Jump to content


Photo

hoe stel je tot op de 0,01ste dB je schotel af (mn de multytenne)

multytenne

  • Please log in to reply
5 replies to this topic

#1 Ruudb

  • Senior Member
  • 151 posts

+3
Neutral

Posted 27 February 2013 - 17:52

Het afstellen van een multytenne (en in feite van elke schotel) komt heel erg precies; het is mm-werk.

We hebben het allemaal meegemaakt; als hij eenmaal prima uitgericht staat ga je de schroeven of bouten nog even strak vast zetten en dat zorgt er dan weer voor dat je een klein beetje (0,1 of 0,2 dB) signaal verliest.

Vandaag heb ik een methode bedacht die in elk geval voor de multytenne perfect werkt.

De schotel zelf zit met 4 bouten vast aan de beugel.

Door aan de achterzijde tussen de schotel en de 4 bevestigingspunten van de beugel bij elk punt een klemringetje te plaatsen kun je de schotel op de tiende millimeter afstellen omdat de klemringetjes:

1:
voor voldoende tegendruk zorgen zodat de bouten niet muurvast hoeven te worden gezet tegen de beugel aan
2:
en tegelijkertijd bieden deze klemringen voldoende speelruimte om de schotel door elk van de vier bouten op de tiende millimeter te kunnen vastdraaien. Ze hoeven immers niet klemvast tegen de beugel aan te zitten omdat de veerkracht van de ringetjes voor heel veel tegendruk zorgen.

Een heel kleine verdraaiing (1/20 slag bijvoorbeeld) van elke bout geeft al verschil in signaal; en dat werkt perfect.

Ik heb hiermee de schotel tot op honderste dB (dus optimaal) kunnen afstellen.

Wellicht kunnen andere schotels ook zo afgesteld worden, en wel door met die klemringen te werken. Want die zorgen ervoor dat je de bouten/schroeven niet klemvast hoeft te draaien.

Succes (voor diegenen die het nodig achten).

Attached Files


Box:
ET10000

Schotel:
gewone Triaxx 80cm met een triple quad LNB


Re: hoe stel je tot op de 0,01ste dB je schotel af (mn de multytenne) #2 Sjaaky

  • Senior Member
  • 7,443 posts

+41
Good

Posted 27 February 2013 - 19:58


Oh dat is wel voor de ultrafijn afstelling. Ik had bij mijn multytenne last dat de kop, met schroef in het standaard gat van de arm, nog naar links en rechts kon zwenken. Dus een extra gat geboord in de arm waardoor de kop verder over de arm schuift en steviger zit.
Voor de multytenne zou het handig zijn om een dubbele signaalmeter te hebben. Dan kun je op 2 satellieten tegelijk meten. Optimaal op de ene positie is meestal minder goed op de andere positie.
Ik ben wel benieuwd welke ontvanger je hebt een hoeveel dB je haalt. Ik kom op ned 3 hd max op 12dB op een et9000.

Re: hoe stel je tot op de 0,01ste dB je schotel af (mn de multytenne) #3 Geradus

  • Senior Member
  • 97 posts

+2
Neutral

Posted 27 February 2013 - 22:47

Ergens eind jaren 90 kocht ik een no name schotel 2e hands voor 25 gulden.

Toen werd me al gezegd, gebruik veerringen voor de bevestiging anders kun je niet nauwkeurig afstellen. Dit advies heb ik opgevolgd als nitwit.

En zie, hij hangt er vandaag nog, weliswaar met nieuwe lnb's enz. Maar levert aan een et9200 dit resultaat.

Attached File  bevestiging.JPG   129.44KB   143 downloads

Attached File  Ned3 HD.jpg   132.35KB   153 downloads

Re: hoe stel je tot op de 0,01ste dB je schotel af (mn de multytenne) #4 Ruudb

  • Senior Member
  • 151 posts

+3
Neutral

Posted 28 February 2013 - 20:03

Dank voor jullie reacties en tips.

Zo leer je nog eens van elkaar. Alhoewel: de een heeft jaren geleden die tip gekregen; de ander (ik dus) komt er pas na 10 jaar achter dat dat een goede methode is. Hoe dan ............... Ik hoop dat anderen er ook iets aan hebben.

Maar wat betreft de signaalsterkte?

Ik heb een ET9000 en de Digitynenne is een Duo.

Maar ik kom op Ned3 HD niet verder dan 10.6 - 10,7 ............ En op Ned1 HD 10,1 - 10,0

De kabellengte is naar schatting een meter of 10.

Dus dat de een 12 en de ander zelfs 14 heeft? Daar kan ik alleen maar van dromen.

En ik zou nu niet meer weten hoe ik dat kan verbeteren.

Box:
ET10000

Schotel:
gewone Triaxx 80cm met een triple quad LNB


Re: hoe stel je tot op de 0,01ste dB je schotel af (mn de multytenne) #5 Ruppert

  • Senior Member
  • 41 posts

+11
Neutral

Posted 28 February 2013 - 20:20

Beste Ruudb,

Of je e.e.a nog kan verbeteren kan ik niet direct zeggen. Maar mogelijk levert de volgende link nog nuttige tips op.

Klik hier

M.vr.gr Ruppert
Vu+duo met combi Triax 88cm en 4x twin lnb en toch draaibaar. Dreamb. 800 se met T55 en 4x twin lnb Dreamb 600 PVR

Re: hoe stel je tot op de 0,01ste dB je schotel af (mn de multytenne) #6 Ruudb

  • Senior Member
  • 151 posts

+3
Neutral

Posted 28 February 2013 - 21:24

Dat zou dus hooguit nog de skew zijn die ik ietsje kan aanpassen.

Want ik heb hem optimaal afgesteld voor de 23,5 Astra; want daar kijk ik 90% van de tijd naar.

En ik kan niet meer doen dan de 4 bouten met veerringetjes erachter zo 'diep' in de schroefdraad van de beugel te verdraaien waardoor de schotel zelf de meest optimale hoek maakt (zowel qua elevatie als azimuth) en daarmee hem zo optimaal mogelijk af te stellen. Er is immers maar 1 positie voor de meest optimale afstelling qua azimuth en elevatie.

Ik zal de skew nog eens goed nagaan.

Ik woon overigens nabij Sittard (Zuid-Limburg). Volgens mij betekent dat de de skew t.o.v. Daun 1 extra graad is.

Maar of ik daar 2-4 extra dB mee krijg vraag ik me af (nee dus, dunkt me).

Toch dank !!

Box:
ET10000

Schotel:
gewone Triaxx 80cm met een triple quad LNB




Also tagged with one or more of these keywords: multytenne

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users