo grappig. Is er een mogelijkheid om het password uit de shadowfile te wissen? Of zou er meer "verziekt" zijn door die plugin?

Re: root password werkt niet meer na gebruik plugin: passwd #5 pieterg

  • PLi® Core member
  • 32,766 posts

+245
Excellent

Posted 14 January 2013 - 13:26

Hmm, dat is niet zo grappig. Is er een mogelijkheid om het password uit de shadowfile te wissen? Of zou er meer "verziekt" zijn door die plugin?


het password in de shadowfile is prima, die moet je laten staan.

Wat je wel even moet controleren, is dat er geen password in /etc/passwd terecht gekomen is.
Eventueel met een tekst editor aanpassen, en zorgen dat dit de eerste regel is:

root:x:0:0:root:/home/root:/bin/sh

dan gaat het shadow password weer gewoon werken.

Re: root password werkt niet meer na gebruik plugin: passwd #6 nico_van_wijk

  • Senior Member
  • 42 posts

0
Neutral

Posted 14 January 2013 - 13:39


Hmm, dat is niet zo grappig. Is er een mogelijkheid om het password uit de shadowfile te wissen? Of zou er meer "verziekt" zijn door die plugin?


het password in de shadowfile is prima, die moet je laten staan.

Wat je wel even moet controleren, is dat er geen password in /etc/passwd terecht gekomen is.
Eventueel met een tekst editor aanpassen, en zorgen dat dit de eerste regel is:

root:x:0:0:root:/home/root:/bin/sh

dan gaat het shadow password weer gewoon werken.


Dit stond er ook oorspronkelijk: root:x:0:0:root:/home/root:/bin/sh

Blijkbaar heeft de plugin "passwd" iets raars gedaan, want het werkt niet. Wat voor password ik ook instel met de plugin ik kan er niet meer inloggen als root.

Edited by nico_van_wijk, 14 January 2013 - 13:39.


Re: root password werkt niet meer na gebruik plugin: passwd #7 nico_van_wijk

  • Senior Member
  • 42 posts

0
Neutral

Posted 14 January 2013 - 21:20

Heeft iemand een screendumpje van zijn shadow file, kan ik even kijken hoe die structuur van het wachtwoord moet zijn?

Re: root password werkt niet meer na gebruik plugin: passwd #8 catastrofus

  • Senior Member
  • 3,440 posts

+43
Good

Posted 14 January 2013 - 21:24

Be my guest en hier 1 van de 'nobody' entry:

nobody:*:15563:0:99999:7:::

en zo staat ie in de /etc/passwd:

nobody:x:65534:65534:nobody:/nonexistent:/bin/sh

Dus zoek de struktuur maar... ;)

Edited by catastrofus, 14 January 2013 - 21:26.

2 x ultimo4k (dvb-c fbc + 1 dvb-s2, 8.3r/nb) + een et10k/osmini (geen tuners en dus fallbackclient, nb) met een Synology ds214+ (2 x 6 TB) op DSM 7.1.1 in ziggo oost (voormalig @Home) + A1/A2/A3/HB (TechniSat)
 


Re: root password werkt niet meer na gebruik plugin: passwd #9 nico_van_wijk

  • Senior Member
  • 42 posts

0
Neutral

Posted 14 January 2013 - 22:45

Be my guest en hier 1 van de 'nobody' entry:

nobody:*:15563:0:99999:7:::

en zo staat ie in de /etc/passwd:

nobody:x:65534:65534:nobody:/nonexistent:/bin/sh

Dus zoek de struktuur maar... ;)


Thanks, maar het wil niet lukken als ik het password gewoon weg haal. Heeft iemand misschien dit regeltje voor me met het orginele standaard password? Was dat niet gewoon dm of dm7020 of zoiest?

Re: root password werkt niet meer na gebruik plugin: passwd #10 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,123 posts

+685
Excellent

Posted 14 January 2013 - 23:09

Standaard bij PLi is geen wachtwoord... met ssh kun je dan niet inloggen... met telnet wel...

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: root password werkt niet meer na gebruik plugin: passwd #11 nico_van_wijk

  • Senior Member
  • 42 posts

0
Neutral

Posted 14 January 2013 - 23:12

Is toch nog gelukt, ik zat de verkeerde file te editten nl. shadow- i.p.v. shadow.

Shadow stond overigens op readonly, na de attribute te hebben gewijzigd kon ik hem editten en heb ik het wachtwoord gewoon helemaal weggehaald. Daarna met telnet een nieuw wachtwoord erin gegooid.

En nu snel die plugin eraf gooien :)

Edited by nico_van_wijk, 14 January 2013 - 23:12.


Re: root password werkt niet meer na gebruik plugin: passwd #12 catastrofus

  • Senior Member
  • 3,440 posts

+43
Good

Posted 15 January 2013 - 07:47

Ook al is ie read-only, je kunt hem als root altijd wegschrijven, in vi, met ':w!' dus. Daar hoef je geen permissie voor te wijzigen.

2 x ultimo4k (dvb-c fbc + 1 dvb-s2, 8.3r/nb) + een et10k/osmini (geen tuners en dus fallbackclient, nb) met een Synology ds214+ (2 x 6 TB) op DSM 7.1.1 in ziggo oost (voormalig @Home) + A1/A2/A3/HB (TechniSat)
 


Re: root password werkt niet meer na gebruik plugin: passwd #13 nico_van_wijk

  • Senior Member
  • 42 posts

0
Neutral

Posted 15 January 2013 - 13:45

Ook al is ie read-only, je kunt hem als root altijd wegschrijven, in vi, met ':w!' dus. Daar hoef je geen permissie voor te wijzigen.

Op de dreambox met tuxcommander lukte het niet om de file te bewerken omdat hij alleen lezen was. Vanaf de pc kon ik er gelukkig met total commander bij omdat ik Samba had draaien, daar heb ik de read only eraf gehaald.

Re: root password werkt niet meer na gebruik plugin: passwd #14 pieterg

  • PLi® Core member
  • 32,766 posts

+245
Excellent

Posted 16 January 2013 - 10:43

Shadow stond overigens op readonly, na de attribute te hebben gewijzigd kon ik hem editten en heb ik het wachtwoord gewoon helemaal weggehaald.


dan heb je kans dat je niet meer kan inloggen, een world-readable shadow file zou zomaar eens geweigerd kunnen worden.
Dus ik zou hem ff terug zetten daar de originele attributes voor de zekerheid.

Re: root password werkt niet meer na gebruik plugin: passwd #15 nico_van_wijk

  • Senior Member
  • 42 posts

0
Neutral

Posted 16 January 2013 - 11:59


Shadow stond overigens op readonly, na de attribute te hebben gewijzigd kon ik hem editten en heb ik het wachtwoord gewoon helemaal weggehaald.


dan heb je kans dat je niet meer kan inloggen, een world-readable shadow file zou zomaar eens geweigerd kunnen worden.
Dus ik zou hem ff terug zetten daar de originele attributes voor de zekerheid.

Zal in voor de zekerheid doen, al moet ik zeggen dat ik gewoon kan inlogggen. Heb je enig idee waarom er ook een shadow- file is? Naast een passwd file is er ook een passwd- file. Mijn kennis van Linux is niet zo groot :) .



0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users