Jump to content


Photo

Triple lnb van Canal Digitaal nu leverbaar.

Triple lnb

  • Please log in to reply
69 replies to this topic

Re: Triple lnb van Canal Digitaal nu leverbaar. #21 ralph_kl

  • Member
  • 3 posts

0
Neutral

Posted 14 February 2013 - 14:58

Hallot Henksat,
Ik heb deze geplaatst op een Triax 64cm.
Wellicht moet ik nog wat spelen met het kantelen van de LNB.

Re: Triple lnb van Canal Digitaal nu leverbaar. #22 Henksat

  • Senior Member
  • 14,843 posts

+50
Good

Posted 14 February 2013 - 15:31

Ik heb deze geplaatst op een Triax 64cm.
Wellicht moet ik nog wat spelen met het kantelen van de LNB.


64 moet genoeg zijn, is ie voor gemaakt eigenlijk.
Vuistregel voor de kanteling: kantel hem zover door dat de kop van A-1 niet lager meer kan, en ga dan een centimeterje terug, dan zit je ongeveer goed.

En nog een tip: De nek van de Duo en Triple LNB welke in de LNB-houder komt is nogal vrij lang, je kan hem in de houder dus vrij ver naar achteren of naar voren schuiven.
Mijn ervaring is, schuif hem dusdanig ver naar voren dat de coaxkabel welke uit de feedarm komt net niet in gedrang komt te zitten.

Re: Triple lnb van Canal Digitaal nu leverbaar. #23 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 14 February 2013 - 16:30

en daar wil ik nog aan toevoegen, de lnb naar voren en achteren verplaatsen heeft heel weinig invloed op de ontvangst, dat kun je rustig doen.

Wat betreft kanteling e.d., ik denk dat je gewoon moet meten. Mijn LNB's zijn (ook) niet precies gekanteld zoals de berekening het voorschrijft, maar geven zo wel de hoogste SNR.

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Triple lnb van Canal Digitaal nu leverbaar. #24 jbnl

  • Senior Member
  • 282 posts

+8
Neutral

Posted 14 February 2013 - 21:41

Ben benieuwd wat de lnb doet op een 78cm triax, dus kijk zeker uit naar je resultaten Henksat !

Re: Triple lnb van Canal Digitaal nu leverbaar. #25 Henksat

  • Senior Member
  • 14,843 posts

+50
Good

Posted 15 February 2013 - 10:52

Ben benieuwd wat de lnb doet op een 78cm triax, dus kijk zeker uit naar je resultaten Henksat !


Nou, daar komt ie dan.

Ik had op mijn Triax 78 een CDS Duo LNB, hierop op beide Asrtra's volle bak, 16.2 dB, niks mis mee dus.
Zojuist de Duo vervangen door de Triple LNB, niks aan de afstelling van de schotel veranderd, logisch want de Astra-3 kop blijft in het midden zitten.
Hierna gelijk getest, op Astra 1 en Astra 3 nog steeds volle bak, namelijk 16.2 dB, en op Astra 2 iets lager, alles tussen de 13 en 15 dB, is normaal voor een op de UK gerichte beam.

Kan niet anders zeggen dus dat dit een perfecte LNB is voor de ontvangst van de 3 Astra's.... :)
En ondanks dat deze LNB gemaakt is voor de 64 cm Triax, geef ik toch de voorkeur aan een 78 cm zoals hier in gebruik.

En omdat de resultaten zo goed zijn laat ik hem maar gelijk zitten, op de andere tuneringang zit een Wavefrontier, maar omdat ik toch vrij vaak UK kijk is een Astra-2 op beide tuners best handig bij opnames....

Re: Triple lnb van Canal Digitaal nu leverbaar. #26 jbnl

  • Senior Member
  • 282 posts

+8
Neutral

Posted 15 February 2013 - 16:30

Aha oke, super bedankt dus ook ideaal voor een 78cm das goed nieuws.

Re: Triple lnb van Canal Digitaal nu leverbaar. #27 ralph_kl

  • Member
  • 3 posts

0
Neutral

Posted 17 February 2013 - 18:32

Hallo Henksat
Ik heb je tips uitgevoerd.
Met mijn 64 schotel kreeg ik dit niet voor elkaar.
Nu heb ik een 78 cm schotel geplaatst, en het werkt nu gedeeltelijk.

Astra 1 goede kwaliteit, komt op zo'n 90 per cent signaalsterkte en 80 per cent kwaliteit
Astra 3 erg goed, zo' 90 per cent signaal sterkte en 90 per cent kwaliteit
Astra 2 krijg ik op zo' n 90 per cent signaalsterkte, maar de kwaliteit blijft erg laag, wat ik ook doe.
Bepaalde zenders komen door, zwak maar stabiel, anderen komen helemaal niet door omdat ze te zwak zijn.

Nu gebruik ik maar een simpele satfinder, dus ga er maar van uit dat het niet helemaal perfect is afgesteld.

Wellicht dat er iemand nog tips heeft om het allemaal werkend te krijgen?
Ik kan natuurlijk een installateur laten komen, maar daar leren we zelf niks van.

Alvast bedankt

Ralph


Re: Triple lnb van Canal Digitaal nu leverbaar. #28 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 17 February 2013 - 18:47

Wat noem jij "kwaliteit" en wat noem jij "signaalsterkte"?

Vaak wordt naar één van de twee gerefereerd als men AGC bedoeld. De AGC is NIET geschikt als indicatie van signaalsterkte of signaalkwaliteit!

Je moet enkel en alléén naar de SNR kijken.

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Triple lnb van Canal Digitaal nu leverbaar. #29 Henksat

  • Senior Member
  • 14,843 posts

+50
Good

Posted 17 February 2013 - 20:18

Niks aan toe te voegen

Re: Triple lnb van Canal Digitaal nu leverbaar. #30 Black Tiger

  • Senior Member
  • 317 posts

+6
Neutral

Posted 28 February 2013 - 19:48

Je moet enkel en alléén naar de SNR kijken.

Als je alleen SNR en AGC hebt wel, maar de meeste ontvangers hebben meer. Overigens kan de AGC een signaal versterken dus het kan wel een kleine indicatie zijn.

In andere gevallen (andere ontvangers) kun je niet uitsluitend en alleen naar SNR kijken want je kunt een vol SNR hebben en toch 0 beeld (bijv. als je op de verkeerde satelliet zit te kijken).

Om verder niet de BER te vergeten. Je kunt nog zo'n leuke SNR hebben, als je daar een dikke BER naast hebt schiet het niet op.

Dus "uitsluitend en alleen naar de SNR kijken" gaat slechts op voor bepaalde ontvangers.

Edited by Black Tiger, 28 February 2013 - 19:49.

Greetings, Black Tiger

Re: Triple lnb van Canal Digitaal nu leverbaar. #31 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 1 March 2013 - 08:52

Ik ga er ook van uit dat je je gezonde verstand gebruikt natuurlijk. Crux van het verhaal is dat je absoluut niét naar de AGC kijkt.

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Triple lnb van Canal Digitaal nu leverbaar. #32 cobus

  • Senior Member
  • 4,747 posts

+69
Good

Posted 1 March 2013 - 10:07

Als je bv eens enigma2 signal meter installeer op je smartphone dan kun je hem goed mee afstellen.

Groetjes Cobus R

 

VU+ UNO 4K SE FBC DVB-C (8x) LCD4linux met Samsung SPF 75H

MUTANT HD66SE FBC DVB-C (3x)

MAXYTEC MULTIBOX COMBO

MUTANT HD60 DVB-S

 

 

Ziggo (digitaal) Kabel TV (FTV) op alle decoders met oa fallback tuner

 


Re: Triple lnb van Canal Digitaal nu leverbaar. #33 Rob van der Does

  • Senior Member
  • 7,766 posts

+184
Excellent

Posted 1 March 2013 - 10:09

Overigens kan de AGC een signaal versterken dus het kan wel een kleine indicatie zijn.


AGC (Automatic Gain Control) kan het signaal uitsluitend verzwakken.

Re: Triple lnb van Canal Digitaal nu leverbaar. #34 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 1 March 2013 - 10:36

Theorie en praktijk van AGC lopen nogal uiteen. Wat de theorie betreft vind ik dat je niet kunt zeggen dat AGC het signaal alleen kan verzwakken. Er zit een circuit in de tuner die de signaalsterkte optimaal maakt voor detectie en demodulatie. Dat circuit zal afhankelijk van wat aan de andere kant van het circuit aan signaalsterkte (absoluut, geen SNR=kwaliteit dus) benodigd is, (volgens ontwerp) het signaal altijd versterken of altijd verzwakken en de "fijnregeling" daarvan is de AGC. Of er versterkt of verzwakt wordt is niet van belang. In min of meerdere mate verzwakken is in feite hetzelfde als in min of meerdere mate versterken. Hoe meer de AGC op "verzwakken" staat of "minder versterker" zou dan een aanduiding zijn voor de absolute sterkte van het ontvangen signaal.

Dat is de theorie. De praktijk ligt wat anders. In de eerste plaats is het absoluut niet duidelijk (per fabrikant en zelfs model) wat men precies aangeeft met de "AGC" waarde. Ik heb ze niet allemaal getest, maar op een aantal ontvangers gaat de AGC omhoog naarmate de ontvangst sterker is. Dat klopt dus niet met de theorie. Er zijn ook ontvangers waar de AGC-waarde quasi-willekeurig is, in ieder geval kan ik er geen peil op trekken.

Maar daarnaast, je bent helemaal niet geinteresseerd in de signaalsterkte. Je bent geinteresseerd in de signaalkwaliteit (en dat is wat SNR aangeeft). Het is heel simpel om de sterkte van een signaal te vergroten, daar heb je een versterker voor. Die zitten ook in de LNB en in de tuner. Als de sterkte van het signaal het probleem zou zijn, zou wat meer versterken de oplossing zijn (= wat meer AGC). Probleem met versterken is dat je het signaal en de storing/ruis even hard meeversterkt. Netto gaat de kwaliteit van het signaal er niet op vooruit (grote kans dat het zelfs achteruit gaat). Een signaal met een hoge kwaliteit (= hoge SNR) kun je, als die zwak is, heel goed versterker tot een bruikbaar niveau. Een signaal van slechte kwaliteit kun je wel versterken, maar blijft daarmee onbruikbaar.

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is. De AGC is dus ECHT NIET interessant.

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Triple lnb van Canal Digitaal nu leverbaar. #35 Rob van der Does

  • Senior Member
  • 7,766 posts

+184
Excellent

Posted 1 March 2013 - 12:01

Als je het woord 'AGC' vervangt door 'Signaalsterkte' klopt de uilezing voor de meeste ontvangers.
Het blijft echter een oninteressante waarde.

Re: Triple lnb van Canal Digitaal nu leverbaar. #36 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,123 posts

+685
Excellent

Posted 1 March 2013 - 13:22

Bij enigma1 kan je de BER op de juiste manier benaderen. Daar had ik een algortme destijds gemaakt dat de AGC optimaliseerde op een bepaalde zender om zo de beste BER te bepalen. De ontvanger werd er zeker bij zwakkere zenders beter van...

Wat betreft signaal indicatie (sterkte, kwaleit if wat dan ook) geeft de AGC geen enkele indicatie....

Edited by littlesat, 1 March 2013 - 13:23.

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Triple lnb van Canal Digitaal nu leverbaar. #37 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 1 March 2013 - 14:56

Ik denk dat je de term signaalsterkte ten alle tijde moet vermijden, omdat iedereen er z'n eigen interpretatie op na houdt. Noem het maar gewoon SNR, dan weet iedereen waar we het over hebben ;) En AGC gaan we dus altijd negeren.

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Triple lnb van Canal Digitaal nu leverbaar. #38 Rob van der Does

  • Senior Member
  • 7,766 posts

+184
Excellent

Posted 1 March 2013 - 15:50

Ik denk dat je de term signaalsterkte ten alle tijde moet vermijden, omdat iedereen er z'n eigen interpretatie op na houdt. Noem het maar gewoon SNR, dan weet iedereen waar we het over hebben ;) En AGC gaan we dus altijd negeren.


Hehe, nu creer je de verwarring zelf........

Als je het woord 'AGC' vervangt door 'Signaalsterkte' klopt de uilezing voor de meeste ontvangers.
Het blijft echter een oninteressante waarde.



Re: Triple lnb van Canal Digitaal nu leverbaar. #39 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 1 March 2013 - 16:29

Mijn ervaring op diverse enigma2-ontvangers is dat er totale onzin uit de AGC waarde komt.

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Triple lnb van Canal Digitaal nu leverbaar. #40 Black Tiger

  • Senior Member
  • 317 posts

+6
Neutral

Posted 1 March 2013 - 17:18

Dat is de theorie. De praktijk ligt wat anders. In de eerste plaats is het absoluut niet duidelijk (per fabrikant en zelfs model) wat men precies aangeeft met de "AGC" waarde.

Daar kan ik me helemaal in vinden.

Ik vraag me trouwens af of in een aantal ontvangers de SNR niet ten onrecht als signaalsterkte wordt genoemd i.p.v. signaal kwaliteit.

Hoe dan ook blijf ik van mening dat je niet naar 1 ding alleen kunt kijken. De optimale BER waarde is 0.
Je kunt nog zo'n mooie signaalkwaliteit hebben van 70%, als je daarnaast een signaalsterke van 40 hebt, dan is met 2 druppels regen je mooie beeld weg, toch?
Waarom zou de signaalsterkte dan geen rol spelen, dat begrijp ik niet helemaal.
Greetings, Black Tiger



Also tagged with one or more of these keywords: Triple lnb

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users