Jump to content


Photo

Vreemde signaaluitval op 23,5


  • Please log in to reply
46 replies to this topic

#1 evl

  • Senior Member
  • 41 posts

+1
Neutral

Posted 19 June 2014 - 20:31

Hallo

 

Sinds kort heb ik een vreemd verschijnsel tijdens ontvangst van 23,5 kanalen. Het is geen OpenPLi probleem, maar hopelijk willen de aanwezige deskundigen toch hun gedachten er eens over laten gaan.

 

Ik heb een VU+ DUO met OpenPLi van 17 juni en een 64 centimeter Triax schotel met een Canal Digitaal DUO LNB. De LNB is met de 19,2 positie aan de schotel bevestigd (per instructies bij de LNB). De LNB is met een XSarius twin kabel met de VU+ verbonden.

 

Op 19,2 heb ik een SNR van circa 12,8 - 13,2 dB en AGC rond de 80% op tuner A en 89% op B. Op 23,5 11,8 tot 12,1 dB en 73% op tuner A en 76% op B.

 

Sinds kort, ik denk nu ongeveer een week, misschien 2, valt op 23,5 het signaal soms ineens weg. Het zakt dan eerst in tot onder de 10dB en soms schiet het door naar 0. Het beeld stokt dan en soms verschijnt het bericht "afstemmen mislukt". Het gebeurt soms een keer of wat achter elkaar en daarna weer een hele tijd niet.

 

Ik ben begonnen met de kanalen opnieuw in te lezen en OpenPLi bij te werken, zonder resultaat. Toen heb ik de kabel en connectoren nagelopen en ook niks gevonden. Uiteindelijk heb ik de uitlijning van de kop gecontroleerd, maar een beter signaal dan ik al had zat er niet in.

Ook de zichtlijn van de schotel is vrij van obstakels.

 

Omdat ik ook niks kon vinden over onderhoud of storingen aan de satelliet, bleef er niks anders over dan de LNB te verdenken. Omdat ik toch nog een reserve wilde hebben, heb ik een triple besteld. Toen ik die ging monteren, bleek echter dat die met de 23,5 positie aan de schotel bevestigd moest worden. Ik kreeg niet meteen beeld en had geen tijd om de schotel af te stellen, dus toen heb ik de duo weer teruggeplaatst.

 

Daarna bleef het signaal stabiel. Maar helaas, 's avonds tegen zessen begon het weer. Vanavond weer een stabiel signaal, tot rond kwart voor negen het weer enkele keren kort wegviel. Ondertussen al weer meer dan een half uur geen probleem.

 

Ik kan me toch moeilijk voorstellen dat het de LNB is. Bekabeling en ontvanger lijken me uitgesloten, omdat 19,2 gewoon foutloos werkt, ook op de momenten dat 23,5 geregeld wegviel.

 

Dus rest de vraag, iemand enig idee wat dit kan zijn?



Re: Vreemde signaaluitval op 23,5 #2 martijnsx

  • Senior Member
  • 117 posts

0
Neutral

Posted 19 June 2014 - 21:29

Ik lijk hetzelfde probleem te hebben. Een jaar terug had ik het ook en toen uit wanhoop de lnb vervangen. Na vervangen ging het beter en was het ook weg totdat het sinds 2 weken weer begonnen is. Beeld blijft ff 1 a 2 seconden hangen en je ziet wat blokjes. Bij mij op twee verschillende ontvangers op verschillende plaatsen. Gister het cccam menu proberen in te komen en de ontvanger liep steeds vast. Een software update gedaan en sinds gister is het probleem geheel weg.

Mijn vermoeden: er zit mogelijk een bug in de enigma of openpli image of in de softcam waardoor de storing optreed. Ontvanger is vaker geupdate laatste tijd maar bug was misschien langer aanwezig. Andere mogelijkheid is dat het signaal van satelliet stoort maar dat lijkt me heel onwaarschijnlijk.

Zie ook mijn post.

Re: Vreemde signaaluitval op 23,5 #3 martijnsx

  • Senior Member
  • 117 posts

0
Neutral

Posted 19 June 2014 - 21:29

Bij mij trouwens ook de 23.5 en niet de 19.2 (ervaring van vorig jaar).

Re: Vreemde signaaluitval op 23,5 #4 martijnsx

  • Senior Member
  • 117 posts

0
Neutral

Posted 19 June 2014 - 21:39

Een dezer dagen maar even tijdje bij de andere ontvanger kijken (die niet geupdate is) of die nog stoort...

Re: Vreemde signaaluitval op 23,5 #5 evl

  • Senior Member
  • 41 posts

+1
Neutral

Posted 20 June 2014 - 09:20

Toen het probleem ontstond had mijn ontvanger nog OpenPLi 3, waarschijnlijk de laatste update daarvan.

Ondertussen is dat OpenPLi 4 van 17 juni. Ik zal vanavond weer een update doen en kijken wat er gebeurt.

 

In eerste instantie verdacht ik het weer, omdat er toen buien waren met onweer. Weliswaar ver weg, maar toch. Ondertussen is het duidelijk dat dat het niet is, omdat het ook gebeurde toen er nergens in Nederland of Luxemburg slecht weer was.

 

Als het inderdaad een bug is, dan is het wel opmerkelijk dat het probleem zich niet eerder had voorgedaan. Op het moment dat het begon had zich in mijn opstelling geen enkele wijziging voorgedaan. Misschien dat het iets in de codering is dat recent veranderd is door Canal Digitaal, of waar mee geexperimenteerd wordt.

En opmerkelijk dat tot op heden nog niemand het probleem gerapporteerd had.



Re: Vreemde signaaluitval op 23,5 #6 DeBeek

  • Senior Member
  • 1,490 posts

+47
Good

Posted 20 June 2014 - 09:34

En opmerkelijk dat tot op heden nog niemand het probleem gerapporteerd had.

Omdat niemand er last van heeft ?.

 

Misschien dat het iets in de codering is dat recent veranderd is door Canal Digitaal, of waar mee geexperimenteerd wordt.

Dan had dit en andere fora wel volgestaan hierover..

 

Waarom meteen naar een ander wijzen, eerst de problemen bij je eigen spullen zoeken.


Vu+DUO4K, (DVB-C FBC & DVB-S2X FBC twin tuner), OpenPLi Nightly Build, My-FullNightHD skin, Bluetooth remote,

2x Synology DS-116, 16 Gb USB3, Autotimer, Bitrate, EPG-Import, Ziggo Kabel-tv, Astra 28.2.


Re: Vreemde signaaluitval op 23,5 #7 evl

  • Senior Member
  • 41 posts

+1
Neutral

Posted 20 June 2014 - 09:46

En opmerkelijk dat tot op heden nog niemand het probleem gerapporteerd had.

Omdat niemand er last van heeft ?.

 

>Misschien dat het iets in de codering is dat recent veranderd is door Canal Digitaal, of waar mee geexperimenteerd wordt.

Dan had dit en andere fora wel volgestaan hierover..

 

Waarom meteen naar een ander wijzen, eerst de problemen bij je eigen spullen zoeken.

 

 

Misschien moet je de rest dan even lezen. Of op zijn minst de originele post. Dan had je gezien dat ik heel mijn installatie al nagelopen heb (meer dan eens).

 

Bovendien wijs ik niet naar een ander, maar vraag ik me af dat als het een bug zou zijn in de ontvanger, waarom het zich dan niet eerder heeft voorgedaan en waarom nog niemand het heeft gerapporteerd. Een mogelijke verklaring dat het zich niet eerder heeft voorgedaan, aangenomen dat het een bug is (wat niet is aangetoond), zou kunnen zijn als er iets veranderd is in de codering.

 

Iedere suggestie wordt op prijs gesteld, maar ik zou er liever een hebben waar ik mee vooruit kan.



Re: Vreemde signaaluitval op 23,5 #8 alexis00

  • Senior Member
  • 61 posts

0
Neutral

Posted 20 June 2014 - 15:35

ik heb het zelfde euvel!

en mn buurman ook . :angry:


dream vu vu+duo 7000 800 600

Re: Vreemde signaaluitval op 23,5 #9 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 20 June 2014 - 18:32

Aangezien het om een VU+ Duo gaat, toevallig ongeveer twee jaar oud? denk ik meteen aan één ding en ondanks dat het vaak onlogisch klinkt, blijkt het vaak uiteindelijk wèl de oorzaak te zijn...


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Vreemde signaaluitval op 23,5 #10 evl

  • Senior Member
  • 41 posts

+1
Neutral

Posted 20 June 2014 - 21:06

Geen idee hoe oud precies, dat moet ik opzoeken, maar ik denk ouder dan 2 jaar.

 

Maar eh, hou ons niet langer in spanning, waar denk je dan aan?

 

Ik heb vandaag nog eens een update gedaan, maar dat heeft, zoals verwacht, niks geholpen.

 

Het grootste deel van de tijd geen enkel probleem, maar rond kwart voor zeven, rond acht uur en ergens gedurende Top Gear weer enkele keren kortstondig terug naar 0 dB.

Alleen op 23,5. Geen enkel probleem op 19,2. En op beide tuners. De rest van de tijd 11,7 tot 12.0 dB.

 

Je kunt je dus voorstellen dat ik op het puntje van mijn stoel zit om te horen wat die onlogische oorzaak dan wel precies mag zijn...



Re: Vreemde signaaluitval op 23,5 #11 cobus

  • Senior Member
  • 4,754 posts

+69
Good

Posted 20 June 2014 - 21:25

Elco Denk ik

Groetjes Cobus R

 

VU+ UNO 4K SE FBC DVB-C (8x) LCD4linux met Samsung SPF 75H

MUTANT HD66SE FBC DVB-C (3x)

MAXYTEC MULTIBOX COMBO

MUTANT HD60 DVB-S

 

 

Ziggo (digitaal) Kabel TV (FTV) op alle decoders met oa fallback tuner

 


Re: Vreemde signaaluitval op 23,5 #12 evl

  • Senior Member
  • 41 posts

+1
Neutral

Posted 20 June 2014 - 21:37

Dank je Cobus. Nu heb ik toevallig verstand van electronica en weet ik wat een elco is.

Maar ik heb toch echt meer nodig dan dat om te weten wat je bedoelt. Ik kan moeilijk alle elco's na gaan lopen, in de hoop dat ik er een vind die defect zou kunnen zijn.

 

Zou je iets specifieker willen zijn, aub?

 

Erik



Re: Vreemde signaaluitval op 23,5 #13 mika-nl

  • Senior Member
  • 454 posts

+10
Neutral

Posted 20 June 2014 - 22:12

Even op het forum zoeken op vu-duo of rode led

grtz

 

 

edit http://openpli.org/f...lles-over-c807/


Edited by mika-nl, 20 June 2014 - 22:14.


Re: Vreemde signaaluitval op 23,5 #14 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 21 June 2014 - 09:45

Mika, inderdaad, die bedoelde ik.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Vreemde signaaluitval op 23,5 #15 evl

  • Senior Member
  • 41 posts

+1
Neutral

Posted 23 June 2014 - 08:42

Bedankt voor de tip. Ik heb geen problemen met een rode led, dus daar had ik nooit op gezocht.

 

Ik lees in de PDF dat problemen met ontvangst niet onder de symptomen vallen, maar omdat het momenteel het enige houvast is dat ik heb, ga ik het toch maar proberen.

 

Zaterdag heel de avond probleemloos kunnen kijken en gisteravond valt het signaal weer regelmatig weg.



Re: Vreemde signaaluitval op 23,5 #16 arno34

  • Senior Member
  • 119 posts

+2
Neutral

Posted 23 June 2014 - 12:02

Ik heb hier een VU+ staan met een zelfde soort storing. Het is een VU+ Duo2. De storing komt alleen voor op zenders van Astra3 en meer precies: ALLEEN op zenders afkomstig van trsp. 11739V.

 

Dat zijn dus: Film1 Comedy & Kids, Sundance en Action, Sport1 Voetbal en Golf, Fox sports Eredivisie3, Cartoon Netwerk, MTV NL, TV Oranje, TLC, Film1 Premiere HD, Nostalgienet, Sport1 Select HD, Nat Geo HD, 13th Street, Jim, Ketop12, VTM Kzoom/Kanaal Z, Vitaya, Acht en Man-X.

 

Kan iemand die last van deze storingen heeft bevestigen of dat inderdaad het geval is? En dat storingen dus allen op bovengenoemde zenders optreden en niet op andere zenders op Astra 3? Het meest in het oog springend zou dus bv. zijn dat storingen WEL op Ned.2 HD voorkomen, maar dus NIET op Ned.1 HD en Ned. 3 HD.



Re: Vreemde signaaluitval op 23,5 #17 arno34

  • Senior Member
  • 119 posts

+2
Neutral

Posted 23 June 2014 - 12:11

De gegeven zenderlijst klopt trouwens niet, maar ik mag het niet meer wijzigen. Daarom maar de juiste lijst: JimJam, Best24, Politiek 24, NPO Doc, Humor TV, Fox, Boomerang, Animal Planet, ID, TV Limburg, TV Oost, Disney, HBO2, HBO3, Brazzers TV, Ned.2 HD, SBS6 HD, Fox Sports Eredivisie 1 HD, Edge


Edited by arno34, 23 June 2014 - 12:14.


Re: Vreemde signaaluitval op 23,5 #18 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 23 June 2014 - 14:04

De storing komt alleen voor op zenders van Astra3 en meer precies: ALLEEN op zenders afkomstig van trsp. 11739V.

Ik denk hier meer aan een te zwak signaal. Hoeveel signaal geeft het apparaat aan? En heb je beeld op NGC Wild HD?


Edited by Zuppelan, 23 June 2014 - 14:04.


Re: Vreemde signaaluitval op 23,5 #19 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 23 June 2014 - 14:07

Bedankt voor de tip. Ik heb geen problemen met een rode led, dus daar had ik nooit op gezocht.

 

Ik lees in de PDF dat problemen met ontvangst niet onder de symptomen vallen, maar omdat het momenteel het enige houvast is dat ik heb, ga ik het toch maar proberen.

 

Zaterdag heel de avond probleemloos kunnen kijken en gisteravond valt het signaal weer regelmatig weg.

Kan toch wel heel goed hoor, er is hier eerder iemand geweest waarbij dit soort problemen zijn verdwenen na vervangen van de elco. Op zich ook wel logisch, als de tuners geen goede voedingsspanning krijgen (rimpel en andere vervuiling) dan kun je inderdaad rare dingen krijgen.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Vreemde signaaluitval op 23,5 #20 arno34

  • Senior Member
  • 119 posts

+2
Neutral

Posted 23 June 2014 - 14:48

De storing komt alleen voor op zenders van Astra3 en meer precies: ALLEEN op zenders afkomstig van trsp. 11739V.

Ik denk hier meer aan een te zwak signaal. Hoeveel signaal geeft het apparaat aan? En heb je beeld op NGC Wild HD?

Nee, heeft niks met signaal te maken. Staat allemaal boven de 90%.




0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users