←  [NL] Gebruikersondersteuning

Forums

»

ET kernel 3.8.7

robkds's Photo robkds 24 Jun 2013

Misschien goed om voortaan voordat je een "willekeurige" dvb-t stick inslaat eerst ff onderzoek doet hoe de driver / ondersteunings history is voor dat model.

Die sticks zijn toch maar tientjes werk en er is keuze genoeg dus selecteer gewoon een device wat een goede driver update history heeft.

Geen probleem natuurlijk, maar ik heb onderzoek gedaan voordat ik de Terratec kocht. Het was ook prikken en gelijk beeld. Een latere update (een jaar later) zorgt er vervolgens voor dat het niet meer werkt.

Het zou mooi zijn als er een lijstje samengesteld kan worden door en voor gebruikers welke sticks werken op welke apparaten met welke kernel. Als ik zeker ben van ondersteuning, koop ik gelijk een nieuwe. Maar dan moet ik wel het idee hebben dat ik er minimaal enkele jaren gebruik van kan maken. We leven weliswaar in een wegwerpmaatschappij, maar dat betekent niet dat ik daaraan mee hoef te doen door ieder jaar een DBV-T stick bij het vuil te gooien.

Quote

pieterg's Photo pieterg 24 Jun 2013

wat voor vendorid:productid heeft jouw stick?
(controleren met lsusb, of in de dmesg output)
Quote

WTE's Photo WTE 24 Jun 2013

Misschien goed om voortaan voordat je een "willekeurige" dvb-t stick inslaat eerst ff onderzoek doet hoe de driver / ondersteunings history is voor dat model.

Die sticks zijn toch maar tientjes werk en er is keuze genoeg dus selecteer gewoon een device wat een goede driver update history heeft.

Geen probleem natuurlijk, maar ik heb onderzoek gedaan voordat ik de Terratec kocht. Het was ook prikken en gelijk beeld. Een latere update (een jaar later) zorgt er vervolgens voor dat het niet meer werkt.

Het zou mooi zijn als er een lijstje samengesteld kan worden door en voor gebruikers welke sticks werken op welke apparaten met welke kernel. Als ik zeker ben van ondersteuning, koop ik gelijk een nieuwe. Maar dan moet ik wel het idee hebben dat ik er minimaal enkele jaren gebruik van kan maken. We leven weliswaar in een wegwerpmaatschappij, maar dat betekent niet dat ik daaraan mee hoef te doen door ieder jaar een DBV-T stick bij het vuil te gooien.

 

Welk Terratec dvb-t heb je?

Waarschijnlijk is het er eentje met realtek chipset. Hiervoor was vroeger een patch nodig waar je nu de kernel-module kan gebruiken.

Quote

littlesat's Photo littlesat 24 Jun 2013

 Hiervoor was vroeger een patch nodig waar je nu de kernel-module kan gebruiken.

Een hele goede opmerking... misschien met minder werkt die meteen ;)

Quote

robkds's Photo robkds 24 Jun 2013

wat voor vendorid:productid heeft jouw stick?
(controleren met lsusb, of in de dmesg output)

 

Volgens dmesg is het een TerraTec Cinergy T Stick RC (Rev. 3). Volgens de stick zelf is het een Terratec Terra Cinergy T Stick Rc Mkii+.

Dit is wat ik zie in dmesg:

usb 1-2: dvb_usb_v2: found a 'TerraTec Cinergy T Stick RC (Rev. 3)' in warm state
usbcore: registered new interface driver dvb_usb_rtl28xxu
usb 1-2: dvb_usb_v2: will pass the complete MPEG2 transport stream to the software demuxer
DVB: registering new adapter (TerraTec Cinergy T Stick RC (Rev. 3))
usb 1-2: DVB: registering adapter 1 frontend 0 (Realtek RTL2832 (DVB-T))...
i2c i2c-4: e4000: Elonics E4000 successfully identified
Registered IR keymap rc-empty
input: TerraTec Cinergy T Stick RC (Rev. 3) as /devices/platform/ehci-brcm.0/usb1/1-2/rc/rc0/input3
rc0: TerraTec Cinergy T Stick RC (Rev. 3) as /devices/platform/ehci-brcm.0/usb1/1-2/rc/rc0
usb 1-2: dvb_usb_v2: schedule remote query interval to 400 msecs
usb 1-2: dvb_usb_v2: 'TerraTec Cinergy T Stick RC (Rev. 3)' successfully initialized and connected

Daarna staat hij bij mijn tuners als RTL2838UHIDIR. Maar ontvangst, ho maar. Als ik hem in mijn Windows PC prik werkt het wel gelijk, dus de hardware is goed. De symptomen staan al eerder in dit topic beschreven.

0ccd:00d3 vind ik terug als vendorid:productid

Quote

robkds's Photo robkds 24 Jun 2013

 

 Hiervoor was vroeger een patch nodig waar je nu de kernel-module kan gebruiken.

Een hele goede opmerking... misschien met minder werkt die meteen ;)

Ik heb nu de kernel-module-dvb-usb-rtl28xxu geïnstalleerd. Die installeert op zijn beurt de kernel-module-rtl2832. Helaas is dit geen werkende configuratie. Ik heb met de oude kernel nooit een patch geïnstalleerd, dus die zat waarschijnlijk al ingebouwd.

Quote

pieterg's Photo pieterg 24 Jun 2013

ja, je gebruikt inderdaad de juiste driver.
(als je de externe driver zou gebruiken, krijg je "Terratec Cinergy T Stick RC (Rev.3)" te zien, dus zonder spatie voor de 3).

Vreemd dat dit niet werkt, ik heb hier een stick die er behoorlijk op lijkt, een "Terratec Cinergy T Stick Black", met id 0ccd:00a9.
Deze wordt(/werd) ook door beide drivers ondersteund, en nu sinds de 3.8.7 kernel de 'externe' realtek driver het niet meer doet, werkt hij nog prima met de interne driver (kernel-module-dvb-usb-rtl28xxu).

Je hebt recentelijk nog wel getest of hij echt nog niet werkt?
Toen ik probeerde mijn Terratec weer werkend te krijgen (had in het verleden altijd de realtek driver gebruikt), kwam ik er achter dat er vanwege wijzigingen in de dvb-usb-v2 module nog een fix nodig was in enigma2.
Die zit er (inmiddels al weer een aantal week) in, en toen ging de terratec hier in ieder geval weer prima werken.
Dus als je alleen vlak na het uitkomen van de 3.8.7 kernel getest hebt, en later niet weer, dan zou je nog een keer een poging kunnen doen.
Quote

robkds's Photo robkds 24 Jun 2013

ja, je gebruikt inderdaad de juiste driver.
(als je de externe driver zou gebruiken, krijg je "Terratec Cinergy T Stick RC (Rev.3)" te zien, dus zonder spatie voor de 3).

Vreemd dat dit niet werkt, ik heb hier een stick die er behoorlijk op lijkt, een "Terratec Cinergy T Stick Black", met id 0ccd:00a9.
Deze wordt(/werd) ook door beide drivers ondersteund, en nu sinds de 3.8.7 kernel de 'externe' realtek driver het niet meer doet, werkt hij nog prima met de interne driver (kernel-module-dvb-usb-rtl28xxu).

Je hebt recentelijk nog wel getest of hij echt nog niet werkt?
Toen ik probeerde mijn Terratec weer werkend te krijgen (had in het verleden altijd de realtek driver gebruikt), kwam ik er achter dat er vanwege wijzigingen in de dvb-usb-v2 module nog een fix nodig was in enigma2.
Die zit er (inmiddels al weer een aantal week) in, en toen ging de terratec hier in ieder geval weer prima werken.
Dus als je alleen vlak na het uitkomen van de 3.8.7 kernel getest hebt, en later niet weer, dan zou je nog een keer een poging kunnen doen.

Ik heb het afgelopen donderdag of vrijdag nog geprobeerd met een verse flash, zonder autobackup om eventuele configuratiefouten niet weer automatisch terug te krijgen. Wat mij zo vreemd voorkomt is dat hij bij de tuners als RTL2838UHIDIR staat, terwijl er voordat de nieuwe kernel werd gebruikt de juiste versie RTL2832 stond. Het lijkt erop dat de stick dus als een ander type wordt geïdentificeerd, wat uiteraard niet werkt.

Quote

pieterg's Photo pieterg 24 Jun 2013

staat dat er echt letterlijk, "RTL2838UHIDIR"?
(dus 2838 ipv 2832, en ook UHIDIR er aan vast)

Dit komt namelijk niet voor in de drivers, niet de interne kernel driver, en ook niet de 'externe' realtek driver.
(en ook RTL2832UHIDIR niet trouwens)
Quote

robkds's Photo robkds 25 Jun 2013

staat dat er echt letterlijk, "RTL2838UHIDIR"?
(dus 2838 ipv 2832, en ook UHIDIR er aan vast)

Dit komt namelijk niet voor in de drivers, niet de interne kernel driver, en ook niet de 'externe' realtek driver.
(en ook RTL2832UHIDIR niet trouwens)

Ja, dat staat er letterlijk. Zojuist nog gecontroleerd. Misschien geeft de stick dat zelf door aan de driver op een of andere manier.

Quote

Xtrend77's Photo Xtrend77 25 Jun 2013

Hoi Allemaal

 

Het werkt nog steeds niet met kernel 3.8.7 wel met kernel 3.6.0

ik heb twee stickjes TERRATEC TERRATCE H5 Rev.3 

Als ik de nieuwe kernel installeer start die niet op hij gaat dus niet verder dan bootloader

laat ik er een stickje in zitten dan start die wel op maar herkent hem niet.

 

in deze map 

lib\modules\3.8.7\kernel\drivers\media\usb (als ik het goed heb)

 

staat deze bestandje em28xx.ko

 

als ik die vervang met die van kernel 3.600

 

start mijn extrend9x00 wel op met twee stickjes er in..................

 

 

 

Welke gegevens willen jullie hebben zodat je er wat mee kan?

 

mvg Maikel

Quote

littlesat's Photo littlesat 25 Jun 2013

in deze map 

lib\modules\3.8.7\kernel\drivers\media\usb (als ik het goed heb)

 

staat deze bestandje em28xx.ko

 

als ik die vervang met die van kernel 3.600

 

start mijn extrend9x00 wel op met twee stickjes er in..................

Goede tip... is er in ieder geval een work-a-round. Kan je die ko hier eens posten? (via links onder "More Reply Options")

Quote

Xtrend77's Photo Xtrend77 25 Jun 2013

hier is het bestandje

Quote

littlesat's Photo littlesat 25 Jun 2013

Nothing to see, something went wrong...

 

 

In het Nederlands:

 

Ik zie niets, mogelijk is er iets foutgegaan......


Edited by Tech, 25 June 2013 - 15:29.
Vertaald naar iets Nederlands.. :)
Quote

Xtrend77's Photo Xtrend77 25 Jun 2013

volgens mij gaat het nu wel goed..

Attached Files

Quote

Xtrend77's Photo Xtrend77 25 Jun 2013

in deze bestand zitten twee files em28xx.ko en em28xx-dvb.ko van kernel 3.6.0

deze zijn qua grote anders dan die van kernel 3.8.7

Attached Files

Quote

pieterg's Photo pieterg 25 Jun 2013

ik heb twee stickjes TERRATEC TERRATCE H5 Rev.3 
Als ik de nieuwe kernel installeer start die niet op hij gaat dus niet verder dan bootloader

Zonder spatie tussen Rev. en 3?
In dat geval gebruik je de verkeerde driver, de 'externe' patch van realtek.
Alles met 'rtl2832' de-installeren, en in plaats hiervan kernel-module-em28xx-dvb gebruiken.
Gaat het dan beter?

(hij zou dan sowieso niet meer mogen hangen tijdens booten)
Quote

Xtrend77's Photo Xtrend77 25 Jun 2013

kan je me ff uitleggen hoe ik het moet installeren?

 

opkg install kernel-module-dvb-usb-rtl28xxu

 

op deze mannier? dan herkent hij mijn stickjes niet!

 

maar start die wel op


Edited by Xtrend77, 25 June 2013 - 17:40.
Quote

Xtrend77's Photo Xtrend77 25 Jun 2013

trouwens het is zonder spatie

Quote

pieterg's Photo pieterg 25 Jun 2013

Je kan ook het em28xx driver meta pakket in de e2 pluginlijst downloaden.
Dan krijg je ook direct de firmware erbij.
Quote