Jump to content


Photo

Netwerk instelling

netwerk

  • Please log in to reply
21 replies to this topic

#1 anchel

  • Senior Member
  • 69 posts

+1
Neutral

Posted 6 January 2014 - 07:40

Hoi,

Heb een VU+ duo2 met een gigabit ethernet. Nu wil ik de netwerk instellingen speed en duplex instellen want 1 Gb/s is voor mijn kabeltje onder de vloer te snel. Soms valt ie terug naar 100 Mb/s en dan hangt mijn box.

Met ethtool -s eth0 speed 100 duplex full krijg ik hem nu wel goed. Is het misschien wat om deze instellingen ook in netwerk instellingen te laten selecteren, via afstandsbediening en dat het opgeslagen wordt. Nu heb ik het in een bestaand script gezet die al opstart na een reboot. Of is die mogelijk er wel maar kijk ik er overheen.

Groet,

Michel


Mutant HD500c, Xtrend ET9000, VU+ duo,  VU+ duo2, VU+ ultimo 4k en dm800 (allen met OpenPLi) * Visiosat G4 - Alps quatro & Triax - triplelnb quatro * in het verleden DM 500c, 7020 & 7025

iptv met eigen TVheadend server * tinc vpn * Netgear R7000 met Tomato


Re: Netwerk instelling #2 MiLo

  • PLi® Core member
  • 14,045 posts

+298
Excellent

Posted 6 January 2014 - 07:51

De eisen voor 100Mbps en 1Gbps zijn identiek. Echt waar, de gebruikte bandbreedte en signaal/ruis zijn gelijk. Kabel die goed werkt met 100Mbps moet ook werken met 1Gbps. Als dat niet zo is, dan is er iets kapot.

Sommige switches proberen stroom te sparen door de bandbreedte te drukken. Erg irritante feature, die dit soort problemen veroorzaakt bij veel mensen. Kijk eens of jouw switch van dit type is?
Real musicians never die - they just decompose

Re: Netwerk instelling #3 anchel

  • Senior Member
  • 69 posts

+1
Neutral

Posted 6 January 2014 - 09:35

100Mb maakt gebruik van 4 aders en 1Gb alle 8 aders van een draad. Bij mij is het geval dat de 4 extra aders voor 1Gb net wel / net niet goed werken.

Is een kabel onder de vloer dus niet 123 op te lossen voor mij dus vandaar dat ik de port speed lager heb geschroefd.

Al verschillende apparatuur geprobeerd overigens. 


Mutant HD500c, Xtrend ET9000, VU+ duo,  VU+ duo2, VU+ ultimo 4k en dm800 (allen met OpenPLi) * Visiosat G4 - Alps quatro & Triax - triplelnb quatro * in het verleden DM 500c, 7020 & 7025

iptv met eigen TVheadend server * tinc vpn * Netgear R7000 met Tomato


Re: Netwerk instelling #4 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 6 January 2014 - 10:26

Ja precies, het aantal gebruikte aders verschilt wèl. Ik heb nog nooit gehoord van switches die een deel van de fabric uitzetten of in slaapstand zetten ofzo. Wel van EEE en varianten, waar de signalering wordt aangepast aan de lengte van de kabel + slaapstand van de PHY.

 

Meteen een interessante vraag, heeft jouw switch een EEE-instelling, of een andere instelling voor energy efficiency? Die zou dan zowiezo uit moeten, zou kunnen schelen.

 

De simpelste oplossing lijkt mij om op de switch de port vast te spijkeren op 100 mbps?


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Netwerk instelling #5 anchel

  • Senior Member
  • 69 posts

+1
Neutral

Posted 6 January 2014 - 11:31

Kabel zit in Ziggo Kabel modem met 1 Gb poorten die niet configureerbaar zijn. Vandaar mijn aanpassing op de VU. Het werkt zoals ik het nu heb ingesteld.

Maar leek me een leuke feature dat het in OpenPLI zou zitten, vandaar mijn vraag eigenlijk.


Mutant HD500c, Xtrend ET9000, VU+ duo,  VU+ duo2, VU+ ultimo 4k en dm800 (allen met OpenPLi) * Visiosat G4 - Alps quatro & Triax - triplelnb quatro * in het verleden DM 500c, 7020 & 7025

iptv met eigen TVheadend server * tinc vpn * Netgear R7000 met Tomato


Re: Netwerk instelling #6 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 6 January 2014 - 12:29

Het kan natuurlijk wel, maar ik ben bang dat jij zo'n beetje de enige gebruiker zult zijn ;)


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Netwerk instelling #7 MiLo

  • PLi® Core member
  • 14,045 posts

+298
Excellent

Posted 6 January 2014 - 15:53

Wat je zou kunnen proberen is simpelweg de extra aders doorknippen. Dan zal de gigabit detectie falen en heb je ook je doel bereikt. En beduidend simpeler dan software aanpassen en gebruikers opschepen met alweer extra opties die ze niet nodig hebben.
Real musicians never die - they just decompose

Re: Netwerk instelling #8 anchel

  • Senior Member
  • 69 posts

+1
Neutral

Posted 6 January 2014 - 16:01

MMmm twijfelde om te reageren ... Draadjes knippen, das echt geen optie voor een leek. Ben geen James Bond.

Waarom zit er in alle OSen (windows/linux/osX) waar je ethernet poorten kan configureren een optie om speed en duplex in te stellen en vooral bij Gigabit poorten, bij de "oude" boxen was dit in zijn geheel niet nodig met 10/100 poorten .. 


Mutant HD500c, Xtrend ET9000, VU+ duo,  VU+ duo2, VU+ ultimo 4k en dm800 (allen met OpenPLi) * Visiosat G4 - Alps quatro & Triax - triplelnb quatro * in het verleden DM 500c, 7020 & 7025

iptv met eigen TVheadend server * tinc vpn * Netgear R7000 met Tomato


Re: Netwerk instelling #9 MiLo

  • PLi® Core member
  • 14,045 posts

+298
Excellent

Posted 6 January 2014 - 17:19

Grappig, draadjes doorknippen is "echt geen optie voor een leek", maar een low-level tooltje als ethtool is dat niet...

Gigabit poorten zijn verplicht "auto-sense". Er is daarom ook geen "force gigabit" setting. Wel zijn er "force" settings voor lagere snelheden, om energie te sparen en vanwege rare oude hardware waarbij de auto-sense tot gekke dingen leidt (met name apparatuur die geen auto-sense ondersteunt).

In hardware van de laatste paar decennia is "auto" de beste setting, omdat je anders de andere kant van de lijn in de war kunt brengen.
Real musicians never die - they just decompose

Re: Netwerk instelling #10 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,794 posts

+187
Excellent

Posted 6 January 2014 - 19:20

Trouwens dat doorknippen is alleen maar de kabel die in je switch gaat met een RJ45 koppelstukje moet alleen het kabeltje tussen koppelstuk en switch aan te passen en voilà. Daarnaast snap ik het nut niet van een gigabit switch voor een i-net verbinding of heb je een T5 lijn


Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: Netwerk instelling #11 Autodelta

  • Senior Member
  • 356 posts

+12
Neutral

Posted 6 January 2014 - 19:59

Of er een simpel 100MB hubje tussen box gigabit router.


Vu+Solo2 PLi 4.0 1 TB HD Triax 88 28, 23.5, 19.2, 13


Re: Netwerk instelling #12 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 6 January 2014 - 20:24

Trouwens dat doorknippen is alleen maar de kabel die in je switch gaat met een RJ45 koppelstukje moet alleen het kabeltje tussen koppelstuk en switch aan te passen en voilà. Daarnaast snap ik het nut niet van een gigabit switch voor een i-net verbinding of heb je een T5 lijn

We hebben het hier over een "internet router", misschien ook nog wel "wifi internet router". In feite is dat

- een router

- een firewall

- een switch

- en ook nog een wlan access point (in het geval van de "wifi router")

 

Voor de router-functionaliteit heb je geen gbit nodig (hoewel je tegenwoordig wel al > 100 Mbps internet kunt krijgen voor consumenten), maar voor de switch is het wel prettig, dan kunnen je verschillende eigen apparaten op volle snelheid met elkaar praten.

 

Zelf moet ik er niks van hebben, dat alles-in-een, je ziet hierboven al een nadeel (switch-functies niet kunnen instellen). Ik heb een router, een firewall, meerdere switches en twee access points. Wel zo prettig.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Netwerk instelling #13 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 6 January 2014 - 20:25

Of er een simpel 100MB hubje tussen box gigabit router.

Haha dat vind ik een geniale oplossing. Ik heb ze gewoon nog liggen ook ;)

 

Overigens 100 Mbps hubs bestaan niet, een hub is altijd 10 Mbps half-duplex. Voor 10 Mbps full duplex heb je al een switch nodig.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Netwerk instelling #14 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,794 posts

+187
Excellent

Posted 6 January 2014 - 20:53

Maar Erik je switch downgrade altijd naar de laagste snelhied en dat is niet de gb netwerk maar t internet

Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: Netwerk instelling #15 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 7 January 2014 - 15:03

Je begrijpt het het niet helemaal  ;).

 

Ik schreef net al dat in een "internet router" voor consumenten o.a. een router en een switch zitten. De binnenkant van de router (de "lan"-kant) zit net zo goed op de switch aangesloten als allerlei eigen "lan"-apparaten van jou thuis. Wat de router doet en kan is helemaal niet relevant voor de switch, c.q. de "lan"-aansluitingen op je "internet router". De router heeft ofwel een 100 mbps aansluiting ofwel een gbps aansluiting, de switch past zich wel aan, net als dat je zelf apparaten gaat aansluiten.

 

Met andere woorden, hoe snel je internet is, zegt helemaal niks over hoe snel de switch is waar je al je interne apparaten aan hebt hangen. Verkeer van bijv. PC naar NAS gaat echt niet over internet...


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Netwerk instelling #16 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,794 posts

+187
Excellent

Posted 7 January 2014 - 15:50

Klopt de LAN-subnet snelheid staat in de config die je beschrijft volkomen los van het WAN, maar ik had (zie hieronder) gelezen 1gb switch -> kabel modem en ik heb Anchel dit niet zien veranderen in een wifi/router/firewall/switch/modem combi, maar dan zal het wel zo zijn. Want je box in een switch hangen rechtstreeks aan het WAN lijkt me erg onverstandig ;), maar je weet nooit! Ziggo had, wat ik me kan herinneren "in den beginne", kabel modems die alleen modem waren met 1 UTP uitgang waarop je een pc kon aansluiten en werd de PC naam als gebruikt om een IP adres te krijgen en je wilt niet weten hoeveel mensen erop hebben vertouwd dat Windows XPlee hun afschermde van het boze internet

 

Kabel zit in Ziggo Kabel modem met 1 Gb poorten die niet configureerbaar zijn. Vandaar mijn aanpassing op de VU. Het werkt zoals ik het nu heb ingesteld.

Maar leek me een leuke feature dat het in OpenPLI zou zitten, vandaar mijn vraag eigenlijk.


Edited by 40H3X, 7 January 2014 - 15:50.

Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: Netwerk instelling #17 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 7 January 2014 - 15:52

Maar dan nog kun je best een 1 Gb switch aansluiten op een kabelmodem.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Netwerk instelling #18 MiLo

  • PLi® Core member
  • 14,045 posts

+298
Excellent

Posted 7 January 2014 - 16:00

Als het kabelmodem nog een 100Mbps switch heeft, zou je de box ook daarop kunnen aansluiten. Dat scheelt weer een kastje.
Real musicians never die - they just decompose

Re: Netwerk instelling #19 theparasol

  • Senior Member
  • 4,157 posts

+198
Excellent

Posted 7 January 2014 - 20:44

100 Mbit gebruikt 1 aderpaar om te verzenden en 1 aderpaar om te ontvangen: 1, 2, 3, en 6 zijn dus in orde (daar zitten pair 1 en 2 op)

 

1000 Mbit gebruikt alle 4 de aderparen om te ontvangen en verzenden: 4,5,7 en 8 zijn verdacht. (daar zitten pair 3 en 4 op)

 

Je kunt 1000 Mbit hardwarematig permanent uitschakelen door contact 7 en/of 8 door te knippen of te "nagellakken" bij de connector.

 

 

Attached File  243-Ethernet-type-RJ-45.jpg   16.13KB   18 downloads

 

 


@Camping: ZGemma H.2S, Technisat Multytenne 4-in-1 @Home: Edision Mini 4K, Wave Frontier T55, EMP Centauri EMP DiSEqC 8/1 switch, 4x Inverto Ultra Black single LNB


Re: Netwerk instelling #20 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,794 posts

+187
Excellent

Posted 7 January 2014 - 20:52

Of een lan cable tester kopen kost bij niks meer vandaag de dag

Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.




Also tagged with one or more of these keywords: netwerk

1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users