Jump to content


Photo

Hoe moet je streams opnemen?

streams webcams IPTV opnemen ET9000

  • Please log in to reply
11 replies to this topic

#1 smc

  • Member
  • 27 posts

0
Neutral

Posted 14 January 2015 - 10:16

Toen ik voor het eerst probeerde om iets uit een stream op te nemen kreeg ik als reactie "Kon niet opnemen vanwege een ongeldige service" met daarna de internet gegevens van de zender. Eerst dacht ik dat dat was omdat het een buitenlandse zender betrof maar toen ik hetzelfde probeerde met een Nederlandse publieke omroep zender kreeg ik exact dezelfde reactie. Vreemd trouwens dat je een zender als AT5 of Omroep Zeeland ook onder een noemer als "webcam" tegenkomt terwijl het daarmee niets te maken heeft maar gewoon het tv programma te zien is.

 

Maar goed, het zou natuurlijk onlogisch zijn als je vanwege je IP nummer niet geweigerd werd om een internet tv zender te zien maar die dan toch niet op kunt nemen. Er moet dus iets anders aan de hand zijn. Een ontbrekende app misschien? Of moet ik mijn ontvanger anders instellen? Het opnemen van satellietzenders gaat wel goed.



Re: Hoe moet je streams opnemen? #2 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 14 January 2015 - 16:04

Zelfde onderwerp speelt in de [EN] sectie.

 

IPtv kun je niet opnemen. Dat is een beperking van de hardware in combinatie met zoals de software nu gemaakt is. Een aanpassing zou betekenen dat er nogal wat code opnieuw geschreven zou moeten worden.

 

Heeft dus niks met IP-adressen te maken.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Hoe moet je streams opnemen? #3 smc

  • Member
  • 27 posts

0
Neutral

Posted 14 January 2015 - 19:31

Dankjewel Erik. Dus feitelijk betekent dit dat ik aan de uitgang van de ontvanger iets moet gaan hangen dat beelden kan opnemen? Of zie ik dat verkeerd en kan ook dat niet? Kan streaming naar je computer om het op een of andere manier daarbinnen op te nemen misschien? Sorry, ik ben helemaal niet thuis in deze materie, het verrast me allemaal nog erg.



Re: Hoe moet je streams opnemen? #4 dirkjan73

  • Senior Member
  • 304 posts

+3
Neutral

Posted 14 January 2015 - 19:39

Je zou een HDD recorder kunnen hangen die t 1 op 1 opneemt.Of een XBMC / Rasperry Pi moet dat ook kunnen.

Re: Hoe moet je streams opnemen? #5 smc

  • Member
  • 27 posts

0
Neutral

Posted 14 January 2015 - 23:35

Dank je voor het advies. Helaas heb ik er sinds vanavond een tweede probleem bij gekregen: mijn CanalDigitaal kaart wordt soms wel maar meestal niet herkend bij het opstarten. Ik ben op dit forum gaan zoeken en vond een topic die sprak van cccam die oscam als het ware de pas afsneed en ook iets over het gegeven dat de ontvanger na een koude opstart eerst een datum van 1 januari 1970 hanteert. Dat laaste is ook bij mij het geval maar een opnieuw booten of opnieuw opstarten van de softcam doet niets voor het weer decoderen, gek genoeg werkte CanalDigitaal wel enkele keren na het cold rebooten maar nooit na een softcam herstarten. Overigens zoe ik bij "softcam instellingen" uitsluitend CCcam of Geen als optie. De provider staat als Unknown te boek. Hoe of waar ik eracter kan komen welke versie CCcam gebruikt wordt weet ik niet. Tot dusver had ik geen enkel probleem met mijn CanalDigitaal kaart, of ik onbewust een instelling veranderde weet ik niet. Ik heb de indruk dat het voor de eerste keer fout ging nadat ik diverse keren de settings van Hans aanpaste met DreamboxEdit maar natuurlijk kan dat toeval zijn. De vraag is hoe verder, dit is even veel belangrijker geworden dan het iets kunnen opnemen van een stream.



Re: Hoe moet je streams opnemen? #6 smc

  • Member
  • 27 posts

0
Neutral

Posted 16 January 2015 - 01:16

Zelfde onderwerp speelt in de [EN] sectie.

 

IPtv kun je niet opnemen. Dat is een beperking van de hardware in combinatie met zoals de software nu gemaakt is. Een aanpassing zou betekenen dat er nogal wat code opnieuw geschreven zou moeten worden.

 

Heeft dus niks met IP-adressen te maken.

 

Zoals je misschien gezien hebt vroeg ik toen het redelijk duidelijk leek dat je via de omweg van een vlc player of app (?) wel bepaalde streams kon opnemen om een "uitleg voor dummies" op dat Engelstalige forum. Helaas zijn ze echter zo druk bezig om elkaar met woorden de hersens in te slaan dat daar verder nog niemand op reageerde. Als jij wel de kennis hebt om in simpele woorden duidelijk te maken wat ik zou moeten doen om een korte nieuwsuitzending van de Moldavische staatstelevisie toch door middel van dat vlc programma op mijn ontvanger of op mijn via netwerk aangesloten computer op te nemen zou ik daar enorm blij mee zijn. Ik vrees dat ik nog lang niet in staat ben om alle technische termen die daar gebruikt worden te begrijpen (indien ooit...)


Edited by smc, 16 January 2015 - 01:17.


Re: Hoe moet je streams opnemen? #7 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 16 January 2015 - 09:30

Lol... Er is daar iemand die niet zo goed leest...

 

Ook hier weer hetzelfde antwoord, opnemen kan op zich, maar niet met je ontvanger. Als je de url hebt en het is een stream over http zou je die met wget kunnen downloaden. Als het rtp is, dan wordt het al lastiger.

 

Bottom line is, en dat zeg ik elke keer maar weer, het is meestal helemaal niet de bedoeling (vanuit de uitzender gezien) dat je hun streams gaat opnemen en daarom zullen ze het echt niet al te makkelijk maken.

 

Er is dus niet echt een "eenvoudige" oplossing zoals ik al een paar keer gemeld heb ;) Al was het alleen maar omdat er geen standaard is voor IPtv en elke uitzender andere techniek kan gebruiken.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Hoe moet je streams opnemen? #8 smc

  • Member
  • 27 posts

0
Neutral

Posted 18 January 2015 - 01:58

Dank voor je antwoord Erik.

Ik moet wel heel eerlijk zijn en zeggen dat ik onvoldoende van de materie snap om het te kunnen volgen. Op de EN sectie had ik de indruk dat er gezegd werd dat je weliswaar een stream niet met de aanwezige mogelijkheden in een ontvanger kon opslaan maar wel met gebruikmaking van het vlc-player programma. Wat mij hierbij verwart is het feit dat ik dat alleen als een movie player op mijn computer ken terwijl in de conversatie duidelijk werd dat het als een app (binnen de ontvanger dus?) zou bestaan. Daarom begreep ik niet of men bedoelde dat je zo'n stream doorstuurt naar de PC om hem daar op te slaan of dat de vlc-app binnen de ontvanger dat mogelijk maakt. Uit jouw woorden begrijp ik dat geen van beide mogelijk is??? Elkaar begrijpen of niet, als leek meen ik toch duidelijk te lezen dat de betreffende persoon streams opneemt (?).

 

Ook de opmerking dat het meestal niet de bedoeling is dat streams opgenomen wordt begrijp ik niet. Waarom zou je een stream op het internet zetten als kijken wel en opnemen niet de bedoeling is? Bovendien, als ik dus van een buitenlandse omroep de boodschap krijg dat ik hen via een stream wel kan bekijken en geen woord over ".... maar we willen niet dat het het opneemt" dan vind ik het wel een beetje raar dat ik dan tot zo'n conclusie zou moeten komen.

 

Of moet ik concluderen dat ook op dit gebied de fanatiek-overijverigen weer actief zijn? Ik ben zelf iemand die nog al eens contacten met omroepen onderhoudt omdat ik een aantal talen spreek en heb ik die context ook een paar keer een BISS code van een omroep ontvangen onder het motto "hiermee kun je naar onze programma's kijken". Uiteraard heb ik het NIET over abonnee-tv maar over publieke tv voor een bepaald gebied of land, maar wel direct van de rechthebbende omroep.

 

Om vervolgens een bak shit over me heen te krijgen van mede-hobbyisten die vonden dat zelfs de vraag hoe ik die aan mij gegeven codes in mijn ontvanger moet stoppen al als iets volstrekt illegaals zagen. Ik ben zo langzamerhand gewend aan die kortzichtige manier van omgaan met collega's maar ik wist niet dat op streams nu ook al zo gek wordt gereageerd. Want als streams illegaal zouden zijn dan zijn audio streams dat ook en is dus iedereen die naar internet radio luistert een dief? Dat gaat me echt veel te ver en ik denk ook niet dat dat ook maar iets met bestaande wetgeving te maken heeft.



Re: Hoe moet je streams opnemen? #9 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 18 January 2015 - 11:00

Mijn ervaring is dat allerlei soorten uitzenders (omroepen, commerciele zenders, iptv aanbieders) echt niet willen dat je hun spul gaat opnemen. De reden: heel simpel: geld. Het kost hun geld om het aan jou door te spelen (ofwel productie-kosten ofwel auteursrechten). Het zijn geen liefdadigheidsinstellingen, dus daar zien ze graag wat van terug. Dat betekent dat je naar reclame gaat kijken of een abonnement moet afsluiten. Op het moment dat je content gaat downloaden, kun je zo vaak kijken als je wilt zonder dat je de reclame (meetbaar) ziet, bij een abonnement ligt het iets subtieler, maar dan nog willen ze liever niet dat hun content "op straat ligt", voor hetzelfde geld staat het morgen op torrent). Sommige aanbieders zijn niet zo heel moeilijk, sommige zijn wel heel moeilijk, maar linksom of rechtsom is het nooit in het voordeel van de aanbieder om de content makkelijk downloadbaar te maken. Dus ze zullen zéker geen extra moeite doen om het voor jouw makkelijker te downloaden te maken. IPtv wordt vaak als rtp-stream aangeboden, wat inherent lastig te downloaden is en dat zullen ze niet zo erg vinden.

 

En dan is er nog het andere verhaal, de gebruikte techniek (meestal rtp dus, maar het kan vanalles zijn - ER IS GEEN STANDAARD! -) is niet compatible met DVB. Jouw ontvanger is, zéker qua hardware, helemaal ingericht op het kijken en opnemen van DVB media. Dat je er ook andere media (niet eens altijd) mee kunt kijken, is een bonus.

 

Het is dus allemaal niet zo simpel, wat ik al een tijdje probeer uit te leggen. Met VLC kun je wel het een en ander proberen, maar dat is een stuk software wat je op je pc draait. Dan kun je net zo goed die hele DVB-ontvanger er tussen uit halen, die voegt dan niet zoveel meer toe. Een PC heeft een 10-100x zo krachtige processor als een ontvanger, dat is niet te vergelijken.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Hoe moet je streams opnemen? #10 smc

  • Member
  • 27 posts

0
Neutral

Posted 19 January 2015 - 00:37

Dankjewel Erik, ik denk dat ik dat opnemen van zo'n nieuwsstream maar laat zitten, gewoon omdat ik niet echt slim genoeg ben om de complexiteit van dat alles echt te begrijpen. Het zal wel aan mijn leeftijd liggen ;-)

 

Wat heel zeker aan mijn leeftijd ligt is mijn absolute verbazing van de huidige generatie inzake de belangen van het bedrijfsleven. Als ik me bedenk hoe ik in de sixties al opnames maakte van muziek op Radio Veronica, Caroline en London met mijn bandrecordertje, uiteraard om later naar die muziek te kunnen luisteren en natuurlijk zonder reclame of zelfs gewauwel van de DJ. Geen hond die uit (misplaatste) solidariteit met Radio Veronica vond dat je dat vooral maar niet moest doen.

 

In later tijden kreeg je de entree van de videorecorder - ik herinner me dat er in de VS zelfs een type was met een sensor erin die op een of andere manier het ding op pauze kon zetten als de reclamerommel voorbij kwam. Ook toen was er volgens mij geen hond die vond dat dat iets immoreels of asociaals was.

 

Ik ben gewoon verbijsterd hoe mensen hun eigen belangen ondergeschikt maken aan die van big business. En geloof me of niet, je krijgt er absoluut NIETS voor terug. Ze gaan echt niet netter met ons om omdat wij ons zo "ethisch" naar hen toe gedragen. Liegen, bedriegen, manipuleren (zoals irritante herhaal-reclametjes een spotje verderop), alles is toegestaan om je zo te manipuleren dat je gaat kopen wat zij je willen verkopen en liefst voor een zo hoog mogelijke prijs.

 

Maar goed, dit alles is ij mijn situatie volstrekt irrelevant omdat het mij allereerst gaat om een publieke omroep die geen reclame uitzendt en om een nieuwsuitzending waar niemand een dubbeltje aan rechten of wat dan ook voor betalen moet. Maar toch, als jij straks met je videorecorder of harde schijf een mooie film op Nederland 2 opneemt, zorg je er dan wel voor dat je de reclameblokjes ervoor en erna ook mee opneemt? En uiteraard dat je ze aandachtig bekijkt?

 

Want als je consequent wilt zijn zou je dat dus moeten doen!  Nee, ik denk dat je et spel rond de reclame die ons wordt opgedrongen als een spel moet zien waarbij zij er van alles aan doen om je dingen die je uit jezelf niet wilt op te dringen en jij er alles aan doet om je dat niet op te laten dringen. Bijvoorbeeld door tijdens reclameblokjes even naar de WC te gaan, koffie te gaan zetten of zoals mijn vrouw doorgaans doet het geluid even op "mute" te zetten tot de film weer verder gaat. Aan dat rechten-verhaal hoef je echt geen enkele boodschap te hebben zolang je je uiteraard wel binnen de grenzen van de wet beweegt. Dat is echt hun probleem en niet het onze. Of vind je ook dat je moreel verplicht bent om naar de reclamestickers op de ramen in de bus te kijken omdat de busmaatschappij daar een deel van zijn inkomsten vandaan haalt?


Edited by smc, 19 January 2015 - 00:40.


Re: Hoe moet je streams opnemen? #11 bri3

  • Senior Member
  • 224 posts

0
Neutral

Posted 19 January 2015 - 10:01

Met VLC kan het toch?
Xsarius Revo 4K UHD drievoudig (DVB-S2 - dubbel DVB-C)

Re: Hoe moet je streams opnemen? #12 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 19 January 2015 - 15:55

SMC, inhoudelijk helemaal mee eens, alles moet geld opleveren tegenwoordig. Aan de andere kant, het publiek wil ook nèrgens meer iets voor betalen, en daarom wordt er maar reclame door onze strot gedouwd (zie ook YouTube). Het gaat twee kanten op.

 

En dan nog het technische verhaal (wat ik al probeer uit te leggen), zelfs als een partij het niet heel erg zou vinden dat hun materiaal opgenomen wordt, dan nog zijn de "bekende" methodes voor uitzenden op internet gewoon niet zo makkelijk op te nemen. Dat zal men niet altijd bewust zo verkiezen. Voor ons als open ontvanger bezitter, zouden we het liefst een mpeg transport stream over http zien (wat ook gebruikt wordt voore enigma streaming), dat zouden we net als een tuner kunnen opnemen en afspelen. Alleen is er geen enkele standaard waarin dit concept is opgenomen, dus wordt het niet gebruikt.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.




Also tagged with one or more of these keywords: streams, webcams, IPTV, opnemen, ET9000

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users