Jump to content


Photo

Remote fallback tuner


  • Please log in to reply
375 replies to this topic

#1 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 30 January 2015 - 13:40

In het kader van af en toe eens wat duidelijke informatie over wat we maken, voor degenen die niet "vloeiend" git commits kunnen lezen, uitleg over gebruik van de remote fallback tuner optie. De optie zit er al een paar maanden in, maar ik zag het eigenlijk vooral als leerzaam experiment. Maar het blijkt toch best goed te werken en naar mijn idee kan het nu ook wel door "het grote publiek" gebruikt worden.

 

Om bij het begin te beginnen, voor degenen die nieuw zijn met enigma2. Enigma2 kan een zender via http over het netwerk naar een ander apparaat sturen (dit wordt vaak streaming genoemd). Dat andere apparaat kan een computer/laptop/smartphone/tablet zijn. Normaal zal dat via de web interface gaan, of een app, maar het kan ook direct door de juiste url samen te stellen.

 

De andere kant op, is wat minder bekend, kan óók. Een apparaat dat een http stream kan aanbieden volgens DVB standaarden (anders kan ook, maar werkt lang niet zo goed, dus die mogelijkheid laat ik even onbesproken voor het moment), kan enigma2 afspelen.

 

Als je deze twee mogelijkheden combineert, dan krijg je "remote" streaming op je enigma2 ontvanger. Veel gebruikers zijn al bekend met de "remote stream converter" plugin, die bouquetten van een andere ontvanger opvraagt en converteert zodat je ze op je ontvanger kunt bekijken.

 

Waarom zou je dit willen? Je hebt sowieso meer dan 1 ontvanger nodig, anders heeft het geen zin ;)

- meer opnames tegelijk maken door tuners van meerdere ontvangers gecombineerd te gebruiken

- satelliet-postities beschikbaar maken op ontvangers die daar zelf geen LNB/kabel voor hebben

- een ontvanger gebruiken op een locatie waar geen satelliet/kabel-tv kabels aangesloten kunnen worden

 

Dit kon allemaal al met de remote stream converter plugin. De remote fallback tuner is een alternatief daarvoor, voor de een zal het handiger werken, voor de ander niet.

 

Daar waar je met de remote stream converter éénmalig een lijst maakt van services (tv-kanalen) die vanaf een andere ontvanger gehaald moeten worden, werkt de remote fallback tuner dynamisch. Elke keer als er "afgestemd" gaat worden op een zender (live kijken, opname, PiP), gaat de remote fallback tuner kijken of deze zender beschikbaar is.  Er zijn een aantal redenen waarom een zender niet "afgestemd" kan worden:

- alle tuners in gebruik

- zender bevindt zich op een satelliet-positie die niet beschikbaar is op de tuner(s) die nog beschikbaar zijn

- zender is ander DVB-type dan beschikbare tuners (DVB-T/C/S, zeg maar digitenne, Ziggo/UPC of CDS/TVV)

- ontvanger heeft helemaal geen tuners die aangesloten zijn.

 

Normaal gesproken wordt er dan een bericht getoond dat de betreffende zender niet getoond kan worden. In het zenderoverzicht zijn deze zenders donkergrijs.

 

Als je nu de remote fallback tuner "aan" zet en ook een url daarvoor instelt (http://<IPadres_server_ontvanger:8001>), dan is het daarmee niet afgelopen. Deze <server_ontvanger> is de naam van een ontvanger die ook actieve tuners heeft die gebruikt kunnen worden. Als een zender niet getoond kan worden, dan wordt contact gemaakt met de <server_ontvanger> en wordt het kanaal vanaf daar opgehaald en getoond (mits die daar wel beschikbaar is natuurlijk!). Zenders die niet op de eigen ontvanger beschikbaar zijn maar wel via remote fallback tuner (en als dat ook aan staat), worden getoond in lichtgrijs in de zenderlijst.

 

In het heel kort betekent het dus dat je virtueel de tuners van een andere ontvanger erbij krijgt. Uiteraard hebben de eigen tuners altijd voorrang, het is echt een "fallback".

 

Elk voordeel "heb" z'n nadeel. Om dit goed te laten werken is het noodzakelijk dat beide ontvangers dezelfde lamedb hebben. De wat??? De lamedb is een file waarin allerlei gegevens over transponders, frequenties en zenders zijn opgeslagen. Hij wordt normaal gesproken bijgewerkt door het uitvoeren van een scan, door het installeren van een zenderlijst of door fastscan/cablescan te doen. Als gebruiker heb je er normaal niks mee van doen. Maar die moet dus wel gelijk zijn op beide ontvangers. Er zijn een aantal mogelijkheden.

 

- de twee ontvangers hebben dezelfde types aansluitingen en gebruiken ook beide dezelfde "externe" zenderlijst (bijvoorbeeld Henksat): geen probleem, gaat vanzelf goed

- idem, maar zelf gescand: dan even de lamedb overhalen (zie verderop)

- de <server_ontvanger> heeft meer posities/DVB types: lamedb vanaf deze ontvanger overhalen

- beide ontvangers hebben verschillende posities/DVB types: dan moet er samengevoegd worden, zie verderop.

 

Kopieren van lamedb: enigma2 stoppen (init 4) zodat alle aanpassingen weggeschreven zijn, dan met scp of ftp de file /etc/enigma2/lamed ophalen. Vervolgens op de ontvangende ontvanger ook enigma2 stoppen met init 4 en de file in /etc/enigma2/lamedb neerzetten. Daarna kan op beide ontvangers enigma2 weer gestart worden met init 3.

 

Samenvoegen van lamedb: vergelijkbaar, maar: eerst op de eerste ontvanger een volledige scan doen, dan de lamedb kopieren naar de tweede ontvanger, daar ook weer een volledige scan doen en dan de lamedb file weer terugkopieren naar de eerste ontvanger!

 

Maar voor de meeste gebruikers zal er niks gekopieerd hoeven te worden.

 

Wat zie je van de remote fallback tuner als die geactiveerd is?

 

- meeste zenders zien er in de lijst "gewoon" uit en worden gewoon vanaf de eigen tuner gehaald

- zenders waarbij dat niet kan, zien er lichtgrijs uit, die kunnen ook gewoon geselecteerd worden maar worden vanaf de andere ontvanger opgehaald

- als je specifiek zenders wilt kijken van een positie die je lokaal niet hebt, maar wel op de andere ontvanger, dan moet je het scherm met satelliet-posities oproepen en daar de betreffende positie kiezen. De zenders die je vanaf de andere ontvanger kunt kijken, zijn nu lichtgrijs.

- er komen géén bouqetten bij, je kunt wel zelf zenders die alleen vanaf de andere ontvanger te zien zijn, in elke bouquet toevoegen, óók als alternative!

 

Ik sluit af met een praktijkvoorbeeld, zoals ik het zelf heb ingericht. Ik heb een schotel met in totaal zeven LNB's. Drie daarvan zijn quattro LNB's op de bekende posities 19.2/23.5/28.2. Deze komen uit op een multiwsitch met zes uitgangen. Dat is voldoende om alle ontvangers in huis te voorzien. Daarnaast heb ik nog "gewone" LNB's op 5W, 0.8W, 4.8E en 9/10E. Deze LNB's komen uit op een uncommitted switch en die komt weer uit op één van de vier tuners van een ontvanger die min of meer direct onder de schotel staat. Deze vier kabels hoeven dus niet de hele tuin door en het huis in! Deze "schotel-ontvanger" heeft vier tuners, één daarvan zitten dus die uncommited switch op (voor 5W/0.8W/4.8E/9+10E), één zit aangesloten op de multiswitch zodat die 19.2/23.5/28.2 kan "zien" en twee kabeltuners. Deze ontvanger is de remote fallback tuner voor alle andere ontvangers in huis. Als er ergens een tuner niet beschikbaar is, dan is er grote kans dat deze ontvanger de zender wèl kan laten zien. Hij heeft ook méér posities dan de andere ontvangers. Vandaar dat ik de lamedb vanaf deze ontvanger moet plaatsen op alle ontvangers. Maar dan hebben alle ontvangers in huis, min of meer transparant, toegang tot de 5W/0.8W/4.8E/9+10E posities zonder extra kabels.

 

Als er nog vragen zijn, vooral stellen, ik kan me heel goed voorstellen dat het nogal complex overkomt in eerste instantie. Maar uiteindelijk valt het allemaal reuze mee!


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Remote fallback tuner #2 Sensei

  • Member
  • 4 posts

0
Neutral

Posted 30 January 2015 - 18:53

De informatie komt als geroepen, ik ben er als (openPLI) newbie al een paar dagen mee bezig om het werkend te krijgen en er is nagenoeg geen informatie over te vinden.

 

Mijn situatie:

Solo2 is moeder ontvanger met 1 TB HDD en 2 tuners (LNB's aangesloten 19.2/23.5 )

Zero is dochter ontvanger met 1 tuner (LNB aangesloten 19.2/23.5 )

 

Op de Solo2 heb ik fallback remote receiver enabled en de URL van mijn Zero ingevuld, in mijn geval http://192.168.1.31:8001

Na het lezen van jou info heb ik beide lamedb files gechecked en die waren niet gelijk, dus ik heb die van de Solo2 genomen en op de Zero gezet zodat die nu gelijk zijn.

Maar nu krijg ik het nog niet aan de praat.

 

Als ik fallback remote receiver enable UIT zet op de Solo2 en 2 opnames start worden nagenoeg alle andere zender donker grijs en als ik er een selecteer krijg ik de melding "Geen vrije tuner" [dit is logisch omdat beide tuners bezet zijn]

 

Als ik fallback remote receiver enable AAN zet op de Solo2 en 2 opnames start worden nagenoeg alle andere zender licht grijs zoals jij beschreef, alleen als ik er nu een selecteer krijg ik geen beeld en de meldeing "Geen data op de transponder (timeout reading PAT)". De Zero staat dan stand-by dus de tuner zou beschikbaar moeten zijn.

 

Heb jij misschien een idee wat het zou kunnen zijn?

 

Verder info, op beide ontvangers heb ik precies dezelfde kanalenlijsten ingeladen en werkt perfect, verder heb mijn HDD gemount en kan ik die bekijken op de Zero en kan ook vanaf daar timers plaatsen.


Quattro LNB 19.2E/23.5E VU+ Solo2 with 1TB HDD & VU+ Zero


Re: Remote fallback tuner #3 Pedro_Newbie

  • Senior Member
  • 4,631 posts

+225
Excellent

Posted 30 January 2015 - 19:29

Heb je de plugin pau wel geinstalleerd op de zero? Anders kan je opnamen en streamen wel vergeten.

pau is te vinden onder menu-applicaties-groene knop downloaden - extensions.



Re: Remote fallback tuner #4 siroj

  • Senior Member
  • 322 posts

+1
Neutral

Posted 30 January 2015 - 19:54

Wellicht off-topic maar, Pau? Zegt me niks, wat is dat en waarvoor gebruik je het?Heb nu geen receiver beschikbaar dus kan het niet checken, maar ben wel benieuwd.
Heeft de Zero niet out-of-the-box de mogelijkheid tot opnemen dan?

Edited by siroj, 30 January 2015 - 19:55.


Re: Remote fallback tuner #5 Frenske

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 27,404 posts

+394
Excellent

Posted 30 January 2015 - 19:55

Zoek maar eens op Vuplus en Pau. Dan zal het e.e.a. wel duidelijk worden.

Mijn schotel is een T90 met 10 LNB's. Daarnaast voor de fun nog een draaibaar systeem met een Triax TD 78.

Dreamboxen heb ik niet meer echt actief. Verder heb ik ook nog een een VU+ duo2 met 500Gb harddisk + een VU+ Uno, Zero, Solo 4K, Ultimo 4K, Zero 4K, Uno 4Kse. + ook nog een Xtrend ET7x00. Daarnaast heb ik ook nog diverse andere modellen w.o. een Formuler F4, ET8500, ET7500, Mut@nt 2400HD, Xsarius Fusion HD se en verder nog wel het e.e.a. waarmee op verzoek vanalles wordt getest. Iemand moet het tenslotte doen. ;) :)
Los van de eerder genoemde modellen heb ik nog wel een rits aan testsamples als Mut@nt 2400HD, HD60, GB UE4K, GB Trio4K, Maxitec Multibox combo en Twin, Octagon sf8008, sf8008 mini en last but nog least enkele modellen van het Grieks Duitse Edision.

Voor centrale opslag van media gebruik ik een Qnap 219P 
met tweemaal 2 Tb harddisks + een Synology DS414 met 12 Tb Totale opslag.

-------------------------------------------------------------------------------------------
Many answers to your question can be found in our wiki: Just one click away from this "solutioncentre".

Als ik alles al wist hoefde ik ook niets te vragen. If I had all the knowledge I had no questions at all.


Re: Remote fallback tuner #6 Pedro_Newbie

  • Senior Member
  • 4,631 posts

+225
Excellent

Posted 30 January 2015 - 20:01

Die plugin maakt de zero geschikt om op te nemen en te streamen, standaard zit dat niet in de zero. De plugin is enigma2-plugin-extensions-pau

Dus als je beschikking hebt over de zero kan je of via telnet de plugin installeren met

opkg install enigma2-plugin-extensions-pau

of gewoon via de ontvanger zoals hierboven aangegeven



Re: Remote fallback tuner #7 Meega

  • Senior Member
  • 3,000 posts

+51
Good

Posted 30 January 2015 - 20:08

Kan deze fallback nu ook op een dm8000 ?


ET10000+ Openpli 6.1,1m schotel 4x duo-lnb op vaste opstelling.

Momolights teensy 2.0 met 50 leds op een string ,150 channels
DM8000 Openpli 6.1 Release


Re: Remote fallback tuner #8 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 30 January 2015 - 20:15

Kan deze fallback nu ook op een dm8000 ?

Het is niet afhankelijk van de ontvanger. Het enige wat je nodig hebt is een enigma2 uit een recente OpenPLi 4 voor de "ontvanger", de "server" kan elke enigma2 versie zijn.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Remote fallback tuner #9 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 30 January 2015 - 20:18

Ik was nog iets vergeten te melden. Enigma kan niet zien of een tuner aangesloten is of niet. Daarom is het belangrijk (anders werkt het niet) dat alle tuners waarop niks is aangesloten, ook worden ingesteld als "niets aangesloten" ("nothing connected"). Als je een ontvanger hebt waar geen kabels op aangesloten zijn, betekent dat dus ALLE tuners uitzetten! Anders gaat enigma proberen de tuner toch te gebruiken en dan gaat het mis.

 

Als je op enig moment (met name bij het uitzetten van tuners) de vraag krijgt om posities op te ruimen, NIET DOEN, anders werkt het niet meer.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Remote fallback tuner #10 Meega

  • Senior Member
  • 3,000 posts

+51
Good

Posted 30 January 2015 - 20:24

Ik zal wel iets verkeerd doen ,maar hier werkt het niet.

Voor de zekerheid op allebei de boxen de fallback aangezet.

 

Stel ik heb dezelfde zenderlijst geladen als de server ,alleen daarna remotestream gebruikt in de client.

Kan dat een probleem zijn?


ET10000+ Openpli 6.1,1m schotel 4x duo-lnb op vaste opstelling.

Momolights teensy 2.0 met 50 leds op een string ,150 channels
DM8000 Openpli 6.1 Release


Re: Remote fallback tuner #11 siroj

  • Senior Member
  • 322 posts

+1
Neutral

Posted 30 January 2015 - 20:33

Klopt het dat het missen van de functionaliteit van opnemen en streamen dus iets is wat mist in de standaard Vu image, maar dat als je op een Zero een recente OpenPLi installeert je geen plugin nodig hebt voor installeren en streamen, dat zit dan in de OpenPLi image?
En als je de standaard Vu image wilt behouden moet je dus Pau installeren als je wilt opnemen.

Is dat zo goed samengevat, vat ik em zo? ;-)

Re: Remote fallback tuner #12 Pedro_Newbie

  • Senior Member
  • 4,631 posts

+225
Excellent

Posted 30 January 2015 - 20:36

Nee, om in Openpli op te kunnen nemen heb je de plugin nodig, dat zit dus niet standaard in de Openpli image.

Het zou misschien wel een juiste keuze zijn om de plugin standaard mee te laten installeren op een Zero maar er zal vast wel een reden voor zijn om dat standaard niet te doen



Re: Remote fallback tuner #13 satenkabelgluurder

  • Senior Member
  • 141 posts

+2
Neutral

Posted 30 January 2015 - 20:38

wat er volgens mij nog mist, is dat de ontvanger waarvan de stream komt (fallback tuner) aan kan geven dat hij zelf geen tuner meer beschikbaar heeft.

En dat je meerdere fallback tuners kunt opgeven.



Re: Remote fallback tuner #14 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 30 January 2015 - 20:38

@siroj en @Pedro_Newbie

 

Nou je kunt het nog korter samenvatten, de VU+ Zero wordt verkocht als "zapper", als apparaat waarmee je alleen kunt kijken. Daardoor kan hij goedkoper worden aangeboden, want dat scheelt belasting. Jawel, er is een (extra) invoerbelasting voor ontvangers die kunnen opnemen. Dus in principe hoeven wij als OpenPLi niks te doen, je krijgt waar je voor betaald hebt. Als het goed is heeft je dealer je dat verteld of heb je dat zelf uitgezocht. Zonee, dan kun je 'm inruilen voor een "volwaardige" ontvanger en die is dus wat duurder.

 

Los daarvan circuleert er dus een programmaatje die (illegaal) deze restrictie verwijderd. De verantwoordelijkheid om dat wel of niet te gebruiken ligt bij de gebruiker.


Edited by Erik Slagter, 30 January 2015 - 20:39.

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Remote fallback tuner #15 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 30 January 2015 - 20:42

wat er volgens mij nog mist, is dat de ontvanger waarvan de stream komt (fallback tuner) aan kan geven dat hij zelf geen tuner meer beschikbaar heeft. En dat je meerdere fallback tuners kunt opgeven.

Klopt. Beide restricties zijn het gevolg van de manier waarop streaming is geïmplementeerd op enigma. Er is geen mechanisme ("feedback") waarmee de fallback tuner ontvanger kan aangeven dat een stream niet beschikbaar is. Het enige wat je kunt doen is ongeveer dertig seconden lang wachten of er een PAT binnenkomt en of er ook een bijbehorende PMT binnenkort. Dat duurt lang en geeft de code veel complexiteit. Ik ben er niet zo enthousiast over ;)

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Remote fallback tuner #16 siroj

  • Senior Member
  • 322 posts

+1
Neutral

Posted 30 January 2015 - 20:50

@Erik Slagter: Oké, dat wist ik niet. Overigens ik heb geen Zero, was enkel uit interesse.
Is het dan ook een hardwarematige beperking die met de plugin omzeild kan worden?

Betreffende de fallback tuner, kun je ook meer dan 1 fallback tuner opgeven als je er bv meerdere hebt staan in huis? Zou zo niet weten of het nuttig kan zijn maar vroeg het me af...

Wel een heldere, leerzame uitleg over dit topic. Dank daarvoor!

Edited by siroj, 30 January 2015 - 20:51.


Re: Remote fallback tuner #17 Sensei

  • Member
  • 4 posts

0
Neutral

Posted 30 January 2015 - 21:43

Het installeren van de pau plug-in lukt niet via het extensions menu op de Zero, krijg error melding (bad address).

 

En via telnet krijg ik de volgende error melding:

 

root@vuzero:~# opkg install enigma2-plugin-extensions-pau
Installing enigma2-plugin-extensions-pau (1.0-r0) on root.
Downloading http://downloads.pli...0-r0_vuzero.ipk.
wget: bad address 'downloads.pli-images.org'
Collected errors:
 * opkg_download: Failed to download http://downloads.pli...0-r0_vuzero.ipk, wget returned 1.
 * opkg_install_pkg: Failed to download enigma2-plugin-extensions-pau. Perhaps you need to run 'opkg update'?
 * opkg_install_cmd: Cannot install package enigma2-plugin-extensions-pau.

 

Kan ik de plug-in ook nog ergens anders vandaan halen?

 


Quattro LNB 19.2E/23.5E VU+ Solo2 with 1TB HDD & VU+ Zero


Re: Remote fallback tuner #18 Sensei

  • Member
  • 4 posts

0
Neutral

Posted 30 January 2015 - 22:02

Installeren is gelukt, het lag aan mijn internet verbinding. Ik heb hier internet via satelliet en het sneeuwd nogal hefig, dus moest ff een en ander sneeuwvrij maken.


Quattro LNB 19.2E/23.5E VU+ Solo2 with 1TB HDD & VU+ Zero


Re: Remote fallback tuner #19 Sensei

  • Member
  • 4 posts

0
Neutral

Posted 30 January 2015 - 23:12

Het lijkt erop dat het nu goed werkt, kan nu iig 2  zenders tegelijk opnemen op HDD van Solo2 en dan kan ik nog iedere andere zender bekijken. Het was dus idd nog nodig om de pau plug-in te installeren op de Zero.


Quattro LNB 19.2E/23.5E VU+ Solo2 with 1TB HDD & VU+ Zero


Re: Remote fallback tuner #20 Rob van der Does

  • Senior Member
  • 7,766 posts

+184
Excellent

Posted 31 January 2015 - 05:44

Ik zal wel iets verkeerd doen ,maar hier werkt het niet.

Heb je het adres wel compleet ingevuld (dus inclusief "http://" en poort)?

Voor de zekerheid op allebei de boxen de fallback aangezet.

Je hebt op de server de fallback ook aangezet? Dat werkt natuurlijk niet.....


0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users