Jump to content


Photo

Advies gevraagd TV aankoop


  • Please log in to reply
29 replies to this topic

Re: Advies gevraagd TV aankoop #21 MiLo

  • PLi® Core member
  • 14,045 posts

+298
Excellent

Posted 20 August 2013 - 06:27

Helemaal mee eens. Een contrast van 1:1000 is heel netjes, dynamisch contrast is in principe niet verkeerd, maar ik heb het nog nooit "mooi" gezien, staat hier dus ook UIT.

Aangezien er een 8-bit intensiteitssignaal uit de digitale decoder komt, is het technisch gezien al goed genoeg als het contrast minstens 1:256 is. Minder dat 1 bit hoeft de TV niet weer te geven (afgezien van gamma-correctie curves). De extra "ruimte" in het contrast zou je kunnen benutten voor post-processing, zoals gamma en om gradienten glad te strijken.

"Dynamisch contrast" vond ik ook een erg hinderlijke functie. Vrij snel uitgezet toen ik ontdekte dat het bestond.
Real musicians never die - they just decompose

Re: Advies gevraagd TV aankoop #22 Sjaaky

  • Senior Member
  • 7,443 posts

+41
Good

Posted 20 August 2013 - 08:26

Toen kwamen de digitale panels (Plasma/LCD/OLED), die werken niet met een electronenstraal, waardoor continu het hele beeld te zien is (bij CRT's begint de fosfor al vrij snel uit te doven nadat die is "aangetikt" door de straal). Daardoor heb je gewoon géén geflikker, helemaal weg

Ik zie helaas veel plasma's flikkeren, ook recente modellen.

Aangezien er een 8-bit intensiteitssignaal uit de digitale decoder komt, is het technisch gezien al goed genoeg als het contrast minstens 1:256 is. Minder dat 1 bit hoeft de TV niet weer te geven (afgezien van gamma-correctie curves).

Snap ik niet. Je zegt 'goed genoeg als het contrast minstens 1:256 is', maar dat haal je onderuit door direct erna te zeggen 'afgezien van gamma-correctie curves'. Aangezien de 256 intensiteitsniveau's uit de decoder niet lineair mappen op lichtintensiteit kun je niet stellen dat 1:256 contrast genoeg is.
LCD tv's hebben een ansi blacklevel van rond de 0.05 cd/m2. 0.05 x 256 is een lousy 12.8 cd/m2 max brightness. Andersom geredeneerd zou een max brightness van 100 cd/m2 een lousy 0,39 cd/m2 black level opleveren.

Ik ben het wel eens dat dynamisch contrast vermeden moet worden. Mijn tv doet het ook, maar ik kan het niet uitzetten. Als er weinig donker in beeld is, wordt wat enigszins donker is nog donkerder gemaakt. Bijvoorbeeld bij oogkassen. Als ik de infobar oproep is er ineens wel genoeg zwart, dus wordt de oogkassen ineens een stuk lichter, wat er veel natuurlijker uitziet.
Op de zaak hebben we grote 65" lcd's hangen voor presentaties. Als je klaar bent met powerpoint zie je 1 seconde in fel witte tekst op zwarte achtergrond "End of slideshow. Click to exit", waarna de backlight gedimd wordt en de tekst nauwelijks meer te lezen is.

Re: Advies gevraagd TV aankoop #23 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,957 posts

+541
Excellent

Posted 20 August 2013 - 08:44

Maar zijn we het er wel over eens dat een refresh rate van meer dan 50 Hz op een panel onnodig en marketing-flauwekul is?

 

@Sjaaky, ik zie maar heel zelden plasma panels, als die inderdaad blijken te flikkeren zou je het panel nog naar 80-100 Hz kunnen brengen, maar dat is dan ook gewoon genoeg. Ben wel benieuwd waar die flikkering vandaan komt dan.


Edited by Erik Slagter, 20 August 2013 - 08:46.

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Advies gevraagd TV aankoop #24 Sjaaky

  • Senior Member
  • 7,443 posts

+41
Good

Posted 20 August 2013 - 08:55

Durf ik niet te zeggen. Voor lcd om de motion resolution omhoog te krijgen, dus om 'smear' te voorkomen.
Voor plasma om te zorgen dat de motion resolution goed is, maar je toch geen knipperend beeld hebt.

Dat de marketing de Hz ontdekt heeft is wel duidelijk. Bij panasonic plasma's zeggen ze "600Hz subfield drive". Maar wat dat precies inhoud, dat kun je nergens vinden.
200Hz opties willen ook nog wel eens een soort intelligente frame creatie aanzetten. Wat vloeiender beeld oplevert, maar ook voor artifacten in het beeld zorgt.

Re: Advies gevraagd TV aankoop #25 MiLo

  • PLi® Core member
  • 14,045 posts

+298
Excellent

Posted 20 August 2013 - 10:15


Aangezien er een 8-bit intensiteitssignaal uit de digitale decoder komt, is het technisch gezien al goed genoeg als het contrast minstens 1:256 is. Minder dat 1 bit hoeft de TV niet weer te geven (afgezien van gamma-correctie curves).

Snap ik niet. Je zegt 'goed genoeg als het contrast minstens 1:256 is', maar dat haal je onderuit door direct erna te zeggen 'afgezien van gamma-correctie curves'. Aangezien de 256 intensiteitsniveau's uit de decoder niet lineair mappen op lichtintensiteit kun je niet stellen dat 1:256 contrast genoeg is.
LCD tv's hebben een ansi blacklevel van rond de 0.05 cd/m2. 0.05 x 256 is een lousy 12.8 cd/m2 max brightness. Andersom geredeneerd zou een max brightness van 100 cd/m2 een lousy 0,39 cd/m2 black level opleveren.


Ik wil alleen melden dan contrastverhouding gewoon een zinloze parameter is. Jouw berekeningetje maakt dat alleen maar duidelijker.

Wat je eigenlijk wil weten is het blacklevel en de maximum intensiteit.
Real musicians never die - they just decompose

Re: Advies gevraagd TV aankoop #26 zeeteefje

  • Senior Member
  • 1,605 posts

+24
Neutral

Posted 20 August 2013 - 17:28

Ehh. Een contrastratio van 256 is voldoende omdat het 8 bits is ??.

10.000.000 door 256 delen geeft nog steeds een beter contrast dan 256 door 256 delen...

Het gaat om het verschil tussen max en min, niet het aantal stappen van max. naar min.

256 stappen lichtgrijs zijn echt niet om aan te zien. ;)



Re: Advies gevraagd TV aankoop #27 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,957 posts

+541
Excellent

Posted 20 August 2013 - 18:12

200Hz opties willen ook nog wel eens een soort intelligente frame creatie aanzetten. Wat vloeiender beeld oplevert, maar ook voor artifacten in het beeld zorgt.

Ik ben vooralsnog nog steeds van mening dat je dan informatie moet gaan "verzinnen" die er in de bron niet is. Ik kan me niet voorstellen dat het daardoor beter wordt.

 

Ik hoor/lees regelmatig over de "smear" en "traagheid" van lcd. Ik vind dat zelf in ieder geval flauwekul. Ja, ik zie inderdaad smear, maar dat is van de deinterlacer. Daar gaat een sneller panel of een hogere refresh niks aan verbeteren. Bij deinterlacing is het altijd de moeilijke afweging tussen meer smear en minder kam of omgekeerd... Het enige alternatief is 24p en 25p en daar is motion smoothness al zowiezo flauwekul. Op het moment dat mensen "smear" zien terwijl ze native en echt 50p of 60p kijken, dan verneem ik dat graag ;)


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Advies gevraagd TV aankoop #28 MiLo

  • PLi® Core member
  • 14,045 posts

+298
Excellent

Posted 20 August 2013 - 19:19

256 stappen lichtgrijs zijn echt niet om aan te zien. ;)

Je zult 't er toch mee moeten doen, meer krijg je er niet van je provider.
Real musicians never die - they just decompose

Re: Advies gevraagd TV aankoop #29 rytec

  • Rytec EPG Team
  • 1,082 posts

+22
Neutral

Posted 21 August 2013 - 10:33

Behalve dan de instellingen op ieder zijn CRT/Plasma/LCD/LED, waarop zet je dan het beste de AV-instellingen van je PLI-powered satbox met hdmi aansluiting?


~~Rytec Team~~ VU Ultimo / VU Uno / VU Solo / Panasonic TH42-PV700 *Pli/Rytec EPG POWERED*

Re: Advies gevraagd TV aankoop #30 zeeteefje

  • Senior Member
  • 1,605 posts

+24
Neutral

Posted 21 August 2013 - 10:40

256 stappen lichtgrijs zijn echt niet om aan te zien. ;)

Je zult 't er toch mee moeten doen, meer krijg je er niet van je provider.

Als mijn TV van donkergrijs pikzwart maakt en van lichtgrijs fel wit, dan ziet het er toch al een stuk beter uit. ;)

 

Pli heeft een testbeeld voor optimaal helderheid en contrast, verder alle beeldverbeteraars uitzetten. De rest is 'smaak'.


Edited by zeeteefje, 21 August 2013 - 10:42.



0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users