Jump to content


Photo

Vu+ Duo2 niet meer mogelijk om MKV bestanden af te spelen


  • Please log in to reply
38 replies to this topic

#1 BolleBR

  • Senior Member
  • 55 posts

+1
Neutral

Posted 11 October 2014 - 07:54

Sinds de laatste online update , wel sinds ongeveer een week nu, ben ik niet meer in staat MKV bestanden af te spelen. Van het moment dat je dat probeert springt de film bijna meteen naar het einde en terugspoelen (met 1, 4 of 7) is ook al niet mogelijk.

 

Ik heb ondertussen gezien dat dat een gstreamer driver probleem zou kunnen zijn ? Of moet ik het elders gaan zoeken ? Is die in de laatste week geupdate ?

 

Ergens een oplossing ? Of gewoon openpli 4 backup van 2 weken geleden terugzetten ?

 

Mvg

Bolle

 



Re: Vu+ Duo2 niet meer mogelijk om MKV bestanden af te spelen #2 BolleBR

  • Senior Member
  • 55 posts

+1
Neutral

Posted 11 October 2014 - 08:03

ps:

 

root@VuDuo2:~# opkg list-installed *stream*
enigma2-plugin-extensions-streamtv - experimental-git8427+8d6204f-20130723_p0_r0
gst-plugins-ugly-mpegstream - 0.10.19.1+git4638+9afc696-r2
gstreamer - 0.10.36.1+git12092+1bcabb9-r1
streamproxy - 1.0+git89+d567aa4-r3libgstapp-0.10-0 - 0.10.36.1+git10186+bdb3316-r2

 

en gst libs

libgstaudio-0.10-0 - 0.10.36.1+git10186+bdb3316-r2
libgstcdda-0.10-0 - 0.10.36.1+git10186+bdb3316-r2
libgstinterfaces-0.10-0 - 0.10.36.1+git10186+bdb3316-r2
libgstnetbuffer-0.10-0 - 0.10.36.1+git10186+bdb3316-r2
libgstpbutils-0.10-0 - 0.10.36.1+git10186+bdb3316-r2
libgstriff-0.10-0 - 0.10.36.1+git10186+bdb3316-r2
libgstrtp-0.10-0 - 0.10.36.1+git10186+bdb3316-r2
libgstrtsp-0.10-0 - 0.10.36.1+git10186+bdb3316-r2
libgstsdp-0.10-0 - 0.10.36.1+git10186+bdb3316-r2
libgsttag-0.10-0 - 0.10.36.1+git10186+bdb3316-r2
libgstvideo-0.10-0 - 0.10.36.1+git10186+bdb3316-r2



Re: Vu+ Duo2 niet meer mogelijk om MKV bestanden af te spelen #3 BolleBR

  • Senior Member
  • 55 posts

+1
Neutral

Posted 11 October 2014 - 08:41

Heb net een update gedaan en vraag me niet waarom maar het werkt weer :)

 

Probleem opgelost.

 

Mvg



Re: Vu+ Duo2 niet meer mogelijk om MKV bestanden af te spelen #4 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 11 October 2014 - 09:00

Zie commit logs. Er zijn enkele experimentele aanpassingen gedaan (om ons image minder afhankelijk te maken van gstreamer-0.10), maar die werkten in sommige gevallen teleurstellend en zijn dus weer teruggedraaid.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Vu+ Duo2 niet meer mogelijk om MKV bestanden af te spelen #5 Pedro_Newbie

  • Senior Member
  • 4,631 posts

+225
Excellent

Posted 11 October 2014 - 10:05

Ik had ook problemen dat de ondertitels niet meer werkten. Eerst een backup teruggezet en toen weer ge-update en toen werkte het wel weer. (terwijl de box up-to-date was op dat moment)



Re: Vu+ Duo2 niet meer mogelijk om MKV bestanden af te spelen #6 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,790 posts

+186
Excellent

Posted 11 October 2014 - 10:25

Daarbij komt dat IMHO gstreamer één groot wandelend drama is, dus ik snap de pogingen van PLi om hier iets aan te doen. Kijk ook maar eens naar http://gstreamer.freedesktop.org/bugs/ en vink all unresolved maar eens moet je wel geduld hebben ;).
Daarom is hier ook al meermaals gewaarschuwd dat PLi geen mediaplayer is, alhoewel ik het er ook voor gebruik.

Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: Vu+ Duo2 niet meer mogelijk om MKV bestanden af te spelen #7 zeeteefje

  • Senior Member
  • 1,605 posts

+24
Neutral

Posted 11 October 2014 - 10:29

Maar dat zijn 1.x.x bugs, 'wij' zitten toch zelfs nog op 0.1? :mellow:



Re: Vu+ Duo2 niet meer mogelijk om MKV bestanden af te spelen #8 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,790 posts

+186
Excellent

Posted 11 October 2014 - 11:09

Klopt was maar om aan te geven hoe buggy gstreamer is lees ook even http://forums.openpl...eamer-10/page-7


Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: Vu+ Duo2 niet meer mogelijk om MKV bestanden af te spelen #9 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 11 October 2014 - 12:58

Daarom is hier ook al meermaals gewaarschuwd dat PLi geen mediaplayer is, alhoewel ik het er ook voor gebruik.

Correctie, set-top-boxen zijn geen media players, dat heeft niks met PLi te maken. Als je afhankelijk bent van codecs in hardware, zul je nooit een universele mediaplayer kunnen maken in software. Wat mij betreft prima, ik converteer al die ouderwetse meuk (want daar komt het bijna altijd op neer) wel naar iets moderns wat prima afspeelt.

 

Ik heb dit laatst ergens anders ook al een keer gemeld, het voornaamste aan gstreamer 1.0 en 1.4 is dat ze nieuwer zijn. Dat wil absoluut niet zeggen dat alle bekende problemen opeens opgelost zijn. Ik heb al ergens een indrukwekkende lijst met bugs in 1.4 gezien. Dus ik zou de spreekwoordelijke adem nog maar even niet inhouden.

 

Ik krijg net wel een ticket update van mkvtoolnix (mkvmerge) dat er een optie (op mijn verzoek :)) is toegevoegd om DVB-TXT uit mpeg transport streams over te nemen. Heel concreet betekent dat, dat als je een programma van b.v. de BBC hebt opgenomen en hebt bijgeknipt, je die zo aan mkvmerge kunt aanbieden om er een mkv van te maken (kleiner dan mpeg transport stream en spoelt beter) waarbij dan nu de ondertitels ook bewaard blijven.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Vu+ Duo2 niet meer mogelijk om MKV bestanden af te spelen #10 theparasol

  • Senior Member
  • 4,157 posts

+198
Excellent

Posted 11 October 2014 - 13:08

Ik ken trouwens ook geen "echte" mediaspelers waar alles probleemloos op afspeelt. Het is door al die diversiteit aan codecs gewoon een dikke incompatible bende geworden.

Vroeger was het tenminste simpel, je had wav en avi, kwam toen er revolutionaire mp3 van frauenhofer bij en toen ging het in eens supersnel en anno 2014 zitten we met de gebakken peren.

Net als Erik gewoon alles omzetten naar wat er wel geslikt wordt en afspelen maar...

 

Enige reden waarom ik nieuwere gstreamer zou willen is om online video streams probleemloos te kunnen afspelen


@Camping: ZGemma H.2S, Technisat Multytenne 4-in-1 @Home: Edision Mini 4K, Wave Frontier T55, EMP Centauri EMP DiSEqC 8/1 switch, 4x Inverto Ultra Black single LNB


Re: Vu+ Duo2 niet meer mogelijk om MKV bestanden af te spelen #11 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,790 posts

+186
Excellent

Posted 11 October 2014 - 13:21

Omdat ik minder, of beter gezegd 1 kastje wil, gebruik ik PLi ook als mediaplayer en neem de  'mankementen op de koop toe. Ik volg het advies op en ga vanaf nu alles omzetten naar MKV (gooi ik ook gelijk de .srt erbij in) ben benieuwd, hem dan geen referentie meer maar met een beetje "gut feeling" zal ik het beoordelen. Nog een Q waarom de keuze voor MKV?


Edited by 40H3X, 11 October 2014 - 13:26.

Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: Vu+ Duo2 niet meer mogelijk om MKV bestanden af te spelen #12 BolleBR

  • Senior Member
  • 55 posts

+1
Neutral

Posted 11 October 2014 - 15:31

Ja heb ook nog wel wat problemen met .srt files of soms subs die wat kuren hebben maar dat vind ik niet zo'n probleem. Een aparte mediaplayer gaan gebruiken voor iets wat de vu duo2 of dm8000 perfekt zou moeten kunnen vind ik een beetje erover. En ik ben nog altijd erg happy over de openpli, is voor mij echt nog steeds de beste image around. Alleen al het feit dat toen ik mijn hdd uit mijn 8000 haalde en die in de net aangekomen vu duo2 stak, vu flashte naar openpli 4 en terwijl ie aan het opstarten was, koffie gaan halen, kom terug en staat, niet te geloven, op hetzelfde opstart kanaal , alle settings terug, instellingen , tuners etc .... I N C R E D I B L E !! Alleen al daarom vind ik openpli gewoon top!

 

En het feit dat ik er nu perfect mijn avi/mkv/xvids of af kan spelen is gewoon erg handig. Waarom nog eens geld uitgeven voor een aparte mediabox als dit ook werkt ? :)

 

Mvg

Bolle



Re: Vu+ Duo2 niet meer mogelijk om MKV bestanden af te spelen #13 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 11 October 2014 - 15:43

Helemaal mee eens, eigenlijk ondersteunen ze alle belangrijke videocodecs... exotische bestanden speel ik wel op de PC af en als het echt op de TV moet, dan gewoon converteren. Ook een losse DVD-speler hoeft voor mij niet.



Re: Vu+ Duo2 niet meer mogelijk om MKV bestanden af te spelen #14 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 11 October 2014 - 16:43

Ik ken trouwens ook geen "echte" mediaspelers waar alles probleemloos op afspeelt. Het is door al die diversiteit aan codecs gewoon een dikke incompatible bende geworden.

 

Ik wel, dat heet mplayer (vlc voor de windows- en gui mensen). Omdat die alles in software doen, kunnen ze heel flexibel zijn. Als je hardware bedoelt, dan zul je een home media center met een software player moeten gaan gebruiken, met het daarbij behorende stroomverbruik. Geef mijn portie maar aan fikkie, gewoon converteren naar iets wat alle hardware speler moeiteloos afspelen.

 

Vroeger was het tenminste simpel, je had wav en avi

 

Vroeger was de ellende nog veel groter. Wie weet al die codecs nog die je in een quicktime movie kon tegenkomen, zoals Sorenson? En die kon je ook in een avi stoppen horen, moeiteloos. Je kunt zelfs gecomprimeerde pcm audio in een wav stoppen, alleen zie je dat bijna nooit. Beide zijn hopeloos achterhaalde containers waar moderne codecs niet in tot hun recht komen. Zo is het bijvoorbeeld een hels karwei om de B-frames van mpeg2 en mpeg4 (vc) in een avi container te krijgen, dat kan eigenlijk helemaal niet. Net als die verrekte maximale grootte. Nu is bijna alles h264 en het aantal containers is ook te overzien: mkv, mp4, flash, mpeg program stream en mpeg transport stream (vergeet ik nog wat?) (naast streaming zoals rtp e.d.)

Als je kijkt naar mkv en mp4, dat zijn, hoewel ze stevig complex zijn (met name mp4), super-flexibele containers waar echt (bijna) alles zonder problemen in kan, ook zoveel tracks als je wilt.
 

kwam toen er revolutionaire mp3 van frauenhofer bij en toen ging het in eens supersnel en anno 2014 zitten we met de gebakken peren.

MP3 zit overigens, zonder dat je het merkt, ook in een container, een soort van superuitgeklede transport stream. Bij AAC hebben ze die scheiding consequenter doorgevoerd, zodat je de data van AAC zonder (eigen) container in een mkv of mp4 kunt stoppen, scheelt weer een paar bits per frame.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Vu+ Duo2 niet meer mogelijk om MKV bestanden af te spelen #15 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 11 October 2014 - 16:47

Omdat ik minder, of beter gezegd 1 kastje wil, gebruik ik PLi ook als mediaplayer en neem de  'mankementen op de koop toe. Ik volg het advies op en ga vanaf nu alles omzetten naar MKV (gooi ik ook gelijk de .srt erbij in) ben benieuwd, hem dan geen referentie meer maar met een beetje "gut feeling" zal ik het beoordelen. Nog een Q waarom de keuze voor MKV?

Er zijn op dit moment twee containers waar je "alles" in kunt stoppen en die goed ondersteund worden door veel players.

 

- mp4 wordt het best ondersteund (meeste apparaten, met name ook smartphones, 3gp formaat = mp4)

- mkv is technisch iets mooier, is helemaal open (source), geen licentiekosten, maar niet alle apparaten kunnen het afspelen

 

Enige alternatief wat mij betreft is de mpeg transport stream, maar die geeft erg veel overhead en het is erg lastig om een mpegts goed te muxen, om maar niet te spreken over ondertitels toevoegen. Voordeel van een transport stream (wat meteen z'n nadeel is), is dat er geen index is (die stuk kan gaan of raar kan zijn), die kan ook gebruikt worden om "live" te streamen. Met mkv gaat je dat niet lukken, mp4 kan wel, maar daarvoor moet je kostige "solutions" gebruiken.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Vu+ Duo2 niet meer mogelijk om MKV bestanden af te spelen #16 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 11 October 2014 - 16:48

Helemaal mee eens, eigenlijk ondersteunen ze alle belangrijke videocodecs... exotische bestanden speel ik wel op de PC af en als het echt op de TV moet, dan gewoon converteren. Ook een losse DVD-speler hoeft voor mij niet.

Ik had in 2003 m'n laatste DVD speler. Daarna heb ik heel af en toe er nog wel afgespeeld in m'n PS3, maar nu rip ik ze standaard meteen en zet ze om naar h264, scheelt bergen diskruimte en geen gedoe met schijfjes bewaren.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Vu+ Duo2 niet meer mogelijk om MKV bestanden af te spelen #17 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,790 posts

+186
Excellent

Posted 12 October 2014 - 10:48

@Erik wat feedback... Heb gisteren 60gb aan films geconverteerd naar mkv, afgezien nog van de betere compatibiliteit (time will tell) is de presentatie van de gemuxte subs direct, bij een losse .srt was dat vaak wachten. Soms zijn ondertitels geel is daar een setting voor?

Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: Vu+ Duo2 niet meer mogelijk om MKV bestanden af te spelen #18 christophecvr

  • Senior Member
  • 3,131 posts

+140
Excellent

Posted 12 October 2014 - 11:57

Met de vuduo2 heb ik geen problemen bij het afspelen van media. Maar bij de vuduo2 is gst-ffmpeg geïnstalleerd. Alle zaken zoals mpeg2 mpeg4 mp3 mp4 gebeuren d.m.v software codecs . Dit gaat goed. Maar de vuduo2 heeft dan ook voldoende ram en een snelle processor. Bij tragere boxen zoals dm gaat het niet zo goed met gst-ffmeg . Tuurlijk is dit enkel voor gstreamer 0.1.xx . Gstreamer 1.x moet daar libav voor gebruiken. Ook dienen de gst-plugin-vuplus-dvbmediasink aangepast te worden voor gst 1.x .

 

Denk niet dat de drivers zelf het probleem zijn.

 

Het probleem komt van:

 

de dvbmediasink ,subsink en enigma2 die dienen aangepast te worden voor gst-1.x . 

 

En dat is niet zo simpel. Dat is een understatement. :P

 

Verder zijn er dan inderdaad bugs in gst-1.x . de gst-1.x heeft tot nu toe de stabiliteit van 0.1 nooit bereikt. (niet dat gst-0.1 ooit echt 100 % ok was maar toch zeer goed. gst-1.x komt tot op heden nog niet in de buurt). Maar dat zal nog wel komen.



Re: Vu+ Duo2 niet meer mogelijk om MKV bestanden af te spelen #19 Pedro_Newbie

  • Senior Member
  • 4,631 posts

+225
Excellent

Posted 12 October 2014 - 12:04

Iemand een goeie tip qua programmatuur voor het omzetten van dvd 2 h264?



Re: Vu+ Duo2 niet meer mogelijk om MKV bestanden af te spelen #20 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 12 October 2014 - 14:37

@Erik wat feedback... Heb gisteren 60gb aan films geconverteerd naar mkv, afgezien nog van de betere compatibiliteit (time will tell) is de presentatie van de gemuxte subs direct, bij een losse .srt was dat vaak wachten. Soms zijn ondertitels geel is daar een setting voor?

Hoe de ondertitels reageren kan uitmaken of ze embedded zijn of niet, dat verschilt. De interne verwerking is nagenoeg gelijk.

 

Ja daar is een setting voor, ergens bij de ondertiteling-instellingen. Dat betekent dat de ondertitels tags hebben als <i> e.d. Het is eigenlijk de bedoeling dat die subs dan italic worden afgebeeld, maar dat is kennelijk wat lastig te maken, dus is het geel geworden.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.



0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users