Jump to content


Photo

Netwerk probleem

VU+Ultimo

  • Please log in to reply
29 replies to this topic

Re: Netwerk probleem #21 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,784 posts

+186
Excellent

Posted 23 October 2014 - 08:23

In het zelfde netwerk segment zitten, dat moeten de eerste 3 octetten gelijk zijn, afgezien nog van het feit dat hierboven nergens staat dat de één met 81 begint en de andere met 82 (of ik heb er overheen gelezen ;) )Sowieso is het vreemd dat "externe" ip adressen (81.82.xx.xx is vermoedelijk Belgie) binnen een LAN worden gebruikt (wat suggereert dat er meer loos is). Tenminste ik hoop dat deze achter zijn internet router hangen en niet ervoor, dus in het WAN, zoals je terecht opmerkt.

Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: Netwerk probleem #22 Alain_sat

  • Senior Member
  • 637 posts

+1
Neutral

Posted 23 October 2014 - 09:25

Laat ons een je configuratie weten.

Welke provider?

Welke modem.

Is dat ook meteen de gateway? Heeft die 4 LAN aansluitingen (LAN is lokaal) en sluit je daar dan je PC en decoders aan?

Heb je op deze lan poort(en) een andere switch aangesloten?

Je IP zou normaal moeten beginnen met 192.168.1.*** behalve scarlet die dan weer die 172.... gebruikt (maar kan je veranderen).

81.82. is een Telenet adres, en daar gaat de fun weer.

Dus je decoders staan NIET op je intern netwerk.


ET9000 en XP1000 VU+ Duo met OpenPli, veruit de beste decoder die ik de laatste jaren gekocht heb.
 


Re: Netwerk probleem #23 Jan Gruuthuse

  • Senior Member
  • 985 posts

+20
Neutral

Posted 23 October 2014 - 10:40

 

 de eerste 2 zijn het begin van mijn IP op de Ultimo en de Solo.Ik heb de ping gedaan op de PC en deze geeft 4verzonden en 4 ontvangen aan. 

 

81.xxx.xxx.xxx en 82.xxx.xxx.xxx of 81.82.xxx.xxx is het enige wat niet duidelijk is voor mij, zowie zo op WAN en niet binnen LAN. En is het inderdaad bij Tele(n/sl)et staat dit allemaal open binnen hun netwerk!


Sf8HD, sf8008, OpenPli 9.0, fixed lnb 28.2E, 19.2E

Re: Netwerk probleem #24 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,312 posts

+1,719
Excellent

Posted 23 October 2014 - 11:28

Dat ligt er aan.

 

Telenet is al lang geleden begonnen met routers uit delen, alleen oude installaties, en mensen die expliciet om een modem vragen, krijgen nog publieke adressen afgeleverd.

 

Vroeger (ik had mijn aansluiting in 2004) is inderdaad door Telenet aangeraden om uw devices rechtsstreeks aan het modem te hangen, en die hadden dan een publiek IP adres. Dat was toen al onzin, en dat is alleen maar meer onzin geworden. Dus als je nog een Telenet modem hebt, er rap een router aan hangen. ;)

 

Ik had overigens tot voor kort bewust nog wel een modem (ook keurig een nieuwe gekregen bij overgang naar Fibernet XL), omdat ik 4 publieke IP's afgeleverd kreeg.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Netwerk probleem #25 piepertennis

  • Senior Member
  • 54 posts

+1
Neutral

Posted 23 October 2014 - 12:01

Je beseft toch wel als ip adressen beginnen met 81.xxx.xxx.xxx of 82.xxx.xxx.xxx niet de ipadressen zijn voor in thuisnetwerk gebruik! Hangen deze aan een router met je modem) dan zitten deze op de WAN (www) en niet in je LAN (thuis netwerk)

 

Privee IP adressen voor thuis gebruik en worden normal op de router binnen het huisnetwerk gehouden en komen niet op het LAN

Lijst van bruikbare ip adrssen
10.0.0.0 - 10.255.255.255 (totaal beschikbaar 16,777,216)
172.16.0.0 - 172.31.255.255 (totaal beschikbaar 1,048,576)
192.168.0.0 - 192.168.255.255 (totaal beschikbaar 65,536)

binnen deze grenzen blijven

 

 

dit kan verklaren waarom jij, issues hebt met je netwerkverbinding, je gebruikt IP adressen van het web en je krijgt antwoorden vanaf het web en wat weet ik veel nog meer: ongewenst bezoek, ....

Nu weet ik al veel meer hoe de vork in de steel zit met mijn twee Vu's.Ik ga de twee rechtstreeks verbinden om zo ongewenst bezoek uit te sluiten.Dank voor deze goede uitleg over een IPadres ......



Re: Netwerk probleem #26 Jan Gruuthuse

  • Senior Member
  • 985 posts

+20
Neutral

Posted 23 October 2014 - 12:09

Hangt er vanaf hoe jij rechtstreeks verbinden omzet ;) modem -> router -> switch -> onvangers.


Sf8HD, sf8008, OpenPli 9.0, fixed lnb 28.2E, 19.2E

Re: Netwerk probleem #27 Alain_sat

  • Senior Member
  • 637 posts

+1
Neutral

Posted 23 October 2014 - 20:42

Dit is hetgeen ik zo direct kon vinden om je uit te leggen

 

a6ea4b55-01e0-4c71-9049-053137d28649_83.

 

 

Telenet komt binnen op je modem (1)

Daar achter sluit je een router aan (2)

Deze zal ook voor je INTERNE IP's zorgen.

Hier hang je al je devices aan en die zijn dan binnen uw LAN, deze begint eigenlijk aan de uitgangen van je router.

Je neemt best een router met wifi, dat kan wel dienen in de toekomst voor je tablet, laptop, smartphone...


ET9000 en XP1000 VU+ Duo met OpenPli, veruit de beste decoder die ik de laatste jaren gekocht heb.
 


Re: Netwerk probleem #28 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 24 October 2014 - 08:13

Oeps, een router is héél wat anders dan een hub! Waar komt dit plaatje vandaan?

 

Je neemt het beste een zo kaal mogelijke router met een losse access point, dan heb je wat meer zekerheid dat het gewoon gaat werken zonder gedonder. Het enige wat de router moet doen is:

 

- routeren van/naar internet (duh...)

- adres translatie (nat) naar internet

- filtering (!) (firewall)

 

Als de router meerdere "lan" poorten heeft, dan kun je daar al je spullen op aansluiten, zoniet, dan moet er ook nog een switch aan.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Netwerk probleem #29 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,312 posts

+1,719
Excellent

Posted 24 October 2014 - 08:17

plaatje van microsoft.com. zegt al genoeg. ;)


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Netwerk probleem #30 Alain_sat

  • Senior Member
  • 637 posts

+1
Neutral

Posted 25 October 2014 - 17:04

was maar een voorbeeld.

Ik ben niet goed in tekenen, volgens mij kan je geen HUB meer los kopen.

De router moet ook DHCP doen en de interne adressen bezorgen aan de toestellen die geen vast nodig hebben.

 

Deze is al beter 

router.gif


Edited by Alain_sat, 25 October 2014 - 17:09.

ET9000 en XP1000 VU+ Duo met OpenPli, veruit de beste decoder die ik de laatste jaren gekocht heb.
 




Also tagged with one or more of these keywords: VU+Ultimo

1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users