Jump to content

Photo

Wat gebeurt er precies bij een zap error "Tune failed!"

• Please log in to reply
33 replies to this topic

Re: Wat gebeurt er precies bij een zap error "Tune failed!" #21 pieterg

• PLi® Core member
  • 32,766 posts

+245
Excellent

Posted 30 January 2013 - 01:15

hij gaat eerst een rotor lus in, en wacht daar op de een of andere rotor lock status.
Pas daarna gaat hij tunen.

Maar zelfs als hij een lock heeft, en dan gaat draaien, verliest de tuner de lock, en volgen er alsnog retries.

Als het goed is gebeurt dit ook als je een 'sid not found in pat' gehad hebt, zodra de tuner de lock verliest is dat een nieuwe error die zwaarder weegt, dus retune.

Re: Wat gebeurt er precies bij een zap error "Tune failed!" #22 rhinoceros

• Senior Member
  • 569 posts

+23
Neutral

Posted 30 January 2013 - 01:41

Maar bij de et9000 is er geen power meting. Dan is het mij niet duidelijk hoe de rotor lock status tot stand komt. Dat hij wacht met tunen is dat wel van toepassing wanneer er geen power meting beschikbaar is?

De tuner verliest inderdaad zijn lock want ik kan zien dat de SNR gelijk 0 wordt. Maar dan is de 'tuning failed' ook al geconcludeerd en is de rotor al op de juiste positie. Van 19.2° naar 23.3° gaat betrekkelijk snel. Al die tijd zie ik in de infobar wat er gebeurt met de SNR. Het signaal blijft echt 0 als ik niet van kanaal verander. Neem ik een andere zender op dezelfde tp en zap dan terug dan is mijn SNR er weer (98% of zo).

Tja, niet zo'n eenvoudige materie dus.

Wat ik met heel veel zekerheid kan zeggen is dat de rotor goed zijn werk doet. Dat is ook betrekkelijk eenvoudig te controleren. Wat ik ook zie is dat de tuner werkelijk razendsnel is. Bij draaiende rotor krijgt de tuner al een lock nog voor het -3 dB punt van de openingshoek. Te controleren in de positioning met 'search' en een tuner op een vaste frequentie. Dan stopt de search al ruim voordat het center punt van de beam bereikt is dus wanneer het signal misschien iets van 35% is.

"Het enige wat we leren van de geschiedenis is dat we niets leren van geschiedenis.", Georg Wilhelm Friedrich Hegel, 1831

Re: Wat gebeurt er precies bij een zap error "Tune failed!" #23 rhinoceros

• Senior Member
  • 569 posts

+23
Neutral

Posted 30 January 2013 - 01:51

Herstel, dat klopt niet helemaal, heb ik niet goed gezegd. Het signaal wordt inderdaad helemaal 0 vlak voordat de positie bereikt wordt. Daarna is het signaal meteen goed maar de tuning is mislukt. Ik zie in de infobar dus wel 98 of 99% maar het beeld (van de vorige zender) blijft bevroren. Tuning failed en zelfs opnieuw kiezen van hetzelfde kanaal brengt geen verandering, noch komt de rotor in actie.

"Het enige wat we leren van de geschiedenis is dat we niets leren van geschiedenis.", Georg Wilhelm Friedrich Hegel, 1831

Re: Wat gebeurt er precies bij een zap error "Tune failed!" #24 pieterg

• PLi® Core member
  • 32,766 posts

+245
Excellent

Posted 30 January 2013 - 11:57

dus we moeten het wellicht zoeken in dat er geen retune plaatsvindt na een 'sid not found in pat' (en/of mogelijk andere soorten tune failed situaties), zelfs niet als de tuner na zo'n situatie z'n lock kwijtraakt.

Want je weet 100% zeker dat de rotor op dat moment op de juiste positie staat, omdat bijvoorbeeld een zap naar een zender in dezelfde band + polariteit op dezelfde sat binnen een seconde een lock + beeld geeft?
(door dit te testen op zelfde band + polariteit sluit je een eventuele 13/18V / 22KHz fout ook nog uit)

Ik denk dat je e2 log alle info heeft die we nodig hebben, we moeten alleen nog even de juiste conclusies trekken ;)

Re: Wat gebeurt er precies bij een zap error "Tune failed!" #25 rhinoceros

• Senior Member
  • 569 posts

+23
Neutral

Posted 30 January 2013 - 13:15

Ja ik weet zeker dat de rotor goed staat want ik zie de juiste SNR en een zap naar een andere zender in DEZELFDE tp geeft beeld binnen 1 seconde zonder dat de rotor actief wordt. Dit zie je onmiddelijk aan het ontbreken van de 'dish' animatie. Terug zappen naar de oorspronkelijke target geeft ook beeld binnen 1 seconde zonder rotor beweging.

Ik heb nog een experiment gedaan waardoor ik nu denk wel het bewijs te hebben van de veronderstelling dat de tuning onmiddelijk begint na de keuze van een zender op een andere sat. Waarom is een goede vraag. Kan zijn dat het een bug is omdat er niet gewacht wordt op de rotor lock, kan zijn dat de rotor lock onmiddelijk is omdat er geen power meting is. Ik vermoed het laatste. De registers voor de power meting zijn er wel maar geven altijd de waarde 0.

Mijn experiment:

Ik kan de satelliet Astra 1 niet uitzetten. Maar goed ook. Daarom heb ik in mijn rotor instelling de positie van Astra 1 zover verdraaid naar het oosten totdat ik de lock kwijt ben. Geen ontvangst meer dus op Astra 1. Daarna zappen naar Astra 3 wat voorheen meestal niet lukte vanwege 'tune failed'. En ziedaar, ditmaal gaat het zappen werkelijk perfekt. Ik krijg eerst een 'sid not found in pat' maar daarna krijg ik gewoon beeld. Dus geen 'tune failed'.

Daarna heb ik de positie van Astra 1 opnieuw verdraaid, ditmaal flink ver naar het westen want er is toch geen andere sat met een tp op 12129V. Geen beeld natuurlijk op Astra 1. Dan gezapt naar Astra 3 12129V en ziedaar, weer keurig de 'sid not found in pat' en dan netjes beeld. Geen tune failed.

De tuner kreeg in dit laatste experiment overigens geen lock wanneer de rotor voorbij Astra 1 draaide met ook een tp op dezelfde frequentie. Maar de lock kwam keurig op de target positie van Astra 3.

Dit is volgens mij wel een heel sterke indicatie dat de tuning onmiddelijk begint op de sat positie van de oorsprong.

De meldingen van sit not found in pat komen misschien van een timing probleem van de tuner of drivers. De lock is er erg snel en de pat wordt misschien al gelezen nog zonder dat het signaal voldoende stabiel is. Uiteindelijk is de 'sid not in pat' altijd een loos alarm.

Re: Wat gebeurt er precies bij een zap error "Tune failed!" #26 mirakels

• Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 7,603 posts

+62

Posted 30 January 2013 - 13:17

kan de 'sid not found in pat' niet veroorzaakt worden doordat dat hij niet op tijd kon tunen en daardoor uberhaupt de pat niet heeft gevonden (oftewel in een lege pat kijkt)?
Geen wonder... Had slechts een dm7000, maar wel ook een rotor. eigenlijk al een tijdje ook een dm600 en dm7025. Maar nu kijkend met een et9000 en vuduo

Re: Wat gebeurt er precies bij een zap error "Tune failed!" #27 rhinoceros

• Senior Member
  • 569 posts

+23
Neutral

Posted 30 January 2013 - 13:34

Euh, ja daar heb je gelijk in als inderdaad het tunen veel te vroeg begonnen is wat ik dus veronderstel. Ik weet niet precies hoe het tuning proces verloopt maar eigenlijk zou dat betekenen dat er vrijwel altijd 'sid not in pat' meldingen moeten zijn na rotor bewegingen. Van 19.2 naar 23.5 is wel een van de kleinste afstanden.

Ik heb ook al eens gezien dat ik bij een sat scan waar een rotor beweging voor nodig is vaak de eerste transponder kwijtraak. Niet een willekeurige maar de eerste.

Re: Wat gebeurt er precies bij een zap error "Tune failed!" #28 pieterg

• PLi® Core member
  • 32,766 posts

+245
Excellent

Posted 30 January 2013 - 13:38

kan de 'sid not found in pat' niet veroorzaakt worden doordat dat hij niet op tijd kon tunen en daardoor uberhaupt de pat niet heeft gevonden (oftewel in een lege pat kijkt)?

nee, dat is de 'no pat' situatie, waar een andere melding aan hangt.
'sid not found' betekent dat er een geldige pat gelezen is, maar de sid daar niet in voorkomt.

Re: Wat gebeurt er precies bij een zap error "Tune failed!" #29 rhinoceros

• Senior Member
  • 569 posts

+23
Neutral

Posted 30 January 2013 - 13:44

nee, dat is de 'no pat' situatie, waar een andere melding aan hangt.
'sid not found' betekent dat er een geldige pat gelezen is, maar de sid daar niet in voorkomt.

Maar dat kan dan toch alleen de pat zijn van de tp op Astra 1, de sat waarvandaan ik probeer te zappen?

Re: Wat gebeurt er precies bij een zap error "Tune failed!" #30 pieterg

• PLi® Core member
  • 32,766 posts

+245
Excellent

Posted 2 February 2013 - 11:46

volgens mij heb ik hem gevonden:

http://openpli.git.s...9fd00238ad00471

Re: Wat gebeurt er precies bij een zap error "Tune failed!" #31 Dimitrij

• PLi® Core member
  • 10,379 posts

+354
Excellent

Posted 2 February 2013 - 11:57

Great news, thank you.

GigaBlue UHD Quad 4K /Lunix3-4K/Duo 4K

Re: Wat gebeurt er precies bij een zap error "Tune failed!" #32 rhinoceros

• Senior Member
  • 569 posts

+23
Neutral

Posted 2 February 2013 - 18:25

Heel goed werk, bedankt. Ik zal zo snel mogelijk gaan testen maar dat zal nog wel een tijdje gaan duren. Ik ben op dit moment ver van waar de box staat.

Re: Wat gebeurt er precies bij een zap error "Tune failed!" #33 Dimitrij

• PLi® Core member
  • 10,379 posts

+354
Excellent

Posted 3 February 2013 - 11:04

Deze patch is niet helemaal het probleem opgelost.
Nu het signaal is er, maar geen beeld.
De reden?

GigaBlue UHD Quad 4K /Lunix3-4K/Duo 4K

Re: Wat gebeurt er precies bij een zap error "Tune failed!" #34 Dimitrij

• PLi® Core member
  • 10,379 posts

+354
Excellent

Posted 3 February 2013 - 11:42

De reden?

Vraag is verwijderd.
De zaak in de emulator.