Jump to content

Photo

Wat is het voordeel van Dreambox t.o.v. andere Enigma2 ontvangers?

• Please log in to reply
58 replies to this topic

Re: Wat is het voordeel van Dreambox t.o.v. andere Enigma2 ontvangers? #41 40H3X

• Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,979 posts

+192
Excellent

Posted 1 June 2013 - 10:17

En de Nuon is blij als iedereen zo'n doos in huis neemt ;)

Dacht ik eerst ook maar een beetje opzoeking leert dat je met die i3's blijkbaar toch energie-zuinige systeempjes kan bouwen: http://ssj3gohan.twe...sktop-computer-(english).html

Citaat uit de link:

This would be the Intel Core i3-530. This is a highly integrated processor - it's got graphics and the memory controller integrated, leaving the only other platform chip necessary, the 'platform controller hub' or PCH, a very small and low-power device. As the only newest-generation (ahum, at the time) dual-core chip on 32nm, it's got some nice voltage-frequency scaling as well. This processor should, according to a few reputable and less reputable sources, consume about 3-5W DC in idle and roughly 45W under load.

Ga ik met Tech en littlesat mee, want 45W vind ik wel pittig ;).....

Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.

Re: Wat is het voordeel van Dreambox t.o.v. andere Enigma2 ontvangers? #42 littlesat

• PLi® Core member
  • 57,633 posts

+709
Excellent

Posted 1 June 2013 - 10:21

Dat is 4x zoveel als een XP1000..... en zeker met HD zenders kijken zal er nogal wat nodig zijn ;)

Edited by littlesat, 1 June 2013 - 10:21.

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W

Re: Wat is het voordeel van Dreambox t.o.v. andere Enigma2 ontvangers? #43 Tech

• Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,998 posts

+490
Excellent

Posted 1 June 2013 - 12:18

Ach, voor het gemak vergeten we dan even de energie slurpende Plasma-schermen even ;)

Ik vind 45W inderdaad wat aan de hoge kant maar wel acceptabel, ik ga er dan even van uit dat die 45W full load is, iets wat denk ik niet continu het geval zal zijn.

Anyway, pure speculatie, de box is er nog niet :)

Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....

Hardware: 2x Daily used Vu+ Ultimo 4K - Vu+ Duo 4K SE and a lot more.... - VisioSat BiBigsat - Jultec Unicable Multiswitch 4 positions: 19.2/23.5/28.2 East - Diseqc motorized flatdish antenna

Software : HomeBuild OpenPLi Develop and Scarthgap builds, local cards driven by OsCam

Press the Geplaatste afbeelding button on the buttom right of this message ;)

Have you tried our wiki yet? Many answers can be found in our OpenPLi wiki

Re: Wat is het voordeel van Dreambox t.o.v. andere Enigma2 ontvangers? #44 Sjaaky

• Senior Member
  • 7,443 posts

+41

Posted 1 June 2013 - 16:10

45watt valt best mee, de CPU is veeel sneller dan wat we nu gewend zijn Alleen is die 45 watt van alleen de CPU. Dat is zonder verliezen, zonder mainboard, zonder DVB tuners, demuxers, etc. Dus er is inderdaad nog niets over te zeggen.

Re: Wat is het voordeel van Dreambox t.o.v. andere Enigma2 ontvangers? #45 bunbun

• Senior Member
  • 67 posts

0
Neutral

Posted 1 June 2013 - 19:07

En de Nuon is blij als iedereen zo'n doos in huis neemt ;)

Dacht ik eerst ook maar een beetje opzoeking leert dat je met die i3's blijkbaar toch energie-zuinige systeempjes kan bouwen: http://ssj3gohan.twe...sktop-computer-(english).html

Citaat uit de link:
This would be the Intel Core i3-530. This is a highly integrated processor - it's got graphics and the memory controller integrated, leaving the only other platform chip necessary, the 'platform controller hub' or PCH, a very small and low-power device. As the only newest-generation (ahum, at the time) dual-core chip on 32nm, it's got some nice voltage-frequency scaling as well. This processor should, according to a few reputable and less reputable sources, consume about 3-5W DC in idle and roughly 45W under load.

Ga ik met Tech en littlesat mee, want 45W vind ik wel pittig ;).....

Het artikel beschrijft een systeem dat idle 8,5W verbruikt. Dat valt voor een i3 wel mee. Zie niet in waarom een sat-receiver constant op full load zou draaien....
Ik snap ook wel het nut niet van zo een i3 in een sat-receiver te bouwen. Tenzij je veel wil transcoden lijkt het me pure overkill. Een arm of mips volstaat ruim.

Re: Wat is het voordeel van Dreambox t.o.v. andere Enigma2 ontvangers? #46 40H3X

• Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,979 posts

+192
Excellent

Posted 1 June 2013 - 20:23

In je interessante link staat;

"So far for housekeeping. This blog will explain to you in quite intimate detail what I have done to achieve 8.5W AC power consumption in idle with an Intel Core i3-based (H55 chipset)"

Klopt maar 8,5W is als je pc in idle mode staat en dan doet ie niks.

Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

Re: Wat is het voordeel van Dreambox t.o.v. andere Enigma2 ontvangers? #47 Erik Slagter

• PLi® Core member
  • 46,969 posts

+542
Excellent

Posted 2 June 2013 - 09:00

Wat ik in het hele verhaal mis is het decoderen. De i3 kan in idle wel heel zuinig zijn, zodra hij moet gaan decoderen, gaat de software aan de gang en schiet het verbruik omhoog. Een stb SoC doet met, wat zal het zijn, 1 wattje erbij in hardware. Vandaar dat ik helemaal niet zo enthousiast ben over dit soort ontwerpen (die overigens al jaaaaaren rondcirculeren, weinig nieuw of spectaculairs aan, je kunt ook een dvb stick in de laptop prikken immers...)

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.

Re: Wat is het voordeel van Dreambox t.o.v. andere Enigma2 ontvangers? #48 bunbun

• Senior Member
  • 67 posts

0
Neutral

Posted 2 June 2013 - 09:02

"So far for housekeeping. This blog will explain to you in quite intimate detail what I have done to achieve 8.5W AC power consumption in idle with an Intel Core i3-based (H55 chipset)"

Zelfs bij idle doet die nog iets...
En bij opnames en normaal gebruik gaat die cpu ook niet onder full load. Tenzij ze de interface vol toeters en bellen gaan steken. Mijn punt is: laag verbruik met een i3 is mogelijk.

Re: Wat is het voordeel van Dreambox t.o.v. andere Enigma2 ontvangers? #49 Tech

• Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,998 posts

+490
Excellent

Posted 2 June 2013 - 09:09

Zelfs bij idle doet die nog iets...
En bij opnames en normaal gebruik gaat die cpu ook niet onder full load. Tenzij ze de interface vol toeters en bellen gaan steken. Mijn punt is: laag verbruik met een i3 is mogelijk.

Bij opname's ben je dan wel afhankelijk of de stream direct gedecodeerd moet worden, maar  het lijkt me dat die i3 genoeg in huis heeft om niet op full load te gaan draaien als er iets gevraagd wordt.

Hardware: 2x Daily used Vu+ Ultimo 4K - Vu+ Duo 4K SE and a lot more.... - VisioSat BiBigsat - Jultec Unicable Multiswitch 4 positions: 19.2/23.5/28.2 East - Diseqc motorized flatdish antenna

Software : HomeBuild OpenPLi Develop and Scarthgap builds, local cards driven by OsCam

Re: Wat is het voordeel van Dreambox t.o.v. andere Enigma2 ontvangers? #50 Erik Slagter

• PLi® Core member
  • 46,969 posts

+542
Excellent

Posted 2 June 2013 - 09:27

Da's ook weer zoiets he. Descramblen is iets wat in hardware in een een tiende watt of minder kan, maar in software is het stukken bewerkelijker.

Ik zou enthousiast worden, als ze alles wat normaal in hardware in een SoC zit (wat niet eens zo dramatisch meer is tegenwoordig), in die core *I gestopt wordt, dan gaan we praten... ;)

Edited by Erik Slagter, 2 June 2013 - 09:28.

I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.

Re: Wat is het voordeel van Dreambox t.o.v. andere Enigma2 ontvangers? #51 MiLo

• PLi® Core member
  • 14,055 posts

+298
Excellent

Posted 3 June 2013 - 10:10

De CPU van de settops hier gebruikt ongeveer 1W onder full load. In idle mode is het veel lager (0,1W ofzo). De rest van het vermogen wordt aan het moederbord gespendeerd.

Wat voor een I3 systeem als "extreme low power" wordt gezien, is vanuit het perspectief van ARM en MIPS cores nog steeds veel meer dan hun maximum rating.
Real musicians never die - they just decompose

Re: Wat is het voordeel van Dreambox t.o.v. andere Enigma2 ontvangers? #52 bunbun

• Senior Member
  • 67 posts

0
Neutral

Posted 3 June 2013 - 10:41

De CPU van de settops hier gebruikt ongeveer 1W onder full load. In idle mode is het veel lager (0,1W ofzo). De rest van het vermogen wordt aan het moederbord gespendeerd.

Wat voor een I3 systeem als "extreme low power" wordt gezien, is vanuit het perspectief van ARM en MIPS cores nog steeds veel meer dan hun maximum rating.

Heb lang getwijfeld om een low-power systeempje met MythTV te bouwen maar kwam inderdaad meestal in de buurt van 40-50W. In vergelijking met settops is dat veel... maar ik wist niet dat het mogelijk was om een i3 "zo laag" (ttz onder de 10W) te krijgen. Blijft natuurlijk het 10-voudige van een ARM of MIPS. 

Re: Wat is het voordeel van Dreambox t.o.v. andere Enigma2 ontvangers? #53 Erik Slagter

• PLi® Core member
  • 46,969 posts

+542
Excellent

Posted 3 June 2013 - 14:08

Ik gebruik hier nettopjes (met atoms) als firewall/router e.d. Die verbruiken alles inclusief (dus ook verspilling in de voeding, 10-40%) 12-16 W (backlight uit). Die atoms hebben net als de i3 GPU on-chip, op de één of andere manier scheelt dat altijd een berg verbruik. Ik geloof niet dat die i3 daar onder komt, hooguit een stukkie sneller.

Re: Wat is het voordeel van Dreambox t.o.v. andere Enigma2 ontvangers? #54 MiLo

• PLi® Core member
  • 14,055 posts

+298
Excellent

Posted 3 June 2013 - 14:50

Die atoms hebben net als de i3 GPU on-chip, op de één of andere manier scheelt dat altijd een berg verbruik.

Bus communicatie is duur. Externe video gebruikt een hogesnelheidsbus, het "klapperen" van bits op die decimeter lange lijnen kost veel meer energie dan het aansturen van een halve centimeter chipspoortjes. Dus zelfs dezelfde GPU zal meer stroom gebruiken als die op een aparte kaart zit.
Verder hebben standalone kaarten vaak ook eigen geheugen (want het geheugen is vaak de bottleneck in videosystemen) en daar weer die externe lijnen naartoe. Een embedded video gebruikt gewoon hetzelfde RAM als de CPU, en die was er toch al.

Bij de settopbox chips spreekt men meestal van het omgekeerde: Een chip met on-board CPU.
Real musicians never die - they just decompose

Re: Wat is het voordeel van Dreambox t.o.v. andere Enigma2 ontvangers? #55 40H3X

• Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,979 posts

+192
Excellent

Posted 3 June 2013 - 19:54

Ik gebruik hier nettopjes (met atoms) als firewall/router e.d. Die verbruiken alles inclusief (dus ook verspilling in de voeding, 10-40%) 12-16 W (backlight uit). Die atoms hebben net als de i3 GPU on-chip, op de één of andere manier scheelt dat altijd een berg verbruik. Ik geloof niet dat die i3 daar onder komt, hooguit een stukkie sneller.

Ietwat off topic;
@Erik die nettopjes (minipc) die je gebruikt als firewall daar heb ik geen ervaring mee, ik gebruik al jaren M0n0wall (freebsd) als firewall en gebruik daarvoor een moederbord met IDE flash module omdat ik meerdere NIC's nodig heb. Hoe zit dat met die mini pc systemen waar jij gebruik van maakt

Re: Wat is het voordeel van Dreambox t.o.v. andere Enigma2 ontvangers? #56 Erik Slagter

• PLi® Core member
  • 46,969 posts

+542
Excellent

Posted 4 June 2013 - 09:28

Als je meerdere interfaces nodig hebt, dan kun je ofwel USB nic's toevoegen (de 100 mb varianten zijn dramatisch slecht, kan ik niet aanraden, maar de 1 g's doen het wel goed, doorvoer ~220 mb/s, dat is het max wat je kunt halen over USB 2).

Maar wat je ook kunt doen is vlan's draaien over 1 nic, moet je wel een slimme switch hebben natuurlijk.

Ik heb beide gedaan. Het voordeel van een nettop is dat het gewoon x86 arch is (x86-64 zelfs) en dat je er dus een gewone, huidige distro op kunt zetten en heel makkelijk je eigen programma's ervoor kunt compileren. Er zijn wel "oplossingen" die nog een stuk zuiniger zijn, dan moet je richting ARM of MIPS gaan, maar dan wordt alles wel meteen een stuk ingewikkelder. De vraag is of je dan ook nog wel genoeg CPU power en geheugen hebt om bijvoorbeeld een proxy en een spam filter te draaien, dat gaat nu prima.

Re: Wat is het voordeel van Dreambox t.o.v. andere Enigma2 ontvangers? #57 Tech

• Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,998 posts

+490
Excellent

Posted 4 June 2013 - 10:46

Als je meerdere interfaces nodig hebt, dan kun je ofwel USB nic's toevoegen (de 100 mb varianten zijn dramatisch slecht, kan ik niet aanraden, maar de 1 g's doen het wel goed, doorvoer ~220 mb/s, dat is het max wat je kunt halen over USB 2).

Maar wat je ook kunt doen is vlan's draaien over 1 nic, moet je wel een slimme switch hebben natuurlijk.

Ik heb beide gedaan. Het voordeel van een nettop is dat het gewoon x86 arch is (x86-64 zelfs) en dat je er dus een gewone, huidige distro op kunt zetten en heel makkelijk je eigen programma's ervoor kunt compileren. Er zijn wel "oplossingen" die nog een stuk zuiniger zijn, dan moet je richting ARM of MIPS gaan, maar dan wordt alles wel meteen een stuk ingewikkelder. De vraag is of je dan ook nog wel genoeg CPU power en geheugen hebt om bijvoorbeeld een proxy en een spam filter te draaien, dat gaat nu prima.

Ik wil niet zeuren hoor ;) maar wat heeft dit nog te maken met wat de TS eigenlijk vroeg? (wat-is-het-voordeel-van-dreambox-tov-andere-enigma2-ontvangers)

Graag on topic blijven heren!

Re: Wat is het voordeel van Dreambox t.o.v. andere Enigma2 ontvangers? #58 40H3X

• Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,979 posts

+192
Excellent

Posted 4 June 2013 - 19:24

@Erik dank voor de brede info

@Tech point taken, maar zoals ik al aangaf was het ook off topic...is trouwens misschien wel een nieuw draadje waard ;)

Re: Wat is het voordeel van Dreambox t.o.v. andere Enigma2 ontvangers? #59 Tech

• Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,998 posts

+490
Excellent

Posted 4 June 2013 - 22:35

Dat denk ik absoluut :) op zich hele interessante materie.

9 user(s) are reading this topic

0 members, 9 guests, 0 anonymous users