Jump to content


Photo

Op VU Duo minder signaal dan op XP1000

SNR VU Duo XP1000

  • Please log in to reply
4 replies to this topic

#1 siroj

  • Senior Member
  • 322 posts

+1
Neutral

Posted 17 January 2015 - 10:08

Een tijdje heeft hier een XP1000 gestaan ipv mijn VU Duo ivm reparatie n.a.v. de rode led. Wat mij opvalt is dat op de XP1000 ik ongeveer 13dB zie en ik nu op de VU Duo met moeite 11dB haal, meestal minder. Beide boxen draaien dezelfde, up-to-date versie van OpenPLi.
Dit "probleem" zal niet zitten in de software maar ik ben wel op zoek naar een logische verklaring en evt een verbetering op dus met name de VU. Het viel mij op omdat ik de laatste weken (vooral eind 2014) wat vaker last had van wegvallen van het beeld bij slechter weer. Ik dacht dat ik in het verleden echt flink betere waardes haalde met mijn VU, richting de 14dB vandaar dat het mij opvalt.
De box zit met 2 kabels aangesloten op een quad LNB met daar tussen een rotor(type weet ik zo niet).
Uiteraard ga ik de setup nog eens goed uitrichten. Ik zit er zelfs aan te denken de rotor weg te doen, ik gebruik eigenlijk toch alleen maar 23,5 en soms 19,2. Vervangen door z'n LNB voor beide posities is wat ik overweeg.

Maar primaire vraag is eigenlijk waarom die waardes zo kunnen verschillen op beide boxen. Zelf dacht ik aan verschil in tuners en andere hardware, maar ik dacht ook dat in het verleden de beide boxen dicht bij elkaar lagen en het verschil is nu zo groot.

Re: Op VU Duo minder signaal dan op XP1000 #2 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,586 posts

+458
Excellent

Posted 17 January 2015 - 10:17

Dit "probleem" zal niet zitten in de software maar ik ben wel op zoek naar een logische verklaring en evt een verbetering op dus met name de VU.

 

Dit wordt dus wel in de software gedaan, elke tuner geeft een bepaalde terugmelding in de vorm van een waarde, op die waarde wordt een formule losgelaten welke uiteindelijk een getal oplevert welke 'begrijpbaar' wordt.

Het probleem is dat niet elke tuner dezelfde waarde teruggeeft waardoor het moeilijk is om echte waarden te laten zien, en dus worden er verschillende rekenmethode's  gebruikt voor de verschillende merken.

Alles is dus een benadering en komt best wel dicht bij de realiteit, maar het is en blijft indicatief, het is absoluut geen referentie.


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: Op VU Duo minder signaal dan op XP1000 #3 siroj

  • Senior Member
  • 322 posts

+1
Neutral

Posted 17 January 2015 - 10:24

Oké, helder. Thanks!
Ik merk wel eens dat na zappen er kort staat "afstemmen mislukt" en een tel later is er toch beeld. Dit doet mij vermoeden dat ik eea eens opnieuw goed moet afstellen, of zou de LNB slechter presteren?
Zoals al vermeld wil ik misschien de rotor met pensioen sturen en vervangen door een Duo LNB, een mooi moment dit eens aan te pakken. Als ik het goed heb kan ik daarmee de 23,5 optimaal afstellen(makkelijker dan rotor voor mijn gevoel) en is de 19,2 iets minder. Is niet erg, die gebruik ik zelden.

Re: Op VU Duo minder signaal dan op XP1000 #4 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,586 posts

+458
Excellent

Posted 17 January 2015 - 10:28

Mocht je problemen met de ontvangst hebben zou ikzelf altijd de zaak buiten een grondig controleren, de installatie hangt natuurlijk buiten, in weer en wind en heeft best wel wat te lijden.

 

Mocht het echt aan de software liggen, zouden er meer meldingen omtrent een ontvangst probleem zijn. ;)


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: Op VU Duo minder signaal dan op XP1000 #5 siroj

  • Senior Member
  • 322 posts

+1
Neutral

Posted 17 January 2015 - 10:55

Natuurlijk, de software is geen verdachte in deze. Ikzelf denk ook gewoon aan de installatie buiten. Afstelling niet goed of bv LNB versleten. Denk dat ik vandaag de rotor weg doe en LNB vervang door een Duo.

In begin dacht ik dat mogelijk de tuner in de box kuren had, maar of dat zo is durf ik niks over te zeggen, weet niet hoe te bepalen of het zo is.

Edited by siroj, 17 January 2015 - 10:56.




Also tagged with one or more of these keywords: SNR, VU Duo, XP1000

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users