Jump to content


Photo

Vu+ Duo - Rode led : Alles over C807


  • Please log in to reply
376 replies to this topic

Re: Vu+ Duo - Rode led : Alles over C807 #341 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,644 posts

+459
Excellent

Posted 22 March 2018 - 13:02

Hou er wel rekening mee dat de clone voedingen anders zijn de de originele ;)

Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: Vu+ Duo - Rode led : Alles over C807 #342 Brambo

  • Member
  • 23 posts

0
Neutral

Posted 22 March 2018 - 14:02

Aan mijn Vu is al niet zo veel origineel meer, alleen de behuizing straks nog denk ik  ;)

 

Ik zou wel een Solo 4k oid willen aanschaffen, maar het 4k aanbod is nog erg beperkt kwam ik achter. En het stoort me ontzettend dat ik dit niet gerepareerd krijg.



Re: Vu+ Duo - Rode led : Alles over C807 #343 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 22 March 2018 - 16:21

De C848 wordt vaak in verband gebracht met ontvangstproblemen. Die heb je dus vervangen, maar dat betekent niet dat dat circuit nu foutvrij is. In dat circuit zitten ook C850, U805, C846 en C852. Dat zijn de componenten om te onderzoeken als ontvangstproblemen aanhouden. Verder moet je denk ik op zoek gaan naar een oscilloscoop: Rimpelspanningen in de voeding zijn daarmee eenvoudig zichtbaar te maken, zodat reparatierecepten bedacht kunnen worden.

Als je het schema bekijkt dat worden er rond de U805 meer en zwaardere consdensatoren gebruikt dan rond de U801 en U802. Dat is een extra teken dat de voedingsspanning die met de U805 opgewekt wordt superschoon moet zijn.

Re: Vu+ Duo - Rode led : Alles over C807 #344 Brambo

  • Member
  • 23 posts

0
Neutral

Posted 22 March 2018 - 22:55

Vanavond heb ik alleen de spanningen gemeten nav de info hierboven, die lijken allemaal ok. Zowel vanaf de voedingsprint als na de diverse U8xx IC's.

Scoop zal ik dit weekend eens tevoorschijn halen, benieuwd of daar iets raars mee te zien is.

Re: Vu+ Duo - Rode led : Alles over C807 #345 Brambo

  • Member
  • 23 posts

0
Neutral

Posted 25 March 2018 - 16:45

Met de scoop ontdekt dat er 2 spanningen duidelijk meer rimpel hadden (ca. 100 mV). C's vervangen (ook C807 maar weer) en 10 uF SMD parallel. Rimpel stukken minder, nu wachten op regen ;-)

Re: Vu+ Duo - Rode led : Alles over C807 #346 Brambo

  • Member
  • 23 posts

0
Neutral

Posted 31 March 2018 - 20:39

Tijdens de eerste matige regenbui zakte het signaal alweer weg (ca. 50%). Ondanks de betere SNR bij droog weer (76%), helaas geen oplossing dus.

Heb een andere ontvanger kunnen lenen, die gaf ongeveer hetzelfde resultaat. Er moest dus wel iets met de bekabeling, Disecq of LNB's zijn. Ik had nog een 12 jaar oude Alps (single) LNB liggen, die heb ik even gemonteerd op 23,5 en kort uitgericht. Vanavond flink buitje afgewacht en het signaal blijft nu een stuk beter (68%), in ieder geval voldoende om zonder onderbrekingen te kunnen kijken.

Er zaten eerst 4 Inverto Multiconnects op. Twee quads van 5 jaar oud en 2 spiksplinternieuwe twins. Allemaal geven ze hetzelfde effect. Als je erop zoekt, vind je wel meer ervaringen die ditzelfde probleem beschrijven, blijkbaar zijn deze dingen extreem gevoelig voor druppels. Een parapluutje of een andere/grotere LNB lost het op.

Re: Vu+ Duo - Rode led : Alles over C807 #347 wieckbud1

  • Senior Member
  • 141 posts

0
Neutral

Posted 29 May 2018 - 10:15

Is er iemand die 2 elco 807 in 2 vuduo kan zetten. Zijn de ontvangers van de kids en zijn nu allebei kapot.Ze gebruiken ze om films te streamen vanaf PC beneden, daar zijn ze ideaal voor omdat ze alles afspelen.  Heb ze helemaal uit elkaar en gehaald om het zelf te proberen en op de pootjes te solderen maar blijkt al eerder gebeurd te zijn en allemaal erg los te zitten waardoor het echt via de achterkant van de printplaat zal moeten en dan los maken.

Ik heb de onderdelen zelf en de printplaten zijn er dus ook al uit.

Ik woon in de betuwe maar het maakt ook niet uit als ik een stukje moet rijden.



Re: Vu+ Duo - Rode led : Alles over C807 #348 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 29 May 2018 - 21:21

Je bent bij mij welkom, maar naar Purmerend is voor jou toch wel een ritje denk ik, verder lukt het de komende week niet, wellicht weekeinde van 9 juni. Maar als er geen betere optie is, ik soldeer wel een elcootje of twee.

Re: Vu+ Duo - Rode led : Alles over C807 #349 wieckbud1

  • Senior Member
  • 141 posts

0
Neutral

Posted 31 May 2018 - 08:31

Je bent bij mij welkom, maar naar Purmerend is voor jou toch wel een ritje denk ik, verder lukt het de komende week niet, wellicht weekeinde van 9 juni. Maar als er geen betere optie is, ik soldeer wel een elcootje of twee.

ik heb je een bericht gestuurd



Re: Vu+ Duo - Rode led : Alles over C807 #350 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,644 posts

+459
Excellent

Posted 5 June 2018 - 20:26

Je mag ook naar Doetinchem komen, al denk ik dat het, wat afstand betreft, weinig uitmaakt.


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: Vu+ Duo - Rode led : Alles over C807 #351 wieckbud1

  • Senior Member
  • 141 posts

0
Neutral

Posted 5 June 2018 - 21:19

Je mag ook naar Doetinchem komen, al denk ik dat het, wat afstand betreft, weinig uitmaakt.

Blijkt dus de voeding te zijn die bij 2 boxen kapot is gegaan. Ik denk vorige week tijdens het onweer.

Vandaag toevallig achter gekomen toen ik de boel in elkaar heb gezet. Bleek degene die nog wel goed werkte het ineens ook niet meer te doen omdat ik er de voeding van een andere in had gezet.



Re: Vu+ Duo - Rode led : Alles over C807 #352 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,644 posts

+459
Excellent

Posted 6 June 2018 - 05:50

Of gewoon uitgedroogde en/of bolle elco's, zolang de voeding aanstaat heb je kans dat het werkt maar als eenmaal de spanning weg is geweest, start die niet meer op.


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: Vu+ Duo - Rode led : Alles over C807 #353 Marcello

  • Senior Member
  • 232 posts

+1
Neutral

Posted 27 July 2018 - 04:58

Net als wieckbud1, heb ik ook (weer) het Rode led syndroom in de box. Solderen staat bij mij nog in de kinderschoenen, maar wil het graag leren. Iemand in de buurt van Adam ?
Duolnb, triax 78
Zgemma H9 Twin + H7S

Re: Vu+ Duo - Rode led : Alles over C807 #354 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 29 July 2018 - 11:59

Ik heb vanochtend naar de Vu+ Duo van Marcello gekeken. De oorzaak bleek niet de C807 te zijn, die was reeds vervangen met keramische condensator. De voeding daarentegen gaf maar 3,7V i.p.v. de gewenste 5V af. Na een optische inspectie zagen twee 1500uF-condensatoren op de voeding er niet helemaal lekker uit. Ik moest een beetje improviseren met wat ik in huis had en heb ze vervangen door een 1000uF+470uF aan elkaar gesoldeerd. Dat lostte het probleem op en weer Duo is gered.

Re: Vu+ Duo - Rode led : Alles over C807 #355 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,794 posts

+187
Excellent

Posted 31 July 2018 - 09:55

Mooi werk en leuk dat je ervan verslag doet!


Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: Vu+ Duo - Rode led : Alles over C807 #356 Youto

  • Senior Member
  • 521 posts

+11
Neutral

Posted 28 September 2019 - 06:15

Omdat mijn broer tot kort geleden ook nog zo'n vu+ duo gebruikte maar deze het inmiddels ook niet meer doet. Linktboven knippert de beruchte rode led, dus ik zit nu met veel interesse dit topic te lezen. Wat mij wel verbaasd is dat blijkbaar dit defect wel heel vaak voorkomt en dat wat ik eruit op maak die C807 condensator de boosdoener is. Is dit dan geen fabrieksfout? Maw, heeft de fabrikant, importeur of verkopende partij hier geen steken laten vallen? Ik kan het mis hebben maar in dit topic lees ik nergens een opmerking of reactie van de leverancier van deze box. Wanneer steeds maar weer hetzelfde onderdeeltje stuk gaat en zelfs het nieuwe vervangen onderdeel na een tijdje ook weer de geest geeft lijkt het er sterk op dat een ontwerpfout de oorzaak is van alle ellende genoemd in dit topic. Of werkt het niet zo in de electronica wereld? Want eigenlijk is het zo dat ik hier nu een normaal gesproken nog goed werkend apparaat heb liggen die met een onderdeeltje van een paar centen weer zou moeten werken. Mvg.

Re: Vu+ Duo - Rode led : Alles over C807 #357 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 28 September 2019 - 09:04

Het is zonder meer een ontwerpfout. Hoeveel machines er exact last van gehad hebben, is lastig te zeggen, maar het zou wel eens een meerderheid kunnen zijn. Het is in de latere apparaten opgelost, wat je ook als schuldbekentenis kunt zien.

Ooit, in vervlogen tijden publiceerden fabrikanten een servicehandleiding voor een apparaat. Daarin stonden demontage-instructies, elektronische schema's en vaak informatie over bekende gebreken en een door de fabrikant goedgekeurde procedure om het te verhelpen. Als een apparaat volgens deze procedure gerepareerd was, dan erkende de fabrikant de reparatie en had het geen gevolgen voor de garantie. Mening reparateur heeft mooie herinneringen aan de servicebulletins van de technische dienst van Philips, waarin voortdurend nieuwe gebreken vermeld hebben.

Zoiets is tegenwoordig niet meer gebruikelijk. Gaat een apparaat stuk, dan zoekt de markt het maar uit. Soms worden apparaten zelfs ontworpen om expliciet niet repareer te zijn. Het had Vu+ gesierd als ze dit gebrek zelf gedocumenteerd hadden en advies gegeven aan klanten en verkopers hoe ermee om te gaan, maar omdat zoiets hedentendage (helaas) zeer ongebruikelijk is, kun je ook heel lastig verwijten maken.

Garantietechnisch raakt dit Vu+ niet: Het defect trad in de regel op nadat de garantie verlopen is. Nu is het zo dat volgens Nederlands consumentenrecht een ontwerpfout die een apparaat doet sneuvelen voor de verwachte levensduur altijd garantie is, maar die garantie moet de winkel leveren, niet de fabrikant. De fabrikant hoeft alleen de garantieperiode te leveren die hij zelf beloofd heeft.

Menig winkel heeft de soldeerbout er wel bij gepakt en ik heb ook gelezen dat de importeur condensatortjes heeft vervangen. In alle gevallen is het vaak simpeler en goedkoper om zelf te repareren: Voor de klant is zelf de soldeerbout erbij pakken goedkoper dan de reiskosten naar de winkel. Voor de winkel is zelf de solderbout pakken goedkoper dan opsturen naar de importeur, en ook voor de importeur is zelf doen goedkoper dan de moederborden terugsturen naar de fabrikant.

Vandaar dat iedereen er pragmatisch mee om is gegaan: Onderdeeltje van een paar centen en het apparaat doet het weer. Tegelijkertijd denk ik dat deze kwestie voor menig bezitter leerzaam is geweest en de eerste stappen zijn geweest naar je apparaten zelf kunnen repareren. Een mooi voorbeeld hoe we als consumenten de wegwerpeconomie kunnen doorbreken.

Re: Vu+ Duo - Rode led : Alles over C807 #358 Youto

  • Senior Member
  • 521 posts

+11
Neutral

Posted 29 September 2019 - 05:51

#zuppalin, een mooie en duidelijke uitleg. Mijn gedachtengang had het bij het goede eind. En gezien wat ik er allemaal over heb gelezen vind ik het zonde om het apparaat dat waarschijnlijk verder helemaal correct werkt zomaar weg te gooien. Soldeerbout heb ik hier ook een paar van liggen dus zal ik een poging gaan doen om het weer werkend te krijgen. Hoe heet die condensator precies want dan weet ik wat ik moet hebben als ik de winkel in loop. Maar heeft dit alleen maar bij dit model plaats gevonden? Ik neem aan dat deze condensator vaker gebruikt wordt. En de goede naam van de fabrikant dan, ikzelf zal bij aanschaf van nieuw deze fabrikant even overslaan.

Re: Vu+ Duo - Rode led : Alles over C807 #359 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 29 September 2019 - 07:48

Zoals je in mijn document kunt lezen heb een standaard 220uF elektrolytische condensator ("elco") nodig en een 1uF keramische condensator. Die reparatie gaat je zeker lukken. Er zijn meer mensen die Vu+ een tijdje gemeden hebben, en het is ook gewoon een verwijtbare ontwerpfout, maar je moet het ook wel in een groter plaatje bekijken: Elke fabrikant heeft zijn eigen missers, had je destijds een Xtrend gekocht, dan had je wellicht met een defect securityboard te kampen gehad. De Vu+ Duo was de eerste ontvanger van Vu+ en is de enige die een dergelijke ontwerpfout heeft gehad. Of je ze er nu eeuwig aan op moet hangen...

Re: Vu+ Duo - Rode led : Alles over C807 #360 Youto

  • Senior Member
  • 521 posts

+11
Neutral

Posted 29 September 2019 - 09:11

Eeuwig vermijden is wel ver gezocht ja maar mijn instelling is zo dat iedereen fouten kan maken en dat men de kans moet krijgen om het op te lossen maar zoals ik lees hebben ze niet eens de moeite genomen om iets op te lossen. Zo'n 20 jaar geleden heb ik een akkefietje gehad met een apparaat van Sony, ik ben zelfs naar badhoevedorp gereden naar het servicecenter waar ter plekke gerepareerd wordt of een oplossing bedacht wordt maar Sony vond mijn klachten maar overdreven en weigerde ook maar iets te doen wat op een oplossing lijkt dus destijds heb ik mij voorgenomen om nooit meer iets van Sony te kopen en tot nog toe heb ik mij daaraan gehouden.


7 user(s) are reading this topic

0 members, 7 guests, 0 anonymous users