Jump to content


Photo

samba en é

samba

  • Please log in to reply
29 replies to this topic

#1 Meega

  • Senior Member
  • 3,000 posts

+51
Good

Posted 5 May 2013 - 09:25

Klopt het dat samba niet overweg kan met een é ?


ET10000+ Openpli 6.1,1m schotel 4x duo-lnb op vaste opstelling.

Momolights teensy 2.0 met 50 leds op een string ,150 channels
DM8000 Openpli 6.1 Release


Re: samba en é #2 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 5 May 2013 - 09:30

Wat ik van samba weet (niet in combinatie met STB), is dat samba op zich geen enkel probleem heeft met wat voor teken dan ook, maar dat je wel de juiste tekenset moet gebruiken. STB gebruiken meestal UTF-8, terwijl Windows PC's meestal een Windows code page gebruiken (Windows-1252 bijvoorbeeld). Dat gaat elkaar natuurlijk bijten. Volgens mij kun je bij samba in de config wel ergens instellen dat hij een windows code page moet gebruiken.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: samba en é #3 Meega

  • Senior Member
  • 3,000 posts

+51
Good

Posted 5 May 2013 - 09:38

Oke ik heb dus een usb schijf aan mijn box hangen met muziek erop.

Nu heb ik bv andré hazes erop staan.

 

En ik begreep maar niet waarom die die map in windows verkenner als lege map aanduid.

alle rechten zijn goed gezet.

 

Toen zag ik via telnet (mc) dat de e wordt aangegeven met een ?

 

De map opzich is zichtbaar met é alleen  kom je er niet in.

Vervolgens de é veranderd in e en dan kom je erin maar alle files hebben ook een é je ziet ze wel maar spelen niet af tot je de é veranderd in een e.

 

 

 

pfff heb er heel wat.


ET10000+ Openpli 6.1,1m schotel 4x duo-lnb op vaste opstelling.

Momolights teensy 2.0 met 50 leds op een string ,150 channels
DM8000 Openpli 6.1 Release


Re: samba en é #4 Stephan296

  • Senior Member
  • 948 posts

+8
Neutral

Posted 5 May 2013 - 09:48

Heeft niets met samba te maken maar met het besturingssysteem. Google maar eens op linux en leestekens. Veel nas systemen hebben er ook problemen mee.
Hernoem de map/het bestand eens kijken wat hij dan doet.

Edited by Stephan296, 5 May 2013 - 09:48.

 Hardware: Clarke Tech ET9200 & Xtrend ET5000- Triax 78cm - 28.2E/23.5E/19.2E/13E
Software : Laatste Pli 4.0 Nightly Build - CCcam 2.2.1 - Settings van Hans
 


Re: samba en é #5 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 5 May 2013 - 09:49

Tsja André Hazes, wat wil je :D  ;)

 

Maar je hebt dus een externe schijf aan je stb die je vervolgens via samba weer gaat share'n op je netwerk? Dan loop je tegen twee punten aan waar tekensets problemen kunnen geven. In de eerste plaats je harde schijf, die is vast FAT-geformatteerd, grote kans dat die windows-1252 gebruikt. Dan de STB, die heeft voorkeur voor UTF-8, vervolgens ga je het weer via samba share'n naar een PC die het liefst windows-1252 ziet...


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: samba en é #6 Meega

  • Senior Member
  • 3,000 posts

+51
Good

Posted 5 May 2013 - 09:50

Heeft niets met samba te maken maar met het besturingssysteem. Google maar eens op linux en leestekens. Veel nas systemen hebben er ook problemen mee.
Hernoem de map/het bestand eens kijken wat hij dan doet.

Met ftp leest die het bestand zelf ook niet.(wel zichtbaar) maar ik kom dan wel in de map.


ET10000+ Openpli 6.1,1m schotel 4x duo-lnb op vaste opstelling.

Momolights teensy 2.0 met 50 leds op een string ,150 channels
DM8000 Openpli 6.1 Release


Re: samba en é #7 Meega

  • Senior Member
  • 3,000 posts

+51
Good

Posted 5 May 2013 - 09:52

Tsja André Hazes, wat wil je :D  ;)

 

Maar je hebt dus een externe schijf aan je stb die je vervolgens via samba weer gaat share'n op je netwerk? Dan loop je tegen twee punten aan waar tekensets problemen kunnen geven. In de eerste plaats je harde schijf, die is vast FAT-geformatteerd, grote kans dat die windows-1252 gebruikt. Dan de STB, die heeft voorkeur voor UTF-8, vervolgens ga je het weer via samba share'n naar een PC die het liefst windows-1252 ziet...

Dat moet toch kunnen ,andersom gaat dat ook.

Ik heb hem aan de box hangen om muziek te spelen zonder dat de pc aan staat.

Maar als ik even een cd'tje wil branden moeten ze toch weer terug.

En dan hapt die Andre'etje dus niet.


ET10000+ Openpli 6.1,1m schotel 4x duo-lnb op vaste opstelling.

Momolights teensy 2.0 met 50 leds op een string ,150 channels
DM8000 Openpli 6.1 Release


Re: samba en é #8 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 5 May 2013 - 09:52

Heeft niets met samba te maken maar met het besturingssysteem. Google maar eens op linux en leestekens. Veel nas systemen hebben er ook problemen mee.
Hernoem de map/het bestand eens kijken wat hij dan doet.

Echt niet. In tegenstelling tot windows/fat mag op een unix/linux systeem ELK teken gebruikt worden in filenames (op twee na, eens kijken hoe slim jullie zijn  ;)). Unix vind dat een filename niet iets is waar je iets aan moet interpreteren, hij doet er niks mee, vandaar dat op zich alles mag. Dat betekent dat wel dat als je een filename in UTF-8 aanmaakt en als window-1252 gaat uitlezen, dat dat inderdaad niet goed gaat. Het is een kwestie van bij het mounten van je FAT-filesysteem de juiste codepage aangeven en ook zorgen dat samba dat doet.

 

Als iedereen gewoon UTF-8 had gebruikt, was dit probleem er helemaal niet. Microsoft gebruikt nog steeds geen UTF-8...


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: samba en é #9 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 5 May 2013 - 09:54

Dat moet toch kunnen ,andersom gaat dat ook.
Ik heb hem aan de box hangen om muziek te spelen zonder dat de pc aan staat.
Maar als ik even een cd'tje wil branden moeten ze toch weer terug.
En dan hapt die Andre'etje dus niet.

Tsja, zoals gezegd, dat wordt waarschijnlijk een tricky exersitie met tekensets...


Edited by Erik Slagter, 5 May 2013 - 09:54.

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: samba en é #10 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 5 May 2013 - 09:56

Ga als eerste eens op de stb zelf kijken. Gewoon met ls. Als het daar al niet klopt, dan moet de encoding van de mount worden aangepast. Dat wordt dan wel handmatig mounten denk ik.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: samba en é #11 Meega

  • Senior Member
  • 3,000 posts

+51
Good

Posted 5 May 2013 - 10:10

Ga als eerste eens op de stb zelf kijken. Gewoon met ls. Als het daar al niet klopt, dan moet de encoding van de mount worden aangepast. Dat wordt dan wel handmatig mounten denk ik.

Met ls is alles wel zichtbaar.

Ikweet niet wat er niet klopt verder.

 

(ik ben niet zo slim) :blink:


ET10000+ Openpli 6.1,1m schotel 4x duo-lnb op vaste opstelling.

Momolights teensy 2.0 met 50 leds op een string ,150 channels
DM8000 Openpli 6.1 Release


Re: samba en é #12 Meega

  • Senior Member
  • 3,000 posts

+51
Good

Posted 5 May 2013 - 10:11

Kan ik hem omzetten naar ext3 of 4 zonder probleem?


ET10000+ Openpli 6.1,1m schotel 4x duo-lnb op vaste opstelling.

Momolights teensy 2.0 met 50 leds op een string ,150 channels
DM8000 Openpli 6.1 Release


Re: samba en é #13 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 5 May 2013 - 10:21

Ga als eerste eens op de stb zelf kijken. Gewoon met ls. Als het daar al niet klopt, dan moet de encoding van de mount worden aangepast. Dat wordt dan wel handmatig mounten denk ik.

Met ls is alles wel zichtbaar.

Ikweet niet wat er niet klopt verder.

 

(ik ben niet zo slim) :blink:

Haha lol, encodings is voor zéér gevorderden ;)


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: samba en é #14 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 5 May 2013 - 10:22

Kan ik hem omzetten naar ext3 of 4 zonder probleem?

Je weet dat omzetten naar ext = backuppen + formatteren + terugzetten?

 

Dat zou je dan op je PC moeten doen.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: samba en é #15 Stephan296

  • Senior Member
  • 948 posts

+8
Neutral

Posted 5 May 2013 - 10:27

Heeft niets met samba te maken maar met het besturingssysteem. Google maar eens op linux en leestekens. Veel nas systemen hebben er ook problemen mee.

Hernoem de map/het bestand eens kijken wat hij dan doet.

Echt niet. In tegenstelling tot windows/fat mag op een unix/linux systeem ELK teken gebruikt worden in filenames (op twee na, eens kijken hoe slim jullie zijn  ;)). Unix vind dat een filename niet iets is waar je iets aan moet interpreteren, hij doet er niks mee, vandaar dat op zich alles mag. Dat betekent dat wel dat als je een filename in UTF-8 aanmaakt en als window-1252 gaat uitlezen, dat dat inderdaad niet goed gaat. Het is een kwestie van bij het mounten van je FAT-filesysteem de juiste codepage aangeven en ook zorgen dat samba dat doet.
 
Als iedereen gewoon UTF-8 had gebruikt, was dit probleem er helemaal niet. Microsoft gebruikt nog steeds geen UTF-8...


Dan vind ik het wel vreemd dat ik via telnet geen mappen kon verwijderen met een leesteken waar hij een vraagteken van maakte. Dan kreeg ik namelijk een foutmelding. Maar goed dan zal ik het wel fout hebben.

 Hardware: Clarke Tech ET9200 & Xtrend ET5000- Triax 78cm - 28.2E/23.5E/19.2E/13E
Software : Laatste Pli 4.0 Nightly Build - CCcam 2.2.1 - Settings van Hans
 


Re: samba en é #16 Meega

  • Senior Member
  • 3,000 posts

+51
Good

Posted 5 May 2013 - 10:29

Kan ik hem omzetten naar ext3 of 4 zonder probleem?

Je weet dat omzetten naar ext = backuppen + formatteren + terugzetten?

 

Dat zou je dan op je PC moeten doen.

Hmmm laten we dat dan nog maar even niet doen.

Ben nu aan het zoeken naar een progje om multiple te kunnen renamen.

Of is daar een telnet commando voor? 

Zoals je dat ook met notepad++ kunt doen maar dan voor folders.


ET10000+ Openpli 6.1,1m schotel 4x duo-lnb op vaste opstelling.

Momolights teensy 2.0 met 50 leds op een string ,150 channels
DM8000 Openpli 6.1 Release


Re: samba en é #17 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 5 May 2013 - 11:04

Dan vind ik het wel vreemd dat ik via telnet geen mappen kon verwijderen met een leesteken waar hij een vraagteken van maakte. Dan kreeg ik namelijk een foutmelding. Maar goed dan zal ik het wel fout hebben.

Het is op zich wel correct wat jij zegt, dat je een foutmelding krijgt, maar dat komt niet door het operating system / besturingssysteem. Ik weet dat het "ls"-command "onleesbare" tekens omzet naar vraagtekens, ftp doet dat waarschijnlijk ook. Dat heeft niks te maken met hoe linux z'n filenames opslaat.

Tipje voor als je een directory of file wilt weggooien met "rare" tekens er in: rm -i *. Die vraagt van elke file in de directory afzonderlijk aan de gebruiker of die weg mag. Met directories vergelijkbaar rm -ir *. Daarbij vinden er geen "vertalingen" plaats, dus werkt altijd. Nog een tipje voor als je een file hebt die met "-" begint, gebruik een extra "--". Voorbeeld: rm -- -file-met-min.

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: samba en é #18 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 5 May 2013 - 11:06

Ben nu aan het zoeken naar een progje om multiple te kunnen renamen.
Of is daar een telnet commando voor? 
Zoals je dat ook met notepad++ kunt doen maar dan voor folders.

Zoiets heb je normaal wel, dat heet rename, maar in busybox zit-ie niet zo te zien. Ik denk dat je het renamen het best even op je PC kunt doen.

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: samba en é #19 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,559 posts

+1,737
Excellent

Posted 5 May 2013 - 11:16

Als dit gaat over een disk in (of aan) de box, die je wilt benaderen met een Windows PC via een samba share van de box, dan moet er in /etc/samba/smb.conf staan:
 
display charset = cp1252
unix charset = utf-8
dos charset = cp1252

 

En dan moet de betreffende samba installatie wel support hebben voor locales (en ik weet niet uit mijn hoofd of de box dat heeft).


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: samba en é #20 Meega

  • Senior Member
  • 3,000 posts

+51
Good

Posted 5 May 2013 - 11:31

Als dit gaat over een disk in (of aan) de box, die je wilt benaderen met een Windows PC via een samba share van de box, dan moet er in /etc/samba/smb.conf staan:

 

display charset = cp1252

unix charset = utf-8

dos charset = cp1252
 
En dan moet de betreffende samba installatie wel support hebben voor locales (en ik weet niet uit mijn hoofd of de box dat heeft).


Ben nu niet thuis maar goede tip.
Gaat ik straks gelijk proberen

ET10000+ Openpli 6.1,1m schotel 4x duo-lnb op vaste opstelling.

Momolights teensy 2.0 met 50 leds op een string ,150 channels
DM8000 Openpli 6.1 Release




Also tagged with one or more of these keywords: samba

1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users