Jump to content


Photo

OpenOpera (hbbtv)


  • Please log in to reply
54 replies to this topic

#1 gjstroom

  • Senior Member
  • 516 posts

+16
Neutral

Posted 26 September 2014 - 17:08

De collega's van OpenATV hebben OpenOpera beschikbaar gesteld, het lijkt er op dat dit ook prima werkt op OpenPLi.

Omdat de Dreamboxen te weinig flash hebben, het volgende scriptje om het op je usb stick te installeren:

mkdir /media/usb/local
ln -s /media/usb/local /usr/local
opkg install http://feeds.mynonpublic.com/4.2/dm800se/3rdparty/enigma2-plugin-extensions-openopera_1.0-r0_mips32el.ipk
init 4
init 3

Amiko8240, DM500HD, DM800, DM800SE, DM800SESR4, DM800SEV2, VU+ SoloSEV2, VU+ UnoSE


Re: OpenOpera (hbbtv) #2 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 26 September 2014 - 17:10

Ik ben (persoonlijk) heel erg benieuwd hoe dit juridisch (licenties) e.d. zit.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: OpenOpera (hbbtv) #3 gjstroom

  • Senior Member
  • 516 posts

+16
Neutral

Posted 26 September 2014 - 17:14

Dat weet ik ook niet, het heet OpenOpera. Dat zegt mij dat het Open is, maar dat is maar een naam he ;)


Amiko8240, DM500HD, DM800, DM800SE, DM800SESR4, DM800SEV2, VU+ SoloSEV2, VU+ UnoSE


Re: OpenOpera (hbbtv) #4 gjstroom

  • Senior Member
  • 516 posts

+16
Neutral

Posted 26 September 2014 - 17:29

Hier loopt er ook een discussie over:

http://www.xtrend-al...n-openopera-10/


Amiko8240, DM500HD, DM800, DM800SE, DM800SESR4, DM800SEV2, VU+ SoloSEV2, VU+ UnoSE


Re: OpenOpera (hbbtv) #5 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,123 posts

+685
Excellent

Posted 26 September 2014 - 17:34

Lijkt toch wel erg veel op de gesloten versie van xtrend.....

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: OpenOpera (hbbtv) #6 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,309 posts

+1,719
Excellent

Posted 26 September 2014 - 18:19

Van Opera zelf is een open source versie beschikbaar, dus daar is denk ik geen licentie voor nodig.

 

Maar er is meer nodig dan puur een browser, en dat hoeft helemaal niet open source te zijn. En als het geript is van Xtrend, dan is het dat zeker niet...


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: OpenOpera (hbbtv) #7 Rob van der Does

  • Senior Member
  • 7,766 posts

+184
Excellent

Posted 26 September 2014 - 18:19

Opera kent bij mijn weten helemaal geen 'open' licenties. Ik vermoed dat ATV gewoon 'open' aan de naam heeft geplakt omdat zij de plugin openlijk ter beschikking stellen.

Als je naar de feeds van ATV kijkt, zie je dat 'de collega's' het niet zo nauw nemen met licenties. Zo stellen zij gemanipuleerde 'alleen voor DM' plugins via de feeds beschikbaar, evenals de VU-HbbTV plugin voor de Technomates (die een soortement van VU-kloon zijn). En wellicht nog wel meer waar ik geen idee van heb.

Persoonlijk vind ik dat we ons verre van dat soort praktijken moeten houden. VU betaalt licentiekosten voor het beschikbaar stellen van de Opera-browser (en Xtrend waarschijnlijk ook). Wie zijn zij dan dat ze zo'n plugin vrijelijk gaan verspreiden...


Edited by SatKiekerd, 26 September 2014 - 18:20.


Re: OpenOpera (hbbtv) #8 Anzo

  • Senior Member
  • 310 posts

+5
Neutral

Posted 26 September 2014 - 19:46

Voor de OEM versie van Opera (ook Linux) is zelfs een SDK beschikbaar, allemaal vrij te verkrijgen. Ik vind die aantijgingen hierboven, zonder enig aantoonbaar bewijs, zeer vreemd. Voor wie de moeite neemt om een zoekopdracht op Google te doen, had kunnen zien dat Opera vrij beschikbaar is , ook voor tv/video oplossingen. Wat ik niet via Google kon vinden is, dat VU licentiekosten betaalt, dus dat is ook een aanname?


Groet, André

:blink:


Re: OpenOpera (hbbtv) #9 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,309 posts

+1,719
Excellent

Posted 26 September 2014 - 20:16

Er is een verschil tussen de OEM van Opera pakken (als het hier al over die versie gaat, wat ik betwijfel want de package van Xtrend is niet voor niks time-limited), en de package as-is van Xtrend pakken. En daar lijkt het wel heel erg sterk op als je beide vergelijkt...

 

Voor wat betreft plugins heeft SatKiekerd absoluut een punt. Het merendeel van de Schwerkraft plugins hebben een licentie die verbied dat je ze gebruikt op niet-DMM hardware. Dus geen enkele image kan deze plugins in hun huidige staat voor andere boxen aanbieden, en dat doet OpenATV wel degelijk. Niet als enige overigens.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: OpenOpera (hbbtv) #10 Rob van der Does

  • Senior Member
  • 7,766 posts

+184
Excellent

Posted 26 September 2014 - 20:39

Wat ik niet via Google kon vinden is, dat VU licentiekosten betaalt, dus dat is ook een aanname?

Nee.



Re: OpenOpera (hbbtv) #11 WTE

  • Senior Member
  • 821 posts

+36
Good

Posted 26 September 2014 - 21:06

Ik ben (persoonlijk) heel erg benieuwd hoe dit juridisch (licenties) e.d. zit.

 

 

Xtrend heeft geen opera licentie, dat weet ik 100% zeker.

 

Hoe is dit geregeld in OpenPLi?


Edited by WTE, 26 September 2014 - 21:07.

Mut@nt HD51 STB 4K

   :rolleyes:                :rolleyes:


Re: OpenOpera (hbbtv) #12 Frenske

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 27,380 posts

+393
Excellent

Posted 26 September 2014 - 22:15

Wat jij 100% zeker meent te weten zou ook zomaar een 'aanname' kunnen zijn. Ooit is voor zover mij bekend helder gecommuniceerd dat zij, als in Xtrend, wel degelijk een officiële Opera icentie 'zouden hebben'. Mede daardoor hebben destijds bepaalde ontwikkelingen op zich laten wachten. Correct me if I'm wrong. ;)

Mijn schotel is een T90 met 10 LNB's. Daarnaast voor de fun nog een draaibaar systeem met een Triax TD 78.

Dreamboxen heb ik niet meer echt actief. Verder heb ik ook nog een een VU+ duo2 met 500Gb harddisk + een VU+ Uno, Zero, Solo 4K, Ultimo 4K, Zero 4K, Uno 4Kse. + ook nog een Xtrend ET7x00. Daarnaast heb ik ook nog diverse andere modellen w.o. een Formuler F4, ET8500, ET7500, Mut@nt 2400HD, Xsarius Fusion HD se en verder nog wel het e.e.a. waarmee op verzoek vanalles wordt getest. Iemand moet het tenslotte doen. ;) :)
Los van de eerder genoemde modellen heb ik nog wel een rits aan testsamples als Mut@nt 2400HD, HD60, GB UE4K, GB Trio4K, Maxitec Multibox combo en Twin, Octagon sf8008, sf8008 mini en last but nog least enkele modellen van het Grieks Duitse Edision.

Voor centrale opslag van media gebruik ik een Qnap 219P 
met tweemaal 2 Tb harddisks + een Synology DS414 met 12 Tb Totale opslag.

-------------------------------------------------------------------------------------------
Many answers to your question can be found in our wiki: Just one click away from this "solutioncentre".

Als ik alles al wist hoefde ik ook niets te vragen. If I had all the knowledge I had no questions at all.


Re: OpenOpera (hbbtv) #13 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,309 posts

+1,719
Excellent

Posted 26 September 2014 - 22:28

Hoe is dit geregeld in OpenPLi?

 

OpenPLi hoeft geen licenties te hebben, wij maken en leveren wat dit punt betreft niks. Wij voegen slechts bij wat de fabrikant aanlevert. Een eventuele licentie (of niet) komt dus mee met de box.

 

Als de fabrieksimage (en/of de fabrikant) geen (HbbTV) browser meelevert, dan zit die ook niet in de OpenPLi image.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: OpenOpera (hbbtv) #14 WTE

  • Senior Member
  • 821 posts

+36
Good

Posted 27 September 2014 - 00:29

Wat jij 100% zeker meent te weten zou ook zomaar een 'aanname' kunnen zijn. Ooit is voor zover mij bekend helder gecommuniceerd dat zij, als in Xtrend, wel degelijk een officiële Opera icentie 'zouden hebben'. Mede daardoor hebben destijds bepaalde ontwikkelingen op zich laten wachten. Correct me if I'm wrong. ;)

 

Xtrend heeft nooit een opera licentie gehad. Het was een erfenis van een mislukte project.


Mut@nt HD51 STB 4K

   :rolleyes:                :rolleyes:


Re: OpenOpera (hbbtv) #15 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,123 posts

+685
Excellent

Posted 27 September 2014 - 06:57

En bsm dan?

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: OpenOpera (hbbtv) #16 WTE

  • Senior Member
  • 821 posts

+36
Good

Posted 27 September 2014 - 09:11

En bsm dan?

 

BSM is een sub/dochter bedrijf van een moederbedrijf welk nu niet meer zou bestaan of een andere naam heeft gekregen. 

BSM ontwikkelde maraTV en zodoende hadden ze de sourcecode van operaTV.

Tegenwoordig zijn er nog maar een paar bedrijven welk distributie/licentie hebben van OperaTV.

Deze zijn ook te vinden op de opera site.

 

Doordat de Maratv boxen niet werden verkocht kregen de maratv boxen een nieuwe frontpanel en zo is Xtrend begonnen met de eerste modellen CT en ET9000.

 

Xtrend is een losstaand bedrijf, met dezelfde eigenaren als BSM.


Edited by WTE, 27 September 2014 - 09:12.

Mut@nt HD51 STB 4K

   :rolleyes:                :rolleyes:


Re: OpenOpera (hbbtv) #17 tweety

  • Senior Member
  • 149 posts

+1
Neutral

Posted 27 September 2014 - 10:54

net geinstalleerd op de dm7020hd, en werkt erg netjes...



Re: OpenOpera (hbbtv) #18 Rob van der Does

  • Senior Member
  • 7,766 posts

+184
Excellent

Posted 27 September 2014 - 11:27

Doordat de Maratv boxen niet werden verkocht kregen de maratv boxen een nieuwe frontpanel en zo is Xtrend begonnen met de eerste modellen CT en ET9000.

 

Xtrend is een losstaand bedrijf, met dezelfde eigenaren als BSM.

 

En Xtrend maakt ook Mara/Odin boxen die gelijk zijn aan Xtrends met een ander front-paneel en zonder security-board. Zo is het cirkeltje weer rond.



Re: OpenOpera (hbbtv) #19 Removed #erwin08

  • Guest

0

Posted 27 September 2014 - 13:41

Net via de feed HBBtv geinstalleerd op mijn solo2 en loop langs het menu van opera en krijg een crash.

 

Hier het crash log.

 

 

Attach Files werkt niet.

 

 

Dan maar zo.

 

[SKIN] Parsing embedded skin <embedded-in-'OperaBrowserBookmarkWindow'>

action ->  DirectionActions down

unknown action DirectionActions/down! typo in keymap?

action ->  DirectionActions downUp

unknown action DirectionActions/downUp! typo in keymap?

action ->  OkCancelActions ok

Traceback (most recent call last):

  File "/usr/lib/enigma2/python/mytest.py", line 192, in processDelay

    callback(*retval)

  File "/usr/lib/enigma2/python/Plugins/Extensions/HbbTV/plugin.py", line 2053, in _cb_bookmarkWindowClosed

    if not _g_helper._is_browser_running():

AttributeError: 'NoneType' object has no attribute '_is_browser_running'

(PyObject_CallObject(<bound method Session.processDelay of <__main__.Session instance at 0x169fee0>>,()) failed)

getResolvedKey config.plugins.crashlogautosubmit.sendAnonCrashlog failed !! (Typo??)

getResolvedKey config.plugins.crashlogautosubmit.addNetwork failed !! (Typo??)

getResolvedKey config.plugins.crashlogautosubmit.addWlan failed !! (Typo??)

]]>

                               </enigma2crashlog>

                </crashlogs>

</openpli>

 



Re: OpenOpera (hbbtv) #20 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,123 posts

+685
Excellent

Posted 27 September 2014 - 14:08

D t gaat niet over de hbbtv van vu...?

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W



0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users