Jump to content


Photo

ET4000 en Vonet / WiFi - review, probleem & vraag

ET4000 Vonet WiFi NAS

  • Please log in to reply
6 replies to this topic

#1 stefan1968

  • Member
  • 4 posts

0
Neutral

Posted 10 June 2013 - 09:13

Ik heb een ET9500 en een ET4000 en beide zijn verbonden met thuisnetwerk (NAS) en internet via een Vonet. Beiden hebben OpenPli 3.0 en zijn redelijk up-to-date (<3 dagen laatste versie)

 

De ET9500 doet het prima en speelt ook zonder problemen films af van de NAS. Ook, hoewel met minder kwaliteit, kan ik op mijn PC films bekijken die op de ET9500 zijn opgenomen. Wel als ik probeer een recording binnen te halen, dan duurt dit erg lang.

 

De ET4000 hapert behoorlijk bij het afspelen van films die op de NAS staan of op de ET9500. Een film overhalen via mijn PC en doorzetten naar ET4000 ...dat duurt een eeuwigheid.

 

Als de ET4000 direct met kabel verbonden is op de router, spelen de films op de NAS goed af (althans >10 minuten zonder haperen en dit was denk ik via WiFi al na een minuutje of 1.5-2). Ook als de ET4000 dicht bij de router staat (<20 cm) dan duurt het langer voordat de film begint te haperen, maar binnen 5 minuten is het prijs.

 

Als er ergens instellingen zouden zijn om de buffer of wat dan ook wat groter te maken (b.v. door een deel binnen te halen eerst op de USB-stick, timeshifting en recording werkt prima op USB-stick), dit heb ik nergens kunnen vinden.

 

Op http://www.xtrend-home.de wordt een Dlan geadviseerd, maar dit gaat weer aardig wat extra kosten en omdat de ET4000 het ook niet goed doet als deze 20cm van de router staat, heb ik mijn twijfels een beetje.

 

Ik ben over het algemeen zeer tevreden over de ETs. Voorheen had ik bijna 8 jaar oude Topfields en dit is stukken beter ...al was het maar om de zenderlijsten snel up te daten en consistent te hebben tussen de ET4000 en ET9500 (ook de kinderen vinden dit makkelijker). Het was even uitzoeken, maar het verbinden met een NAS of een andere ET is heel simpel en gaat snel.

 

Ik had gedacht de ET9500 te kunnen gebruiken voor op te nemen en deze dan af te spelen op de ET4000, maar dat gaat niet lukken.

 

Tot zover de terugkoppeling/review op dit gedeelte.

 

Vraag:

  • Is er iemand die goede ervaring heeft met b.v. een WiFi USB-adapter en ET4000? Welke en hoe deze in te stellen?

 

 

 



Re: ET4000 en Vonet / WiFi - review, probleem & vraag #2 Henksat

  • Senior Member
  • 14,843 posts

+50
Good

Posted 10 June 2013 - 09:20

Het antwoord hierop kan eigenlijk heel simpel zijn: Streamen vanaf NAS of andere box via Wifi is eigenlijk altijd af te raden.

Zelf heb ik het bij wijze van test eens gedaan, en dit werkte destijds zonder haperingen, maar de voorkeur is altijd alles te bekabelen.



Re: ET4000 en Vonet / WiFi - review, probleem & vraag #3 MiLo

  • PLi® Core member
  • 14,042 posts

+298
Excellent

Posted 10 June 2013 - 13:38

Wifi is inderdaad heel erg slecht op dit vlak.

Ik heb een paar weken met een wifi stick gekeken. Dit ging vrij goed met een el-cheapo wifi-n routertje (van 39 euro) en een "n" wifi stick van ongeveer een tientje. De "n" versie is wat minder gevoelig voor storingen dan de gewone "g".

Wat ik kon constateren was dat als de box een bitrate van <45 Mbps rapporteerde, je geheid haperingen kreeg bij 't afspelen. Bij 60 en hoger bleef 't wel aardig werken.

De bitrates van wifi hebben weinig te maken met bitrates van een kabel. Terwijl de stick een 130 Mbps link rapporteerde was de link duidelijk veel slechter dan een gewone 100 Mbps bekabelde link. Dat merk je vooral met skippen en spoelen, met bedraad netwerk gaat dat ongeveer net zo soepel als op een lokale disk, maar via wifi is het met een perfecte link nog steeds allemaal wat stroef.

Ik heb nog wel in de planning staan om de playback buffering wat te verbeteren (inderdaad zou een beetje vooruit werken veel schelen als de link niet al te snel is), maar aangezien het zomer(weer) is komt daar voorlopig niet veel van vrees ik.

Edited by MiLo, 10 June 2013 - 13:39.

Real musicians never die - they just decompose

Re: ET4000 en Vonet / WiFi - review, probleem & vraag #4 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,301 posts

+1,718
Excellent

Posted 10 June 2013 - 15:58

Bij Wifi wordt er verzonden en ontvangen met de snelheid van de langzaamste connectie. Dit staat totaal los van de connectie snelheid die de client rapporteert. Ga voor de grap maar eens met een iPhone (met een actieve wifi connectie) in de tuin staan. De PC zal braaf zijn oude snelheid meldden, maar je krijgt er nauwelijks meer iets door heen.

 

Smartphones en (in mindere mate) tablets zijn veelal de boosdoeners. Ze hebben een hele zwakke zender, waardoor de effectieve snelheid van het AP al snel in elkaar stort als je wat verder weg loopt.

 

Daarnaast is het een gedeeld medium, en dus moet je de netto beschikbare snelheid (dat is al een fractie is van de gerapporteerde snelheid) delen met alle aangesloten systemen. En vergeet niet dat er flink wat protocol overhead is, wat de netto doorvoer nog verder naar beneden trekt.

 

Ik heb een slaapkamer box aan zo'n powerline ding hangen (de 85Mbps versie), en dat werkt goed genoeg voor opname/afspelen van HD vanaf de server. Maar ook dit is erg gevoelig voor storingen...


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: ET4000 en Vonet / WiFi - review, probleem & vraag #5 Rob van der Does

  • Senior Member
  • 7,766 posts

+184
Excellent

Posted 10 June 2013 - 16:23

En als ik mij niet vergis is de gemelde snelheid altijd de som van de heen en de weer verbinding. Dus naast de overhead die je ervan af moet trekken, moet je de waarde ook nog eens door twee delen.



Re: ET4000 en Vonet / WiFi - review, probleem & vraag #6 dylantje

  • Senior Member
  • 2,406 posts

+19
Neutral

Posted 10 June 2013 - 17:31

Gigabit netwerk is het mooiste... :D :D

Misschien nog ergens een kabeltje liggen die je er aan kunt knopen...

 

WiFi sucks ........  ;)  [ Alleen soms is het toch wel verdomd handig ]


Mut@nt HD51 with PLi 7.2 release - Cccam, PLi HD skin, HDD-1,5TB, USB DVB-T,4GB usb backupsuite. AB: harmony smartcontrol 

XTrend ET6500 with PLi 7.2 release - PLi HD skin, Stream remote, 2GB usb backupsuite. AB: Harmony 650 , 1x zgemma h2h with Cccam.

Met een USB Dvb-T Triax 78cm, 2x ALPS quatro LNB /19,2 en 23,5, SAB GSO-multiswitch: 4 sat. in 12 out. 

 


Re: ET4000 en Vonet / WiFi - review, probleem & vraag #7 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,301 posts

+1,718
Excellent

Posted 10 June 2013 - 19:35

Moet je box dat wel snappen.

 

Anders zit je weer met de problematiek dat je NAS het wel tegen die snelheid kan aanleveren, de switch gaat droppen, en TCP congestion control z'n werk gaat doen. Wat rampzalig is voor de "real-time" connectie die je nodig hebt.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.




Also tagged with one or more of these keywords: ET4000, Vonet, WiFi, NAS

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users